• Yhteystiedot
23.03.2023 22:45
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Tallinn Music Week tarjosi sointeja klassisesta jazziin

Matti Komulainen
6.4.2017
Festivaaliraportit
A A

Kuvat: Matti Komulainen

Tallinn Music Week tarjosi sointeja klassisesta jazziin

Sooäär/Koikson/Voorand/Daniel vie eikä vikise.

Viime viikolla 30.3.–2.4.2017  järjestetty ja sunnuntaina päättynyt yhdeksäs Tallinn Music Week oli tähänastisista showcase-tapahtumista Viron suurin joka suhteessa. Estradeja oli satakunta ja artisteja saapui yli 30 maasta.

Monialaisuus lisäsi TMW:n kiinnostavuutta oleellisesti. Kävijöihin vetosi nimittäin musiikin lisäksi muun muassa keskustelutilaisuudet, elokuvat, design, makumaailmat sekä taide useissa muodoissa. Ilmankos tapahtumapaikat täyttyivät ilta toisensa jälkeen.

Helen Sildna on TMW:n äiti.

Ensi-illan multikultia

Tallinn Music Week heijasti ohjelmakartan monipuolisuutta musiikillisestikin. Ajan äänivirrasta oli mukaan poimittu popin ja rockin lisäksi kaikkea jazzista klassiseen, metallista hiphopiin, elektrosta folkiin ja teknosta bluegrassiin. Kullekin genrelle löytyi oma, luonteva ympäristönsä Viron pääkaupungista.

Viron kulttuuriministeri Indrek Saar oli avaamassa yhdeksättä Tallinn Music Weekiä.

TMW:n torstain avajaisissa Kultuurikatelissa sen sijaan vallitsi aidosti festarimainen tunnelma. Vanhassa voimalaitoksessa kuultiin monenlaisia sointeja saman katon alla. TMW:n luojan Helen Sildnan ja Viron kulttuuriministerin Indrek Saarin puheenvuorojen jälkeen lavan valtasi kapellimestari Kristjan Järvi työryhmineen. Paikallista Glasperlenspiel All Stars -orkesteria täydensivät avauksessa brittiläinen beatboxin maailmanmestari Bellatrix ja amerikkalainen säveltäjä-kitaristi-dj-räpperi Gene Pritsker.

Kokoonpanon ohjelmanumero Radio Head Rewritten perustui Steve Reichin teokseen Radio Rewrite (2012), jossa amerikkalaissäveltäjä tutki brittiläisen rockyhtyeen Radioheadin musiikkia. Järven konseptissa muun muassa pianolla, lyömäsoittimilla sekä Mihkel Mälgandin sähköbassolla täydennetty klassinen ulottuvuus ankkuroitiin moderniin urbaaniin sointiin. Sen kulmakiviä olivat Bellatrixin suullaan ja mikrofonilla kehittämä rytmiikka sekä Pritskerin laitteistaan kaivama sähköinen syöte.

Soite svengasi mukaansatempaavasti, kun ensemble heittäytyi rohkeasti biittien ja tyylien vietäväksi. Bellatrix osoittautui mestaritittelinsä veroiseksi taituriksi, jolta hoitui tykin peruspärskyttelyn lisäksi melodisempi kuljetus, samoin kuin vokaali- ja räp-osuudet. Pritsker taas otti lavan haltuun suvereenisti tarttuen lopussa myös sähkökitaraan. Konsertin viimeiseen numeroon sisällytettiin improvisointia, ja orkesterikin osallistui hatusta tempomiseen. Energiapurkauksen jälkeen Järvi näytti syystä tyytyväiseltä.

Tallinn Music Week soitettiin käyntiin Kristjan Järven johtamassa konsertissa.
Mihkel Mälgand toi Radio Head Rewritten -esitykseen hillittyä jytinää.
Bellatrix, Kristjan Järvi ja Gene Pritsker tarjosivat katurytmikkaa steroideilla TMW-avajaisten Rip Up the Stage -osiossa.

Järvi heitti vielä toisenkin keikan avajaisissa. Kattilahallin esitys Rip Up the Stage oli ehkä illan yllättävin. Kapellimestari astui mukavuusalueeltaan läppäri-dj:n rooliin Pritskerin parina ja Bellatrixin tukena.

Alexander Hacke ja Danielle de Picciotto toivat TMW:iin kokeellisen produktionsa.

Kahden dj:n ja beatboxaajan kuvio avartui lopuksi räjähtäväksi räp-keikaksi. Pritsker näyttäytyi vanhan koulukunnan riimikko-MC:nä pallotellen solistiosuuksia Bellatrixin kanssa. Arvo Pärtin ensimmäisen sinfonian muokkaamisella käynnistetty setti päätettiin räävittömään teknohittitulkintaan, joka viimeistään loksautti leuat. Yleisö elikin mukana täysillä.

Kultuurikatelin alakerran pikkusalissa Alexander Hacken ja Danielle de Picciotton osio edusti ainakin yhtä kokeellista ilmaisua. Industrial-ryhmässä Einstürzende Neubauten vuonna 1980 aloittanut Hacke väläytti aika ajoin vanhaa minäänsä piinaten rumpua hartiavoimin de Picciotton paneutuessa lyyrisempään lähestymistapaan. Taustalle heijastettu taide ja erilaiset instrumentit laulun ohella viestivät kunnianhimoisesta hankkeesta, josta aisti yhtä lailla Hacken hälyhistorian kuin duon maailmanmusiikilliset ulottuvuudet.

Maarja Nuut ja Hendrik Kaljujärv yhdistivät kansanmusiikkia elektroon industrial-ympäristössä.

Kattilahallissa esiintyivät vuorostaan Maarja Nuut ja Hendrik Kaljujärv. Nuutin viulunsoitto ja runonlausunta sekä Kaljujärvin koneosaaminen synnyttivät hedningarnamaisen pyörteen. Nuut hyödynsi luuppereita ja muita vempaimia kerrostaen soitostaan ja äänestään monitasoista äänikudosta. Tribaalimainen poljento kasvoi paikoin vangitsevan hypnoottiseksi.

Vahva omaperäisyys välittyi myös pikkusalissa kuullusta Suadista. Suomalaisyhtyeen tunnetuin hahmo on Jimi Tenor, jonka saavutukset ulottuvat poikkeuksellisen laajalle kentälle. Bändin keulakuvaksi osoittautui kuitenkin laulaja Suad Khalifa, joka kartoitti sielukkuuden syövereitä viileäntyylikkäästi.

Mielen muurit nurin

Viron presidentti Kersti Kaljulaid puhui TMW:ssä inspiroivasti.

Viron presidentti Kersti Kaljulaid avasi Tallinn Music Weekin perjantaiaamuna juhlallisesti Tallinnan Venäläisessä kulttuurikeskuksessa. Estradiin liittyi symboliikkaa, joka heijastui kaikkeen TMW:n toiminnassa. Kaljulaidin mukaan historia oli tapahtumassa läsnä hyvällä tavalla. Vastakkainasettelun sijaan TMW:n luoja Helen Sildna on avannut uusia ovia ja kutsunut mukaan mitä erilaisimpia tahoja. TMW on avartanut siten osaltaan koko Viron mielenmaisemaa moniarvoisemmaksi, tulevaisuuteen rohkeasti katsovaksi yhteiskunnaksi.

Näitä periaatteita noudatettiin myös TMW:n konferenssiosuudessa. Eri kohtaamisia yhdisti luovien ja kestävää kehitystä ilmentävien ratkaisujen etsiminen musiikkialan ajankohtaisiin haasteisiin, oli kyseessä valtavirran ulkopuolisten tapahtumien järjestäminen tai Englannin brexit.

Jaak Sooäär, Ara Yaralyan ja Markku Ounaskari kehittivät tiheän tunnelman keikallaan.

Musiikkillisesti taas perjantaina saattoi keskittyä vaikkapa jazziin. Telliskiven luovuussaarekkeen Vaba Lava oli varattu Jazzkaar-festivaalin ja Viron jazzliiton yhteiselle voimannäytölle. Ohjelma kattoi kiitettävästi tuoreimmat tuulahdukset, jossa ylitettiin monenlaisia rajoja.

Esimerkiksi Jaak Sooäärin, Ara Yaralyanin ja Markku Ounaskarin trio koostui kolmen kansallisuuden muusikoista. Yhdessä he loivat soonisesti sofistikoitunutta ja muodoltaan minimalistista leijuntaa, josta välittyi yhtä lailla avaruudellinen tilantuntu kuin zenmäinen meditatiivisuus. Kolme virtuoosia jakoivat ajan ja tilan intuitiivisen luontevasti niin että kukin kantoi johtajan soihtua osaltaan ja vuorollaan.

Kadri Voorand ja Mihkel Mälgand karkasivat improvisoinnissaan ylempiin sfääreihin.

Kadri Voorand puolestaan esiintyi kaksin bassovirtuoosi Mihkel Mälgandin kanssa. Materiaali oli pääosin uutta ja levyttämätöntä, joukossa yksi teos laulaja-multi-instrumentalisti-säveltäjän viimeisimmältä albumilta Armupurjus (2016). Keikasta kehkeytyi villiä vapaapudotusta, joka edellytti herpaantumatonta vastaanottokykyä niin Mälgandilta kuin yleisöltä.

Äänten organisoitua pyörremyrskyä kuunnellessa tuli mieleen, että kokoonpano kannattaisi tallentaa livenä. Yleisön läsnäolo selvästi kannustaa Voorandia viemään improvisaationsa huikeisiin sfääreihin, kun taas studio-oloissa samaan intensiteettiin yltäminen voi olla hyvin haasteellista.

Erki Pärnoja: Efterglow latasi visuaalisuutta sävelilmaisuun.

Erki Pärnoja on tahollaan esitellyt vaihtuvanimisiä projekteja, joita on yhdistänyt päämiehen lisäksi luottomuusikoista koottu yhtye. Nytkin tilan otti haltuun Peedu Kassin kaltaisten valiosoittajien kollegio kitaristi-säveltäjän johdolla. Elokuvalliseksi visioidusta teoskokonaisuudesta Efterglow purkautui sen myötä täpötäydessä salissa eeppinen ja maalailevuudessaan isoeleinen sähikäinen. Kyllä kelpasi!

Lauantaina leffaa, folkia ja teknoa 

Laibachin Ivan Novak ja ohjaaja Morten Traavik esittelivät TMW:ssä dokumentin Liberation Day.

Lauantain ohjelman avaukseksi valikoitui elokuva Liberation Day (2016), joka dokumentoi Laibach-yhtyeen konserttimatkan Pohjois-Koreaan. Slovenialainen taidekollektiivi jäi mieleen 1980-luvulla Queenin ja Opuksen kaltaisten yhtyeiden monimerkityksellisillä tulkinnoilla. Moninaiset viittaukset, tosikkomaisuuden parodia sekä populaarikulttuurin ja totalitarismin kuvasto leikkasivat kultaisesti joukkion säväyttävissä teoksissa.

Pohjois-Korea edusti todellisuudessa monilta osin Laibachin fiktiivisten videoiden ja lyhytelokuvien maailmaa. Koppalakkien alta ei hymyilty ja sensuuri saneli lopulta, mitä konsertissa sai soittaa elokuussa 2015. Punakynä sauhusi eikä auttanut, vaikka iso joukko ihmisiä oli kuinka harjoitellut kappaleita myös isäntien kielellä. Hanke vietiin kuitenkin maaliin ja dokumenttikin valmistui mittavien koitosten jälkeen.

Mari Kalkun tuo kantelemusiikin 2010-luvulle.

Kulttuurihistoriallinen saavutus on ainoa laatuaan, ja Liberation Day ajatuksia herättävä kiteytys todellisten rock-pioneerien ponnistuksista. Tallinnassa tuottaja Uldis Cekulis keskittyi dokumentin mainostamiseen sompaillen näyttävästi teipatulla pakulla, jonka katolta ämyrit tuuttasivat Laibachia. Ohjaaja Morten Traavik ja Laibachin Ivan Novak puolestaan taustoittivat nähtyä esityksen jälkeen suorapuheisilla kommenteillaan.

Laibachin jylhästä soinnista oli matkaa päivän muuhun tarjontaan. Esimerkiksi Telliskiven Viljandi Folk Music Festival Night johdatti maanläheiseen sävelilmaisuun. Mari Kalkun oli efekteineen kuin 2010-luvun kanteletar, Curly Strings taas rempseää hilipatiheitä bluegrass-kierteellä. Sooäär/Koikson/Voorand/Daniel ammensi vuorollaan Veljo Tormisin sävellyksistä ja suomensukuisten kansojen perinteestä.

Curly Strings on herättänyt intohimoja laajasti.

Kalkun monisti ulosantiaan muodikkaasti avaten sointiinsa kiinnostavaa kerroksellisuutta. Jopa itkuvirrenomainen kappale toimi traditionaaleista ponnistavassa kokonaisuudessa. Taustalle projisoitu puu ilmensi tyhjentävästi samalla kertaa syntymäpäiväänsä juhlineen taiteilijan musiikin juurevaa latausta.

Curly Strings taas on Viron suosituimpia bändejä levymenekissä mitattuna. Nelikko myi kuulemma omakustanteista esikoistaan reilut 20 000 kappaletta Viron kokoisessa maassa. Vaba Lava -estradilla bändi oli repäisevän iloinen ilmestys, keulakuvanaan kiharakutrinen laulaja-viulisti Eeva Talsi. Aivan kvartettiin kiinni pakkautunut kansa polkkasi ja eläytyi – suosio näytti isolta ja intohimoiselta.

Hannu Ikola oli TMW:n elektronisen musiikin pohjoisen ulottuvuuden lähettiläitä.

Sooäär/Koikson/Voorand/Daniel oli aiemmista saman ohjelmasisällön konsertistaan poiketen virittänyt sointiinsa freesejä ulottuvuuksia. Nelikon improvisoimien osuuksien lisäksi äänikuvaan ujutettiin dynamiikkaa syventävää ja jylhältä kuulostavaa alataajuusjytinää.

Balti Jaam eli Tallinnan päärautatieasema toimi tahollaan TMW:n teknoareenana. Odotushallissa soitettiin sähköisiä musiikkeja laajalla skaalalla, tekijöinä paikallisten nimien lisäksi suomalaistähtiä Jori Hulkkosesta Timo Kaukolampeen.

Lauantain tamppaajaisia vauhditti muun muassa Hannu Ikola.

Katosta ripustetut kangaskaistaleet, valot ja tehosteusva loivat reivien ilmapiiriä yleisötilaan. Konsepti ulotettiin aina vanhankaupungin sisäänkäynnille johtavaan alikulkutunneliin, joka oli valaistu vaihtuvavärisillä putkilla. Värit heijastuivat kosteista kaakelipinnoista ja saapuvat ihmiset muodostivat siluetteja hohdetta vasten. Musiikki jatkui sunnuntaina aamupuoleen.

 

 

ShareTweetSendSend
Matti Komulainen

Matti Komulainen

Aiheeseen liittyvää

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Matti Laipio
5.3.2023

Afroamerikkalainen kuvataiteilija ja kansalaisoikeusaktivisti Charles White ( 1918-1979 ) maalasi vuonna 1939 Howard-yliopistossa olevan seinämalauksen Five Great American Negroes, jossa...

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Matti Laipio
4.3.2023

Savoy Jazzfestien vakioesiintyjänä on ollut alusta lähtien UMO Helsinki Jazz Orchestra, jonka solistivieraana on ollut tähän asti aina laulajatar. Tänä...

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Matti Laipio
3.3.2023

Onpa hän melkoinen! Hän on vasta 23-vuotias, mitä hänestä vielä tuleekaan? Tällaisia olivat yleisön kommentit torstai-iltana Savoy-teatterissa, jossa helmikuussa tuplasti...

Viikon suosituimmat

Taike antoi yhdeksälle jazzfestivaalille avustusta

21.3.2023

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

Suosittelemme

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

João Afonso: Livros (cd+kirja)

1.3.2023
Säveltäjäpianisti Iro Haarlan balladeista huokui ajattomuus

Säveltäjäpianisti Iro Haarlan balladeista huokui ajattomuus

13.3.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo