Eilen lauantaina ilma suosi jazzkansaa, auringonpaisteessa oli suorastaan tukahduttavaa, paita kastui ihan istuessa. Sää oli mitä parhain suunnistaa Kirjurinluodolle, missä ensimmäinen konsertti Lokkilavalla alkoi jo heti puolenpäivän jälkeen. Pori Jazz tarjosi musiikin nälkäisille kuulijoille peräti yhdeksän eri esitystä Kirjurinluodon kolmella ilmaiskonserttilavalla. Muina päivinä ei näin montaa esitystä samana päivänä enää tule, vaikka tarjontaa kyllä riittää jatkopäivillekin runsaasti.

Päivä alkoi Lokkilavalla huippujazzilla, kun lavalle nousi televisiossa monista viihdeohjelmista tuttu kasvo ja Jazzliiton vuonna 1975 Yrjö-palkittu pianisti-säveltäjä Olli Ahvenlahti. Musiikin saralla hän on ollut mukana vuosikymmeniä mitä moninaisimmissa tehtävissä, mutta pohjimmiltaan hän on todellinen jazzmies, vaikka nuorukaisena ”Rollarit ja Beatlesit” olivat kova sana.
Ahvenlahden ura Pori Jazzeilla on käynnistynyt ihan festivaalin alkuajoista alkaen. Paitsi esiintyvänä taiteilijana hän on hoitanut muitakin tehtäviä, kuten toiminut kuuluttajana/juontajana. Ensimmäiset Olli Ahvenlahti Quartetin esiintymiset ovat 1970-luvun puolivälistä. Siitä on ehtinyt kulua yli 40 vuotta. ”Lavalla on soitettu ja puhuttu”, totesi Olli.

Olli onkin soittamisen ohessa hyvä tarinoiden kertoja, mutta kaikkea ei nyt voi näiden raporttien muodossa alkaa kirjoittaa, aika ei oikein riitä siihen. Ennen konsertin alkua Ahvenlahti totesi, että ”Reiskan” ohella täällä on yksi henkilö, joka on ollut myös mukana Pori Jazzeilla ensimmäisestä vuodesta alkaen.
Olli halusikin esitellä yleisölle hänelle erittäin tärkeän henkilön. Pianonvirittäjä Markku Kokko on pelastanut moninaisia konsertteja hoitamalla pianot vireeseen ennen konserttien alkua. ”Ei ole mies välittänyt jäädä eläkkeelle ja hyvä näin meidän kannalta”, sanoi Olli.
Ensimmäiset Ahvenlahden 1970-luvun puolivälissä julkaisemat The Poet- ja Bandstand -levyt kuuluvat aikakautensa hienoimpiin jazzjulkaisuihin. Viime vuonna Ahvenlahti teki paluun levytysten pariin julkaisemalla yli 30 vuoden jälkeen uuden Thinking, Whistling jazz-albuminsa joulukuussa. Olli Ahvenlahti New Quartet koostuu Jaska Lukkarinen Trion soittajista, missä rumpali Lukkarisen ohella vaikuttavat basisti Antti Lötjönen ja saksofonisti Jussi Kannaste.
Luonnollisesti yhtye soitti konsertin tämän levyn sisältöä seuraten. Tyylilleen uskollisena Ahvenlahti on säveltänyt hienosti sointuvaa ajatonta akustista jazzia, missä jazzin peruspohja muodostui melodian, harmonian ja rytmin yhteisestä symbioosista. ”Nämä ovat niitä jazzin peruspilareita, lähtökohtia, mitkä pitää löytyä todellisen jazzmusiikin sisällöstä”, on Ahvenlahti itse todennut.
Ahvenlahti liikkui uusien sävellyksien parissa omalla mukavuusalueellaan, mistä huokui etäisyyttä ottava mietiskely, rauhallisen kypsä älykkyys, mutta myös viihteellinen hilpeys samalla kuitenkin hillittynä kokonaisuutena.
Konsertti alkoikin levyn nimikkokappaleen, mikä soitettiin noin 15 minuuttisena versiona, hienosti polveilevana pianon ja saksofonin keskinäisenä vuoropuheluna. Sitä seurasivat Black Forest Air ja A Piano Song, mikä kulki triona ilman saksofonin osuutta.
Kun Thad Jones ja Mel Lewis Orchestran esiintymiseen Porissa liittyvä juttu lämpimästä Koskenkorvasta ja Tediä muisteleva tarina piimä boogiesta oli kerrottu, niin alkoi molli bluesissa soitettu Minor Minor. Konsertin kappaleet, kuten viimeiseksi kuultu Late Night olivat kaikki pääsääntöisesti hienojakoisia, syvältä hengittäviä, jopa hengellisen emotionaalisia ja kliinisesti puhtaita.
Minor Minor oli tästä kaavasta selkeästi poikkeava. Kuten Ahvenlahti totesi, niin konserttisettiin tulee kuulua aina joku blues. Nyt se tuli Minor Minorin muodossa. Siinä svengi oli kaikkein maittavinta, se juoksutti monipolvisen pontevasti ja juurevasti. Erikseen voisi vielä mainita tämän kappaleen aikana erinomaisesti kappaleen luonteeseen sopivasti Jaska Lukkarisen rumpusoolo. Tahti oli juuri sopiva, riittävän hidas, ei turhaa höntyilyä, vaan kertakaikkisen kypsää jytinää. Siihen perään Antti veti vielä ryhdikkään bassosoolon.
Siinä se oli, mahtavaa jazzia aivan perusluonteen mukaista, heti päivän avaukseen.
Pori Jazz 2018 lauantai 14.7.2018
Lokkilava:
12.30 Olli Ahvenlahti New Quartet