• Yhteystiedot
05.02.2023 00:41
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Perttu Kivilaakson Apocalypse-oratorio sävähdytti

Antti Suvanto
21.6.2019
Festivaaliraportit
A A
Perttu Kivilaakson Apocalypse-oratorio sävähdytti

Perttu Kivilaakso Apocalypse Oratorion esiintyjät

Ilmajoen musiikkijuhlien perjantain 14.6.  konsertti oli sellisti Perttu Kivilaakson iso ilta. Etukäteen odotetuinta roolia edusti artistin tekemä Apocalypse -oratorio. Sisällöllisiä ja temaattisia haasteita ilmeni, mutta projekti oli kiinnostava pyrkimys yhdistää rock-show’n, rytmimusiikin, loopin ja klassisen konseptin keinoja, ilmaisumuotoja ja teemoja. Konsertin ensijakso koostui pienimuotoisista ja enimmäkseen improvisoiduista soolonumeroista. Päänumeron orkesterina oli jazzinkin alalla kunnostautunut Vantaan viihdeorkesteri Ensemble, laulusolisteina Mari Palo ja Markus Nykänen. Keskeisiä soitinsolisteja olivat Mikko Sirén, Linda Lampenius ja Kivilaakso itse.

Perttu Kivilaakso (41) on luonut uransa Apocalyptica-metalliyhtyeessä. Nuoteista vedetty teos edusti viihteellistä heavy classic -asetelmaa, vertailuna vaikkapa edesmenneen Pekka Pohjolan edustama heavy jazz. Viisiosaisen teoksen teemoiksi Perttu paljasti mm. rakkauden, helvetin, kiirastulen, uuden paratiisin ja maailmanlopun.

Perttu Kivilaakson vimmaa

Oratorio (italian sanasta ”rukoushuone”) on musiikkiteos orkesterille, laulusolisteille ja kuorolle, jossa libretto käsittelee tavallisesti raamatullisia tai muulla tavoin hengellisiä teemoja. Oopperan kaltaista näyttämötoimintaa tai lavasteita ei kuitenkaan ole.

Lavasteet tulivat nyt Mannerheim-oopperan kulisseista, mikä sateisessa ja pimeässä yössä oikeastaan sopikin korkealentoisiin tunnelmiin. Säveltäjä pahoitteli laser- ja videoshow’n poisjäämistä, mikä ilmeisesti johtui teknisistä syistä. Epäilemättä visuaalinen efekti olisi tuonut iltaan vaikuttavuutta lisää.

Johdanto-osa oli kaunis ja melodinen, kaukana synnin houkutuksista, ja erottui erityisesti komean tenoriosuutensa ansiosta. Toinen osa taas edusti lähinnä parodista tivolimusaa diskokompilla ja hirveällä kasatshok -meiningillä, minkä kruunasi Pertun absurdi keyboard -sekoilu.

Tämä oli kuitenkin vasta johdattelua dantemaiseen helvettitilaan.  Siinä vaiheessa olin jo valmis allekirjoittamaan miesten WC -graffitin “legalize marijuana”-vetoomuksen tai vain kävelemään jokeen – mitä vain, kunhan tilasta pääsisi eroon. Säveltäjä oli siis saavuttanut tarkoituksensa.

Hollywood -henkeä oli tässä vaiheessa turhan paljon; siirappisia melodioita ja toisaalta loopeilla ja nauhoituksilla tuotettua efektiä, kuten B-kauhufilmien örinää. Kai se oli sitä kauhujen esikamaria.

Raivoa ja politiikkaa

Syyllisyyttä ja lohtua

Oratorio taidelajina syntyi oopperan rinnalle ja sen tyyli on yleensä ollut lähellä kunkin ajan oopperatyyliä. Oopperan narratiivinen ja dramaattinen tapahtumien kulku saattaa kuitenkin oratoriosta puuttua kokonaan tai on ainakin miedompaa. Perttu Kivilaakson Apocalypse-oratorio, massiivinen kyllä, mutta kaikkine rock-kliseineen se ei ollut erityisen dramaattinen, pikemminkin melodramaattinen, liioitteleva ja pienesti teatraalinen.

Hieno viulun ja sellon yhteissessio jäi valitettavan lyhyeksi. Kansanmusiikin toistonomaisuutta ja yksinkertaista melodiikkaa Perttu oli käyttänyt oivaltavasti hyväkseen. Mahdikas loppunousu, luvattu rakkauden riemujuhla, tosin jäi sekin lyhyeksi. Se toisaalta on tosielämänkin rakkauden riesana useimmiten.

Hengelliset teemat Pertun oratoriossa olivat kevyenlaisia – lähinnä hän kertoili juonnossa saaneensa vaikutteita Danten Infernostaja Seitsemästä kuolemansynnistä. Suurin yksittäinen puute teoksessa on kuoro-osuuksien poisjäänti. Keskeinen musiikillinen ero oopperaan nähden pitäisi kuitenkin olla juuri kuoro-osuuksien selvästi vahvempi osuus oratorioissa.

Ihmisen kuolemansyntejä – ja mahdollisia muitakin – jauhaessaan Perttu kuulosti spiikkerinä enemmän Ylen toimittajalta tai demarikokouksen osallistujalta kuin vakavasti otettavalta artistilta. Samaa pinnallista jauhamista ihmisen luonnolle aiheuttamista kärsimyksistä. Unohtamatta tietenkään syyllistää kuulijaa, joka tosiasiassa vain tekee valintoja niistä, mitä hänelle tarjotaan.

Lohtua oli luvassa loppua kohti, mutta luvattu loppuglooria jäi melko hahmottomaksi ryminäksi, joten Eden pysyi vielä epämääräisenä haaveena. Äänentoiston avulla pieni kamariyhtye saatiin kuulostamaan itseään isommalta. Yhdeksän muusikon rivivahvuus ensemblessä oli silti melko vähäinen, eikä äänentoisto kyennyt tonaalista vajetta täysin kuromaan umpeen.

Linda Lampenius, Mari Palo, Markus Nykänen ka Perettu Kivilaakso

Laulajat ilonaiheina

Sopraano Mari Palo ja tenori Markus Nykänen olivat uusia live-kokemuksia ja erityisen ilahduttavia. Lauluosuudet kauniita ja lähdöt täsmällisiä, vaikka Pertun johto oli vähän sitä ja tätä. Laulumusiikin ystävien onkin syytä pistää molemmat solistit vakavaan seurantaan. Jazzin alueella ainakin Tessa Virta on antanut Palosta ylistäviä lausuntoja.

Sirénin rummut olivat vahvasti esillä, niillä oli selkeä solistinen asema, ja rumpali käytti mahtavaa patteristoaan taitavasti hyväkseen. Sen sijaan arvoitukseksi jäi Lampeniuksen mukanaolo solististandilla, oikeastaan koko line upissa. Paria lyhyttä sooloa lukuun ottamatta hän veti orkesterin kanssa samaa viulusatsia, erottumatta sävelkudoksesta mitenkään.

Kaivattua soolosellon ja sooloviulun vuoropuhelua muodostui vain ajoittain ja kamariorkesterille kirjoitetut jaksot olivat hieman kaavamaisia. Ajoittain musiikillinen ilmaisu flirttaili italialaisen oopperan kanssa, mutta ei aikaakaan, kun äänitilan valtaavat elektroniset konesoundit, loopit ja hevilicksit – kombinaation perimmäinen idea jäi diffuusiksi.

Vantaan viihdeorkesteri (englanniksi Vantaa Pops) on perustettu jo 1948 ja on tiettävästi edelleen ainoa sinfoniaorkesterimme, joka keskittyy viihdemusiikkiin. Ahkerasti keikkaileva ja levyttävä bändi on esiintynyt mm. jazzväen suuresti rakastaman solistin, Jo Stancen (Johanna Försti) kanssa, kuten levyllä Let’s face the music2014.

***

Kokeellisen klassisen musiikin keinoin voidaan tietenkin lähestyä isoja kysymyksiä. Ensi kerralla Perttu vain voi jättää poliittiset julistukset vähemmälle, mieluiten tykkänään pois. Sävellystyössä hänellä on ison muodon hallinnassa vielä tekemistä, mutta ideoita tuntuu riittävän ja ennakkoluulottomuutta niiden toteutukseen. Improvisoituja jaksoja kuulisi mielellään myös tällaisissa yhteyksissä.

Perttu Kivilaakso

Järjestävän seuran soisi kiinnittävän huomiota sopimusasioihin, ettei yllätykset valkene artisteille ja yleisölle vasta estradilla. Konsertin molemmat osat alkoivat vartin myöhässä, mikä klassisen puolella on epätavallista.

Löysä ja totaalisesti harjoittelematon alkuosa ei ennakkoinfosta poiketen sisältänyt Verdiä tai Bachia. Kivilaakso aloitti lupaavasti sellosoololla Toivo Kuulan sävellyksellä, pianon säestyksellä, mutta samalla käynnistyivät levoton kuljeskelu soittimen kanssa, seisaaltaan soitto ja muut maneerit.

Sello, Sirén ja taustanauha saivat Rosvo-Roopenaivan uusiin puihin. Moshaus ja sellon wah-wah -pedaali sävyttivät Fairy tail-tulkintaa, mikä on vanha Apocalyptica -biisi. Konesoundia ja nauhoitettuja osia oli ilmassa ajoin jo enemmän kuin soitettua. Tällöin muusikon täytyy äkätä lavalla itselleen jotakin järkevää tekemistä – paremman puutteessa voi vaikka juosta ympäri stagea sello kainalossa, ellei muuta keksi.

Kitaristi Kristian Wahlström liittyi mukaan Metallican Nothing else matters -laulun instrumentaaliversiolla. Laululle keskeistä kitarakomppia rasitti kuitenkin soittimen epävireisyys, mikä tietysti ei ole mikään ihme koleassa ja sateisessa ulkoilmakonsertissa.

Apocalypse-oratorio
Ilmajoen musiikkijuhlat perjantaina 14.6.

Säveltäjä Perttu Kivilaakso
Vantaan viihdeorkesteri Ensemble
solisteina Kivilaakso, sello,Mari Palo, Markus Nykänen, laulu, Linda Lampenius, viulu ja Mikko Sirén, rummut.

ShareTweetSendSend
Antti Suvanto

Antti Suvanto

Aiheeseen liittyvää

Koli Jazz 2023 – harmonioita, momentumia ja detaljeja kirkkokonsertissa

Koli Jazz 2023 – harmonioita, momentumia ja detaljeja kirkkokonsertissa

Toimitus
22.1.2023

TEKSTI  Jyri Ojala/Jazzkerho-76, Joensuu ry, tammikuun jäsenkirje Parin hiljaisemman vuoden jälkeen soi Kolin tammikuussa taas jazz. Nykyisessä muodossaan yhdeksättä kertaa...

Kokko Quartet yhdisteli taidolla jazzia ja etnoa

Kokko Quartet yhdisteli taidolla jazzia ja etnoa

Matti Laipio
3.12.2022

Jo vuodesta 2010 lähtien koossa ollut, mutta harvakseen esiintyvä Kokko Quartet julkaisi keväällä erittäin hyvin onnistuneen Broken Dream-albumin, jolla se...

Avishai Cohen avasi jälleen upeasti We Jazz-festivaalin.

Avishai Cohen avasi jälleen upeasti We Jazz-festivaalin.

Matti Laipio
29.11.2022

Kun trumpetisti Avishai Cohen avasi 2014 ensimmäisen We Jazz-festivaalin Aleksanterin teatterissa, kiittelin hänen soittoaan vuolaasti. Kahdeksan vuotta myöhemmin hän soitti...

Parasta suomalaista perinnejazzia

Viikon suosituimmat

”Spirit of Music” – jazzahtavaa kirkkomusiikkia Kuopiossa

2.2.2023
Nina Mya With Friends – Burt Bacharachin sävellykset – Inkjazzeilla

Café Caruselin kevätohjelma julkaistu

27.1.2023

Jeff Berlin ensi kertaa Suomeen omalla yhtyeellä

3.2.2023

Suosittelemme

Maria Faust muistutti Ukrainan sodasta sävellyksessään

Yhteisiä elämyksiä Sellosalissa jo 20 vuotta

14.1.2023
Jussi Reijosen monikulttuurinen yhtye Espoon Louhisaliin

Jussi Reijosen monikulttuurinen yhtye Espoon Louhisaliin

4.2.2023

Lassi Kouvo – “kuninkaallista kyläjazzia”

12.1.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo