• Yhteystiedot
29.05.2023 17:48
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Tanakkaa vyörytystä Puistobluesissa

Antti Suvanto
20.7.2016
Festivaaliraportit
A A

Kuvat: Timo Jansson

Tanakkaa vyörytystä Puistobluesissa

Sonny Landreth

Puistobluesin pääkonsertissa Järvenpään Vanhankylänniemessä 2.7. vahva ja kitaravetoinen musisointi hallitsi tuotosta. Akustinen maalaisblues ja jazzblues olivat nyt pois kuvasta, mutta niihin oli mahdollista paneutua laajalla klubiosastolla ja vauhdikkaalla blueskadulla Järvenpään bluesviikonlopun aikana. Pääkonsertin tähti, Sonny Landreth, mykisti ylivertaisella osaamisellaan ja bluesrock-genren innostava nimi Simo oli maineensa veroinen. Vokalisti Nikki Hill nojautui omassa setissään vahvan komppikitaran kanssa käytyyn vuoropuheluun.

Nikki Hill
Nikki Hill

Nikki Hilliä on jo ehditty verrata laulajana ja estradiartistina itse Tina Turneriin. Ihan aiheesta, joskin mielikuva rockballadeja (You’re simply the best yms.) laulavasta, ikienergisestä soul-mammasta ei aivan täsmää. Se Tina, joka 60-luvulla takoi lähes epätodellisen tuntuista rytmibluesia ex-miehensä Ike Turnerin bändin kanssa (kuten Proud Mary-versio), osuu paremmin maaliin nuoren solistin osalta.

Hill yhdistelee perinteistä rytmibluesia, soulia ja bluesia rock & rolliin, ja tekee sen tyylitajuisesti. Hervoton show on itseopittua, ei kursseilla opittua stereotypiaa ja kruunaa siten luontevasti komeuden.

Entisen tarjoilijan, nykyisen muusikon esiintymiskokemus tulee nähtävästi klubeista, ja hän on ilmeisesti lähinnä itseoppinut ja lapsuuden kirkkokuoroissa kasvanut muusikko. Nikki Hillin musiikki innostaa ja tempaa mukaansa: sopiva synteesi covereita ja omaa tuontantoa – hänellä on sensitiiviset balladihetkensäkin, kuten Hymn for Hard Luck todistaa.

Hillin yhtyeelle konsepti oli selvä, ja kokonaisuus svengasi vastustamattomalla voimalla. Bändi kavahtaa kaikkea sliipattua ja hienostelevaa suoritustapaa. Tuoreus on tallella ja suoritustapa sopivan rosoinen. Nikkin aviomies, kitaristi Matt Hill oli Fender Telecasterillaan mitä mainioin perustyyppi – rouhea soundi ja peruskuvio kunnossa: ei ehkä erityisen mullistavaa, muttei tähän outputiin tarvitse ollakaan.

Nikki Hill Bandeineen
Nikkin mies Matt Hill ja yhtyeen basisti
Tiukka tahtia Nikkille

Nikki Hill on luotettava myös levyartistina; Heavy Hearts, Hard Fists -albumilla kannattaa aloittaa seuranta. Facebook-sivullaan mission määritellään: ”Soul shocked, Volume cranked, Feel good Rock ‘n’ roll ”.

That’s it.

sonny-landreth2-puistoblues2016.tj
Sonny Landreth vauhdissa

Space age boogie

Sonny Landreth on bluesyleisöllekin varsin huonosti tiedostettu osaaja, mutta häntä voi luonnehtia blueskitaransoiton faktisena reformaattorina. Vertaus Steve Vain tai Joe Satrianin kitarataiteeseen ei ole lainkaan keinotekoinen; Landreth on tuonut blueskitaran avaruusaikaan, aivan kuten Vai ja Satriani tekivät rockkitaralle. Dramaattiseen soittotapaan sisältyi lukuisia yhdistäviä tekijöitä mm. mainittujen tähtien kanssa – klassinen boogie kytkeytyy avaruuskitaran soundeihin, ja täysin luontevasti.

Sonny Landreth (65, USA) tosin sai ensivaikutteensa jazzpuhaltajilta (Miles Davis, John Coltrane), mutta siirtyi 17 -vuotiaana kitaraan B.B. Kingin ja Jimi Hendrixin innoittamana. Avaruusajan blues sisältääkin näiltä neljältä herrasmieheltä omaksuttuja ideoita, mutta niin ovelasti kätkettyinä, että niitä on usein vaikea tunnistaa. New Orleansin moni-ilmeinen musiikkitarjonta toimi kitaristille hyvänä kasvualustana.

Sonny Landreth trio
Sonny Landreth trio

Landreth soittaa slide-kitaraa aina kun se on mahdollista. Ja mahdotonta; avoimien duurisointuviritysten ohella hän pudottelee slide-putkellaan myös bluesmuusikoiden vieroksumiin molli- ja murtosointuihin sekä kromaattisiin asteikkoihin soveltuvia melodiakulkuja. Liioittelematta voi sanoa, että Landreth nosti uudistavalla slidesoitollaan blueskitaran tykkänään uudelle tasolle.

Satrianin myötä rocksähkökitaraan tuli ällistyviä, efektilaitteiden muokattuja soundeja, hankalasti avautuvia puolisävelaskeleita ja flageolettiääniä, huiluääniä. Herkän ohuet ja hieman huilumaiset äänet saadaan aikaan, kun kielisoittimen kieltä painetaan vain köykäisesti, siis painamatta kieltä nauhaan asti.

Kitaralla huiluäänien otto on helppoa mm. viidennen, seitsemännen ja 12. nauhan kohdalta, mutta Landreth ottaa ne mistä otelaudan kohdasta hyvänsä, myös osana asteikkojen ja sointujen rakenteita. Satrianin ohella Landrehtin vertaaminen jazzkantrin uudistajaan, kitaristi Jim Campilongoon olisi myös paikallaan.

Slide-putki työllistää blueskitaristilla vain yhden sormen, yleensä vasurin nimettömän, mikä jättää kolme sormea vapaaksi. Landreth hyödynsi kaikkia sormiaan, myös oikean käden slap- ja kahden käden tapping -tekniikoita. Yleisö oli tästä aurinkomyrskyn merkistä haltioissaan.

Simo
Simo

Simo sanoo sen: kaikki onnistuu

Vanhankylänniemen päätösakti sai minut jälleen miettimään, mitä tärkeää ihmisillä voi olla tekeillä, kun yleisö lähtee kotiin, olipa lavalla miten hurjia revittäjiä tahansa. Kun pitäisi tanssia kedolla kuin viimeistä päivää, suomalainen alkaa tyynesti kokoilla kimpsujaan ja lähtee kotiin.

Kuten nyt: Puistoblues päättyi, kun J. D. Simon (31) trioineen otti lauantaina illansuussa lavan haltuunsa. Trion vaikutteet yltävät trad. rockista ja rollista sekoiluvapaaseen, psykedeeliseen ”happorockiin” (acid rock; kuten Iron Butterfly tai Grateful Dead). Bändi otti yleisökadon maltillisesti ja viihdytti niitä, jotka osaavat arvostaa hyvää musiikkia. Arvostelukyky ja itsetunto ylsivät musiikkivalintoihin saakka – hieno ja jämäkkä trio.

Pitkämuotoiset kitarasoolot ovat nautinnollisia, kun solisti on tosissaan ja sanottavaa löytyy. Psykedeelinen pommitus ei toistanut itseään, Simon repi mitä ihmeellisimpiä sävyjä sinänsä melko koruttomista melodioistakin. Mm. Mike Stern ja Allan Holdsworth ovat tehneet samaa fuusiojazzissa.

Blueskitaristien suuresti rakastamiin septimiskaaloihin, triolirakenteisiin tai vasarointitekniikkaan Simon ei takertunut. Bluesrockia voi lähestyä myös tästä tulokulmasta, vaikka alkuperäistä 12 tahdin bluesia ohjelmavalikoimassa olikin melko rajallisesti.

Simon trio
Elad Shapiro
Adam Abrashoff

Sooloartistin karisma ei kuitenkaan ole tavoiteltava asia, bändi on pienimuotoinen yhteisö, ja siihen Simonin triokin rakentuu. Elad Shapiron bassokitaroinnista pidin vallattomasti: James Genus on yksi tämän vahvan tyylisuunnan esikuvia – korkeakaan volyymitaso ei peitä tarkkoja sävelkulkuja. Bluesikoni Johnny Winterin basistit (Tommy Shannon, Dan Hartman ym.) edustivat aikoinaan myös tätä ylen väkevää linjaa. Hyvä, että perinteet elävät näiltäkin osin.

Simon rumpali Adam Abrashoff astui lavalle paidatta. Yleisön eteen siis tullaan valmiiksi veren maku suussa, lyömisperiaatteella eikä ”kokeilumielessä”, toisin kuin vaikkapa suomalaiset yleisurheilijat nykyisin (joilla selitykset turpiin oton jälkeen ovat sitten muotoa ”ei tänään oikein irronnut” ym. kekseliästä). On vain yksi tapa soittaa ja tässä se oli!

Pepe Ahlqvist
Pepe Ahlqvist

Suomi-jaos viihdytti

Huuliharpisti/vokalisti Pepe Ahlqvist juhli Järvenpäässä 60. syntymäpäiväänsä ja uuden kokoelmalevyn julkaisua, kuten olemme jo kertoneetkin. Pitkää paussia pitänyt H.A.R.P. -yhtye oli erinomaisessa soittokunnossa, joskin sointi kaipaa vielä hieman terävöitystä ja nurkkaa.

Rytmiryhmä tuotos oli voimarakenteinen, ja Jarmo Nikku innosti jälleen kerran kitarasolistina. Juhlakiertueen keikoille siis kannattaa mennä kuulostelemaan; tätä faneille tuttua ohjelmistoa ja korrektia musisointia ei enää oikein Suomen oloissa kuule missään muualla.

 

Harri Rantanen ja Jarmo Nikku
Timo Pratskin
Harri Ala-Kojola

Karjalainen on yhden miehen hittitehdas ja vanha Puistoblues-vieras, mm. Lännen-Jukkana. Studiossa J. paikkaa biisiensä sointia mm. laulun päällekkäisnauhoituksin. Lavalla tätä mahdollisuutta ei ole, ja näin esityksen laulullinen yleisvaikutelma tahtoo väkisinkin jäädä hieman värittömäksi. Niin sanataituri kuin onkin, hän ei ole vieläkään oppinut heittämään kevyttä läppää spiikkaajana.

Yleisö nautti yhtyeen esityksestä, vaikka se olikin bluesgenren ulkopuolelta. Tasokkaan yhtyeen tenhoavimpia performansseja tekivät Pekka Gröhn (Wentus Blues Band, kosketinsoittimet) ja Mikko Lankinen (kitara). Harjaantunut rytmiryhmä sai myös hittilaulajan esityksiin kaivattua jämerää sisältöä.

J. Karjalainen ja Mikko Lankinen
Olli Haavisto
Pekka Gröhn

 

 

ShareTweetSendSend
Antti Suvanto

Antti Suvanto

Aiheeseen liittyvää

Uusin jazz valokeilassa Bremenissä

Matti Komulainen
7.5.2023

Jazzahead, Bremen, Saksa 27.–30.4.2023. Jazzahead on johtava jazzin ammattilaistapahtuma. Kolmepäiväinen showcase-festivaali ja -konferenssi järjestettiin Pohjois-Saksan Bremenissä huhtikuun lopulla jo 17....

Lizz Wright häikäisi mahtavalla gospel-äänellään

Lizz Wright häikäisi mahtavalla gospel-äänellään

Matti Laipio
29.4.2023

Amerikkalaisista mustista kirkoista on tullut lukuisia maallisessakin musiikissa loistaneita artisteja Sam Cookesta ja Aretha Franklinista lähtien. April Jazzin perjantaisessa konsertissa...

Kolmen Jukan luontoretki April Jazzissa

Kolmen Jukan luontoretki April Jazzissa

Matti Laipio
27.4.2023

Kolmen Jukan yhteistyö kuului April Jazzin konsertissa tiistai-iltana Tapiolasalissa. Jukka Linkola oli säveltänyt flyygelitorvikonserton, jonka kantaesityksen esitti Jukka Iisakkilan johtama...

Viikon suosituimmat

Storyvillen terassin kesä 2023!

29.5.2023
Duo Karhos lahtelaisjazzin lippua liehuttamassa

Duo Karhos lahtelaisjazzin lippua liehuttamassa

27.5.2023
Pori Jazzin ilmaiskonserteissa kotimaisen jazzin huippuja

Pori Jazzin ilmaiskonserteissa kotimaisen jazzin huippuja

25.5.2023

Suosittelemme

Tytöille jazzoppeja Turussa

24.5.2023
Krbavac, Salesny, Dolp: Die Liebe wird siegen 

Krbavac, Salesny, Dolp: Die Liebe wird siegen 

21.5.2023
Pär-Ola Landin – Jonas Östholm –  Jon Fält: Inblick

Pär-Ola Landin – Jonas Östholm –  Jon Fält: Inblick

22.5.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo