• Yhteystiedot
21.03.2023 12:05
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Timo Paasonen – hetkeen tarttuva trumpetisti

Harri Aavaharju
15.9.2020
Festivaaliraportit, Muusikot
A A

Kuvat: Harri Aavaharju

Timo Paasonen – hetkeen tarttuva trumpetisti

Timo Paasonen

– Se on aika sattumaa, että minusta tuli ammattitrumpetisti, totesi haastattelun aluksi Timo Paasonen. Olin varmaan oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. Olen nyt 59-vuotias ja joskus tulee mieleen, että olisi voinut hankkia oheen myös jonkun muunkin ammatin. Itse asiassa kouluttauduin muutama vuosi sitten pilates-ohjaajaksi Somatic-studiolta.

Alku
– Olen kotoisin Espoosta ja 9-vuotiaana halusin itselleni trumpetin. Äiti osti Fredrikinkadulla sijaitsevasta Aron soittimesta Zenith-merkkisen käytetyn trumpetin, joka on minulla vieläkin.

– Kuulin että Konservatorioon haetaan trumpettioppilaita ja pääsin sinne samana syksynä. Opettajana pari vuotta toimi Yrjö Syrjälä ja hänen jälkeensä Uuno Koivu ja Simo Rantanen. Simo soitti Oopperan orkesterissa. Ensimmäisiä julkisia esiintymisiäni oli Elannon orkesterin konsertti, jossa esitimme hyvän kaverini Albinus Borgin kanssa duona Brautschau-polkan. Opettajamme Syrjälä johti orkesteria. Konservatoriolta siirryin Espoon musiikkiopistoon. Opettajina siellä olivat Timo Mäkinen ja Pekka Nuotio.

Albinus Borg, Timo ja Raimo Korhonen

– Iivisniemen koululla musiikinopettajan hommia hoiteli Sven Nygård ja siellä oli aktiivista bänditoimintaa. Nagun kautta sitten tuli Espoon puhallinorkesteri ja Grani Big Band. Järvisen Timo, koulukaveri, ilmeisesti suositteli minua Espoo Big Bandiin, jonka riveihin sitten liityin.

– Espoo Big Bandissä soittivat myös Salmisen Simo ja Heikkisen Esko. Tämän takia alkoi tulla keikkoja sekä Umossa että kaikenlaista muutakin.

– Trumpetin soiton opiskelun lopetin joskus 70-luvun loppupuolella ja vaihdoin klassisen kitaran pääaineeksi. Kitaraa soittelen edelleen omaksi ilokseni.

Keikkailu
– 80-luvun alussa lattarimusiikki nousi vahvasti ja soitin muun muassa latinalaisamerikkalaiseen musiikkiin keskittyneissä Super Sambassa ja salsaryhmä Fiestecitassa. Hesperia Winter Carnivalit olivat huikea kokemus, jossa esiintyi maailman huippumuusikot salsan alalta. 90-luvulla myös Copacabanan ahdas esiintymislava tuli myös tutuksi.

– Lisäkeikkoja tein pop/rock-puolella mm. Cliftersissa ja Maaritin taustabändissä. Myös television viihdeohjelmat ja erilaiset musikaalit tulivat työnkuvaan mukaan 1980-luvun lopulla. Studiokeikkoja oli myös paljon.

UMO
– Olin soittanut UMOssa tuurauskeikkoja 80-luvun puolesta välistä. Kun Jörgen joutui lopettelemaan vuonna 1987, pääsin Umoon vakituiseksi, aluksi soittamaan nelosta. Ikinä en ollut koesoitossa, en tiedä miten olisi käynyt, ehkä siihen aikaan meitä ei ollut niin paljon. Sittemmin olen soittanut kaikkia stemmoja, pääasiassa 2.trumpettia. Nykyisessä vahvuudessa on lisäkseni kolme muusikkoa, jotka soittivat UMOssa vuonna 1988, Micke Långbacka, Seppo Kantonen ja Kirmo Lintinen.

– Kun tulin Umoon, kapellimestarina oli Esko Linnavalli. Linnavalli oli särmikäs, mutta hänellä oli paljon kavereita ja tätä kautta tuli paljon maailmanluokan solisteja vierailemaan. Linnavallin jälkeen kapellimestarina jatkoi Markku Johansson. Mainio CD Selected Standards on Markun kaudelta. Rich Shemaria sävelsi hienoja biisejä ja myös toi paljon Amerikan vieraita solisteiksi. Kiertueet Natalie Colen (1994) ja Manhattan Transferin (1996) kanssa olivat hienoja ja mieleenpainuvia.

– Heikki Sarmannon ajasta muistan, että päästiin kiertämään Amerikkaa hänen säveltämän Kalevala-fantasian kanssa. Myös Kanadan ”Sauna palaa” -kiertue 2007 oli kiva kokemus.

Partykan ja UMO:n ensi tapaaminen vuosi sitten

– Nykyinen taiteellinen johtaja Ed Partyka on kova harjoituttaja ja hänen musiikkinsa seuraa Bob Brookmeyerin jalanjälkiä ja siinä on ripaus Maria Schneideria. Mielenkiintoista mutta vaativaa soitettavaa. Kannattaa tulla kuuntelemaan.

– Nyt syksyllä koronatilanteen takia tehdään konserttien lisäksi äänityksiä Kaapelitehtaalla. Täytyy toivoa, että tauti saadaan pian aisoihin ja yleisö uskaltautuu konsertteihin.

Opettaminen
– Opettajana aloitin Pop Jazz -konservatoriossa 80-luvulla ja jatkoin vuoteen 2008. Sitten siirryin Espoon musiikkiopistoon, jossa opetan edelleen tuntiopettajana.

– Opettaminen on aina ollut kiinnostavaa, kun täytyy miettiä kunkin oppilaan edistymistä. On tullut tutkittua monia metodeja, joissa kaikissa on jotain hyvää. Näistä olen sitten soveltanut kullekin oppilaalle materiaalia.

– Vuorotellen oppilaan kanssa soittaminen ja ohjaaminen musiikin kuunteluun ovat tärkeitä. Joillakin vaan on paremmat edellytykset anatomian suhteen esim. ylärekisterin soittoon. Kaikki kuitenkin oppivat soittamaan ja nauttimaan musiikista.

– Tärkeää on tietää, minkälaista ääntä trumpetista hakee. Pitää käydä konserteissa, soittaa opettajan ja muiden kanssa ja kuunnella levyjä. Jos ei ikänä kuule muiden soittoa, ei oikein voi onnistua. Pitää löytää musisoinnin ilo. Minulle esikuvia olivat esim. Herb Alpert, Ossi Runne, Jörgen Petersen.

– Nykyään pitää olla paljon monipuolisempi kuin silloin kun aloittelin. Nykyisin soitetaan kaikkia tyylejä laidasta laitaan ja kaiken pitäisi onnistua. Kaikki pohjautuu hyvään soittimen hallintaan. Umon kollegat Teemu, Mikko ja Tero ovat kaikki hyviä trumpetinsoittajia ja kaikilla on kuitenkin oma tunnistettava soundi. Lindbergin Tero, Eskolan Jukka, Koposen Mikko ym. työllistyvät hyvin koska kaikki taittuu.

Trumpetti-sektio Beatles-tunnelmissa

– Konservatoriossa Yrjö Syrjälä sanoi, että pitää soittaa kaksi tuntia päivässä. Minä en varmaan koskaan ole harjoitellut niin paljon. Kylläkin sitten jonkun keikkapäivän aikana olen joutunut soittamaan jopa 12 tuntia yhteensä.

– Ensin UMOn harjoitukset, sitten oppilaat, päälle soitto musikaalissa ja sitten vielä Storyvilleen neljän setin keikalle. Kun aamuhämärissä ajoin kotiin niin mietin, että aika pitkä päivä tuli soitettua.

– Tällä hetkellä minulla on kuusi oppilasta EMOssa ja muutamia yksityisoppilaita. Mielestäni lapsilla on nykyään monesti liikaa harrastuksia. Joka päivä olisi hyvä soittaa jonkin verran, ainakin puolisen tuntia.

Ansatsi
– Erilaisia metodeja tosiaan on nykyisin vaikka kuinka paljon. Loppupeleissä kuitenkin on vain soittaja ja soitin, sekä mahdollisesti opettaja. Äänentuoton helppous ja voimankäytön minimointi ovat tärkeitä seikkoja. Kun saa soittimesta mieleisen äänen aikaiseksi, se innoittaa harjoittelemaan ja tällainen positiivinen kierre vie pitkälle.

Työkalut
– Soitan Van Laar B7 ja Yamaha 8335G trumpeteilla ja Van Laarin B1 flyygelitorvella. Myös vanha Selmer pikkolo löytyy. Suukappaleita mulla on varmaan ainakin kaksi kiloa. Soitan pääsääntöisesti kaiken Reevesin 43 D:llä, joka on suurin piirtein sama kuin Bachin puolitoista C, 17mm. Flyygelitorvessa on 43 HF.

Timo “Keep Swinging”

Trumpettikilta
– Toimin Killan puheenjohtajana muutaman vuoden 90-luvulla Simo Rantasen jälkeen. Kirjoitin killan lehteen juttuja ja etydeitä. (Lehdet olisi syytä skannata ja avata arkistot, kirjoittajan huomio!) Jälkeeni puheenjohtajaksi lupautui Esko Heikkinen, kun hän oli lähdössä jenkkeihin johonkin puhallintapahtumaan. Olen jäsenenä ITG:ssä ja suosittelen liittymistä kaikille.

Lopuksi
– Muutamia vuosia on vielä jäljellä ennen eläkettä ja toivotaan että terveyttä riittää. Jostain muistan lukeneeni, että 55 ikävuoden jälkeen trumpetistin alamäki alkaa. Kyllähän pitkä ura tuo helposti kaikenlaisia vaivoja, mutta kun muistaa pitää itsensä kunnossa ja hakeutuu hakemaan apua hyvissä ajoin, on mahdollista jatkaa vielä vanhanakin.

– Pilates ym. kehonhallintametodit ovat hyviä pitämään sekä kehon että mielen kunnossa. Bändikaveriani Lahdesta, Varhaman Penaa, lainatakseni ”keep swinging” on hyvä yleisohje musisointiin.

Hieno näyte Timon soundista löytyy tästä linkistä, jossa hän esittää Shenandoah -kansansävelmän USA:sta ja Axel von Kothenin säveltämän Rukous-kappaleen.

 

ShareTweetSendSend
Harri Aavaharju

Harri Aavaharju

Aiheeseen liittyvää

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Matti Laipio
5.3.2023

Afroamerikkalainen kuvataiteilija ja kansalaisoikeusaktivisti Charles White ( 1918-1979 ) maalasi vuonna 1939 Howard-yliopistossa olevan seinämalauksen Five Great American Negroes, jossa...

Monipuolinen jazzkattaus Forssassa

Millainen on Birger Lindströmin maaliskuun keikkakalenteri?

Martti Koljonen
5.3.2023

- Onneksi Coronan laantumisen jälkeen bändini kalenteriin on taas alkanut ilmestyä keikkabuukkauksia mukavasti. Seuraavana listalla on esiintyminen ti 14.3. klo...

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Matti Laipio
4.3.2023

Savoy Jazzfestien vakioesiintyjänä on ollut alusta lähtien UMO Helsinki Jazz Orchestra, jonka solistivieraana on ollut tähän asti aina laulajatar. Tänä...

Viikon suosituimmat

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

Anna Inginmaa uudistaa jazzperinnettä!

13.3.2023

Suosittelemme

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

Sointi Jazz Orchestra juhlii 10-vuotista taivaltaan

25.2.2023

“Kuopion ensimmäiset talvijazzit olivat menestys”

24.2.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo