Tamperelaistrio Black Motor on virkistävä ja värikäs tulokas Suomi-jazzissa kaiken kaikkiaan. Trion “anarkojazzille” on jo kiirinyt maine yllätyksellisyydestä ja odottamattomista musiikillisista oivalluksista. Tunnelma voi vaihdella sopuisasta tunnelmoinnista aina räjähtävään Albert Ayler -freekokeiluihin ja kaikkeen muuhun sillä välillä.
Niin nytkin. Ilman tasavireisiä soittimia musisoivan trion musisointi on mieleenpainuva elämys. Musiikki on hyvin taajaan muuttuvaa, mutta fokus säilyy koko ajan – ehkä toisinaan yllätyksenä yhtyeelle itselleenkin. Dynaaminen ote kavahtaa sovinnaisia käytänteitä ja tavanmukaisia musiikillisia ratkaisuja.
Omintakeinen huumori on älykästä hauskuuttelua; se ei ole pöljäilyä tai teennäistä vitsikkyyttä, eikä se anasta huomiota itse pääasialta, musiikilta. Jo kappaleiden nimet ovat huomiota herättävän omaperäisiä, kuten Nekala High, Voodoo jenkka, Hoojaa ja Nyrkkikyllikkivalssi. Encorena esitetty kappale muistutti erehdyttävästi Brahmsin kehtolaulua, ja päätti rauhaisasti vaiherikkaan konsertin.
Rumpali ja lyömäsoittaja Simo Laihonen käyttää taitavasti huopanuijia, peltejä ja eri taajuuksille viritettyjä symbaleita. Laihosen huilu soi kauniisti jousella soitetun kontrabasson ja tenorin kera Äänekoskelle omistetun Nyt -sävelmän taustalla. Hän myös spiikkasi konsertin juohevasti ja hauskalla tavalla.
Keskeinen solisti on persoonallinen saksofonisti Sami Sippola. Suoraviivainen ja rouhea tenorisointi tuntuu saaneen vaikutteita Aylerilta, Archie Sheppiltä ja John Coltranelta. Tenoristina hänen skaalansa on laaja, painottuen kuitenkin erityisesti alarekisteriin.
Sami Sippola myös säveltää merkittävän osan yhtyeen materiaalista. Nyt kuultiin omasta säveltuotannosta mm. kaunis balladi Alla parran autuaan. Toinen tärkeä säveltäjä heille on Kusti Vuorinen.
Ville Rauhala soitti paljon vasemman käden asemasoittoa ja osa kappaleista onkin juuri yhden soinnun kiertoihin rakentuvia, pitkiä esityksiä. Oikean käden sorminopeus parantaa asemasoiton kiinnostavuutta. Kontrabasson soundia on kiittäminen.
Konserttipaikka oli kirjapainoalan yrityksen iso tehdashalli, joka oli mustin verhoin ja näppärästi kalustaen saatu miellyttäväksi huonetilaksi. Korkeassa tilassa akustiikka oli erittäin hyvä ja volyymin käyttökin saatiin pidettyä kohtuudessa.
Tamperelaistrio on nähtävästi monella tapaa aktiivinen yhteisö. Yhtyeen kuukausittaiset maanantaijamit ovat saaneet tamperelaisyleisön kiinnostuksen viriämään, ja Laihosen vetämän musiikkiyhdistys Fly Rite Festival tuo säännöllisesti jazzin kotimaisia ja kansainvälisiä nimiä Tampereen klubeille.
Black Motor on julkaissut kaksi kiitettyä levyä, Vaarat vastukset ja Club El Toro. Euroopan valloituskin on jo aloitettu viime talvena Hollannista. Yhtyeen monipuolisuudesta ja ennakkoluulottomuudesta kertonee, että se vie jazzin ilosanomaa sellaisiinkin tapahtumiin kuin Joensuun Ilosaarirock.
Solistivieraaksi Keitelejazziin buukattu trumpetisti Verneri Pohjola oli valitettavasti sairastunut, joten trio esiintyi ilman häntä. Black Motor on kuitenkin ehtinyt nauhoittaa levymateriaalin Pohjolan kanssa. Tämä levy tulee ulos syksyllä ja johtaa toivottavasti myös yhteiseen kiertueeseen. Trio ilman muuta kannattaa laittaa seurantaan.
KeiteleJazz Äänekoskella perjantaina. Black Motor Painotalolla. Sami Sippola, sax – Ville Rauhala, db – Simo Laihonen, dr