• Yhteystiedot
28.03.2023 04:40
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Laajan skaalan kielisoitinfestivaali

Matti Komulainen
1.11.2022
Festivaaliraportit
A A

Kuvat: Matti Komulainen

Laajan skaalan kielisoitinfestivaali

Janno Trumpin (oik.) Clarity Ensemble fuusioi jazzia ja kamarimusiikkia Viljandissa.

Festivaaliraportti: 15. Viljandi Guitar Festival 19.–23.10.2022, Viljandi, Viro.

Viljandi Guitar Festival esitteli musiikkia monipuolisesti keski-Virossa lokakuun lopulla. 15. kitarafestivaalin paikallista osaamista edustivat Jaagup Jürgel Trio, Titoks, Janno Trump Clarity Ensemble, Raul Vaigla, Peedu Kass ja Andre Maakerin johtama Festival Guitar Orchestra.

Ulkomaisia tuontinimiä olivat Kurt Rosenwinkel Trio, yhdysvaltalainen mandoliinin soittaja Chris Thile, brittikitaristi Jon Gumm sekä brasilialainen kitaraduo Daniel Santiago ja Pedro Martins.

Daniel Santiago (vas.) ja Pedro Martins kertoivat tulevasta levystään.

Ohjelmaan sisältyi myös virolaisten kitaraverstaiden tuotannon esittely sekä työpajoja, joissa koti- ja ulkomaiset ammattilaiset jakoivat tietotaitoaan nousevan polven muusikoille.

Kitarajuhlilla julkistettiin myös 15. Tiit Paulus -kitarapalkinnon voittaja Anna Regina Kalk. Pitkän linjan virolaisen muusikon ja opettajan mukaan nimetty palkinto myönnetään vuosittain lahjakkaalle nuorelle kitaristille. Kalk on opiskellut viimeiset neljä vuotta Frank Möbusin opissa Weimarissa Saksassa Hochschule für Musik Franz Lisztissä sekä Sveitsissä Hochschule der Künste Bernissä, jossa häntä ovat opettaneet Ronny Graupe ja Kalle Kalima.

Viljandi tunnetaan historiallisista puitteistaan, kuten keskiaikaisen linnan raunioista

Viljandi tunnetaan kitaramusiikin lisäksi heinäkuisesta folkfestivaalista, historiallisesta kulttuurimaisemastaan sekä Kondas-keskuksesta, joka esittelee moniulotteisesti naivistista taidetta. Kitaratapahtuman aikaan siellä oli kattavasti näytteillä Härmin taiteilijasuvun tuotantoa kolmen sukupolven ajalta.

Viljandiin tullaan myös nauttimaan hyvästä ruoasta ja juomasta. Esimerkiksi Kodukohvik on perhevetoinen laatubistro, Legend seljankoineen rento ruokakeidas ja Kohvik Fellin listattu peräti gastronomisesta tasosta viestivälle Michelin-sivustolle.

Kalakeitto Kodukohvikin tyyliin.

Fellinin innovatiivisesti toteutettu lähiruoka, talon sommelier’n viinituntemus sekä raparperisnapsin kaltaiset kotitekoiset erikoisuudet täyttävät ravintolan uudestaan ja uudestaan. Kitarafestivaalilla Fellin toimi lisäksi live-estradina, joskin valtaosa konserteista soitettiin Viljandin kansanmusiikkikeskuksen tiloissa.

Vahva visio

Tapahtumaa johtaa kitaristi Ain Agan. Agan ja hänen kollegansa Robert Jürjendal ja Aleksei Saks perustivat festivaalin vuonna 2008.

Aganin päämääränä on edelleen tukea kitaransoiton kehittämistä, edistää improvisointia ja tuoda kuuluville kielisoitinmusiikkia laajalla skaalalla ja genrejä kumartamatta. Työtä on tukenut merkittävästi suomalainen teollisuusmies ja kulttuurivaikuttaja Paavo Lampinen.

