Iltapäivällä Musiikkitalon alalämpiössä keskuteltiin Eurooppalaisesta jazzista Harri Uusitorpan johtamassa paneelissa jossa keskustelijoina olivat Joe Lovanon kvartetissa avajaiskonsertissa soittaneet italialaispianisti Salvatore Bonafede, ruotsalaisbasisti Lars Danielsson ja suomalaisena edustajana Verneri Pohjola.
Eurooppalaisen jazzin luonteesta keskustelijat olivat varsin yksimielisiä siitä, että jazzin ääni muodostuu yksilöiden kautta ja kunkin alueen erityispiirteet muodostuvat paikallisten muusikoiden mukaan. Kovin italialaiseen tapaan Bonafede veti myös jazzin lähtökohtia kotiinpäin vedoten yleisesti ensimmäisen jazzlevytyksen tekijänä pidetyn Original Dixieland Jass Bandin johtajan Nick LaRoccan sisilialaisiin juuriin.
Bonafede laajensi tätä käsitettä yksilöllisen ilmaisun tärkeydestä siihen, että enemmän kuin alueista kaikista merkittävimpien hahmojen kuten Miles tai Monk yhteydessä puhutaan näiden omasta soundista – alueellinen luokittelu jää toisarvoiseksi.
Yleisön ja soittajan vuorovaikutuksestakin puhuttiin. Pohjola totesi oivaltavasti, että konsertin puitteet vaikuttavat siihen minkälainen palaute tuntuu hetkessä parhaalta – klubi-ympäristössä voittajafiiliksen tuo jos soittaa jotain joka saa yleisön täysin hiljenemään ja kuuntelemaan kun taas konserttisalissa on hienoa jos saa jonkun yleisössä todella innostumaan äänekkäästi.
Yksi ajatus jäi vahvasti tunnin keskustelusta mieleen – jazz on samanaikaisesti sekä erittäin henkilökohtaista ja vaatii soittajalta täydellistä sitoutumista ja oman itsen likoon laittamista, mutta toisaalta hienoimmillaan yllättävyydessään ja eläessään hetkessä kun erilaisten persoonien kohdatessa – tapahtui se missä maanosassa hyvänsä.

Urkutrio Buba Wii Aa viihdytti Sibafestin avajaisklubilla
Avaiskonsertin jälkeen Sibafestin iltaa pystyi vielä jatkumaan Musiikkitalon ravintolassa järjestetyllä avajaisklubilla, jossa soitti viime keväänä ensimmäisen julkaisunsa tehnyt nuorten muusikoiden urkutrio Buba Wii Aa. Salista ja narikasta selvittyä klubin puolelle pojat olivat jo laittaneet homman käyntiin. Kovin monet juhlavan avajaiskonsertin kuulijat eivät iltaa klubilla jatkaneet, mutta tiensä oli sinnekin löytänyt hyväntuulinen muutamien kymmenien yleisö.
Buba Wii Aan tekemisessä on pilke silmäkulmassa – Mikael Myrskogin urkusoundit ovat lievästi kornit, urut ovat koristeltu ties millä jouluvaloilla ja basisti Eero Sepän humoristiset välispiikit herättävät hilpeyttä – mutta bändin musiikissa on kuitenkin hyvä groove aidosti mukana viime vuonna Erik Lindströmin stipendin saaneen rumpali Sami Nummelan johdolla. Ilahduttava yhdistelmä nuoren tekemisen erilaisia puolia.
Viisiraitaisen Taco Taco Taco! kasetin materiaalin lisäksi ohjelmistoon on alkanut tipahdella muitakin uusia kappaleita, joten bändi ei ole hyytynyt ensimmäiseen julkaisuunsa. Julkaisulla ja aiemmilta keikoilta tuttu elementti, bändin musiikkiin illan SibaFestin teemaan sopivaa henkeä tuovat taustanauhalta tulevat äänitehosteet, olivat nyt hieman pienemmässä osassa kuin edellisissä kohtaamisissa trion kanssa – luova soitto näytteli vahvasti pääosaa tässä kohtauksessa niinkuin jazzissa pitääkin.
Hyvää mieltä, meininkiä ja soittamisen iloa oli tarjolla roppakaupalla ja yleisö tuntui nauttivan kuulemastaan.
Buba Wii Aan voi kohdata seuraavan kerran livenä 17.2. Helsingissä Juttutuvan Rytmihäiriöklubilla.
Mikael Myrskog urut, Eero Seppä basso, Sami Nummela rummut