• Yhteystiedot
28.01.2023 15:29
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Nuorten yhtyeiden esiinmarssi jazzkadulla

Jouko Kirstilä
14.7.2014
Festivaaliraportit
A A

Kuvat: Jouko Kirstilä

Nuorten yhtyeiden esiinmarssi jazzkadulla

Mikko Sarvanne & Hip Company valmiina lavalle nousuun.

Pori Jazzin toinen päivä avautui kohtuullisen hienossa poutasäässä, aamuisesta pienestä sateen ripottelusta huolimatta.  Ihmiset olivat lähteneet aistimaan jazzkadun tunnelmaa ja raatihuoneen mäen ilmaislavan edustan penkit alkoivat täyttyä puolenpäivän aikaan. Sunnuntai-iltapäivä oli sikäli kiinnostava, että tiedossa oli etukäteen tarkastellen neljä yhtyettä, joiden nimet eivät kaikilta osin sanoneet mitään. Toki joukossa oli sellaisia soittajia, joita olin ainakin itse kuullut aikaisemmin muissa yhteyksissä, mutta nämä nuoret soittajat eivät vielä ole ehtineet saada nimeä suomalaisen jazzin kartalla. Ei voi kuin pahoitella niiden puolesta, jotka eivät tulleet paikalle, sillä saimme kokea aivan uskomattoman hienoa jazzsoittoa näiltä nuorenpolven soittajilta. Tosiaan hehkutus on aivan paikallaan.

Ison orkesterin kaikuja

Keskellä Mikko Sarvanne jakamassa viimeisiä ohjeita soittajille.
Keskellä Mikko Sarvanne jakamassa viimeisiä ohjeita soittajille.

Ensimmäisenä lavalle nousi iso 11-henkinen helsinkiläinen jazzorkesteri Mikko Sarvanne & Hip Company. Viime syksyn aikana nuorista muusikon uran alkutaipaleella olevista soittajista koottu orkesteri on ehtinyt esiintyä jo useita kertoja Helsingin seudulla. Yhtyeen takana on säveltäjä ja sovittaja Mikko Sarvanne, jonka sävellystuotanto toimii orkesterin ohjelmiston pohjana. Hän toimi eilen itse myös orkesterin kapellimestarina.

Lavalla yhtye teki hyvän vaikutuksen pelkästään jo sillä, että miessoittajilla oli ”mirrit” kaulassa, vaikka muuten eivät täysin yhtenäisissä asusteissa lavalla olleetkaan. Siitä tuli mieleen swingin kultakauden isot orkesterit, jolloin pukeutumisen yksityiskohtiin kiinnitettiin erityistä huomiota.

Mikko Sarvanne & Hip Company esitti mieleenpainuvaa BB-musiikkia. Kuva Kim Knappe
Mikko Sarvanne & Hip Company esitti mieleenpainuvaa BB-musiikkia. Kuva Kim Knappe

Entisaikojen swing-orkestereiden tapaan mahtavan painava soundi alkoi heti vyöryä mukavalla svengillä ensimmäisen kappaleen Begin’ Around myötä, missä erinomaisen pehmeän soundin kasasi sooloonsa trumpetisti Tomi Nikku ja Frans Thomsson puolestaan sooloili alttosaksofonilla.  Aito perinteikäs BB -tunnelma valtasi lavan ympäristön. Hieman täysipainoista big bändiä pienempänä Hip Company poikkesi isojen orkestereiden tarkasta kaaviosta ja johdetusta soolo-ajattelusta. Mukaan mahtui modernia vapautta ja yllätyksellisyyttä. Kokonaisuutenaan yhtyeen setti oli hienovaraisen melodisesti sointuva sisältäen vastapainona kovempia isolle orkesterille tyypillisiä mahtipontisia irtiottoja.

Saksofonisektio Okko Heinonen, Frans Thomsson, Eerik Hippi, Anni Thomsson
Saksofonisektio Okko Heinonen, Frans Thomsson, Eerik Hippi, Anni Thomsson

Night At The Avenue osoitti orkesterin vankkumattoman tekemisen meiningin saaden aikaan puhtaan tehokkaan kaikuvan äänimaailman lavan ympärille. Song For Autumn alkoi hitaasti Sami Nummelan rumpuintrolla, mistä alkoi iso “jyty” rullata orkesterin tullessa täydellä teholla mukaan. Hieno monia käänteitä sisältänyt kappale svengasi mahtavalla ryminällä. Tenorisaksofonisti Ukko Heinosen soolo napsahti napakasti kohdalleen. Monet tahtilajit sekoittuivat näppärästi yhteen kunnes kappale sai taas hitaan lopetuksen Nummelan taputellessa orkesterin maaliin. EverythingIs Ready, Not Yet oli osoitus siitä, että kaikkea ei ole vielä rakennettu valmiiksi, ”poliittinen sanomakokonaisuus” kuten Sarvanne sanoi. Kappaleessa on vahvaa julistusta ja paatosta orkesterin vauhdin kiihtyessä mahtaviin sfääreihin, mutta kappale sisälsi myös hienoa hiljentymistä. Pianisti Teemu Kekkonen esitti tässä kappaleessa soolon.

Nimestään huolimatta Perharps ei ollut mitään haikailua, vaan rankasti svengaten pyyhkäistiin eteenpäin aivan oikea-aikaisesti mahtavaa big band -äänimaisemaa maalaillen. Kappaleessa pääsivät sooloilemaan pasunisti Miika Hyttinen, tenorisaksofonisti Erik Hippi ja Anni Thomsson baritonisaksofonillaan.  Setin viimeisenä kajahti ilmoille todellinen räjähdyspanos Blues Can’t Tell It All, mikä pyyhkäisi lavalta katsomon ylitse kuin taifuuni keräten mukaansa kaiken huomion. Kasapanoksen vaaramomentein edetessä vaivuttiin vain hetkeksi hiljaisuuteen, kun Mikael Saastamoinen kumisteli ehjän bassosoolonsa. Eteneminen oli niin vauhdikasta, ettei siinä tahtonut oikein kirjauksia ehtiä tehdä ja itselleni jäi epäselväksi missä vaiheessa trumpetistit Kirsi Harju ja Joona Kilponen sooloilivat, mutta kaikilla oli soolo-osuuksia esityksen jossain vaiheessa.

Mikko Sarvanne on näyttänyt kyntensä osaavana nuorena säveltäjänä. Hänen johtamansa The Hip Company osoitti, että nuorissa on uskomattoman hienoja soittajia, joilla on jo nyt ammattimaista otetta. Yhtyeen tykitystä oli ilo kuunnella, mahtavan ponnekkaat ja monipuoliset sävellykset kajahtivat tyylikkäästi Raatihuoneen mäkeen. Tällaisella tekemisellä on portit auki kansainvälisille areenoille. Esitys oli todella erinomainen päivän avaus, joka jäi mieleen.

Rehevää instrumentaalijazzia – ‘Tales from the Big Apple’

 

The Fifth Avenue eilen Jazz Street Stagella. Kuva: Kim Knappe.
The Fifth Avenue eilen Jazz Street Stagella. Kuva: Kim Knappe.

Toisena kokoonpanona lavalla kuultiin viiden nuoren suomijazzarin muodostamaa yhtyettä The Fifth Avenue. Pianisti Tuomas J. Turusen johtaman tuoreen The Fifth Avenuen johtolankana on esittää New Yorkin jazzpiirien innoittamana groove -jazzia, jossa on puhdas perinnejazzin kosketuspinta höystettynä omilla visioilla nykyjazzsuuntauksista. Yhtyeen jäsenet ovat suomalaisen jazzin nousevia kykyjä, jotka ovat jo muutaman vuoden ajan kouliutuneet keikkailijoina omine kokoonpanoineen.

Kitarassa taiteili Lappeenrannasta lähtöisin oleva, mutta nykyään newyorkilaistunut Pori Jazzin vuoden 2011 taiteilijaksi valittu Olli Hirvonen. Samana vuonna hän esiintyi koko viikon Porissa sekä jameissa että isolla lavalla Kirjurinluodolla. Yhtyeen muista jäsenistä saksofonisti, Ville Vannemaa on nähty Porissa soittamassa parina vuonna aikaisemmin ja hän on vakiinnuttanut asemansa aktiivisena keikkailijana. Teemu Åkerblom tekee kovaa nousua basistirintamalla ja hänet on valittu tämän vuoden Turku Jazz -artistiksi. Siellä häntä kuullaan elokuussa oman uuden kvartettinsa kanssa. Teemu teki vakuuttavaa työtä myös veteraanipianisti Toñu Naissoo Triossa tämän vuoden Jazzkaaressa Tallinnassa.. Sibelius Akatemiasta 2011 valmistunut rumpali Mikko Arlin sai Erik Lindströmin rahaston stipendin vuonna 2012 ja soittaa freelancer-muusikkona monissa eri kokoonpanoissa. Hän on soittanut Porissa aikaisemmin mm. Olli Hirvonen Quartetissa Arenan isolla lavalla 2011.

Tuomas J. Turunen, Teemu Åkerblom ja Ville Vannemaa.
Tuomas J. Turunen, Teemu Åkerblom ja Ville Vannemaa.

Yhtye teki lavalla vakuuttavaa jälkeä. Mukaansatempaava svengi johdatteli kuulijat seikkailuun, mikä oli monipuolista, energistä, tarttuvan vauhdikasta, mutta myös klassista pintaa kauniisti hivelevää erinomaista kuuntelujazzia. Tässä on kasassa ryhmä, jolla on vielä paljon annettavaa tuoreelle suomalaiselle uudistuvalle jazzmusiikille. Tällä porukalla on aivan ilmiselvästi ainesta mennä pitkälle myös kansainvälisesti, missä Olli itse asiassa on jo hyvin sisällä omalla urallaan.

Kaikki yhtyeen jäsenet osallistuvat myös yhdessä ohjelmiston sävellystyöhön ja sen pohjalta rakentui sunnuntai-iltapäivän esitys. Kuulimme Tuomaksen kappaleita The Place of the Grand, Uncle J, mikä oli omistettu pianisti Joye Calderazzolle, Lost For Good, johon Olli soitti hienon hellävaraisen intron, linjakkaan tyylikäs, mukavan vauhdikas ja monisävyinen Hey There! sekä viimeisenä kuultu Arbeit, mikä perustui Tuomaksen loppututkintoa varten sävelletystä teoksesta pari vuotta sitten. Välissä kuulimme myös Villen ja Ollin sävellyksiä.

Yhtye on ymmärtääkseni alkaneen työstää pohjaa ensilevytykselle, josta eilisen perusteella sopii odottaa reippaan tuhtia tavaraa. Sitä odotellessa esityksestä

The Fifth Avenue kvintetin johtohahmo Tuomas J. Turunen pianon takana.
New Yorkissa nykyään asuva kitaristi Olli Hirvonen tekee kansainvälistä uraa.
Yhtyeen rumpali Mikko Arlin.

Sähköistä fuusiota

Roope Kantonen Trio sähköisen fuusion parissa.
Roope Kantonen Trio sähköisen fuusion parissa.

Kolmantena yhtyeenä lavalla esiintyi turkulainen Roope Kantonen Trio. Ammattimuusikko-opiskelijoista koostuva trio, kosketinsoittaja Ilmari Aitoaho, basisti Otso Helasvuo ja rumpali Roope Kantonen, on lähtenyt rohkeasti liikkeelle esittäen sekä omia sävellyksiä että sovituksia muiden sävellyksistä.  Yhtye on ehtinyt keikkailla jo jonkin verran Turun seudulla ja Turun konservatorion huhtikuussa järjestämällä Skaalat -solmuun tapahtumassa yhtyeen esittämä konsertti oli samalla Kantosen opinnäytetyö.

Trio oli tullut Poriin sähköisesti virittäytyneenä, sillä tällä kertaa ei ollut akustista pianoa, vaan Aitoaho käskytti sähköistä pianoa ja syntetisaattoria yhdessä. Helasvuolla on triossa muutenkin käytössä sähköbasso, joten kolmikon soitto liikkui sähköisessä virtapiirissä. Trio aloitti hyvin tutulla vanhalla musikaalistandardilla Night and Day, mikä taipui uuteen sähköiseen usvaan uudella tavalla. Vanha suomalainen kansanperinne laulu kuultiin seuraavana. Tuttuhan se oli, mutta nimeä en saanut millään päähäni.

Trio valmiina aloittamaan keikan. Kantonen, Helasvuo, Aitoaho.
Trio valmiina aloittamaan keikan. Kantonen, Helasvuo, Aitoaho.

Kantosen sävellyksistä Floating ja Mira saivat ympärilleen vahvan sähköisen viidakon. Mieleeni tuli ajat 1970-luvun alussa, jolloin Joe Zawinul johdatteli Weather Report -orkesteriaan Wayne Shorterin kanssa tai Zawinul Syndicate, jotka elivät vahvasti fuusion maailmassa. Toki sama sävytys oli pienellä kokoonpanolla hieman enemmän kosketinsoitin johtoisempi ja ilmapiiri sen mukainen. Lainakappaleissa Teemu Brunilan Sugared ja Miles Davisin Milestones sähköinen tunnelma tiivistyi entisestään tiukan sähköiseksi. Lopetuskappale Beatrice alkoi hitaasti kiiruhtaen muuttuen kuninkaallisen ylvääksi sisäänajoksi.

Hieman vajaan tunnin setti oli täynnä seesteisen siistiä ja pehmeän tunnelmaa, missä ei ollut mitään tarkoituksenhakuista revittelyä sähköisin elementein. Soitto kulki kevyen rauhallisesti Kantosen tahdittaessa Aitoahon ja Helasvuon soittoa eleettömän varmaotteisesti hyvän perusrytmityksellä. Trion työskentely oli kaikin puolin hallittu kokonaisuus ja taiteellisesti viihdyttävää kuunneltavaa. https://soundcloud.com/roope-kantonen    Sugared,  Romanssi,  Poinciana

Yhtyeen perustaja Roope Kantonen.
Otso Helasvuo soitti sähköbassoa.
Sähköisen ilmapiirin luonut kosketinsoittaja Ilmari Aitoaho.

Moblyn hardbopin innoittamat

Tuomas Sipponen Quartet. Kuva: Kim Knappe
Tuomas Sipponen Quartet. Kuva: Kim Knappe

Hyvin tuore oli myös sunnuntai-iltapäivän viimeiseksi esiintynyt, vasta viime syksynä aloittanut Tuomas Sipponen Quartet. Yhtyeen yhteinen innostuksen kohde oli saksofonisti Hank Mobleyn tuotanto. Siitä oikeastaan kvartetti sai alkunsa, kun yhtyeen jäsenet, saksofonisti Tuomas Sipponen, pianisti Nikita Naberukhin, kontrabasisti Eemeli Männistö ja rumpali Oskari Järvinen kokoontuivat säännöllisesti yhdessä soittamaan Moblyn sielukkaita sävellyksiä.

Siitä he innostuivat tekemään omia sävellyksiä ja niiden ympärille muodostui eilinen esitys. Kuulimme mm. Järvisen sävellyksen Sunday Afternoon, mikä sopikin hyvin esityshetkeen. Hyvin svengaavaa jazzin perustavaraa kuultiin tältä yhtyeeltä.

 

Tuomas Sipponen
Oskari Järvinen
Nikita Naberukhin, piano ja Eemeli Männistö, kontrabasso.

Pori Jazz 2014
Jazz Street Stage, sunnuntai 13.7.
klo 12:00  Mikko Sarvanne & Hip Company
klo 14:00  The Fifth Avenue
klo 16:00  Roope Kantonen Trio
klo 18:00  Tuomas Sipponen Quartet

ShareTweetSendSend
Jouko Kirstilä

Jouko Kirstilä

Aiheeseen liittyvää

Koli Jazz 2023 – harmonioita, momentumia ja detaljeja kirkkokonsertissa

Koli Jazz 2023 – harmonioita, momentumia ja detaljeja kirkkokonsertissa

Toimitus
22.1.2023

TEKSTI  Jyri Ojala/Jazzkerho-76, Joensuu ry, tammikuun jäsenkirje Parin hiljaisemman vuoden jälkeen soi Kolin tammikuussa taas jazz. Nykyisessä muodossaan yhdeksättä kertaa...

Kokko Quartet yhdisteli taidolla jazzia ja etnoa

Kokko Quartet yhdisteli taidolla jazzia ja etnoa

Matti Laipio
3.12.2022

Jo vuodesta 2010 lähtien koossa ollut, mutta harvakseen esiintyvä Kokko Quartet julkaisi keväällä erittäin hyvin onnistuneen Broken Dream-albumin, jolla se...

Avishai Cohen avasi jälleen upeasti We Jazz-festivaalin.

Avishai Cohen avasi jälleen upeasti We Jazz-festivaalin.

Matti Laipio
29.11.2022

Kun trumpetisti Avishai Cohen avasi 2014 ensimmäisen We Jazz-festivaalin Aleksanterin teatterissa, kiittelin hänen soittoaan vuolaasti. Kahdeksan vuotta myöhemmin hän soitti...

Parasta suomalaista perinnejazzia

Viikon suosituimmat

Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

26.1.2023

Dr. Helander & Third Ward ja säihkyvät helmet

23.1.2023
Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

23.1.2023

Suosittelemme

13. kansainvälinen Rajaton jazz

Minna Lasanen aloittaa Petiscarian kevään jazzillat

11.1.2023

Terveiset Fuengirolasta

29.12.2022
Terassin rakentaminen otti aikansa!

Terassin rakentaminen otti aikansa, Storyville 30 v.

6.1.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo