• Yhteystiedot
27.03.2023 11:35
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Raahessa huikeaa rytmitulitusta

Antti Suvanto
7.8.2017
Festivaaliraportit
A A

Kuvat: Olli Sulin

Orchestra Nazionale della Luna

Raahen Rantajatsien lauantainen pääkonsertti ja päivä kokonaisuudessaan oli ravistelevaa rytmijuhlaa, tiivistä minimalismia ja DJ -musaa. Energinen Senegal Drums otti yleisönsä miten tahtoi, ja virolainen Maarja Nuut toi soolonumerollaan elegantin vivahteen muutoin yhtyevetoiseen tapahtumaan.

Saksofonisti Jone Takamäen ja rumpali Markku Ounaskarin mainio duo konsertoi perjantain Pyhäjoen kirjastokeikan lisäksi myös lauantaina Iso-Kraaselin saaristokeikalla. Ruiskuhuoneen DJ -sessiot tuntuivat kokonaisuudesta jossain määrin irrallisilta; ne ovat ulkoilmatilaisuuksissa yleensäkin melko värittömiä, yleisön ajautuessa tauoilla jokseenkin tarkkaamattomaan tilaan ja keskittyessä seurusteluun. Festivaalin keskeinen tavoite – jazzin rajamaiden tutkimus ja nykyjazzin dialogi perinnemusiikkien kanssa – kuitenkin tavoitettiin hienosti.

Snegali Drums ja vieraileva solisti

Senegalin rummut villitsivät

Senegal Drums on neljän lyömäsoittajan tiukka rytmiryhmä, jossa pääosaa näyttelee tama (”puhuva rumpu” – sointi ja ääniala siis ovat muutettavissa). Taman mestarillinen soittaja Yamar Thiam oli lisäksi mitä hauskin showmies ja hän viihdytti raahelaisyleisöä afrikkalaisten tanssien keinoin; laulunumerot kävivät vuoropuhelua puhuvan rummunkin kanssa. Thiam on jo kokenut Suomen tuntija; hän aloitti kitaristi Hasse Wallin Asamaan ja Afro Line -kuvioissa jo 80-luvulla.

Afrokuubalainen musiikki – johon mm. Santana voitaneen kytkeä – on ilmeisesti muokannut kuulijoiden sävelkorvaa lähinnä puhtaiden duurien ja mollien suuntaan. Afrikkalainen, ja ehkä juuri senegalilainen musiikki, noudattaa kuitenkin toisenlaisia asteikkoja, jotka muistuttavat meikäläisittäin lähinnä kirkkosävellajeja.

Polyrytmiikka ja vaikeat jaot tekevät esityksistä myös rytmisesti komplekseja, mutta erinomainen senegalilaistrio piti vaikeat rytmikoukut hallinnassaan, antaen Thiamille back-up -tukea ja runsaasti soolotilaa.

Krakatau oli iskussaan

Suomalainen Krakatau kunnostautui

Kitaristi Raoul Björkenheimin kasaama Krakatau herätti huomiota senegalilaisten kanssa jo viimevuotisilla Tampere Jazz Happenig’illa. Yhtyetasolla kaksi bändiä toimi erittäin hyvin, mutta Raoul soittaa niin kummallisia skaaloja ja eriskummaisin soundein, että kuulija on aika ajoin ymmällään, mikä on homman tarkoitus ja idea.

Siis olettaen sellaisen lopulta löytyvän, mistä ei useinkaan voi hänen suhteensa olla aivan varma. Hasse Walli toteutti aivan samoja yhtye-eksperimenttejä ja syväsukelluksia senegalilaiseen perinteeseen – sillä erolla, että Hassen soitossa oli säveltä enemmän.

Raoul intoutui ottamaan huilunkin esiin, kesken hienosti soittaneen Jone Takamäen hienon saksofonisoolon, mikä lähestyi jo katastrofaalisia mittoja. Free -pohjalta tapahtuva kahden puhaltimen improvisointi ei voi kuin epäonnistua. Tosin nuoren Bob Dylanin huuliharpunsoiton ohje saattoi olla, että kun vain aikansa jaksaa puhaltaa, joku ääni menee väkisinkin keskenään oikein.

Raoul Björkenheim

Näin ei käynyt Rantajatseissa ja Raoul tajusi onneksi ajoissa pistää huilunsa pois. Muitakin, vähempimerkityksellisiä kummallisuuksia saattoi todeta, mutta nyt tämä juttu on saamassa liian negatiivisen sävyn, joten tarkasteltakoon asian valoisampaa puolta.

Krakatau voimissaan

Raoulin vahvuus nimittäin ei ole huilunsoitossa ja vielä vähemmän kitarassa, vaan erilaisissa kokeiluissa ja bändien kokoojana. Ehkä hän toistaa vanhan oppi-isänsä, Martti Edw. Vesalan, metodeja originaalin Sound & Fury -ajoilta, ja oikeat kemiat useinkin löytyvät, kuten nyt. Sulauttamisissa, integroinnissa ja bändiliiderin vakanssissa on hänen tärkein lisäarvonsa, sen Krakatau jälleen todisti.

Krakataun rumpali Ilmari Heikinheimo heitti ensimmäisen, ammattimaisen jazzkeikkansa saksofonisti Esa Pietilän kokoonpanossa jo 16-vuotiaana. Sen jälkeen kaikki on ollutkin yhtä menestystarinaa. Hänen ilmiömäistä tarkkuuttaan, dynaamisuuttaan ja persoonallista jakotapaansa on käytetty mm. Pepa Päivisen, Ulf Krokforsin ja Antti Hytin johtamissa yhtyeissä, vain muutamia mainiten vaikuttavasta CV:stä.

Eero Tikkanen tuli yleisön tietoisuuteen riemastuttavassa Mopo-triossa ja hän on vaikuttanut monissa muissakin yhtyeissä Krakataun lisäksi. Nyt hän soitti hieman myös bassokitaraa, joka suoraan sanoen olisi sopinutkin paremmin useimpiin esityskappaleisiin. Komppiyhteistyö oli täsmällistä ja jo itsessään nautinnollista, ja sen täydellisti Takamäki loistokkaalla sooloilullaan.

Eero Tikkanen
Jone Takamäki
Ilmari Heikinheimo

Vaikea sanoa, mikä tässä musiikillisesti onnistuneessa sessiossa lopulta oli ”kulttuurien välistä viestintää”. Näitä etikettejä on helppo toistella, mutta käytäntö on arkisempaa. Krakatau hoiti luotettavasti säestystehtävänsä ja senegalilaiset sooloilivat ”puhuvalla rummulla” ja muilla lyömäsoittimilla – ja niin kai sen pitääkin olla. Heikinheimo soitti keskittyneesti, lähes selin afrikkalaisiin, eikä Tikkanenkaan heidän kanssaan lavalla erityisemmin kommunikoinut. Mutta näin syntyy eheää, ammattimaista jälkeä, joka kestää musiikillisesti kriittisenkin tarkastelun. Vaikuttava kokemus, ja yleisön vastaanotto oli lämmin.

Kari Ikonen luotsasi kuun orkesteriaan

Kuun lumoissa

Pianisti-moogisti Kari Ikonen toi Raaheen kansainvälisen ”kuuorkesterinsa” Orchestra Nazionale della Luna, jota hän johti yhdessä saksofonisti-huilisti Manuel Hermian kanssa. Ilmeikäs ja suorastaan riehakas ryhmä soitti teatterin ulkoilmalavalla, enkä osaa kuvitella parempaa tapaa viettää kaunista kesälauantaita. Täynnä yllätyksiä ja aavistamattomia käännöksiä oleva musiikki hurmasi yleisön, sanoakseni vähimmän mahdollisen. Karin omalaatuista huumoria edustanevat Anastasia anastaa sian ja Itämerenque.

Taitavat rakennelmat, erinomainen kommunikaatio soittajien välillä ja virtuoositason taito – Karin trion keskeiset elementit toimivat erinomaisesti kuuorkesterillakin. Hälyäänien käytöstä en ehkä antaisi aivan yhtä monta pistettä, vaikka sekin ylitti kirkkaasti useimpien free jazz -yhtyeiden efektit, ja Kari on moogin salat tunteva ammattilainen. Välillä tunnelma yltyi lähes ”heavy free jazz” tasolle, mistä tietenkin saa aina lisäpisteitä.

Manuel Hermia
Sebastien Boisseau
Teun Verbruggen

Hermian sympaattista bansouria olisi mielellään kuullut enemmänkin. Kuuorkesterin rytmikaksikko, rumpali Teun Verbruggen ja kontrabasisti Sebastien Boisseau vei kirkkaasti tämänkertaisten Rantajatsien ansion parhaana rytmisektiona. Yhtenäinen rytmikäsitys, niin tietoisella kuin vaistonvaraisellakin tasolla, kuljetti ryhmän tuotosta kauniisti ja svengin ylläpitäen.

Luna 17B on saanut inspiraation Viktor Pelevin kirjasta Luna 17 (Луна-17), jossa aiheena on ex-Neuvostoliiton avaruusohjelmaan kuulunut miehittämätön kuulento Sateiden mereen. Toteutus sekakuoron kanssa sisälsi absurdin joukkokohtauksen, joka toi mieleen jonkun Bunuellin tai Pasolinin surrealistisen elokuvan. Raahen laulu – kuoro veti osuutensa kuin ei olisi ikinä muuta tehnytkään – Suomen paras free jazz -sekakuoro, ilman muuta, ja toimii toivottavasti innoittajana muillekin kuoroille.

Maarja Nuut tenhosi kuulijat

Pieni ja hento ote

Virolainen Maarja Nuut oli yksi Rantajatsien yllättäjistä; soolona esiintynyt Nuut lauloi ja soitti useitakin instrumentteja, erityisesti viulua ja käytti taustoinaan erilaisia luuppeja. Lisäksi hän tanssi musiikkinsa tahdissa.

Kuulostaa paljolta yhden ihmisen aikaansaannoksiksi – Nuut ei tavoittele virtuositeettia oikeastaan millään mainituista alueista, ja hyvä niin. Hänen hentoinen lauluäänensä sopii juuri tähän tyylilajiin ja vain siihen.

Uuskansanmusiikin hyödyntäminen kytkee hänet luontevasti osaksi postmodernia etnoa. Hyvin tenhoavaa ja vaikuttavaa, joskin kansanmusiikille tyypillinen toistonomaisuus tosin on pienenä rasitteena, kun innostavaan purkuun ei ylletäkään. Maarja kuitenkin kokosi voimansa loppupaisutukseen, pyrkimättä katarttiseen kliimaksiin – hieman samoin kuin ranskalainen Ekova -kollektiivi Jazz Happeningissä 2002.

Täytyy nostaa hattua esiintyjän rohkeudelle; Maarja todella pani itsensä peliin, yksin ja vähän kuin eksyksissä isolla estradilla.

*                    *                    *

Charles Gil sympaattinen johtaja ja osaaja

Paljon mieltä kohottavia kokemuksia siis mahtui Raahen viikonloppuun. Festaripomo Charles Gilin ote pitää ammatillisesti ja hän on myös sosiaalisesti taitava ja viitseliäs, auttaen mediaa kaikin tavoin. Muistan, miten hänen edeltäjänsä sanoi minulle portilla ”terve” ja siinä oli se kommunikaatio ja informaatio.

Nyt Rantajatseilla kuitenkin menee hyvin ja miellyttävää oli myös havaita work shop -koulutuksen innostavan lahjakkaita nuoria mukaan. Nuorten musikanttien jammailu teatterin kesälavalla Raoul Björkenheimin johdolla oli rohkaisevaa ja innostavaa ja he saivat maestronkin soittamaan lähes yhtä hyvin kuin he itse.

Ja ensi vuonna on sitten Rantajatsien 30. kerta ja juhlavuosi, joten merkitään ajankohta jo nyt kalentereihin, eli seuraavat juhlat 26.–28.7.2018.

 

Raahen Rantajatsit, lauantai 29.7.2017

Iso-Kraaselin saari
Jone Takamäki & Markku Ounaskari 
Raahen Teatteri
Senegal Drums, konsertti kaikenikäisille  
Raahen Teatterin kesälava
Rantajatsien Workhsop Band + Raoul Björkenheim
Orchestra Nazionale della Luna + Raahen Laulu
Ruiskuhuone
Maarja Nuut
Rantajatsit DJ
Krakatau & Senegal Drums
jamit: isännöi Kari Ikonen Trio

ShareTweetSendSend
Antti Suvanto

Antti Suvanto

Aiheeseen liittyvää

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Matti Laipio
5.3.2023

Afroamerikkalainen kuvataiteilija ja kansalaisoikeusaktivisti Charles White ( 1918-1979 ) maalasi vuonna 1939 Howard-yliopistossa olevan seinämalauksen Five Great American Negroes, jossa...

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Matti Laipio
4.3.2023

Savoy Jazzfestien vakioesiintyjänä on ollut alusta lähtien UMO Helsinki Jazz Orchestra, jonka solistivieraana on ollut tähän asti aina laulajatar. Tänä...

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Matti Laipio
3.3.2023

Onpa hän melkoinen! Hän on vasta 23-vuotias, mitä hänestä vielä tuleekaan? Tällaisia olivat yleisön kommentit torstai-iltana Savoy-teatterissa, jossa helmikuussa tuplasti...

Viikon suosituimmat

Taike antoi yhdeksälle jazzfestivaalille avustusta

21.3.2023
Jussi Lehtosen runsaudensarvi –  Sibis Alumni Big Band Musiikkitalossa

Jussi Lehtosen runsaudensarvi –  Sibis Alumni Big Band Musiikkitalossa

23.3.2023

Alex Ikonen ja Kimmo Leppälä valloittivat Nyyrikissä

20.3.2023

Suosittelemme

Elippse Jazz Clubin kevät 2023

19.3.2023
Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

3.3.2023

Papanosh ”A Very Big Lunch”

24.3.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo