Kymmenen Grammya ei voi olla väärässä. Tätä mieltä oli ainakin Tapiola-salin täyttänyt yleisö, jonka innostuksen kohteena oli April Jazzin päätösiltana konsertoinut acapella-yhtye Take 6.
Tämä jo vuonna 1980 perustettu lauluyhtye sukkuloi sujuvasti maallisen ja hengellisen välillä. Nytkin oli tarjolla niin viihdettä kuin gospelia. Yhtyeen menestymisen kannalta valinta on ollut ilmeisen viisas, sillä Take 6 on kerännyt useita Grammyja myös gospelin puolelta.
Ilman instrumenttisäestystä sujuva acapella-tyyli on vanhaa perua. Modernin acapellan pioneeriyhtye on mielestäni 70-luvulla ensilevynsä tehnyt The Persuasions, joka ryhtyi esityksissään simuloimaan ihmisäänillä säestyssoittimia. Itsekin ihastelin heidän taidokkuuttaan kesällä 1980, kun kuulin heitä elävänä Tipitina’s-klubilla New Orlensissa.
Mutta noista ajoista alalla on tapahtunut paljonkin kehitystä yhtyeiden osaamistasossa. Take 6 on ollut näkyvin tai ainakin menestynein kokoonpano acapellassa, johon on tullut mukaan suomalaisiakin yhtyeitä. Niistä esim. Club For Five ja Rajaton ovat tarjoilleet esityksissään melkoista virtuositeettia.
Tiistai-illan kahdesta konsertista ensimmäinen ei showna ollut erityisen viimeistelty. Kuusi laulajaa tuntui tarjoilevan ilmeisen satunnaisotoksen laajasta ohjelmistostaan unohtamatta silti mainostaa uutta maaliskuussa ilmestynyttä Believe-albumia.

Tarjolla oli mm. vanhojen spiituaalien (Wade in the water ja Mary don’t you weep) ohella Bee Gees’ien Stayin’ alive ja äskettäin edesmenneen Ben E. Kingin muistolle omistettu Stand by me, jonka lead-osuuden yhtyeen toinen tenori Joey Kibble lauloi todella komeasti.
Take 6:ssa on yhä mukana kaksi perustajajäsentä. Yhtä lukuunottamatta muutkin ovat olleet mukana viimeistään 1990-luvun alusta. Take 6:n vahvuus on ennenkaikkea vuosien varrella hioutuneessa yhteistyössä ja sen mahdollistamassa näennäisessä rentoudessa, millä se pystyy rutiinikeikallakin vakuuttamaan. Mutta vahvoja lead-suorituksia ei ainakaan konsertissa kuultu
Joey Kibblea lukuunottamatta.
Komean päätöksen konsertti silti sai. Leonard Cohenin Hallellujah oli saanut mieskuoromaisen sovituksen, jonka yhtye hienosti toteutti.
April Jazz 26.4. 2016 Tapiola-sali: Take 6. (Mark Kibble, Claude McKnight III, David Thomas, Joey Kibble, Khristian Dentley, Alvin Chea).