Toinen tuttu porilaisorkesteri Jaxsix jatkoi siitä mihin PBB lopetti ilmaislavalla eilen iltapäivällä. Säännöllisesti jatsien aikaan avauspäivänä esiintyneen ”kutoskoneen” vieraana oli tällä kertaa kaikille jazzia vähänkin seuranneelle kuulijalle tuttu nimi vibrafonisti Severi Pyysalo.
Sekstetin neljä soittajaa, Pori Jazzin perustajajäsenet altisti Ilkka Karumo, tenoristi Kari Sarpila, pianisti Pekka Homeri ja basisti Jyrki Kangas, ovat nähneet koko Pori Jazzin historian, samoin kuin rumpujen takana tällä kertaa vakioryhmään pitkään kuulunut Harri Lehti. Näitä vanhemman polven vireitä muusikoita täydensi, 10 vuotta Pori Jazzin perustamisen jälkeen syntynyt, nuoremman sukupolven edustaja, Unkarista Poriin kotoutunut trumpetisti Greg Note (Gergely Tamás Katona).
Severilläkin on pitkä historia Porissa esiintyvänä taiteilijana. Vuonna 1984 16 vuotiaasta Severistä tuli kerralla kuuluisa, kun Sarah Vaughan kutsui hänet Kirjurinluodon päälavalle esiintymään kanssaan. Siitä aukeni Severin tie suoraan kansainvälisille areenoille.
Yhtye pitää yllä perinnettä keskittyen yleensä ensisijaisesti soittamaan mieleen jäävää vanhaa, lähinnä bebop -kauden ympärille, muodostuvan aikakauden jazzmusiikkia. Tällä kertaa ei kuultu aivan viimeisen päälle tuttuja All Of Me -linjan kuolemattomia standardeja, vaan hieman tuntemattomampia kappaleita. Toki setti sisälsi yhtyeen vakio-ohjelmistoon kuuluvia sävellyksiä.
Konkarit tuntuivat olevan edelleen ”mahtivireessä”. Tuhti jammaus kehittyi heti aloituskappaleesta Thad Dare, mistä jatkumona Del Sasser rynnisti ryhdikkäästi Gregin sooloillessa flyygelitorvella. Hyvä bluesvireinen Oliver Nelsonin Stolen Moments eteni hitaasti kiiruhtaen Ilkan ja Karin puhaltaessa rehevän täyteläisiä sooloja.
Severi tuli lavalle mukaan neljänteen kappaleeseen. Puhaltajat siirtyivät tässä vaiheessa taka-alalle ja Out Of Nowhere soitettiin kvartettina Severin ja Pekan keskustellessa vuorotellen keskenään sooloja soittaen. Ryhmän ollessa taas kokonaisuudessaan lavalla puhemiehenä ollut Jyrki ehdotti seuraavaksi soitettavan When Your Lover Has Gone.
Se ei saanut kuitenkaan puoltolauseita ja niinpä Tribute to Brownie pärähti liikkeelle. Tämä Nat Adderleyn sävellys oli kunnianosoitus traagisesti hyvin nuorena kuolleelle trumpetisti Glifford Brownille, josta tuli varsinainen legenda vasta kuolemansa jälkeen. Seuraavaksi kuultu Horace Silverin isälleen omistama kappale Song For My Father oli herkkä ja tunteellinen, vaikkakin Silverin tyyliin rytmikkään melodinen. Viimeisessä kappaleessa Karin soitti lennokkaan soolon ja antoi vielä lopuksi puheenvuoron Jyrkille lopettaa setti bassosooloon.
Jaxsix soitti hyvin perinteiseen tyyliin, teeman kautta sooloihin ja takaisin teemaan. Mallikkaat soolot vaihtuivat pitkäaikaisella vankalla ammattitaidolla sutjakkaasti ja kappaleet vyöryivät erinomaisessa perinteisen jazzin hyvässä hengessä täysipainoisesti.
Pori Jazz 2016
Jazz Street Stage, lauantai 9.7.2016
14:00 Jaxsix feat. Severi Pyysalo