• Yhteystiedot
20.03.2023 15:01
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Kuumat kitaristinimet avasivat Lokkilavan konsertit

Jouko Kirstilä
15.7.2017
Festivaaliraportit
A A

Kuvat: Osku Rajala & Soili Vauhkonen

Julian Lage Trio avasi Lokkilavan konsertit 2017.

Torstai-iltapäivän alussa oli vielä hyvä poutasää, kun Porin Kirjurinluodolla Lokkilavan ääreen oli kokoontunut hyvissä ajoin suuri joukko kitarajazzin ystäviä. Tunnelma oli odottava, sillä ensimmäiseksi luvassa oli kaksi tämän hetken kovimpiin jazzkitaristinimiin kuuluvaa taituria trioineen. Kaksi yhdysvaltalaista kitaristivelhoa, kaksi eri sukupolvea, kaksi eri tyylilajia ja kaksi täysin erilaista tapaa luoda kitaransa kautta omanlaisen ääniviidakon.

Tässä mielessä Julian Lage ja Bill Frisell ovat kuin eri planeetoilta ja kitaran varressa he erottuivat toisistaan kuin yö ja päivä. Tuskin kenellekään kuitenkaan jäi epäselväksi, että molemmat ovat oman tyylinsä huippuvangitsijoita. He tietävät omat vahvuutensa ja pysyvät omilla linjoillaan.

Julian Lage on tämän hetken kuumimpia kitaristeja maailmalla.

Vasta 30 vuotta täyttävä Julian Lage sai kunnian aloittaa. Iästään huolimatta hän on ehtinyt tehdä muusikon uraa jo parikymmentä vuotta ja on jazzkitarismin kuumimpia nimiä tällä hetkellä.

Hänet on tunnettu jo nuoresta pojasta alkaen eräänlaisena kitaristinerona, kun hän jammaili Carlos Santanan kanssa.  Sittemmin hän on tehnyt yhteistyötä muun muassa Gary Burtonin, Jim Hallin kanssa.

Lage on soittanut urallaan ensisijaisesti akustista kitaraa ja julkaistut äänitteet ovat olleet myös akustispohjaisia. Sikäli viime vuonna julkaistu Arclight -albumi oli pienoinen yllätys, kun hän oli siirtynyt soittamaan sähköistä Telecasteria.

Telecasterin kanssa hän myös lavalle saapui yhdessä basisti Chris Lightcapin ja rumpali Eric Doobin kanssa. Toiminta lavalla oli räväkän suoraviivaista ilman suuria puheita. Puheet jäivät yhteen minuuttiin, minkä aikana hän ehti esitellä soittokaverinsa ja ilmoitti setin sisällön koostuvan ensimmäisen ja viimeisimmän Arclight -albumin kappaleista. Turhia puheita ei tosiaan tarvittu, vaan sen sijaan hän antoi kitaran soida laajalla ääniskaalalla värikkään monisärmäisesti. Aloituskappale oli Persian Rug ja lopetuksena Presley, molemmat Arclight -kappaleita ja tämä riitti niistä puheista.

Kokenut Chris Lightcap Lagen basistina.

Muuten homma kulki käytännössä tauotta kappaleesta toiseen. Julianin kitaran käsittelyä oli upeata seurata, tuntui siltä, että hän löysi aina jotain uutta, kun kädet kävivät otelaudalla puolelta toiselle.

Mieleenpainuvaa oli se, ettei hänen soittonsa riistäytynyt ollenkaan siihen tavalliseen kitaran äärettömän pitkään vinguttamiseen, mikä tuntuu olevan tänä päivänä käsite hyvästä kitaristista.

Lagen taito tuli esiin monipuolisella sointurakenteella, mikä liikkui laajalla sektorilla. Nopeat suunnanvaihdot ja äkkinäiset ”stopparit” loivat jatkuvaa muuntelua ja rikkautta soiton vivahdespektriin.

 

Eric Doob

Samanaikaisesti Bill Frisell näytti tulleen backstagelle ja kävi kurkkailemassa verhon takaa kulmasta lavalle ja mielestäni hän tuntui ajattelevan, mitä helvettiä täällä tapahtuu! Tai sitten ei, mistäs minä sitä tiedän.

Lagen soitto ja kitaran käsittely näytti kaikesta huolimatta olevan riittävän tuhoisaa kitaran kielille, sillä yksi kieli katkesi kesken soiton setin loppuvaiheessa. Sitä hätkähtämättä yli 70 äänitteellä ja lukuisten ykkösrivin artistien taustalla soittanut, kokenut ja arvostettu basisti, Chris Lightcap näytti olevansa vanha kettu. Hän jatkoi soittamista ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut ja otti käytännön läheisellä, näppärän napakalla ja täsmällisellä komppauksella toimivan Eric Doobin helposti mukaan duotyöskentelyyn

Kun Julian oli saanut kielen vaihdettua, valtavien suosionosoitusten saattelemana homma eteni siitä kuin automaatti esityksen loppuun asti. Työ tuli tehtyä ja kolmikko poistui yleisön hurratessa katsomossa.

Julian Lagen musiikista kiinnostuneet voivat käydä osoitteessa https://youtu.be/BUYXXNZ8Ujc, mikä on 30 minuutin tallenne tämänkeväisestä Jazzahead! 2017-tapahtuman konsertista Bremenissä.

Kitaristi ja tyyli vaihtuivat

Kun Bill Frisell trioineen tuli seuraavaksi lavalle olin pois paikalta kuuntelemassa Jokilavalla hetken, muutaman kappaleen verran, Canned Heatin bluesrockia tai rockbluesia miten vain, joten en pysty sanomaan miten homma lähti käyntiin. Hänen edellisestä Porin vierailusta on ehtinyt kulua jo parikymmentä vuotta, mutta itse olin paikalla viimeksi Tampereella, kun veteraanikitaristi oli siellä soittamassa kolmisen vuotta sitten.

Aina hymyilevä ja iloisen oloinen Bill Frisell.

Hän kuuluu eittämättä sukupolvensa tärkeimpiin jazzmuusikoihin jo 1980-luvun lopulta lähtien. Liikkuessaan laajasti eri tyylilajien välillä aina ei välttämättä tiedä meneekö esitys jazzin piikkiin vai countryrockiin tai kenties bluesiin.

Johtuuko se mahdollisesti tästä, että hänellä on laaja kannattajajoukko erityisesti vanhemmassa ikäpolvessa, vai siitä, että hän on todella taitava kitaristi. Suoraan sanottuna en itse kuulu tähän porukkaan. Ei siinä mitään jokainen saakoon valita linjansa.

Siteeraan muutamilla lauseilla pettymystäni viimeiseen tapaamiseen Tampereella. ”Miksi sitten mieleeni juolahti menneet ajat ja coltit, joilla ammuin kaksintaistelut mielessäni.

Tony Scherr – Frisellin luottobasisti.

Olin jotensakin järkyttynyt ohjelma rakenteesta, vaikka olisihan se pitänyt tietää jo etukäteen, että kyseessä ei ollut jazzanti.

Herrat soittivat yksinkertaisesti muiden aikanaan tunnettujen lauluntekijöiden vanhasta populäärimusiikista väännettyä countryrockia tai countrybluesia, miten vain kukin sen käsittää.

Olin tosiaan asennoitunut kuuntelemaan jatsillista kitarasoundia, mutta sitä ei tullut, vaan maalaismusiikkia. Hyvin soitettua sinällään ja rentoa kuunneltavaa, ei tarvinnut ajatella sen enempää.  Niin, täysin turhaa sitä sitten alkaa valittaa, jos on oma moka ja asennevamma.”

Kun palasin Lokkilavalle Billin luottomuusikot basisti Tony Scherr ja rumpali Kenny Wollesen, kävivät keskinäistä eleettömän maltillista ja ilmeettömän vähäeleistä vuoropuheluaan vastakkain asettuneena. Sitä jatkui sitten käytännössä samanlaisena loppuun asti. Frisellin loimuttelu kitaran kielillä oli siistiä ja puhdasta, mutta jotenkin tämä esitys oli yksitotista jammailua.

Minulle jäi mielikuva, että herrat olivat lähteneet kolmistaan iltanuotiolle veden ääreen keskustelemaan mahdolliset päivän tapahtumista, joita ei käytännössä ollut olemassakaan. Tulen liekkien voimistuessa ja hämärän laskeutuessa täystyynen veden äärellä ääniä ei kuulunut, kun laineetkaan eivät liplattaneet. Pimeyden yllätettyä, vakava keskinäinen keskustelu, millä ei ollut mitään merkitystä, tuntui vain jatkuvan.

Kenny Wollesen on ollut Frisellin luottorumpali pitkään.

Siinä sitten ihmeteltiin, että mistä me ollaan oikeastaan keskusteltu, mikä oli aihe vai oliko sellaista ollenkaan. Keskustelu vaikenee kunnes kenenkään puhetta ei kuulu. Oliko tähän mitään lisättävää?, kysyy yksi. Niin mihin?, kysyi toinen. Missä me olimmekaan?, kysyi kolmas. Mentäiskös kotiin, alkaa olla nälkä, totesi yksi. Taitaisi olla parasta, ettei tule virheitä, lausahti toinen. Jammaillaanko vielä, kysäisi kolmas. No, ei nyt, me jammailtiin jo. Ai niinkö, mitäs me nyt tehdään. Mennään kotiin.

Näin se vaan menee mielipiteet ristiin. Tiedän, etteivät Bill Frisellin musiikilliseen antiin tykästyneet tätä aivan hevillä sulata. Ei siinä mitään, sillä olen edelleen väärässä, enkä missään nimessä halveksi trion tekemistä, sillä nämä olivat unikuvia.

Pori Jazz 2017 torstai 13.7.2017.
Lokkilava
14:00 Julian Lage Trio
16:00 Bill Frisell Trio

ShareTweetSendSend
Jouko Kirstilä

Jouko Kirstilä

Aiheeseen liittyvää

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Matti Laipio
5.3.2023

Afroamerikkalainen kuvataiteilija ja kansalaisoikeusaktivisti Charles White ( 1918-1979 ) maalasi vuonna 1939 Howard-yliopistossa olevan seinämalauksen Five Great American Negroes, jossa...

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Matti Laipio
4.3.2023

Savoy Jazzfestien vakioesiintyjänä on ollut alusta lähtien UMO Helsinki Jazz Orchestra, jonka solistivieraana on ollut tähän asti aina laulajatar. Tänä...

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Matti Laipio
3.3.2023

Onpa hän melkoinen! Hän on vasta 23-vuotias, mitä hänestä vielä tuleekaan? Tällaisia olivat yleisön kommentit torstai-iltana Savoy-teatterissa, jossa helmikuussa tuplasti...

Viikon suosituimmat

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

Anna Inginmaa uudistaa jazzperinnettä!

13.3.2023

Suosittelemme

Samara Joy – kultakurkun pikajuoksu huipulle

Samara Joy – kultakurkun pikajuoksu huipulle

10.3.2023
Gerald Claytonin White Cities välitti aikamme tuntoja Savoy JAZZfestissä

Gerald Claytonin White Cities välitti aikamme tuntoja Savoy JAZZfestissä

16.3.2023
Hakamäen museolla jazzia, kuuban rytmejä ja raisua rytmiriehaa

Maukka Siirala (1954-2023)

21.2.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo