• Yhteystiedot
01.07.2022 01:31
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Syvämietteistä laulelmaa – Susanna Wallumrød

Jouko Kirstilä
2.11.2019
Festivaaliraportit
A A

Kuvat: Osku Rajala

Susanna & the Brotherhood of Our Lady Pakkahuoneen lavalla valomeressä.

Pakkahuoneen lavajuontaja johdatteli perjantai-iltana salintäyteisen yleisön toisen esiintyjän ohjelmiston sisältöön seuraavin sanakääntein. ”Hyvä jazzyleisö kutsun teitä tämän seuraavan konsertin avulla hiljentymään kysymykseen, pystyykö ihmiskunta pelastaumaan itseltään ja säästämään tämän puutarhan, joka pitää meidät elossa. Näiden kysymysten äärelle vei meidät seuraava kokoonpano Susanna & the Brotherhood of Our Lady”.

Susanna Wallumrødin tunnelmointia.

Kun seuraa norjalaisen laulaja-lauluntekijän, pianistin, Susanna Wallumrødin (s. 1979) uraa alkupäästä nykyhetkeen, niin tuntuu siltä, että hän on aina ollut matkalla jonnekin. Hän on eräänlainen luontainen etsijä.

Hänen debyyttialbuminsa julkaistiin 2004 ja nyt hän on kulkenut tätä matkaa 15 vuotta ja sen aikana on ehtinyt ilmestyä 13 albumia. Susannalla on halu löytää tapa miten pitäisi edetä jatkuvasti murroksessa olevassa musiikkimaailmassa.

Näin on jatkunut kaiken aikaa hänen parinkymmenvuotisen uransa aikana. Hän on määrätietoisesti pyrkinyt kehittymään ja haaveena on ollut pystyä keskittymään itse musiikin tekemiseen eikä vain miettiä sitä bisneksenä.

Alkujaan hänet tunnettiin monenlaisten hittien uudelleentulkitsijana hyvin pelkistettyinä versiointena, joita ei enää voitu kutsua täysiverisiksi covereiksi. Siirryttyään sittemmin omien projektiensa pariin hänen laulunsa on saanut syvempää merkitystä. Ensin tulivat Susanna & the Magical Orchestra, Susanna & the Ensemble neoN, väliin mahtui toisen norjalaislaulajan Jenny Hvalin kanssa tehty yhteistyö, minkä tuloksena julkaistiin vuonna 2014 hyvän vastaanoton saanut albumi Meshes of Voice. Nyt hän on liikkeellä uusimman, merkillisen nimen saaneen, naiskvintetin Susanna & the Brotherhood of Our Ladyn kanssa.

Sittemmin Susanna on levyttänyt vuodesta 2011 alkaen levy-yhtiönsä (SusannaSonata) kautta pääasiassa omia sävellyksiä ja sanoituksia, joista viimeisimpänä tämän vuoden alussa julkaistu, nyt Tampere Jazz Happeningissa kuultu, laulusarja Garden of Earthly Delights. Susanna voitti Kongsberg Jazzfestivalin DNB-muusikkopalkinnon 2016 ja hänet valittiin vuosittaisen tilaustyön tekijäksi Vossa Jazzille 2017, minkä hän esitti siellä tällä samalla kokoonpanolla.

Susanna Wallumrød.

Jotain aika salaperäistä ja selittämätöntä tietämisen taikaa yhtyeen nimen taustalta piilenee. Nimi juontuu siunatun Lady Illustrious Brotherhood -nimisestä, 14. vuosisadan yhteiskunnasta, joka kunnioitti Neitsyt Mariaa. Uuden, Garden of Earthly Delights -levyn nimen osalta riittäisi vielä lisää tulkinnallista miettimistä, mistä se on syntynyt.

”Maallisten ilojen puutarha” on puolestaan saanut nimensä hollantilaisen Hieronymus Boschin vastaavan nimisestä maalauksesta, mikä ilmaisee maallista maailmankaikkeuden elämää symbolisina tasoina ja miten korkeampi taso vaikuttaa alempaan. Onko Susanna pystynyt soveltamaan omaa musiikkiaan näihin aiheisiin sellaiseksi, että niissä voisi löytää jotain yhteyttä.

Joku voisi väittää, ettei Boschin teoksen visuaalisuus kuulu yhtyeen äänessä, ehkä näin on, sitä on aika vaikeata tulkita, mutta toisaalta onko sillä niin suurta merkitystä. En lähde sitä arvioimaan, kun ei ole riittävää pätevyyttä sen suhteen. Ehkä hänen oma liikkumisen intohimon ja seikkailunhalun voisi hahmottaa teoksen johonkin osa-alueeseen.

Jos halutaan miettiä Susanna Wallumrødin musiikin kuvauksellisuutta suhteessa Boschin tähän yhteyteen liitetystä maalauksesta, niin mielestäni on vaikeata löytää yhtäläisyyttä. Boschin maalauksessa kuvataan rumuutta, kurjuutta, surkeutta syntisyyttä ja ihmisen heikkoutta. Elämän raadollisuus tulee esille paholaisina, omituisina hirviöinä, joilla on ihmisten ja eläinten ruumiinosia, syövinä ja ulostavina ihmisinä. Saattaa siitä löytyä jotain kaunistakin, kun oikein tarkkaan alkaisi tutkia.

Susannan lauluissa puolestaan korostuu humaani ajattelutapa, ne ovat sisällöltään kauniita, positiivisella tavalla ajattelevia, haikeita, koskettavan hempeitä ja kuvana mieleen tulee ensin luonto ja sen maisemallinen monimuotoisuus. Hän on kaiken kaikkiaan vaimean hillityn ja hentoisen matalan sävellajin tulkki.

Stina Moltu ja Ida Løvli Hidle.

Susanna on kerännyt kokoonpanoihinsa enimmäkseen naissoittajia, ilmeisen harkittua omaperäisyyttä. The Brotherhood of Our Lady on koottu kokonaisuudessaan norjalaisten tämän päivän energisen ja avoimen vapaan musiikin yhtyeissä vaikuttavista naismuusikoista ja se on soitinkoostumukseltaan varsin kokeellisen poikkeava.

Lähes kaikki toivat esitykseen oman elektroniikkansa suomat lisävärinät, samoin kaikki, Ina Sagstuen (syntetisaattori lisäksi), Stina Moltu (kitara lisäksi) ja Natali Garner (lyömäsoittimet lisäksi) toimivat yhteisen lauluäänen muokkaajina Susannan laulun, pianonsoiton lisäksi. Ainoa poikkeus oli Ida Løvli Hidle, joka soitti yksinomaan harmonikkaa.

Susannan laulut kulkivat levyn viitoittamaa tietä käytännössä lähes jatkuvana yhtenäisenä esityksenä. Kappaleista toiseen siirtyminen tapahtui suureksi osaksi yhtenä jatkumona. Susanna nivoi ne yhteen elektronisten sävyjen muutoksella ilman varsinaista selkeätä taukoa, lähes huomaamattomasti. Elektroniikalla oli iso osuus koko esityksessä, sillä muillakin soittajilla oli omat laitteensa laulun ohessa käytössä. Illan esityksessä valojen käyttö oli myös suuressa roolissa ja sillä pyrittiin kuvaamaan Boschin maalauksista syntyvää ihmiskunnan elämää ja sen mukanaan tuomia vaikutteita, synkkää pimeyttä ja paikoin ilon tuomaa sanomaa.

Levyn nimikkokappale kuultiin heti alkuun. Garden of Earthly Delights https://youtu.be/bSlXMl4Wb0c, oli hidas ja lämmin pianopohjainen balladi, missä elektroniikan hyväksikäyttö kaukaisena sumumaisena kumuna taustalla täydensi kauniin tunteikasta Susannan lauluääntä. Laadukas lyhyt avaus.

Kappaleet seurasivat toistaan suuremmitta puheitta. Pääosin ne seurasivat levyn sisältöä, mutta mielestäni joukossa oli joku aikaisemminkin julkaistu kappale. Kaikkia en pystynyt tuntemaan, mutta ainakin seuraavat kappaleet kuulimme.

Ecstasy https://youtu.be/EgqE1qVRWzg, oli virsimäisen haikea, mutta se muuttui matkalla hetkessä elektroniseksi avaruudelliseksi sotatantereeksi, missä laser-asein varustautuneet soturit tunkeutuivat vastustajan avaruusasemille. Lopussa palattiin aloituksen luomaan haikeuteen ja olin kuulevinani aamenen ikään kuin rukouksen päätteeksi.

Wilderness https://youtu.be/0ENU06lqbXk, synkähkö kertomus siitä mitä oli kasvaa ryteikössä puuna, vain katsoen peilistä itseään kulkiessani varjoisilla poluilla.

Wayfarer, https://youtu.be/5ArrxmsWmU0, minne olet menossa, laulu kajahteli asteittain mielenkiintoisesti lennähdellen ja elektronisten efektien vahvistamana varsin mukavasti, vaikkakaan yleiskuva ei suuresti muuttunut. Matka tarjosi epätavallisen jännittävää elektronista äänimaisemointia.

City of Hope https://youtu.be/qtAXziDDy9Y, rakkauden opas tuo toivoa kaupungin elämään, pitää vain seurata kapinanenkeleitä.  Mutkikkaan kerronnallisesti käynnistynyt River to Hell, https://youtu.be/lvxn9WuBTns, toistui kertosäkeenä ainakin 8 kertaa peräkkäin. Kappale eteni hitaasti tuoden laulelmallisen tummia pilviä taivaalle. Pahalle ei ole lunastusta….Ei lunastusta totta….Kapinallisenkelit auttavat minua ja sinua….Kuulen synnin kaikuja…..Olemme likaisia ja haisevat…Olemme mukana joella kohti helvettiä.

Todennäköisesti setin aikana ehdittiin hyvin soittaa levyn muutkin kappaleet Death and the Miser, Ship of Fools, Exterior, Gluttony and Lust, Beautiful Life, By Earth and Starry Heaven, Gathering of Birds.

Natali Garner soitti laulun ohessa pieniä lyömäsoittimia. Ina Sagstuen hoiti efektointia syntetisaatorilla.

Yhtenäisenä piirteenä lauluissa oli niiden varsin lyhyt kesto. Levyllä suurin osa 15:sta kappaleesta ovat vain 2-3 minuutin pituisia, jotkut jopa alle 2 minuuttia, keskimäärin alle 3 minuuttia. Konsertissa tällä ei sinänsä ollut mitään merkitystä, koska se oli rakennettu yhtenäiseksi esitykseksi.

Toinen erikoinen piirre lauluissa oli niiden nimen käytön kerrostuminen teemoissa. Sama toisto saattoi tulla jopa 8 kertaa yhtäjaksoisesti. Sinällään se ei ollut mikään häiriötekijä, sillä Susanna osasi käyttää ääntään tässä vaiheessa tosi monipuolisen vaihtelevasti ja toistosta tuli vivahteikas ja värikäs osa laulua.

Hyvin paljon toisiaan toistava ohjelmarepertuaari koostui lauluista, joista itselleni tuli mieleen syvällinen kamarimusiikkimainen henkevyys. Tuntui kuin surumielinen hengellisyys olisi kehrännyt kaihoisan haikeasti usvaisen salaisuuden vyyhdin esitystilaan, mutta samalla osin kauhistuttavalla tavalla kuiskaillen elämän ympärillä vaarojen verhoavasta hämäräperäisyydestä.

Vaikka nyt ei kuljettu suoranaisesti jazzin viitoittamaa polkua, niin Susanna osaa vallan hyvin jazzin valtakiemurat, mitä voi todistaa hänen aikaisemmista teoksistaan esimerkiksi vuoden 2016 Triangle albumilta löytyy paikoitellen melko vahvaa free- ja avant- jazzmeininkiä seesteisen esittämisen ohessa.

Susanna Wallumrød on todennäköisesti löytänyt tämän kaltaisesta musiikista sen ominaisen rehevyyden ja hän liikkui uudenkin yhtyeensä parissa ilmiselvästi omalla musiikillisella alueellaan. Hän tuntuu todella rakastavan tämän kaltaisen levollisen musiikin esittämistä, tunnelma oli herkkä ja siitä huokui mielen rauha. Hänen laulunsa oli tasapainoista ja puhdasta, kaikin puolin hätäilemätöntä. Taiteellisen lämminhenkisellä antaumuksella suoritetusta esityksestä jäi mieleen intiimi ja hyvin koskettava läheisyys.

Mutta onko Garden of Earthly Delights -teoksen sisältö musiikillisessa mielessä sen kuvauksellinen ja kirjallinen tulkinta? Olen ymmärtänyt, ettei ainakaan Wallumrødin itsensä mukaan näin ei täysin olisi. En pysty sitä analysoimaan, koska en ole perehtynyt laulujen sanojen sisältöön ja niiden sisältämään sanomaan siinä määrin, että se olisi relevanttia. Saattaa olla, että jotain kuvannollista yhteyttä Boschin moniosaisen teoksen ajatusmaailmasta, sen arvoituksellisuudesta ja unenomaisuudesta on suodattunut Susannan sanoituksiin ja sävellyksiin.

Tampere Jazz Happening 2019, Pakkahuone, perjantai 1.11.2019
21.45 Susanna & the Brotherhood of Our Lady (NO)
(Susanna Wallumrød – laulu, piano, sähköiset tehosteet, Stina Moltu – kitara, laulu, Ida Løvli Hidle – harmonikka, Natali Garner – laulu, lyömäsoittimet, tehosteet, Ina Sagstuen – laulu, tehosteet, syntetisaattori)

ShareTweetSendSend
Jouko Kirstilä

Jouko Kirstilä

Aiheeseen liittyvää

Big Band Festival Šiauliai 10–11.6.2022

Toimitus
13.6.2022

Alussa näytti pahalta, kun taivas repesi ja rankkasade ukkosineen huuhtoi Siauliain tunnelmallista amfiteatterimaista tapahtumapuistoa karuselleineen ja pomppulinnoineen. Festivaali saatiin kuitenkin...

Ainutlaatuisen uran loistava huipennus

Ainutlaatuisen uran loistava huipennus

Toimitus
25.5.2022

- Dresdenin ”Dixie King”, Joachim Schlese (82), yksi festivaalin perustajista vuonna 1971 on tehnyt siitä maailman suurimman perinteisen jazzin festivaalin....

JazzAhead! – paluu normaaliin

Matti Komulainen
15.5.2022

JazzAhead!, Bremen, Saksa 28.4.–1.5.2022 Jälleen yhdessä! JazzAhead kokosi tuhansia jazzin ammattilaisia yhteen kahden välivuoden jälkeen. JazzAheadin tämänvuotinen tunnuslause kiteytti oleellisen....

Viikon suosituimmat

Sellainen ol´ Wiipuri!

28.6.2022

Django-kitaraa ja pionien loistoa

28.6.2022

Hamina Tattoo 2022

27.6.2022

Suosittelemme

Dixie Harlem ehti ensin!

21.6.2022
Iloinen jazz täytti Otavan Opiston puiston

Café Caruselin kuuma kesäkattaus!

29.6.2022

Huippujazzia keskiviikkoisin Pikku-Finlandian terassilla

7.6.2022
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo