Koli Jazz avasi jazzfestivaali-kauden 2014, parin vuoden tauon jälkeen Break Sokos Hotel Kolilla perjantaina 17. tammikuuta. Koli Jazzien järjestelyistä vastasi tänä vuonna Hotelli Koli hotellinjohtaja Susanna Saastamoisen johdolla yhdessä joensuulainen Jazzkerho-76 ry.n puheenjohtajan Jari Hytin kanssa.
Tapahtumassa esiintyivät perjantaina Savo-Karjalainen Kolina sekä pääkaupunkiseudulta Panu Savolaisen johtama Herd-trio ja Aili Ikonen. Lauantaina olivat vuorossa Pohjois-Karjalaiset Mika Vanhanen Ensemble ja North River Ensemble sekä Antti Lötjösen Quartet East. Koli Jazzien juontajana toimi tuttuun tapaan Jussi Sierala.
Perjantai-illan soitot aloitti musiikkipedagogeista muodostettu yhtye Kolina. Kolinassa soittivat Joensuun konservatorion jazzosaston linjajohtaja/ vararehtori/ basisti Esko Kauppinen, rumpali Jari Lappalainen, pianisti Simo Loikkanen, kitaristi Raine Turunen sekä laulusolistina Emilia Sowah.
Yhtyeen omien sävellysten lisäksi he soittivat muutaman lainasävelmän savo-karjalaisin sovituksin. Heidän omasta tuotannosta kuulimme mm. kappaleet Orava, Trinds/ Päre, Kaste. Ivan Linsin Madalena kuultiin Maria Gasolinan suomennoksena. Princen sävellys Thieves In A Temple kuultiin Herbie Hancockin versioimana. Kolinan hieno keikka päättyi Emilia Sowahin sävellykseen ja sanoittamaan lauluun Aamunvirkku.
Perjantai-illan pääesiintyjä vibrafonisti Panu Savolainen menestysyhtye Herd ja mestarillisen taitavana äänenkäyttäjänä tunnettu Aili Ikonen tartuttivat täydensalin yleisöön jazzbasillin. Herd-triossa Panun lisäksi soittivat kontrabasisti Mikko Pellinen ja rumputaiteilija Tuomas Timonen.
Ohjelmistona heillä oli vastikään ilmestyneeltä ” Jazzbasilli”-albumin 1950-60-lukujen jazziskelmät yhtyeen hienoina ja taidokkaina uusina sovituksina.
Herd-trio aloitti osuutensa pitkällä introlla Horace Silverin The Preatcher-kappaleella, jonka Kari Tuomisaaren suomalaiset sanat lauloi aikanaan Laila Kinnunen nimellä Jazzbasilli, jonka nyt tulkitsi Aili Ikonen. Kuulimme myös Kinnusen tuotannosta mm. Pojat, Valoa ikkunassa, Neidon oikut sekä Olisin voinut tanssia koko yön. Sovitukset olivat pääosiltaan Panu Savolaisen kynästä, kuten instrumentaalisesti soitettu Illalla, illalla.
Brita Koivusen aikanaan tunnetuksi laulama Suklaasydän oli saanut uuden hienon sovituksen Aili Ikosen itselleen kirjoittamana. Aili oli myös sovittanut kotkalaisten kansallislaulun Kotkan poikii ilman siipii, joka mielestäni oli hienoin ja taidokkain sovitus sekä tulkina Juha Vainion klassikosta. Instrumentaalisena kuulimme vielä Robert Allenin Kellä kulta sillä onni, jossa Aili Ikonen äänellään oli yksi soitin kvartetissa. Hieno konsertti päättyi vauhdikkaaseen Puhelinlangat laulaa– kappaleeseen. Jazzbasilli-levy kävi hyvin kaupaksi soiton jälkeen nimikirjoituksin.
Kolin Grill It-ravintola oli täynnä kun lauantai-illan soitot aloitti joensuulainen Mika Vanhanen Ensemble. Ensemblessä esiintyivät Mika Vanhanen piano ja laulu sekä sävellykset ja sanoitukset, Siiri Ahtola laulu, Tuire Silvennoinen taustalaulu ja viulu sekä Joensuun konservatorion opettajat; Esko Kauppinen basso, Jari Lappalainen rummut, Risto Riikonen kitara, Petri Karttunen tenori- ja sopaanosaksofoni.
Ohjelmistona heillä oli viime marraskuussa ilmestyneen ensilevyn Punainen lipas kymmenen hienoa jatsahtavaa tarinaa. Ensimmäisenä tarina oli Pullon elämää Mikan laulamana. Mika lauloi myös kappaleet Helmin blues sekä Kotiin päin.
Kuopiolainen kaunis- ja notkeaääninen ja taitava Siiri Ahtola lauloi kappaleet; Egypti; Auringon tyttö, Lusitanian muistolle, Kiven laulu, Lapset katsoo kompassiin, Punainen lipas sekä Vien rantaan kanootin, josta Jake Nyman lausui Radio Suomen Levylautakunnassa mm. ” Joo, eipä inissyt tämä tyttö… tai nainen, todella hyvä laulaja. Minä poika annan tälle kympin”. Kappaleet olivat hienosti sovitettuja, eikä pilattu ylisovittamisella. Petri Karttusen karheat tenori- ja sopraanosaksofonisoolot oli herkkua korville.
Antti Lötjösen uusi oma yhtye Quartet East oli Koli Jazzien launtai-illan pääesiintyjä. Kontrabasisti Antti Lötjösen lisäksi huippukvartetissa soittivat trumpetisti Verneri Pohjola myös taskutrumpettia, tenorisaksofonisti Jussi Kannaste ja rumpali Teppo Mäkynen, joka tuurasi kvartetin vakituista rumpalia Joonas Riippaa.
Ohjelmistona kuulimme Antti Lötjösen säveltämiä kappaleita ja muutama lainakappale. Setti alkoi monen basistin idolille Charlie Hadenille Lötjösen säveltämällä Song For Charlie. Sitten seurasi Lötjösen sävellykset Voltue, Erzeben Strasse. Seuraavana vuorossa oli Jussi Kannasteen Roger sekä lainakappaleet ensin saksofonisti Bud Shankin Awakening ja sitten trumpetisti Don Cherryn Elephautasy. Viimeistä edellisenä kuulimme Lötjösen Pocket Yoga ja encorena Apparat. Kuulimme hienoja sooloja kaikilta soittajilta. Sointusoittimen puuttuminen antoi Lötjöselle vapaamman solistisen roolin, jota Mäkysen komppi myötäili ja loi herkän vuorovaikutuksen huippuiskussa oleviin puhaltajiin.
Koli Jazzien tämän vuotisen ohjelman päätti joensuulainen/ monikansallinen North River Ensemble.
Yhtyeessä esiintyivät ; Noora Karppanen laulu, Lawrence Hodge piano, Jami Westergård kontrabasso, Jaakko Hauru rummut, Vili Paavilainen kitara sekä Artur Medvedev tenorisaksofoni.
Kuulimme tuoreita sovituksia mm. kappaleista; Like The Wind, All Or Nothing, Shining Hour, Afro Blue, Nearness Of You, Laura, Seven Nights ( Night In Tunis), sekä God Bless. Vaihto-oppilasvuotta Leuvenin konservatoriosta Belgiasta Joensuussa viettävä pietarilainen saksofonisti Artur Medvedev väläytteli taidokasta osaamistaan sooloissa.
Äänentoistosta Koli Jazzeilla vastasi tuttuun tapaan Kari Korhonen/ SmartMice.
Kiitokset Break Sokos Hotel Kolille ja Jazzkerho 76.lle onnistuneista jazzeista.
Koli Jazz seuraavan kerran 16.-18. tammikuuta 2015.
.
.
.