Tiistaina Antinkadun lavalla saatiin kuulla kahta täysin toisistaan poikkeavaa, mutta omassa lajissaan hienoa jazzesitystä. Äänitaiteilun alueelle menevä jazzlaulu ei ole tavanomaisin tyyli esittää laulettua jazzia, mutta omaperäisyydessään se soi kuulijan korvaan aivan hillittömän upeasti jopa hämmästyttävän käsittämättömällä tavalla. Siitä saimme laatunäytteen illan alkajaisiksi.
Kansainvälistä jazzlaulua ja äänitaiteilun huippua edusti Suomenlahden eteläpuolelta tuleva Kadri Voorand Quartet. Virolainen Kadri Voorand on tuttu artisti meille jazzrytmiläisille jo lähes kymmenen vuoden takaa, jolloin hän osallistui nuorille naislaulajille suunnattuun Lady Summertime -jazzlaulukilpailuun vuonna 2007 Hämeenlinnassa, missä hän oli lopulta finaalin kolmas. Jo silloin hänen erikoinen ja monipuolinen laulutyylinsä herätti huomiota.
Sittemmin hän esiintyi Pori Jazz 2010 Klubi-Garden lavalla, jolloin mukana yhtyeessä oli mm. saksofonisti Jussi Kannaste. Voisi sanoa, että hänen laulunsa eivät ole niitä perinteisimpiä, vaikka niiden taustalla on monesti virolainen kansanmusiikki ja niistä sovitetut laulelmat. Vanhan koulukunnan jazz purkautui taustalta hänen lauluissaan, mutta vahvana äärirajoja hakevana tulkitsijana ja säveltäjänä hänen oma tuotantonsa on nykyään esityksissä etusijalla.
Niin tapahtui nytkin. Noiden vuosien jälkeen hänen taitonsa on entisestään kehittynyt ja selkeä itsevarmuus korostuu hänen tekemisestään. Omintakeinen ja omien visioiden pyörityksessä rakennettu esitystyyli on niin poikkeava, ettei sitä oikein voi käsittää, ellei ole ollut kuuntelemassa häntä live-tilanteessa. Omaehtoisen tyylin jäntevä muokkaus tuli esille luontevana esitysvarmuutena.
Hänestä on kouliintunut tähti, jonka tiistai-illan konsertti jäi taas aivosolukkoihin muhimaan yhtenä trillerimäisen taikavoimaisena konserttielämyksenä. Kadri käyttää scat-laulua varsin paljon ja se toimi tehokkaasti tiistai-illankin esityksessä, mutta hän on kehitellyt uusia elementtejä, joista saimme huikean näytteen tiistai-iltana.
Elektroniset lisälaitteet ja niiden hyväksikäyttö äänen kierrätyksessä ja tuotossa toimivat valtavana kaikupohjana, mikä kiiri ympäriinsä pauhaavan soonisena vyörynä. Voimakas eläytyminen, tunnelataus, äänen hetkessä improvisoitu käyttö ja niiden yhtenäinen purkautuminen fyysisenä liikkeenä ja eleinä räiskyväksi teatteridraamaksi oli mielikuvituksellisen uskomatonta taidetta. Kaikesta näki miten Kadri laittaa aina kaiken peliin, mitään ei tehdä puolinaisesti halpana viihteenä.
Aluksi hän keskittyi pianon soittoon ja lauluun sen ohessa, jolloin mukana oli myös hartaita balladiosuuksia. Kadrin esitykseen liittyi myös pieniä hauskoja episodeja, kun hän kolmea mikrofonia samanaikaisesti käyttäen kierrätti ääntä välillä myös suomeksi, ”mä luulen, että te kaikki tulette känniin” ja vähän muutakin kiersi siellä mukana. Tätä on kuultava taas joskus lisää, oli se sen verran mahtava esitys.
Kadrin taustaorkesterin soittajia oli hauska seurata kuinka he hymyssä suin myhäilivät mukana Kadrin valloittavassa esityksessä leppoisan oloisina jauhaen omaa osuuttaan soitossa. Erityisesti tämä näkyi pitkän linjan basisti Taavo Remmelin kasvojen ilmeestä, että nyt pidettiin hauskaa. Virgo Sillamaa vedätteli kitaraansa pää etukenossa, joten hänestä ei oikein saanut selvää tässä mielessä, mutta rumpali Ahto Abner seuraili tahdituksessa tarkasti, mitä Kadri oli tekemässä.
Örinä ja örvellys häiritsi
Valitettavasti jo maanantaina Aili Ikosen esitystä häirinnyt tausta möly tuntui vain jatkuvan ja se kuului selkeästi yli Kadrin lauluäänen. Onneksi elektroniikan avulla edennyt esitys nosti volyymitasoa sen verran, että möly saatiin sen avulla peitettyä. Tästä yleisestä hälinästä kärsivät nämä herkät esitykset. Oliko tilanne mahdollisesti sama vielä keskiviikkona, kun Mirja Mäkelä oli lavalla laulamassa. En ollut silloin paikalla, joten en pysty arvioimaan sitä, mutta jos sama peli jatkui, niin pitäisi harkita onko järkevää jatkaa SuomiAreena yhteistyötä tällä tasolla.
Mielestäni yhteistyötä kannattaisi jotenkin jopa laajentaa, mutta silloin pitää kyllä miettiä minkälaista musiikkia missäkin vaiheessa tarjotaan, jottei samanlainen möly ja kauaskantoinen puheensorina pilaa kokonaisia esityksiä
Pori Jazz 2016, tiistai 12.7.2016
Antinkatu 5 lava
19.00 Kadri Voorand Quartet