• Yhteystiedot
06.07.2022 13:15
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Multikultia Katalonian sydämessä

Matti Komulainen
16.10.2019
Festivaaliraportit
A A

Kuvat: Matti Komulainen

Multikultia Katalonian sydämessä

Fira Mediterrània de Manresan pääkallopaikka on Manresan entisessä vesisäiliössä.

Fira Mediterrània de Manresa 10.–13.10.2019, Manresa, Katalonia 

22. Fira Mediterrània de Manresa kokosi tuhansia juhlijoita Katalonian sydänmaille. Vuodesta 1998 järjestetty välimerellisen musiikin ja kulttuurin suuresittely on toteutettu paikallisten ehdoilla ja sikäläiseen makuun natsaavasti, ja samalla uusia elämyksiä myös vierailijalle tarjoten.

Rosario la Tremendita oli Fira Mediterrània de Manresan yllättäjiä.

Ohjelmakartassa se näkyi eklektisenä yhdistelmänä paikallisia lahjakkuuksia, pianisti Joan Díazin kaltaisia maailmalla tunnettuja huippunimiä sekä kohinalla nousevia kansallisia kykyjä, kuten flamencoa uudistava Rosario la Tremendita.

Manresaan saapui tänä vuonna lähes kaksi tuhatta kulttuurin ammattilaista – yhteisöä, tapahtumaorganisaatiota, median edustajaa sekä esiintyjää ja ohjelmantarjoajaa muusikoista miimikoihin ja laulajista tanssijoihin.

Heistä peräti noin kaksi kolmasosaa edusti Kataloniaa, mikä viestii kulttuurin vahvasta asemasta alueella. Ympäröivästä Espanjasta oli mukana puolitoistasataa osanottajaa ja reilut 300 muualta Euroopasta.

Joan Díaz edusti Manresan jazzillisinta antia.

Sen myötä alkuasukkaat täyttivät esitykset ja ammattilaisyleisö vain täydensi palettia. Näin promoottorit sekä klubien ja festivaalien buukkaajat näkivät käytännössä, kuinka ohjelma toimi aitoon yleisöön. Koko Firan ideana kun on buukata keikkoja Manresassa koetuille akteille mahdollisimman laajasti.

Monta näkökulmaa

Firan tämänvuotinen teemamaa oli Sardinia. Ohjelmaan sisältyi muun muassa Tenore Nunnale di Orunen neliäänistä laulua. Sardinialainen, alunperin paimenten laulusta alkunsa saanut ilmaisumuoto on sisällytetty Unescon aineettoman kulttuuriperinnön listalle.

Tenore Nunnale di Orune toi Manresaan tuulahduksen Sardiniasta.

Vastaavanlaista harmoniaosaamista edusti myös Vox Bigerri, jonka juuret ovat Ranskan Oksitaniassa. Vox Bigerri esiintyi Firassa osana monitaiteellista näyttämöteosta, jossa oli mukana myös belgialaisen Laurent Delforgen elektroa sekä koreografi Roberto Olivanin ja tanssija Magí Serra kineettistä vääntöä.

Oksitanian Vox Bigerri lauloi koreografi Roberto Olivanin, tanssija Magí Serran ja elektro-artisti Laurent Delforgen yhteisproduktiossa.

Lähtökohtaisesti Firassa päivitetään kulttuuriperinnettä puhuttelemaan tässä ajassa: traditio ei ole museotavaraa vaan elää nykyhetkessä. Siten vaikkapa saksofonisti Llibert Fortuny ja folk-rock-yhtye Obeses hyödyntävät mennyttä monin tavoin soinnissaan.

Ohessa luodaan samalla pohjaa huomiselle avaamalla estradit nuorelle ja lupaavalle talentille. Agendaa noudattaen ohjelmaan oli varattu omat slottinsa vaikkapa kokoonpanoille Criatures, Menut ja Xavier de Bétera.

Myös eri ilmaisumuotoja yhdistetään, usein raja-aitoja kaataen. Musiikki ja tanssi ovat erottamaton yhdistelmä Kataloniassakin. Firaan oli kutsuttu esimerkiksi perinteisiä sukupuolirajoja kyseenalaistavia projekteja, kuten Laia Santanachin Àer-esitys ja Pol Jiménezin tuotanto La Oscilante tähtikoreagrafi Juan Carlos Léridan kanssa.

Erityinen huomionosoitus oli lisäksi räätälöity Aureli Capmany i Farrésille (1868–1954). Folkloristi, promoottori ja kulttuurintuntija edisti elämäntyönään katalonialaisen lauluperinteen, tarinankerronnan ja tanssikulttuurin säilymistä ja välittämistä uusille sukupolville myös Francon diktatuurin kaudella. Firassa muistettiin hänen syntymänsä 150-vuotispäivää.

Firan kokonaisvaltainen ajattelu heijastuu myös ruokaan ja juomaan. Korvanamia, silmänruokaa ja esteettistä auvoa täydensi erilaisten keittiöiden läsnäolo tapahtuma-alueilla.

Fira Mediterrània de Manresaan sisältyy myös kulttuurialojen konferenssi.
Katalonialainen lounas voi koostua vaikkapa leivästä, juustoista, leikkeleistä ja oliiveista.
Firan ilmaistapahtumat toivat paikalle kokonaisia perhekuntia reilusti ennen ohjelman alkua.

Eväspuoli olikin myös yhtenä aiheena Firan konferenssiosuudessa: Katalonian juustot, leikkeleet, leivät ja viini tarjosivat maanläheisen elämyksen konserttien ja muiden esitysten lomassa.

Rosario la Tremendita myllersi käsityksiä flamencosta räjähtävällä lavakarismallaan.

Rauhan saareke

Fira Mediterrània de Manresa on Katalonian näyteikkuna, jossa avataan vierailijalle alueen rikkautta ja moniarvoisuutta. Leppoisa, kyläjuhlamainen ilmapiiri viestii hyvästä meiningistä.

Päivän kärjistynyt politiikka näkyi Manresassa ja Firan tapahtumissa monien ihmisten vaatteissaan kantamina keltaisina silmukkakoristeina, joilla osoitetaan myötätuntoa vangittuja ja nyt ankariin vankeusrangaistuksiin tuomittuja katalonialaisia johtajia kohtaan. Samaisia keltaisia symboleja, Katalonian lippuja, solidaarisuutta vaativia seinäkirjoituksia ja vastaavia mielenilmauksia näki niin ikään joka puolella kaupunkia.

Pianisti Joan Díaz ja tenora-soittaja Jordi Molina improvisoivat Firassa vakuuttavasti.

Manresa itsessään on kiinnostava yhdistelmä varhaiskeskiaikaista historiaa ja tässä ajassa elävää aluekeskusta, jossa on sopivasti kaikkea. Kaupunki tuntuu monta kokoluokkaa suuremmalta kuin virallinen väkiluku 76 000 asukasta antaa ymmärtää.

Turistimassoja sen sijaan ei näkynyt Firan aikana, mikä on positiivinen yllätys vaikkapa Barcelonan kävijälle – keikoilla, kaduilla ja kaupoissa kuuli useimmiten katalaania ja espanjaa. Fira on Manresan vuotuisen tapahtumakalenterin kohokohtia, mikä näkyy siinäkin, että esityksiin saavutaan koko perheen voimin ja reilusti etukäteen, kuten Plaça Majorille sunnuntain ilmaiseen katusirkukseen.

Tämänvuotinen Fira oli tulikoe uudelle ohjelmapäällikölle. Jordi Fosas korvasi tehtävässä David Ibáñezin, joka oli taiteellisena johtajana nostamassa tapahtuman aidosti kansainväliseksi katselmukseksi 2012–2018.

Llibert Fortunyn sähköinen cobla lainasi käyttövoimaa muun muassa 1980-luvun jazz-estetiikasta.

Maailma kylässä

Sunnuntaina päättyneessä 22. Firassa mieleenjäävimmin musisoi flamenco-taiteilija Rosario la Tremendita. Nuoren naisen habituksesta puski lavalla ilmoille ikiaikainen bruja, jonka ääni naulitsi paikoilleen. Laulun lisäksi Rosario vastasi sähköbassosta ja cajonista, jota hän työsti osassa kappaleita rumpalin parina. Kahden miehen palmas- ja taustalauluduo täydensi äänikuvaa.

Andalusialaisen heittäytyminen mykisti ja sai uppoutumaan äänivirtaan. Hypnoottinen ja maanläheinen saundi tuntui tulevan sielusta, aivan kuten juurityyleissä bluesista souliin. Rosarion esitys todisti vahvoista muusikonlahjoista ja rohkeasta asenteesta uudistaa perinnettä. Ilmankos taiteilija nimettiin 2018 Latin Grammy -ehdokkaaksi.

Džambo Aguševin orkesteri tarjosi Manresassa Makedonian vaskipauhua.

Pianisti- ja tenora-duo Joan Díaz ja Jordi Molina ja monitaitoinen puhaltaja Llibert Fortuny löivät niin ikään kipinää. Akustinen kaksikko samoin kuin kokeellinen ääniakrobaatti kehittivät konserteistaan tämänvuotisen Firan improvisatorisimmat kokonaisuudet.

Díaz ja Molina kanavoivat alueellisista perinnesävelmistä uutta ilmaisua vapaan tulkinnan metodiikalla. Lähestymistapa toi mieleen Jan Johanssonin ikivihreän albumin Jazz på svenska (1964). Pianisti tutki tyylejä boogiesta Bill Evansin modernismiin ottein, joita ovat hyödyntäneet levytyskumppanit kuten Randy Brecker, Gonzalo Rubalcaba ja Perico Sambeat. Tenoran soittajan saundista taas tuli mieleen 1960-luvun alun John Coltranen sopraanofonin kaartelu.

Gaye Su Akyol yhdisti turkkilaista nykymusiikkia etnosävyihin.

Fortuny puolestaan päivitti katalonialaista cobla-muotoa sähköisin keinoin. Riskejä kaihtamaton muusikko operoi saksofonin lisäksi erilaisilla teknopuhaltimilla, rytmikoneilla ja efekteillä. Lavalla tuuttasi myös perinteinen cobla-puhallinryhmä ja sähkörumpuja mätti rumpali. Päällikkö taikoi koneistaan tanakkaa hiphop-biittiä helhuen hetkittäin kuin räppikeikkojen mc-seremoniamestari.

Electro Cobla Sound -projektin energia välittyi purskeina ja sen mukaan, kun hetken tunteesta syntyneet ideat ottivat ilmaa alleen. Välillä vinhasti, välillä taas tilutus jäi jumittamaan paikoilleen kasarihenkiseen kumileluvingutteluun.

Arnau Torderan johtama Obeses konsertoi Firassa kuoron ja orkesterin tuella.

Džambo Aguševi Orchestra toi Manresaan tuulahduksen Balkanin vaskiorkesterien osaamisesta. Makedonialainen kokoonpano on kiertänyt maailmaa siitä lähtien, kun se voitti 2011 serbialaisen Guća Festivalin kilpailun, josta on muodostunut legendaarinen mittelö balkanilaisille trumpettivetoisille bändeille 1960-luvun alusta lähtien.

Räväkkä tuuttaus, monenmoisen musiikin ujuttaminen flowhun ja tanakka poljento vetosivat monella tasolla. Siten myös tanssilattia täyttyi polkkaajista, kun trumpetisti-liideri Džambo Aguševi pani parastaan hien virratessa helteisen päivän illassa.

Feliu Ventura on saavuttanut vakaan aseman Espanjassa parikymmenvuotisella urallaan.

Jotain vallan muuta edusti turkkilainen Gaye Su Akyol. Ilmaisu oli omalaatuinen yhdistelmä kansanmusiikkeja ja modernia sointia. Setissä miksattiin turkkilaista poppia arabialaiseen rekisteristöön sekä 1960-luvun garagesta ja surf-popista muistuttavaan kitararäimeeseen eksoottisella kierteellä.

Kontrasti oli yhtä jyrkkä sisällöllisesti ja esteettisesti. Välipuheissa solisti kritisoi johtajia, jotka etsivät aina syitä uusiin sotiin. Ulkoisesti taas hän muistutti hohtavine viittoineen, kokovartalohaalareineen ja pitkine saappaineen sarjakuvien supernaista. Erikoista vaikutelmaa korosti yhtyeen muusikoiden silmikot ja huppuasut, joista tuli lähimmin mieleen varhaisen Lepakkomiehen dy-dy-dydy-Batmaaan-komiikka.

Maakuntien makupaloja

Manresan showcase-keikoista piirsi tulkintansa Firan nimeämä taiteilija Delphine Boghos.

Yhden Firan isoimmista esillepanoista hoiti paikallinen folk-rock-suuruus Obeses, joka marssitti lavalle tuekseen kuoron ja orkesterin. Katalonialaisen rocktähden asema näkyi koko salin spontaanina osallistumisena lauluun, samoin kuin eturivin pikkunaperoina, jotka viuhtoivat ilmaan sarvipääkäsimerkkiä äitiensä opastuksella.

Feliu Ventura on iso nimi Espanjassa, mikä näkyi täytenä tupana runollisen laulutaiteen ystäviä uuden levyn Convocatòria julkaisukonsertissa. Trubaduuri esitti teoksiaan kolmijäsenisen säestyksen kera. Venturan läsnäoleva ja rauhallinen lavahabitus sai yleisön seuraamaan konserttia herpaantumatta.

Firan folkeinta tarjontaa kuultiin konferenssikeskuksen ulkolavalla. Tämänvuotisista showcase-keikoista piirsi tulkintansa taiteilija Delphine Boghos, jonka töitä pääsi ihailemaan sitä mukaa kuin niitä valmistui.

Näytekeikkojen otannasta erottuivat Xavier de Béteran mustalaislaulutulkinnat, Heura Gayan trubaduurihehkutus, Els Berros de la Cortin keskiaikainen markkinatohkaus ja Menutin ukulele-laulelmat.

Xavier de Bétera päivittää mielikuvia andalusialaisesta soinnista.

Xavier de Bétera on lähtöisin Valenciàn alueelta mutta kehitti lavalla intensiivisen latauksen, jossa liekehti andalusialainen mustalaisfiilis. Tehoa kasvattivat rumpalin sekä kahden kielisoittimen piiskaus koko kvartetin varioidessa tyylitajuisesti melodiikan ja rytmiikan nyanssein.

Heura Gaya vei vuorostaan laulelmien keinuviin tunnelmiiin +25°C-helteessä. Solistin ja kitaristin duo tuotti miellyttävän letkeää akustista lennätystä. Lisäulottuvuutta äänikuvaan toivat rytmisessä mielessä kehärumpu sekä muut arkaaiset lyömäsoittimet, joista Gaya naputti aksentteja lauluunsa.

Els Berros de la Cort tuo arkaaisia instrumentteja tähän päivään.

Els Berros de la Cort profiloitui puolestaan välimerelliseksi show-orkesteriksi. Gironalaiset hoitivat musiikkinsa kuuluville isoeleisesti periodisoittimin, mukana puhaltimia ja lyömiä sekä kampiliira.

Menut esitti folk-sävyistä ja otteiltaan herkkävireistä laulaja-lauluntekijäaineistoa. Erikoisen triosta teki kunkin jäsenen oma rooli. Ukuleleä soittava laulaja keskittyi teksteihin, kitaristi tunnelmoi omalla tontillaan ja sormiomies eläytyi koko kolmikon edestä.

Flowk ilmensi sekin kotikutoista saundia. Firan isoimmalla ulkoestradilla soittanut trio kokosi paikalle sankan yleisön, joka osallistui esitykseen kollektiivisella tanssilla. Siten meolodeonin soittaja Marc del Pino, kitaristi Ciscu Cardona ja mandolinisti Xavi Castanys saivat folk with flow -otteilleen suoran ja välittömän vastineen.

Laajasta ohjelmasta osuivat lisäksi kohdalle muun muassa kitaristi Eduard Iniesta, Katalonian Pekka ja Pätkä Quico el Célio sekä italialainen tanssikoreografi Alessandro Sciarroni. Iniesta väläytti monipuolisen otannan erilaisten kielisoittimien hallinnasta. Sen myötä kussakin kappaleessa myös mielenmaisema mukautettiin vallitsevaan sointiin ulottuen flamencosta folkiin ja popista jazziin jukeboksillisesti.

Heura Gayan duoesitys keräsi valppaan yleisön Manresan +25°C-iltapäivässä.
Menut-trion maanläheinen laulutaide kytkeytyy folkiin
Flowk tanssitti täpötäyttä juhlateltallista.

Quico el Célio törmäytti showssaan komiikkaa ja verbaliikkaa duon omiin tulkintoihin kaikkien paikallisten näemmä tuntemista perinnevedoista, elokuvasävelmistä ja työlauluista. Yleisökontakti oli ilmeinen jo kun parivaljakko raahusti naamiaisasuissaan lavalle katsomon halki, ja vahvistui varsinaisen esityksen edetessä. Katsomo lauloi mukana ilman kehotusta saati maanittelua.

Eduard Iniesta on kitaramiehiä.
Quico el Célion show tukeutuu verbaliikkan ja perinnesävelmien yhdistelmään.
Alessandro Sciarronin Save the Last Dance for Me -luomus vetosi yleisöön Teatre Kursaalin edustalla.

Venetsian biennalessa Kultaisella leijonalla palkittu Alessandro Sciarroni on ansioitunut tahollaan tanssiperinteen elvyttäjänä. Polka Chinata oli lennokasta askellusta ja huimaavaa pyörähtelyä koneelliseen poljentoon juhlayleisön silmien alla. Sitäkin Fira tarjosi.

Seuraavaa, 23. Fira Mediterrània de Manresaa vietetään 15.–18.10.2020.

ShareTweetSendSend
Matti Komulainen

Matti Komulainen

Aiheeseen liittyvää

Järvenpään Puistoblues hehkui kuumuutta

Eero Kallio
5.7.2022

Bluesin sulosoinnut valtasivat kesäkuun viimeisenä keskiviikkona Järvenpään keskustan pitkän odotuksen jälkeen. Puistoblues käynnistyi tuolloin 29.7. kolmen vuoden tauon jälkeen. Vuosien...

Big Band Festival Šiauliai 10–11.6.2022

Toimitus
13.6.2022

Alussa näytti pahalta, kun taivas repesi ja rankkasade ukkosineen huuhtoi Siauliain tunnelmallista amfiteatterimaista tapahtumapuistoa karuselleineen ja pomppulinnoineen. Festivaali saatiin kuitenkin...

Ainutlaatuisen uran loistava huipennus

Ainutlaatuisen uran loistava huipennus

Toimitus
25.5.2022

- Dresdenin ”Dixie King”, Joachim Schlese (82), yksi festivaalin perustajista vuonna 1971 on tehnyt siitä maailman suurimman perinteisen jazzin festivaalin....

Viikon suosituimmat

Järvenpään Puistoblues hehkui kuumuutta

5.7.2022

Hi-Five Quintet Bluesin Eurokisaan 2023

5.7.2022

Eeppi Ursin US Tour 2022

30.6.2022

Suosittelemme

100th Anniversary of Erik Lindström

11.6.2022

Sellainen ol´ Wiipuri!

28.6.2022
Ilkka Arola Sound Tagine

Ilkka Arola Sound Tagine

27.6.2022
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo