Edward Vesalan ja Iro Haarlan 1979 perustama kymmenen vuotta toiminut jo legendaarisen maineen saavuttanut levy-yhtiö Leo Records julkaisi 15 albumia, jotka nykyään ovat jo keräilyharvinaisuuksia eikä niistä myöskään ole tehty uusintajulkaisuja.
We Jazzin taiteellinen johtaja Matti Nives esitti viime vuonna Iro Haarlalle ideaansa Leon levyillä julkaistun musiikkin esittämisestä We Jazz-fesivaalin konsertissa. Haarla tarttui siihen ja valitsi ohjelmiston, joka oli määrä esittää viime vuoden festivaalilla. Valitettavasti koko festivaali peruuntui tuolloin ja Nives rakensi kokonaan uuden ohjelmiston tälle vuodelle. Onneksi Leo-konsertti säilyi mukana ohjelmistossa.
Ratkaisu oli oikea. Sitä todisti sekin, että G-livelabin tiistainen konsertti myytiin loppuun monien halukkaiden jäädessä ulkopuolelle.
Pianoa yhtyeessä soittanut Iro Haarla oli koonnut konserttiin kuusihenkisen yhtyeen, jossa puhaltajina olivat trumpetisti Verneri Pohjola, tenoria ja baritonia soittanut Pepa Päivinen sekä alttoa ja tenoria sekä huilua soittanut Jorma Tapio. Basistina oli luonnollisesti Ulf Krokfors ja rumpalina Markku Ounaskari.
Heille Haarla oli sovittanut viideltä Leon levyltä peräisin olevia kappaleita, joita aikanaan olivat kirjoittaneet Edward Vesalan lisäksi myös Tomasz Stanko, Juhani Aaltonen ja Jasper Van’t Hof.

Haarla oli näistä työstänyt näistä aikanaan erilaisilla kokoonpanoilla levytetyistä kappaleista uudet sovitukset tälle yhtyeelle. Ainoa täysin alkuperäistä trio-versiota noudattava kappale oli Junnu Aaltosen Springbirds-levyn nimikappale, jonka Jorma Tapio tulkitsi herkästi huilullaan Krokforsin ja Ounaskarin kanssa.
Aikanaan Vesalankin ideoita paljon jalostanut Haarla oli tehnyt hienoa työtä kappalevalinnoissaan ja niiden sovituksissa esimerkiksi laajentaessaan Stankon Almost Green-levyn kvartettiversiot sekstetille ja päinvastaisesti New Yorkissa äänitetyn Heavy Life-albumin suurehkon orkesterin esitykset pienelle kokoonpanolle säilyttäen silti niiden alkuperäiset sävyt.
Hienoa oli myös, että soittajat olivat sisäistäneet tilaisuuden ainutlaatuisuuden. Näin heiltä kaikilta kuultiin upeita sooloja. Pohjola säkenöi jälleem kerran ideoillaan ja huimalla tekniikallaan. Etupäässä tenoria väkevästi soittanut Päivinen hurjasteli välillä ylärekisterissä. Tapio taas osoitti jälleen kerran kuuluvansa maan omaperäisimpien saksofonistien joukkoon jo valtavirasta poikkeavan soundinsakin ansiosta. Ja sitten tietysti aina idearikas Krokfors pääsi ansaitusti hyvin esiin solistinakin. Ounaskari taas hoiti tonttinsa vankalla auktoriteetilla.
We Jazz 2021 G-livelab. Iro Haarlan johtama ja sovittama yhtye esitti Leo Recordsin musiikkia 30.11.