Konserteissa on aina syytä varautua yllätyksiin. Mutta tuskin kukaan olisi voinut odottaa, että Koma Saxo päättäisi settinsä Volgan lauttureiden lauluun. Näin kuitenkin kävi itsenäisyyspäivän aattoiltana täpötäydessä G-Livelabissa yleisön hyräillessä innokkaasti mukana tätä vanhaa venäläismelodiaa.
Vuosi sitten basisti Petter Eldhin alullepaneman Koma Saxon esityksiä on muutenkin muutenkin vaikea ennakoida, sillä bändi sekoittaa nuoteista soitettaviin kirjoitettuihin osuuksiin monenlaisia performanssin kaltaisia aineksia. Se tekee jokaisesta keikasta ainutkertaisen.
Vaikka Koma Saxo on yhtyeenä vielä aika tuore, sen muusikot ovat pitkän linjan monipuolisen kokemuksen omaavia soittajia. Tenoria ja huilua soittava Jonas Kullhammar on ollut jo parikymmentä vuotta yksi Ruotsin merkittävimmistä fonisteista. Toinen tenoristi Göteborgista lähtöisin, nykyään Berliinissä vaikuttava Otis Sandsjö on hänkin soittanut monissa kokoonpanoissa myös Eldhin kanssa. Koman kolmas saksofonisti meikäläinen Mikko Innanen on hänkin ehtinyt tehdä urallaan jo paljon.
Koman saksalaisjäsenen rumpali Christian Lillingerin ansioluettelosta löytyy monien eurooppalaisten kokoonpanojen lisäksi yhteistyötä muiden muassa Wadada Leo Smithin ja Joe Lovanon kanssa. Bändin puuhamies, tuottaja ym. Petter Eldh on soittanut ja levyttänyt tänäkin vuonna useiden kokoonpanojen kanssa. Koma Saxo on yksi hänen projekteistaan.
Bändiä on verrattu Art Ensemble of Chicagoon. Enemmän minulle tuli mieleen Koman hieman kulmikkaiksi kirjoitettuja sovitettuja osuuksia kuunnellessa 1970-1980- luvuilla toiminut eteläafrikkalaisen Chris McGregorin Brotherhood of Breath, jonka soitossa oli samanlaisia klangeja kuin Komalla.
Viime vuoden We Jazz-festivaalilla ensiesiintynyt Koma Saxo soitti tänä vuonna sekä Tampereen että Helsingin G-Livelabissa. Tarkoituksena on koostaa näistä keikoista myös live-albumi. Tosin livenä visuaalisen ulottuvuuden omaavien kohtien toimivuus levyllä ei välttämättä sykähdytä samalla tavalla kuin konsertissa. Joka tapauksessa bändiä johtaneella Petter Eldhillä on melkoinen editointityö edessään.
Editoinnisssa ei ainakaan saisi jättää pois Jonas Kullhammarin mainioita tenorisooloja, joista yhden soitti väkevästi torven keskirekisterissä, toisen taas kirkuisasti torven yläpäässä. Mutta puhaltajia sykähdyttämpi solisti oli silti rumputaitelija Lillinger, joka kompatessaankin viitseliäästi muunteli jatkuvasti soittoaan ja pitkässä soolossaan paljastui todella kekseliääksi solistiksi.
We Jazz 2019: Koma Saxo G-Livelab Helsinki. Petter Eldh, basso, Jonas Kullhammar, tenorisaksofoni ja huilu, Otis Sandsjö, tenorisaksofoni, Mikko Innanen altto- ja baritonisaksofonit sekä sopranino, Christian Lillinger, rummut.