• Yhteystiedot
03.07.2022 08:02
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Maan ääriin ja takaisin

Matti Komulainen
27.10.2020
Festivaaliraportit
A A

Kuvat: Matti Komulainen

Maan ääriin ja takaisin

Jazzkaarin päätöskonsertti Antarktika 200 oli vaikuttava multimediaspektaakkeli.

31. Jazzkaarin päätöskonsertti, Tallinna, Viro 15.10.2020.

31. Jazzkaar huipentui spektaakkeliin Antarktika 200, jossa kolme muusikkoa, kuoro ja videoteos johdattivat Etelämantereelle. Kuvallisuus kytkeytyi Jazzkaariin myös kolmessa näyttelyssä, jotka olivat esillä Fotografiska Tallinnissa.

Fotografiska Tallinn on sekä konserttiestradi että valokuvataidegalleria.

Lokakuinen Jazzkaar onnistui kaikin puolin. Vaikeissa oloissa Tallinnaan rakennettiin monipuolinen ohjelma. Jazzkaar ulottui myös Tallinnan ulkopuolelle kaikkiaan kuuteen kaupunkiin eri puolilla Viroa, ja niistä Põlvassa, Pärnussa ja Tartossa kuultiin kotimaisten artistien lisäksi ulkomaisia esiintyjiä.

Varsinaiseen ohjelmaan sisältyi 27 konserttia. Niitä täydennettiin yli 50 ilmaistapahtumalla, muun muassa pop-up-keikoilla ja lastenkonserteilla. Kolmessa keskustelutilaisuudessa taas esiintyjät avasivat niin ajankohtaisia projektejaan kuin tulevaisuuden suunnitelmiaan.

Antarktika 200 juhlisti todellista tutkimusmatkaa Etelämantereelle.

Kokonaisuudessaan Jazzkaarissa kuultiin artisteja kuudesta maasta ja yleisökertymäksi ilmoitettiin yli 9000 kävijää.

Jazzkaar julkisti samalla ensi vuoden 32. festivaalin (16.–25.4.2021) ensimmäiset kiinnitykset. Tallinnaan saapumisen ovat jo vahvistaneet Grammy-palkittu laulaja Cécile McLorin Salvant, amerikkalaisrumpali Jamison Ross sekä soul-r&b-laulaja-pianisti Avery Sunshine.

Isosti, komeasti

Antarktika 200 syntyi kolmen muusikon ja 16-äänisen kuoron voimin.

Jazzkaar 2020:n päätöskonsertti Antarktika 200 oli multimediaspektaakkeli, jossa musiikki ja kuva kohtasivat. Se toteutettiin 458-paikkaisessa iSense-salissa, joka sijaitsee Rotermannin Forum Cinema -elokuvateatterirykelmässä.

Virolaissäveltäjä Raun Juurikas, norjalainen trumpetisti-sormiomies-laulaja Arve Henriksen ja sveitsiläinen lyömäsoittaja Brian Quinn muodostivat kokoonpanon ytimen. Trioa täydensi Veronika Portsmuthin johtama 16-ääninen sekakuoro.

Esityksen nivoi yhteen lavan taustalle projisoitu kuva, jossa matkattiin purjeveneellä eteläiselle napa-alueelle. Purjehduksen ja meren innoittaman Christian Johannes ”CJ” Kaskin huikeassa kuvamateriaalissa hyödynnettiin merenpinnantason otosten lisäksi robottilennokkien ilmakuva-aineistoa. Se näytti ihmisen häviävän pienenä luonnon keskellä.

Säveltäjä-kosketinsoittaja Raun Juurikas inspiroitui historiasta Antarktika 200:ssa.

Konsepti juhlisti todellista kahden vuosisadan takaista matkaa Etelämantereelle. Saarenmaalla syntynyt Fabian Gottlieb von Bellingshausen (1778–1852) purjehti tutkimusmatkallaan antarktisella alueella vuosina 1819–1821.

Audiovisuaalinen purjehdus käynnistyi veneestä kuvatulla, tauotta kiitävällä merimaisemalla. Aluksen keinunta, kallelleen vinksahtanut horisontti sekä veden, tuulen ja veneen äänet imaisivat vastustamattomasti mukaan – jopa siinä määrin, että katsomossa tunsi aavistuksenomaista vellontaa kehossa.

Ihmisäänet olivat keskeinen väline sävelteoksen tulkinnassa.

Ambient-elämys organisoitiin musiikiksi, kun Juurikas, Henriksen ja Quinn ilmaantuivat lavalle instrumenttiensa ääreen 12 minuuttia myöhemmin. Äänimaailma liukui sen myötä merellisistä ärsykkeistä metalliseen konesaundidroneen ja edelleen kokeelliseen sävyspektriin, jossa oli mukana muun muassa Timo Palon Antarktiksella tallentamia luontoääniä. Kohta 16 laulajaa asteli verkkaisesti estradille salin vasemmasta takaovesta yleisön ohi käytävää pitkin. Edessä he asettuivat symmetrisesti kahteen kahdeksan ryhmään muusikoiden molemmin puolin. Kuva ja ääni vyöryivät eteenpäin synkronoituina.

Arve Henriksen muokkasi trumpettisaundiaan ja myös lauloi päätöskonsertissa.

Säveltäjän sormiot, lyömäsoittimet sekä trumpetti efekteineen toivat sointiin minimalistisia elementtejä, joissa hauraus, vähäeleisyys ja emotionaalinen lataus leikkasivat kultaisesti. Juurikas kehitti äänikuvaan melodiakaarien rinnalle aineetonta leijuntaa, joka oli hetkittäin kuin Hector Zazoun arktisesta mielenmaisemasta niin ikään inspiroituneet kuulokuvat albumilla Chansons des mers froides (1994).

Ihmisäänten käyttö muistutti pelkistettyine vivahteineen Ligetin ja Pendereckin kuorotöitä. Onomatopoeettinen sanaton laulu kuulosti ajoittain kuin etäiseltä merilintujen ääntelyltä. Juurikas ajoi koneistaan kullekin äänelle ohjeita kirjainääntein lcd-monitorien välityksellä: näin kuoro pystyy tuottamaan halutut äänet oikeassa ajassa ilman kapellimestaria.

Lyömäsoittaja Brian Quinn hyödynsi soitossaan laajaa dynamiikka-aluetta.

Taustan jättimäinen videosyöte herätti musiikin kanssa katsojassa wau-aistimusten lisäksi melankoliaa. Kuvavirran otokset ihmisen rakennelmista, jotka aika ja luonnonolot olivat rappeuttaneet, rikkoneet ja osin peittäneet alleen viestivät napa-alueen äärimmäisyyksistä. Projisoidun maiseman riisuttu tilavaikutelma sekä sivilisaation jälkien katsojassa herättämät ailahdukset peilautuivat musiikista saumattomasti.

Kaikkineen sävelteokseen yhdistetyt purjehdus- ja lokaatiokuvat voimaantuivat abstraktin ja konkreettisen kohtaamisesta. Ihmisäänet, elektroniikka, trumpetti ja lyömäsoittimet kasvoivat visuaalisuuden siivittämänä orgaaniseksi elämykseksi. Sen voi kokea myös kannanottona ympäristön haavoittuvuudesta, niin ulkopuolisilta ihmisen rakennelmat näyttävät meren, jään ja soran keskellä. Äänikuvan särö ja roso tukivat ekologista tulkintaa: näissä olosuhteissa mikään ihmisen rakentama ei säily pitkään.

Antarktika 200:n muusikkotrio ilmensi fuusioajattelua rikkaimmillaan.

Antarktika 200 -produktio toi etäisesti mieleen Godfrey Reggion ohjaaman dokumentin Koyaanisqatsi: Life Out of Balance (1983), jonka Ron Fricke kuvasi ja johon sävelsi musiikin Philip Glass. Kuten luonnon hyväksikäyttöön ja riistoon teemoittuva klassikko unohtumattomine soundtrackeineen, myös Juurikas yhdisti oivaltavasti akustisia ja sähköisiä välineitä ihmisääneen sekä mykistävän upeisiin kuviin, jotka viestivät paitsi arktisen luonnon kauneudesta, myös ihmisen siihen jättämistä jäljistä.

Profeetallisten tuomiolukujen sijaan Juurikas jätti loppuun katharsista helpottavan mahdollisuuden parempaan huomiseen. Näkökentässä lipuvan Tallink-sponsorin purjekaan ei vesittänyt kannustavaa kannanottoa luonnonsuojelun puolesta.

Veronika Portsmuth (vas.), Arve Henriksen, Raun Juurikas ja Brian Quinn Antarktika 200 -kantaesityksen jälkeen.

Visuaalisuuden keidas

Telliskiven konserttiestradeista Fotografiska Tallinn on myös valokuvagalleria. Se toimii yhteistyössä Tukholman alkuperäisen toimipisteen kanssa tuoden nähtäville kansainvälistä huippuluokan valokuvataidetta. Jazzkaarin aikana galleriassa oli esillä kolme näyttelyä, joita täydensivät aulan ja ulkotilan erilliset valokuvakavalkadit.

Erik Johanssonin esittely Places Beyond on esillä 17.1.2021 saakka. Ruotsalaisen, Prahaan asettuneen taiteilijan näyttely johdatti moderniin foto-surrealismiin. Johanssonin yksittäisistä otoksista Photoshopissa koostamia suurikokoisia teoksia yhdisti absurdi tunnelma.

Fotografiska Tallinnin valokuvanäyttelyssä oli esillä Erik Johanssonin äänimaisema.

Osa kuvista leikitteli vinksahtaneella kolmiulotteisuudella, osa luonnonilmiöillä, kuten kuinka kuu nousee taivaalle ja miten päivä vaihtuu yöksi. Välillä lennettiin unessa tai kommentoitiin luonnon, ihmisen ja nykyisen maailmanmenon suhdetta.

Musiikki oli niin ikään läsnä teoksissa: esimerkiksi käsite äänimaisema muuttui konkretiaksi kompositiossa Soundscapes, jossa kaksi miestä kiikutti levyä jättimäiseen gramofoniin järvimiljöössä.

Toinen näyttely Gold on mustavalkoisen kuvareportaasin klassikko. Sebastião Salgadon otokset Brasilian viidakossa Serra Peladan avokaivoksessa kullan perässä raatavista miehistä ovat puhuttaneet ja riipaisseet ankaruudellaan jo yli kolmen vuosikymmenen ajan.

Sebastião Salgadon kuvareportaasi Brasilian kultaryntäyksestä teki vaikutuksen.

Brasilialaisen mestarin isot mustavalkoiset vedokset vuoden 1986 tapahtumista toivat esiin materiaalin rakeisuuden, jolla on keskeinen merkitys visuaalisessa ilmeessä värittömyyden tavoin. Näin otoksista muodostuu ajattomia dokumentteja, jotka voisivat sinänsä peilata vaikkapa mainareita ihmiskunnan alkuhämäristä.

Alex Prager on vuorostaan luonut maineensa lyhytelokuvillaan, joissa on nähty Cate Blanchettin, Rooney Maran ja Brad Pittin veroisia Hollywood-tähtiä. Prager tunnetaan myös itseoppineena valokuvaajana, joka sai kipinän kameroimiseen nähtyään urbaania visuaalista tilaa tuoreesta näkökulmasta dokumentoineen William Egglestonin näyttelyn.

Alex Prager (keskellä sinisessä asussa) rakentaa valokuvansa viimeistä piirtoa myöten välittämään tietyn hetken tunnelman.

Prager saattaa käyttää tarkkaan suunnitelluissa ja huolella lavastetuissa töissään jopa kymmeniä avustajia. Hän rekrytoi malleiksi myös sukulaisiaan ja näyttäytyy toisinaan itsekin kuvissaan kulloiseenkin teemaan naamioituneena.

Pragerin näyttely Welcome Home on esillä Tallinnassa 29.11.2020 asti. Se sisältää valikoiman teoksia, jotka ulottuvat elokuva-stillin kaltaisesta lavastetusta kohtauksesta todellisuudesta muokattuihin näkymiin, joissa vallitsee vinksahtanut, usein painostava tunnelma. Pragerin tyyli muistuttaakin pysäyttävimmillään Alfred Hitchcockin ja David Lynchin kaltaisia ikonisia valkokankaan mestareita.

 

Seuraava, 32. Jazzkaar järjestetään 16.–25.4.2021.

ShareTweetSendSend
Matti Komulainen

Matti Komulainen

Aiheeseen liittyvää

Big Band Festival Šiauliai 10–11.6.2022

Toimitus
13.6.2022

Alussa näytti pahalta, kun taivas repesi ja rankkasade ukkosineen huuhtoi Siauliain tunnelmallista amfiteatterimaista tapahtumapuistoa karuselleineen ja pomppulinnoineen. Festivaali saatiin kuitenkin...

Ainutlaatuisen uran loistava huipennus

Ainutlaatuisen uran loistava huipennus

Toimitus
25.5.2022

- Dresdenin ”Dixie King”, Joachim Schlese (82), yksi festivaalin perustajista vuonna 1971 on tehnyt siitä maailman suurimman perinteisen jazzin festivaalin....

JazzAhead! – paluu normaaliin

Matti Komulainen
15.5.2022

JazzAhead!, Bremen, Saksa 28.4.–1.5.2022 Jälleen yhdessä! JazzAhead kokosi tuhansia jazzin ammattilaisia yhteen kahden välivuoden jälkeen. JazzAheadin tämänvuotinen tunnuslause kiteytti oleellisen....

Viikon suosituimmat

Sellainen ol´ Wiipuri!

28.6.2022

Eeppi Ursin US Tour 2022

30.6.2022

Django-kitaraa ja pionien loistoa

28.6.2022

Suosittelemme

Ilkka Arola Sound Tagine

Ilkka Arola Sound Tagine

27.6.2022

Dixie Harlem ehti ensin!

21.6.2022

Stadin parhaat jamit!

10.6.2022
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo