• Yhteystiedot
23.03.2023 22:07
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Monitaiteellinen jazz käynnisti Jyväskylän kesän

Antti Suvanto
13.7.2021
Festivaaliraportit
A A

Kuvat: Samppa Erkkilä

Monitaiteellinen jazz käynnisti Jyväskylän kesän

Ekologinen jälleenrajennus; Tomp Öassy. Tappo Mäkynen ja Minttu Mustakallio.

Jyväskylän Kesän festivaaliviikon avauskonsertti oli saksofonisti Timo Lassyn ja rumpali Teppo Mäkysen duomusiikkia, mihin näyttelijä Minttu Mustakallion tulkitsi ympäristöteemaisia tekstejä puhesolistina. Lassy ja Mäkynen ovat olleet jo 2000-luvun alusta asti suomalaisen uuden jazzin näkyvinä johtohahmoina ja minimalistinen combo toimi jälleen loistavasti. Live loop-tekniikan avulla duokokoonpano saatiin soimaan elävästi ja kuulostamaan itseään suuremmalta. Kaksikon live-esiintyminen on aina hyvin energinen ja jännittävä tapaus, ilmaisu vaihtelee teknopopista ja vapaasta improvisaatiosta aina hikiseen groove-vääntöön. Niin nytkin; monitaideteoksen kantaesitys yhdisti sanaa, kuvaa ja musiikkia tuoreesti. Esityksen visualisti Teemu Nurmelin on kokenut visuaalinen taiteilija, joka on tehnyt töitä mm. Kansallisteatterille. Poikkitaiteellisen session tekstit pohjaavat BIOS-tutkimusyksikön julkaisuun Ekologinen jälleenrakennus. 

Mustakallio osasi rytmittää puheensa musiikin kanssa varsin onnistuneesti.

Mäkysen soittajapersoonassa yhdistyvät monet piirteet, joita voisi pitää keskenään ristiriitaisina.  Yhtäällä hän on armoton svengimies ja kuivahkon West Coast-tyylisuunnan makeuttaja, samalla kun hänellä on sammumaton kiinnostus elektronisen musiikin ilmaisukeinoihin (mm. Reuna-yhtyeen Smelly-albumi jo 2003). Konsertissa molemmat taipumukset yhdistyivät vakuuttavasti. Ensimmäisen setin sähkörummut ja elektroniikan käyttö sävyttivät surrealistista maisemaa onnistuneesti. Toiseen settiin kasattiin akustinen rumpusetti ja svengimies pääsi valloilleen. 

Looppi, eli silmukka, alkaa jazzmuusikoilla olla jo arkea, varsinkin vokalistit ovat rakennelleet siitä jännittäviä figuureja. Silmukka tarkoittaa taltioitua äänitettä, joka loppuun päästyään alkaa alusta uudelleen. Se voi toistua loputtomiin tai se voi poistua asteittain. Legendaarinen Jaco Pastorius oli yksi edelläkävijöistä; yksinkertaisella delay/looper -efektillä hän äänitti keikalla itselleen reaaliajassa ”taustanauhan” ja soitti sitten sen päälle sooloja. Mäkynen on liian kokenut muusikko sortuakseen efektismiin – äänitekniikan käyttö oli oivaltavaa ja palveli kokonaisuutta. 

Jazzväelle tuntematon Minttu Mustakallio (48) on näyttelijä, parhaiten ehkä tunnettu kolmesta Risto Räppääjä-leffasta, joiden alituista huutamista ainutkaan aikuinen ei oikein jaksa kauan kuunnella. Mimmi-trubaduuriäiti levytti aikoinaan pari singleä, mutta tytär on toistaiseksi pysynyt erossa musabisneksestä, mitä nyt kuullun perusteella ehkä voi pitää viisaana. 

Tietysti odotuksetkin olivat naissolistille nyt epäkiitollisen korkealla. Mäkynen teki jo uransa alkuvuosina tuottajana vakuuttavia äänitteitä ja muusikkona huikeita keikkoja mm. Jo Stancen (upea Johanna Försti) kanssa. Näistä tunnelmista jäätiin nyt kauas. 

Näyttelijäkokemuksen ansiota lienee, että Mustakallio osasi rytmittää puheensa musiikin kanssa varsin onnistuneesti. Ykkössetin kahden mikrofonin tekniikka oli varsin vaikuttavaakin; vasempaan hän huikkasi lyhyitä kantateemoja kiertämään looppina taustalle ja oikealla veti puhesolistina itse teemaa eteenpäin. Puhetta vain oli nyt liikaa, koska videotykki toisti sen tekstinä kankaalle ja tutkimus oli saatavilla painettuna. 

Timo Lassy ja Teppo Mäkynen vauhdissa

Saksofonisti Timo Lassy on Mäkysen vanha soittokaveri aina Jo Stancen ja Five Corners Quintet-yhtyeen ajoilta, ja tietysti jo pienoisen legendan maineiselta Teddy Rok Seveniltä. Muusikot ymmärtävät toistensa aikeet ja musiikilliset ajatukset ja osaavat suunnistaa nopeissakin kohdissa tarkasti intuitionsa avulla, kun esitys nojaa vahvasti improvisointiin. 

Sopraanosaksofonin hiukan niukka ja tavallaan kliininen klangi sopi mainiosti varsinkin ykkössetin elektroniseen tunnelmaan. Ykkössetin teknomaailmaan digipuhallin olisi ehkä tuonut vielä lisäarvoa, mutta annetaan ajan kulua ja odotellaan, innostuuko Lassy niiden laajamittaisesta käytöstä. Kakkososan römeä ja juuri Lassyn tyylille luonteenomainen intensiivinen soittotyyli toimi varmasti kuin tarkkuuskello. 

Lopetetaan järkipuhe! 

Poikkitaiteellisen esityksen visualisointi oli tehty tarkasti ja miksauspöytä työllisti kolme ammattilaista. Ajatuksena oli yhdistää ympäristöteema tekstinä jazzmusiikkiin ja visuaalisiin elementteihin. Iltaa voisi luonnehtia videospektaakkelin, spoken wordin ja jazzkeikan välimaastossa liikkuvaksi kokonaistaideteokseksi. Hieman siis sama idea kuin Talking Heads-yhtyeen live-elokuva Stop making sense (1984), jossa bändi käytti livesession taustalla jaettua kangasta, tekstiä ja musiikki-ilmaisua. 

Kunnianhimoinen yritys, jos kohta solistin monotoninen ja hiukan paatoksellinen puhe loi nyt mielikuvan, että tultiin vahingossa demarien hengenlatistustilaisuuteen – perinteinen virkamiespuolue ei luonnosta ymmärrä tuon taivaallista, mutta osaa sen verran että pelotella ilmastokatastrofilla. Toki käsillä olevat ongelmat ovat vakavia ja niistä pitäisi puhuakin laajemmin, koko luontoa ja maapalloa koskevana, ei pelkästään ilmastokysymyksenä. Ihmisten pelottelun sijaan taiteelta kaipaisi enemmän visionääristä otetta. 

Ajatus yhdistää ympäristöteema tekstien muodossa jazzmusiikkiin ja visuaalisiin elementteihin oli tärkeä ja ajankohtainen, toteutus vain jätti artistisen funktion puheosuuksien kvaliteetin jonnekin profaanin arkipuheen tasolle. Konsertissa kuultu teksti oli radikaalisti lyhennetty versio tutkimusyksikön julkaisusta kahden vuoden takaa (eko.bios.fi). 

Lassyn osuus sisälsi myös huilun soittoa

Voisi vaikkapa rinnastaa ekoproduktiota Mikko Innasen uudistettuihin maakuntalauluihin; säveltäjä tilasi nykyrunoilijoilta uudet runot ja antoi niille melodisen muodon. Se toimi kerrassaan loistavasti. Ekologinen jälleenrakennus toimi kokonaistaideteoksena niin, että improvisoitu musisointi oli erinomaista, visualisointi vaikuttavaa, mutta puheosuus toisti lähinnä moneen kertaan jo kuultua ekologista asiatietoa. Järkipuhe kuitenkin perustuu enemmän tai vähemmän arvioinneille; tilaa ei oikein jää enää kuuntelijan ja katsojan omalle mielikuvitukselle. 

Jazz on ollut vaihtelevasti merkittävässä roolissa Jyväskylän Kesässä aina 60-luvullta asti. Ekoprojekti oli harvinainen ilmiö koko musiikin kentässä, ja kollektiivi paneutui asiaansa. Lainattakoon kuitenkin lopuksi Timo Lassyn saatesanoja projektille: 

-Olemme Teppo Mäkysen kanssa heittäytymiskykyisiä, ja musiikkimme sopii hyvin tähän esitykseen. Saksofoni ja rummut ovat sillä tavoin minimalistinen yhdistelmä, että siinä jää tekstille tilaa hengittää ja kuville kulkea. Soitossamme on paljon dynamiikkaa tosi pienestä aika rajuunkin ilmaisuun. 

-Maapallon ja luonnon tila on tämän hetken ykköshuolenaihe. Se on tärkein asia, mikä meillä kaikilla pitäisi olla mielessä. Itse yritän ajatella, miten tätä hommaa voisi kehittää sellaiseen suuntaan, että voisimme olla täällä mahdollisimman pitkään. Myös lähiympäristön toimivuus ja turvallisuus ovat tärkeitä asioita, kuten myös lähellä olevat ihmiset ja heidän kanssaan toimiminen ja työskentely arjessa. 

***

Jyväskylän kesä, avajaiskonsertti keskiviikkona 7.7.2021. Ekologinen jälleenrakennusproduktio: Timo Lassy, saksofonit; Teppo Mäkynen, rummut ja elektroniikka; Minttu Mustakallio, puheosuudet. 

Tuomas Rinta-Panttila, dramatisointi ja ohjaus; Teemu Nurmelin, valo- ja videosuunnittelu; Matti Laurila, miksaus. 

ShareTweetSendSend
Antti Suvanto

Antti Suvanto

Aiheeseen liittyvää

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Matti Laipio
5.3.2023

Afroamerikkalainen kuvataiteilija ja kansalaisoikeusaktivisti Charles White ( 1918-1979 ) maalasi vuonna 1939 Howard-yliopistossa olevan seinämalauksen Five Great American Negroes, jossa...

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Matti Laipio
4.3.2023

Savoy Jazzfestien vakioesiintyjänä on ollut alusta lähtien UMO Helsinki Jazz Orchestra, jonka solistivieraana on ollut tähän asti aina laulajatar. Tänä...

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Matti Laipio
3.3.2023

Onpa hän melkoinen! Hän on vasta 23-vuotias, mitä hänestä vielä tuleekaan? Tällaisia olivat yleisön kommentit torstai-iltana Savoy-teatterissa, jossa helmikuussa tuplasti...

Viikon suosituimmat

Taike antoi yhdeksälle jazzfestivaalille avustusta

21.3.2023

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

Suosittelemme

Kahden virtuoosin räjähdys-herkkä kohtaaminen jazz-maisemissa

13.3.2023

Gyárfás Family Trion jazzkonsertti

25.2.2023

Silva Kallionpää Quartet Keravalla

23.3.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo