Marzi Nyman: Kelluva Katedraali
Marzi Nyman on ehkä tällä hetkellä yksi Suomen tunnetuimpia kitaristeja johtuen varmasti siitä, että hän on tiiviisti mukana rytmimusiikin kaikilla sektoreilla laajalla spektrillä. Vakioesiintymiset televisiossa ovat myös tehneet hänet tutuksi populääriviihdemusiikista kiinnostuneen kuulijakunnan silmissä.
Poriljongin lavalla Marzi Nyman saikin kunnian avata tämän vuotisen Pori Jazzin musiikkiesitykset triokokoonpanollaan, missä soittivat hänen pitkäaikaiset yhteistyökumppaninsa basisti Harri Rantanen ja rumpali Anssi Nykänen. Triolta ilmestyi albumi Marzi markkinoille jo vuonna 2006. Aikaa on siis ehtinyt kulua reilut toistakymmentä vuotta, kunnes viime vuoden lopulla sama kolmikko julkaisi toisen albumin Kelluva katedraali missä mennään aika haipakkaa taiderockin, tavallisen popin ja laulelman kudoksin.
Levyn sisältämä musiikkikattaus oli avausillan teemana, mikä ei tosiaan vastannut ainakaan jazzdiggarin odotuksia. Musiikillinen kattaus oli aivan jotain muuta kuin jazzia.
Kelluva Katedraali on levynä tuotettu ihan erilaisella kokoonpanolla, jokaisella kappaleella on tusinan verran soittajia, joten sitä on vaikea verrata trion vastaavien kappaleiden esitykseen, mutta kuitenkin samanlaista sisältöä siitä saatiin irti.
Käytännössä trio soitti kaikki levyn kappaleet aloittaen Marzin satuballadilta kuulostaneella sydäntä särkevällä sävellyksellään Rakkaani, minkä hän oli omistanut omalle mummolleen ja vaarilleen.
Samanlaista pehmeää laulelmakerrontaa oli kappale Olet Sydämessäni. Rohkeat Rakentajat muutti tahdin reippaammaksi ja hauskemmaksi. Marzin mukaan seuraavaksi kuullussa kappaleessa Vesi Virtaa puolestaan oli jonkinlainen yhteys John Coltraneen, mikä itselleni jäi jotenkin epäselväksi, mutta oli miten oli, niin siitä trio saikin melkoisen rytinän aikaiseksi.
Insomnia räjähteli vuorostaan totisesti. Tämmöistäkö se on, kun elää unettomuuden vallassa, luulisi energian paenneen jo aikaa sitten ja olisi nukuttavan painava olo, mutta näköjään ei sitten. Jonkinlainen rytmihyrrä oli jäänyt puolirokkimaiseen tyyliin pyörimään. Sillä rynnisteltiin eteenpäin, jos nyt ei ihan kauhunsekaisella rähinällä, niin reippaasti nelistäen kuitenkin.
Kappaleessa oli väkevä meno päällään, Nyman ja Nykänen ”kättelivät” toisiaan vallan mainiolla keskinäisellä vuoropuhelulla ja taidettiin siinä juosta jossain vaiheessa jonnekin korpikuusen juurelle piiloon. Tästä Nyman renkutti vielä perään tosi maukkaan soolon kitarallaan, kunnes hiljennyttiin ja laskeuduttiin reaaliaikaan.
Kun hulluun vauhtiin oli päästy, niin Arto Mellerin sanoittama Hui Hai Hullu Akka jatkoi rokkipaahtoa täystuhomaisesti hirveällä kyydillä, johonkin oli kiire olevinaan, mutta hauska renkutus se joka tapauksessa oli. Lopuksi tuutulaulun Vanha Mies ja Ballerina tahdissa vaivuttiin rauhallisen sopuisasti kodin lämpimään uuninpankolle turvaan. Yleisö saatteli kolmikon vielä uudestaan lavalle ja encorena voitiin vielä siirtyä Nykäsen pommimaisella tehotykityksellä nopeasti Solutasolle.
Nykyiskelmää
Marzi Nymanin Kelluvan Katedraalin jälkeen avauspäivän ilta Kirjurin Poriljongin lavalla jatkui vielä kahden esityksen ajan. Iltayhdeksältä lavalle nousi Iisa (Iisa Pajula), joka oli itselleni täysin tuntematon laulaja-lauluntekijä, en tosiaan tiennyt hänestä aikaisemmin yhtään mitään. Hänet tunnetaan popyhtye Reginan laulajana, mutta hän siirtyi soolouralle 2014. Viime vuoden lopulla hän julkisti kolmannen studioalbumin Päivii, öitä. Etupäässä juuri tämän levyn kappaleista koostui myös koko setin sisältö.
Esityksestä huokui määrätietoista kunnianhimoa ja rohkeaa uudistushakuisuutta, mutta jotain meni pieleen miksauksessa, sillä bassorumpu jumputti todella raskaasti päin rintalastaa. Se ei ollut enää kivaa, sanoisin.
Iisan lauluääni tahtoi jäädä kovin ohkaiseksi, kun volyymi oli soittopeleillä niin suurella, että oli syytä pitää korvatulppia korvissa. Tämä koski kyllä myös ensimmäistä esitystä, minkä kuulin aivan hyvin korvatulpat päässäkin.
Kun en ole nykyiskelmäpoppia ylipäätään seurannut missään muodossa, niin ei tämä Iisan esitys oikein yllätyksellisen positiivista tunnetilaa luonut, vaikka se ei ollut ihan sellaista hataraa ”höttöpoppia”, mitä päivittäin kuulee radiosta päntiönään.
Kappaleet alkoivat toistaa varsin vahvasti toisiaan eikä äänen kudonnassa juuri suuria vaihtelevia nyansseja löytynyt. Esitys mielestäni meni vähän hakoteille jo liiallisen suuren äänentoiston vuoksi. Rakennusaineet Iisan laulun taustamusiikille loihtivat kitaristi Omar Zaki, basisti Veli Kauppinen ja rumpali Antti Hietala.
Iisa tuntuu olevan lahjakas sanoittaja, sillä hän on itse sanoittanut laulunsa ja kirjoittanut myös muille tunnetuille laulajille sanoituksia. Lauluissa hohkasi pysäyttävä herkkyys ja melodiarikas tapa löytää onnellisuuden pääteaseman. Antaisin kohtuullisen hyvät pisteet tälle populääriviihteelle, vaikka en tätä genrettä kummoisesti seuraa enkä ehtinyt myöskään koko settiä kuuntelemaan loppuun asti.
Kirjuri All Stars Poriljongissa kuutena iltana
Puoliltaöin perjantain kääntyessä jo lauantain puolelle Poriljongin lavalla soitto jatkui Kirjuri All Stars -orkesterin toimiessa paikan virallisena house bandina. Yhtye soittaa festivaalin aikana yhteensä 6 iltana samassa paikassa. Kirjuri All Stars on koottu nimekkäistä jazzmuusikoista, joista avausviikonlopun kahtena iltana (12.7. ja 13.7.) soittajina esiintyvät Marzi Nyman (kitara), Joonas Haavisto (koskettimet), Heikki Laine (basso) sekä Tomi Salesvuo (rummut). Yhtyeen laulajasolistina nähdään näinä kahtena iltana Inga Söder.
Soittajista Heikki Laine ja Tomi Salesvuo jatkavat kaikkina esiintymisiltoina, mutta muut soittajat vaihtuvat illasta riippuen. Keskiviikkona 17.7. sekä torstaina 18.7. laulajana nähdään Jussu Pöyhönen ja muut soittajat ovat Riku Rajamaa (kitara), Ukko Heinonen (saksofoni), Matti Klein (koskettimet).
Perjantaina 19.7. laulajaksi vaihtuu Taru Ratilainen ja yhtyeen soittajat ovat Janne Halonen (kitara), Ukko Heinonen (saksofoni), Joonas Haavisto (koskettimet) ja Abdissa “Mamba” Assefa (perkussiot)
Lauantaina 20.7. laulajana toimii Osmo Ikonen ja soittajat Riku Rajamaa (kitara) ja Abdissa “Mamba” Assefa (perkussiot).
Yhtye tulee soittamaan rytmimusiikkia laajalla kirjolla sisältäen isoja hittejä eri musiikkityylien parista ja eri aikakausilta. Yhtyeen tarjoilema musiikillinen kavalkadi saanee juhlakansan varmasti liikkeelle ja kengänkannat irti Kirjurinluodon maaperästä.
Pori Jazz 2019, Kirjurinluoto, Poriljonki, perjantai 12.7.2019
19:00 Marzi Nyman: Kelluva Katedraali
21:00 Iisa
00:00 Poriljonki Kirjuri All Stars + Inga Söder