Agan on festivaalin vetämisen ohessa keskittynyt mentorointiin ja levytysprojekteihin. Teemu Viinikaisen ja Niklas Winterin kaltaisten suomalaismuusikoidenkin kanssa työskennelleen kitaristin henkilökohtaista julkaisulistaa ovat täydentäneet albumit Kaheksa (2017, kahdeksan sävellystä yhtä monelta virolaissäveltäjältä, tulkitsijoina Aganin lisäksi muun muassa Paul Daniel ja Riho Sibul), Estonian Incantations 1 (2019, neljän virolaisen nykysäveltäjän töitä tutkivat Aganin kera esimerkiksi Marzi Nyman ja Viron filharmoninen kamarikuoro) ja AganagA (2019, Aganin sävellyksiä esittävät maestron rinnalla vaikkapa Mika Kallio ja jousikvartetti Prezioso).

Ain Agan johtaa Viljandin kitarafestivaalia

Aganin käsialaa voi kuulla myös kaksois-dvd-kansiossa Eesti Improvisatsioonid: Kitarr / Estonian Improvisations: Guitar (2007). Se koostuu yli kolmesta tunnista kitaramusiikkia 22 tunnetulta muusikolta, kuten Mart Soo, Marek Talts ja Jaak Sooäär. Mukana on myös suomalaisrumpali Petteri Hasa.

Aganin mukaan Viljandin kitarafestivaali perustelee olemassaolonsa jo matematiikalla. Virossa on valtavasti kitaristeja väestön määrään suhteutettuna, mikä peilaa yleisellä tasolla kitaramusiikin suosiota.

Kotimaan väreissä

Liekö sattumaa mutta ohjelman kolme huomattavaa virolaismuusikkoa ovat kaikki basisteja. Janno Trump on profiloitunut korkean profiilin musiikkiprojektien kehittäjäksi, Raul Vaigla muistetaan jo 1980-luvun proge-henkisistä yhtyeistä Ultima Thule ja VSP Projekt ja Peedu Kass klaaraa laajan skaalan tyylejä kunnianhimoisista jazzhankkeista bilebändin pulssitukseen.

Janno Trump Clarity Ensemble tutkii elektro-akustista sointia kiinnostavasti

Janno Trump Clarity Ensemble on jazztrion ja jousikvartetin yhdistelmä. Säveltäjä-liiderin kanssa soittavat pianisti Joel-Rasmus Remmel, rumpali Ramuel Tafenau, alttoviulisti Ann Mäekivi, sellisti Andreas Lend sekä viulistit Linda-Anette Verte ja Mari-Katrina Suss.

Musiikki on sävelletty nimenomaiselle kokoonpanolle. Se kuului Up North -albumilla (2022) julkaistussa ohjelmassa tyylillisenä moniulotteisuutena sekä ulosannin vivahteikkaana dynamiikkana.

Trump on lisäksi yhtyeenjohtajana ennenkaikkea joukkuepelaaja. Basson keulimisen ja äänikuvan pomottamisen sijaan hän tasapainottaa sykkeen ylläpidon ja solistiset velvoitteet suoden tilaa tasapuolisesti koko työryhmälle. Äänikuvassa oli sijansa myös hienovaraiselle helmeilylle, kuten lopukkeiden sointiornamenttien dialogille. Teoskokonaisuus nousikin yhdeksi tapahtuman huipentumista.

Raul Vaigla juhli kuusikymppisiään fuusio edellä.

Raul Vaiglan fuusiokeikka kumpusi paitsi maestron virtuoosimaisesta basso-osaamisesta, myös Soul of Bass -debyyttisooloalbumista, jonka julkaisusta täyttyy ensi vuonna 20 vuotta. Itse konsertti taas juhlisti heinäkuussa pyöreitä täyttäneen Vaiglan kuusikymppisiä.

Pidot rullasivat ammattimaisen sujuvasti. Virolais-suomalainen bändi (Tero Saarti, trumpetti, Ricardo Padilla, lyömäsoittimet, Petteri Hasa, rummut ja Madis Muul, kosketinsoittimet) palautti alkuteoksen tunnistettavan äänimaailman kasari-estetiikkaan muotopuhdasta teema-soolo-pallottelua myöten.

Vaigla oli varannut iltaan myös yllätyksen ja muokkasi Naiman, oman Coltrane-suosikkinsa, avarasointiseksi leijutteluksi.

Raul Vaiglan Soul of Bass -live-esillepano rakensi sävelsiltaa Suomeen

Peedu Kass soitti Viljandissa soolokeikan. Siinä hän käytti sähkö- ja kontrabasson lisäksi  efektejä ja syntetisaattoria. Improvisaatio starttasi luonnosmaisesta rytmin ja melodian tutkiskelusta, kasvoi kokoluokkaa isommaksi luuppaamalla ja karkasi paikoin pedalien ja sormion hiplaamisen myötä sooniseksi dadaksi synasta paenneiden irtovinkaisujen myötä. Sattuma tuntuikin olevan vapaamuotoisen musiikkituokion yksi keskeinen muuttuja.

Maanläheistä tekstuuria Kass kehitti hyödyntämällä vaikkapa jousta kontrabasson työstössä. Tunnistettavaa konstruktiota ulosantiin vuorostaan hahmotteli basistin suosikkikappaleiden ujuttaminen äänijatkumoon. Esimerkiksi Massive Attackin Teardrop nosti kokonaisuuden profiilia oleellisesti muotopuhtaine teemoineen.

Peedu Kassin sooloprojekti haastaa basistin ylittämään rajoja

Festivaalin avasi nuori ja tuore yhtye Jaagup Jürgel Trio. Jürgel palkittiin vuonna 2021 festivaalin omalla Tiit Paulus -nimikkopalkinnolla, joka myönnetään vuosittain lahjakkaalle nuorelle kitaristille. Aiempia saajia ovat esimerkiksi Virgo Sillamaa (2008) ja Erki Pärnoja (2009).

Kolmikon tulokulma oli iloisen utelias. Musiikkia tuotettiin rennolla otteella ja kuvia kumartamatta. Hyväntuulisuus toi otteisiin lennokkuutta. Kitaristijohtaja soi viljalti tilaa kumppaneilleen.

Omissa osuuksissaan Jürgel pudotteli tarkan ekonomisesti ja avoimen heleällä saundilla. Perinnenäytteistä A Nightingale Sang in Berkeley Squaren hän tiivisti minimalistiseksi luennaksi, Alone Togetherin väreilevän latautunut tutkielma taas osoitti tunnesisällön tuntemusta.

Jaagup Jürgel Trio avasi 15. Viljandin kitarafestivaalin

Titoks tuntuu kehittyvän joka askeleella. Nyt musiikki kulki vapautuneemmin kuin kaksi vuotta sitten edellisellä kohtaamisella. Yleisö eli mukana innokkaasti eikä ollut päästää yhtyettä lainkaan pois lavalta.

Kvartetin kakkosalbumin Gypsy Jazz (2022) sävelmateriaali tarjosi laajan kosketuspinnan ja sen kitara-viulusvengi pulppusi letkeästi. Yhtyeen charmi ei ollut vain nostalgisessa saundissa vaan koko koplan sisäistämässä välittömyyden ja tiukan tatsin yhdistelmässä, jolla homma hoidettiin.

Titoks soitti Fellinissä täydelle tuvalle

Titoks ammentaa ilmaisunsa Django Reinhardtin ja Stéphane Grappellin klassisesta mustalaissaundista, mutta ohjelmaan sisältyy myös Jerome Kernin Ol’ Man Riverin ja George Gershwinin Oh, Lady Be Goodin kaltaisia sävellainoja oman materiaalin ohessa. Levylle ovatkin päätyneet viulisti Kristjan Rudanovskin Sentimental Cafe sekä rytmikitaristi Ainar Toitin sävellykset Choro Blues ja For You, jotka istuvat saumattomasti hyvällä tavalla patinoituneeseen sointiin.

Andre Maaker (2. vas.) johti oppilasorkesteria

Nuorista musiikinopiskelijoista koottu Festival Guitar Orchestra nousi lavalle kitaristi-opettaja Andre Maakerin johdolla. Ohjelma perustui säveltäjä Sven Grünbergin elämäntyöhön, joka ulottuu elektrosta ja progesta elokuvamusiikkiin.

Maakerin ja 11 oppilaan yhteistyöstä välittyi niin vilpitön into kuin ikoniseen asemaan kohonneen Grünbergin kunnioitus. Tutut melodiat erottuivat kokonaisuudesta.

Tulokulma oli orgaanisen maanläheinen verrattuna vaikkapa samaa aineistoa niin ikään vastikään tulkinneen syntetisaattoriorkesteri Eesti Elektroonilise Muusika Seltsi Ansambelin konserttiin. Kunnioitettava puserrus kaikkineen.

Festival Guitar Orchestra tulkitsi Sven Grünbergin sävellyksiä.

Jamit täyttivät Mulks-baarin kunakin festivaali-iltana. Esimerkiksi avajaiskonserttien jatkoksi nuori house-kokoonpano viritti oikeanlaiseen tunnelmaan tutkimalla standardeja hyvällä otteella. Yleisö diggaili ja vaihdoissa lavalle löytyi aina uusia halukkaita.

Yhdessä konstellaatiossa kitaransa kytki vahvistimeen myös ruotsalainen workshop-opettaja Ola Bengtsson, meritoitunut soittaja monista länsinaapurin vientiyhtyeistä.

Jamit täyttivät Mulks-baarin

Tuontitähtiä moneksi

Brasilialaiskaksikko Daniel Santiago & Pedro Martins osoittautui kitarafestivaalin kiinnostavimmaksi ulkomaiseksi esiintyjäksi. Santiago on akustista kitaraa soittava konkari, jolla on uraa jo yli kahden vuosikymmenen verran. Santiagon mentoroiman Martinsin soitin on puolestaan puoliakustinen, jonka vire kuulostaa usein baritonikitaralta.

Viljandissa kaksikko tutki uutta sävelmateriaaliaan. Sitä oltiin menossa seuraavaksi levyttämään Kurt Rosenwinkelin levy-yhtiölle Hearcore Recordsille, jolle molemmat muusikot on kiinnitetty.

Yleisöllä oli siten tilaisuus kuulla vielä kehitysvaiheessa olevia teoksia. Niiden ulottuvuuksia tutkittiin avoimella agendalla. Vaikka moni aloitus tuntui haparoivalta, ja finaaleihin luriteltiin ylimääräisiä koristeita vielä senkin jälkeen, kun teos kuulosti jo päättyneen, konsertista jäi positiivinen jälkimaku.

Daniel Santiago (vas.) ja Pedro Martins toivat Viljandiin brasilialaista osaamista.

Tuntui itse asiassa kiehtovalta seurata kaksikon työprosessin etenemistä ja samalla pohtia, miltä kappaleet tulevat kuulostamaan lopulta levytettyinä. Lisäksi yllätti myönteisesti se, että soitteissa oli niukasti viitteitä brasilialaiseen ikonostaasiin flowsta paikoin erottuvasta bossa-keinunnasta ja lattarirytmiikasta huolimatta.

Pikemminkin vähäeleinen ja niukasti ilmaisuaan efektoinut duo tutki mahdollisuuksia yhdistää kokeellisesti kahden kitaristin äänimaailmoja lauluun ja vocalese-tyylittelyyn ilman ilmeisiä soinnillisia kiinnekohtia. Finaalissa kaksikko vielä tarjosi hyvin yhteensoituvaa kaksiäänisstä laulua. Riskinotto kannatti.

Kurt Rosenwinkel Trio ammentaa standardeista

Kurt Rosenwinkel Trion ohjelma koostui standardeista. Konsertti kuulosti kauttaaltaan retrolta, johon oli ujutettu maailmanmusiikillisia sävyjä. Rosenwinkel on ammattisoittaja, joka ei juurikaan ilmeile, on työstettävänä Charles Mingusin Self-Portrait in Three Colors, Thelonious Monkin Reflections tai Horace Silverin Nica’s Dream. Kaikki sujahtavat samaan formaattiin yhtäläisellä pokerilla.

Rosenwinkelin agenda onkin juuri se. Hän purkaa klassikot alkutekijöihinsä ja kokoaa ne trioineen uudeksi musiikiksi. Metodissa on ilmaisun tuoreuteen liittyvä kannustimensa mutta samalla haaste, miten säilyttää sävellyksen karaktääri ja emotionaalinen sisältö, kun soitteista on karsittu alkuteoksille ominaiset rakenteet ja tunnuspiirteet.

Soinnillisesti Rosenwinkel toi mieleen usein John Scofieldin mattaisen virtaviivaisen kepityksen. Toisaalla taas kitaristin efektoidumpi ujellus muistutti erehdyttävästi sähköisen EWI-puhaltimen synamaista luritusta.

Rumpali Gregory Hutchinson näyttäytyi tyylien kameleonttina, joka klaarasi historialliset soittotyylit Gene Krupan virvelöinnistä Art Blakeyn herpaantumattomaan rumputuleen. Basisti Lucas Traxel hoiti tonttinsa lihallisen rytmikoneen toisena komponenttina tarkasti ja draamatta.

Chris Thile kiinnosti monenikäistä yleisöä kirjastovierailullaan

Viljandin soittojuhlien isoimmaksi yleisösuosikiksi osoittautui Yhdysvaltojen Chris Thile. Mandoliinivirtuoosi täytti niin kaupungin kirjastoon järjestetyn yleisökohtaamisen kuin varsinaisen konserttinsa. Paikalle oli saapunut myös iso joukko kollegoita Tarttoa ja Tallinnaa myöten, arvostetaanhan Thileä kuulemma suunnattomasti yhtenä lahjakkaimmista nykymuusikoista genreen ja instrumenttiin katsomatta.

Eri yhteyksissä Thile näyttäytyi välittömänä ja sympaattisena heppuna, joka oli aina valmis jakamaan tarinan tai kaksi musiikkiinsa liittyen. Hän esimerkiksi kiinnostui instrumentista bluegrassin isän Bill Monroen kautta samalla kun valtaosa ikätovereista syttyi räpistä ja elektronisesta musiikista.

Teknisesti taas nykyinen, kaikukopaltaan alkuperäisestä italialaisesta luuttujen soitinperheen pulleakoppaisesta instrumentista hoikistettu mandoliini on viritykseltään ja sointialaltaan kuin viulu.

Thilen kielipeli on valmistettu Michiganin soitintehtaalla 1920-luvulla ja on paikallisen asiantuntijan mukaan mandoliinien stradivarius, joka maksaa neljännesmiljoona dollaria. Se tuottaa vivahteikkaan rekisterin kuperine pohjarakenteineen verrattuna tasakoppaiseen versioon. Soitin soveltuu niin kansanmusiikkiin kuin klasariin, joista molemmista Thile tarjosi sointinäytteitä.

Mandoliinimies Chris Thile on instrumenttinsa virtuoosi

Mandoliinimies keskittyikin konsertissaan virtuositeettinsa viljelyyn. Thile on lisäksi hauska esiintyjä, joka sitoutti yleisöä työskentelyynsä huumoripitoisilla välipuheilla ja musiikillisella briljeerauksella.

Keikan jälkeen useampi muusikko haukkoikin narikkajonossa henkeään ja analysoi ääneen, kuinka luontevasti Thile saattoi paketoida hyvin maanläheiseen muotoon vaikkapa Bachia ja Béla Bartókia. Mestarin maine kulki edellä, joten sali täyttyikin kaiketi viimeistä istuinta myöten.

Jon Gomm on yhden miehen bändi.

Brittiläinen Jon Gomm oli esiintyjänä samaa maata. Hän täytti salin Chris Thilen tavoin, joukossa niin ikään useita tunnettuja muusikoita. Kitaristina hän oli vastaava tekninen taituri. Blackpoolin duunarikaupungin kasvatti osasi myös ottaa yleisön välipuheillaan, itseironisilla vitseillä, leveän soittohaara-asennon tyyppisten rockmaneerien parodioinnilla ja muulla yleisellä tohkaamisellaan.

Gomm ujutti soittoonsa muun muassa Kate Bushin Running Up That Hilliä ja soul-leidi Chaka Khania. Oma juttunsa oli tietysti se, että hän käytti kitaraansa kokonaisvaltaisesti hoitaen sillä myös basson ja rumpujen tehtävät nopean sujuvalla tekniikalla.

Verbaalisesti illan hauskin osuus olikin historiatunti laatikon päältä ladossa soitetuista juke joint -sessioista ja siitä, miten metodi synnytti jukebox-käsitteen, latotansseissa kun pelimannilta oli tapana pyytää omia kappalesuosikkeja. Rumpujen, basson, slideputkikitaroinnin ja laulun myötä äänessä oli siten yhden miehen bluesbändi.

Seuraava, 16. Viljandin kitarafestivaali järjestetään 17.–22.10.2023. Ensimmäiset julkistetut esiintyjät ovat Jukka Perko Avara, Brandon Ross ja Pasquale Grasso.

Rossin yhteistyökumppanien lista ulottuu Archie Sheppistä Cassandra Wilsoniin, italialaissyntyinen mutta New Yorkiin asettunut Grasso taas on kehittänyt omintakeisen, niin Charlie Parkerin bebopista kuin klassisesta kitaransoitosta ammentavan soittotyylin.

 

ShareTweetSendSend
Matti Komulainen

Matti Komulainen

Aiheeseen liittyvää

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Matti Laipio
5.3.2023

Afroamerikkalainen kuvataiteilija ja kansalaisoikeusaktivisti Charles White ( 1918-1979 ) maalasi vuonna 1939 Howard-yliopistossa olevan seinämalauksen Five Great American Negroes, jossa...

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Matti Laipio
4.3.2023

Savoy Jazzfestien vakioesiintyjänä on ollut alusta lähtien UMO Helsinki Jazz Orchestra, jonka solistivieraana on ollut tähän asti aina laulajatar. Tänä...

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Matti Laipio
3.3.2023

Onpa hän melkoinen! Hän on vasta 23-vuotias, mitä hänestä vielä tuleekaan? Tällaisia olivat yleisön kommentit torstai-iltana Savoy-teatterissa, jossa helmikuussa tuplasti...

Viikon suosituimmat

Taike antoi yhdeksälle jazzfestivaalille avustusta

21.3.2023
Jussi Lehtosen runsaudensarvi –  Sibis Alumni Big Band Musiikkitalossa

Jussi Lehtosen runsaudensarvi –  Sibis Alumni Big Band Musiikkitalossa

23.3.2023

Orasmaan ja Lötjösen duo paljastui kuin puuttuvaksi palaseksi suomalaisen jazzin parnassoa

27.3.2023

Suosittelemme

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

The Great Helsinki Swing Big Band keikalla

9.3.2023

Aki Rissanen Hyperreal Popparissa

20.3.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo