• Yhteystiedot
10.06.2023 09:50
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Pukkilansaari Blues hehkui tummia tuntoja

speyburn
15.7.2012
Festivaaliraportit
A A
Baby Boy Varhama tunnelmoi tyylikkäästi Pukkilansaaressa.

Tunnettu pohjalainen viihdeareena on epätavallinen bluesmiljöö, joka toimii erittäin hyvin – tiivis klubitunnelma syntyy tanssilavallakin. Viime vuonna tehty ohjelmistolinjan muutos roots-tapahtumasta perusbluesiin osoittautui onnistuneeksi ratkaisuksi. Nyt kuudennen kerran järjestetty bluestapahtuma taottiin kolmen yhtyeen kera ja tällä kertaa täysin kotimaisin voimin.

Lahtelainen Pentti “Baby Boy” Varhama on Suomi-bluesin grand old man, pitkän linjan veteraani. Levytyskarrieeri on komea, ja siitä korostui nyt erityisesti parin vuoden takainen A long time comin’.

Baby Boyn nykyinen ryhmä, The Jinx-kvartetti oli happeningin pääesiintyjä, soittaen viimeisenä bändinä puolenyön aikaan. Yhtyeen esitystapa on unplugged – luonnollisesti kontrabasso ja kitarat ovat jo rumpusetinkin takia vahvistettuja, mutta esitystapa on akustinen, ja ääniopillisesti juuri oikein rakennettu; kuuluu hyvin, muttei ota korviin.

Jinx

Monilla jazzfestivaaleillakin volyyminkäyttö kasvaa lähes kritiikittä tilaisuuden edetessä, nuoren polven miksaajien ollessa hantaakeissa, ja puoleltaöin ollaan monilla tahoilla usein jo sietämättömissä desibelilukemissa.

Viimeisen aktin ei kuitenkaan tarvitse olla volyymiltaan järkyttävä ollakseen imponoiva ja sykähdyttävä. Samaa strategiaa Pukkinlansaari toteutti menestyksellisesti jo 2009, kun Mike Westhues veti viimeisen setin unplugged-pohjalta erinomaisin tuloksin.

Jinx menee rohkeasti musiikin tyville; ohjelmisto koostuu bluesklassikoista – mm. ­ Willie Dixon, Muddy Waters ja Robert Johnson – ja USA:n Louisianan rämealueiden rempseästä stomp-menosta ja työlaulujen kysymys/vastaus-kuorohuudoista. Bassorumpuvetoisella, railakkaalla New Orleans-poljennollaan yhtye houkuttelikin yleisöä tanssilavalle illan esiintyjistä parhaiten.

Ismo Haavisto Lahden Jazztorilla (Kuva: Osku rajala)Varhaman kvartetin tunnetuin jäsen on laulaja, harpisti ja kitaristi Ismo Haavisto. Edellisen kerran kuulin häntä Lahden Torijazzissa toukokuussa Lahti Big Bandin solistivieraana.  Ensitutustuminen ei ehkä vielä ollut aivan täysin vakuuttava, mutta nyt syykin selvisi; Haavisto on erinomainen akustisen bluesin taitaja, jonka kompetenssi ei ole parhaassa iskussa ison jazzorkesterin solistina.

Pienyhtyeen kanssa kulki hyvin, Haavisto laulaa jykevästi sooloa ja stemmaa; yhteiset laulunumerot Varhaman kanssa olivat nautinnollisia. Sinisten nuottien taivuttelu kävi uskottavasti akustisilla kitaroilla ja huuliharpulla. Hän myös osaa kompata ja täyttää maukkain fillein lauluesitystä huuliharpulla ja vaihteli piccoloharppuun välillä, lisäten näin musisoinnin kiinnostavuutta.

Bluesin modernisointia on tehty maltillisesti, kuten Walking Bluesin muutos tangopoljennosta marssiksi, tai I can’t be satisfied svengibiisinä. Robert Johnsonin From four until late nousi Creamin Fresh Cream-albumin myötä uuteen arvoon, joskin jälkipolvi on soittanut siitä yleensä hieman lyhennettyä tekstiversiota. Tässä yksi versio, joita maestrolla itselläänkin taisi olla useita:

From four until late, I was wringing my hands and cryin’ (2x)
I believe to my soul that your daddy’s Gulfport bound

From Memphis to Norfolk is a thirty-six hours’ ride (2x)
A man is like a prisoner, and he’s never satisfied

A woman is like a dresser, some man always ramblin’ through its drawers (2x)
It cause so many men, wear an apron over-all

From four until late, she get with a no good bunch and clown (2x)
Now she won’t do nothin’, but tear a good man’s reputation down

When I leave this town, I’m gon’ bid you fare, farewell (2x)
And when I return again, you’ll have a great long story to tell

 

Jinx soittaa rennosti, muttei huolimattomasti, ja se on todellinen taito. Parhaimmillaan yhtye nousee live-aktissa sävelten yläpuoliselle, maagiselle tasolle. Huikea kokemus ja aistikas päätös blueshappeningille!

Empson & The Bluesroad on pohjalaisen bluesin veteraani.Käyttämättömiä resursseja

Pukkilansaaren houseband on Empson & The Bluesroad on musisoinut hieman vaihtelevin kokoonpanoin jo kymmenisen vuotta, ja yhtye on parantanut output’iaan koko ajan. On löytynyt uutta resurssia ja sen myötä uusia toimintamahdollisuuksia. Saksofonin poisjättäminen kieltämättä muutti soundia totutusta, mutta tilalle on tullut uudenlaista tunnelmaa ja ohjelmistovalintakin on auttanut löytämään uusia toimintamahdollisuuksia.

Yhtyeen alter ego näyttää edelleen olevan brittibluesin pappa John Mayall, ja tavaramerkki on yhä 12-tahtinen molliblues; hyvä näin, koska sitkeän työn ansiosta molempien osalta aletaan olla kansallisella tasolla. Yhtyeen oma sävellystuotantokin kasvaa hiljalleen ja tukee tätä päälinjaa. Mayallin mielettömän laajasta sävelarsenaalista bändi on onnistuneesti nostanut esiin maestron vähemmän tunnettua tavaraa, ja Empson Heinonen on kitarasoundissaan miellyttävästi syventänyt Peter Green-muunnoksiaan.

Bändin nykyinen keyboard-mies Hannu Antila oli 70-luvun malliin vaihtanut telineellä seisovan keyboardinsa remmistä roikkuvaan “kitaramalliin”. Tuon soittomööpelin käyttö taisi olla lähinnä show-vetoisten fuusio- ja soulbändien idea, joilla ei juuri tarvita vaativia melodiakuljetuksia kosketinsoittimelle. Rutinoituminen sen käyttöön nähtävästi vaatii vielä vähän harjaantumista.

Laulajana pianisti menee koko ajan eteenpäin – vielä voimaa lisää ja laulujen sanat ulkomuistista, niin resursointi alkaa olla kohdillaan. Stand by me-duetto bändin entisen vokalistin, Niina Jussilan, kanssa oli koskettava ja yksi illan sykähdyttävimpiä hetkiä.

Vaasalainen Shakers muokkaa klassikoita omaan tyyliinsäVaasalainen Shakers oli entuudestaan tuntematon. Kitaravetoinen combo muokkaa menestysblueseja uuteen uskoon, kuten Freddie King-materiaalia, Canned Heatin On the road again tai Dale Hawkinsin Suzie Q . Viimeksi mainitun osalta sointumodifiointi ei tosin soinut aivan parhaalla mahdollisella tavalla.

Shakersien setti oli vielä sangen hiomaton ja epätasainen, vaikka kitarasoundissa löytyykin garage-bändien rouheutta ja katu-uskottavuutta. Mielenkiintoista kokeiluaatetta edusti huuliharpun ja basson kokeileva duosetti, mutta kummankin soittajan resurssit tuntuivat ehtyvän turhan nopeasti ja rytmikin taidettiin hukata liian yrittämisen seurauksena.

Eniten tehtävää duolla näyttää olevan vielä laulun kehittämisen kanssa. Kuullun perusteella ulkopuolisen vokalistin kiinnittäminen olisi hyvä ajatus, jota bändimuusikot voivat tukea yksinkertaisin, mutta tehokkain fillein.

 

Pukkilansaari Blues lauantaina 14.7. Isossakyrössä.

Shakers, Empson & The Bluesroad, Baby Boy Varhama & The Jinx

 

 


 

ShareTweetSendSend
speyburn

speyburn

Aiheeseen liittyvää

Uusin jazz valokeilassa Bremenissä

Matti Komulainen
7.5.2023

Jazzahead, Bremen, Saksa 27.–30.4.2023. Jazzahead on johtava jazzin ammattilaistapahtuma. Kolmepäiväinen showcase-festivaali ja -konferenssi järjestettiin Pohjois-Saksan Bremenissä huhtikuun lopulla jo 17....

Lizz Wright häikäisi mahtavalla gospel-äänellään

Lizz Wright häikäisi mahtavalla gospel-äänellään

Matti Laipio
29.4.2023

Amerikkalaisista mustista kirkoista on tullut lukuisia maallisessakin musiikissa loistaneita artisteja Sam Cookesta ja Aretha Franklinista lähtien. April Jazzin perjantaisessa konsertissa...

Kolmen Jukan luontoretki April Jazzissa

Kolmen Jukan luontoretki April Jazzissa

Matti Laipio
27.4.2023

Kolmen Jukan yhteistyö kuului April Jazzin konsertissa tiistai-iltana Tapiolasalissa. Jukka Linkola oli säveltänyt flyygelitorvikonserton, jonka kantaesityksen esitti Jukka Iisakkilan johtama...

Viikon suosituimmat

Jyrki Koskinen – trumpettia soittava ylikapellimestari (1964-2023)

Jyrki Koskinen – trumpettia soittava ylikapellimestari (1964-2023)

2.5.2023

Instituutio ja legenda palaa “rikospaikalle”

31.5.2023

Reiska Laine Jam Session

6.6.2023

Suosittelemme

Claes Janson & Christina von Bülow:  Det regnar i min stad

Claes Janson & Christina von Bülow: Det regnar i min stad

16.5.2023

UMO soitti Ellingtonia

10.5.2023

Aksel Røed’s Other Aspects: Do You Dream In Colours?

19.5.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo