• Yhteystiedot
08.08.2022 04:23
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Juhlakonsertti ja musiikilliset kokeilut käynnistivät 30. Jazzkaar-festivaalin

Matti Komulainen
24.4.2019
Festivaaliraportit
A A

Kuvat: Matti Komulainen

Juhlakonsertti ja musiikilliset kokeilut käynnistivät 30. Jazzkaar-festivaalin

Martin Kohlstedt jatkoi 30. Jazzkaarissa pianistikonserttien sarjaa.

30. Jazzkaarin avausviikonloppu, Tallinna, Viro 19.–21.4.2019.

30-vuotiaan Jazzkaarin (19.–28.4.2019) avausviikonloppu tarjosi Tallinnassa moni-ilmeisen valikoiman musiikkia ja muita elämyksiä. Erilaisia genrejä ja tyylejä yhdistettiin ennakkoluulottomasti. Ohessa saattoi pistäytyä valokuvanäyttelyssä, johon on koottu välähdyksiä Baltian pitkäikäisimmän jazzfestivaalin koko taipaleelta.

Anne Erm on osaltaan kasvattanut virolaisen jazzin tunnettuutta.

Viron uuden itsenäistymisen kynnyksellä vuonna 1990 alkunsa saanut Jazzkaar juhlii tänä keväänä kolmekymppisiään. Samalla muistutetaan, että näillä seuduin jazz on soinut jo reilun vuosisadan ajan. Ensimmäiset paikalliset alan orkesterit perustettiin kesällä 1918, ja vaikka väliin mahtuu ahtaita aikoja, virolaisella jazzilla on parhaillaan meneillään voimakas kasvun ja kansainvälistymisen kausi. Sitä on edistänyt suuresti Jazzkaar-festivaali ja sen sielu Anne Erm.

Viiden viime vuoden mittaan konsertit on keskitetty pääosin Telliskiven alueelle. Siellä sijaitsevat Vaba Lava ja Punane Maja, jonka laajennus valmistui juuri sopivasti festivaalin avajaisiin.

Rene Jakobsonin (vas.) ja Sven Tupitsin valokuvia pääsee näkemään Juhan Kuusi Dokfoto Keskuksessa koko Jazzkaarin ajan.

Ensimmäisiin festivaalipäiviin oli ladattu tuhti kattaus virolaista jazzia, mukaan lukien Mingo Rajandin ja Kirke Karjan orkesterin avausteos, jossa tutkittiin jazzin keinoin kansallista sävelaarteistoa. Sunnuntain kotikonserteissa kuultiin lisäksi intiimeissä puitteissa Joel Remmel Trioa sekä duoa Kadri Voorand ja Mihkel Mälgand.

Ranskalaisen Spring Rollin vapaapudotus, saksalaisen Martin Kohlstedtin pianokokeilut ja hollantilaisen Jungle By Nightin funk-möyhennys toivat ensimmäisten päivien ohjelmaan tuulahduksia Euroopan eri kolkista.

30. Jazzkaarin avausohjelmassa tutkittiin virolaista taidemusiikkia isolla orkesterilla.

Telliskivessä sijaitsee myös Juhan Kuusi Dokfoto Keskus. Sinne Jazzkaarin pitkäaikaiset valokuvaajat Sven Tupits, Rene Jakobson, Kaupo Kikkas, Liis Reiman, Siiri Padar, Marko Kivimäe, Raul Ollo, Jaanus Heinla ja Harri Rospu ovat koonneet Jazzkaar 30 -juhlanäyttelyn, joka kartoittaa tapahtuman tähtihetkiä vuosikymmenien mitalta.

Jazzkaarin ensimmäisen viikonlopun tarjontaan sisältyi lisäksi keskustelutilaisuuksia ja muuta ilmaisohjelmaa. Vuoropuhelua käytiin muun muassa festivaalikuvauksesta, australialaisesta jazzista sekä nuoria soittajia alalle ohjaavasta Kids Can -toiminnasta. Sunnuntain vapaaohjelma kutsui puolestaan tutustumaan jazziin matalimmalla mahdollisella kynnyksellä eri puolilla kaupunkia kahviloista klubeihin.

Perjantain juhlaporeilua

Liina Saar soitti yhtyeineen uuden levynsä Õhtulaulud julkaisukonsertin.

Avajaisillan pääteos oli Vaba Lavalla esitetty Jazzkaar 30: Erkki-Sven Tüür & Lepo Sumera Rewrite. Pianisti Kirke Karja ja basisti Mingo Rajandi olivat sovittaneet kahden virolaisen säveltäjän musiikkia 12-jäseniselle kokoonpanolle. Ison orkesterin dynamiikkaa kasvatti Rajandin kontrabasson keskeinen rooli äänikuvan syventäjänä ja Karjan yllättävän minimalistisen pianismin parina.

Äänikuvaa rikastuttivat niin ikään huilisti Mari-Liis Vihermäen ja saksofonisti Lauri Kadalippin kontrastikas työskentely sekä jousikvartetti Prezioso, jolle oli kirjoitettu kokonaisintensiteettiä kasvattavia osuuksia.

Mick Pedaja on Viron suosituimpia nykyartisteja.

Oman lisänsä konseptiin toi se, että illan säveltäjistä Erkki-Sven Tüür vaikutti 1979–1984 progeyhtyeessä In Spe. Se kuului soivassa kudoksessa muun muassa Marek Taltsin otteissa, kun kitaristi kiipesi paikka paikoin ikään kuin ääniaallon harjalle surffaamaan.

Sovituksiin oli jätetty tilaa myös improvisoinnille. Se kasvatti latausta todistaen samalla ensemblen ammattitaitoa: sävelmateriaalin puitteissa oli mahdollista tehdä mitä mieli, kun homma oli hyppysissä. Loppuun oli encoreksi varattu vielä teos, jossa melodiakulut ja soinnilliset aiheet tuotiin moderniin yhteyteen solisti Liisi Koiksonin beatboxingilla ja bändin funkahtavalla sykkeellä.

Liina Saarin produktio oli uudistetun ja yhdellä kerroksella korotetun Punane Majan ensimmäinen konsertti. Uudessa arkkitehtuurissa yleisö sijoitetaan lavan edustan lisäksi kummallekin sivustalle, mikä kasvattaa istumapaikkojen määrää.

Viron kulttuuriministeriön Madli-Liis Parts (vas.), Paul Mason, Martel Ollerenshaw ja Paul Grabowsky ennen panelia, jossa keskusteltiin australialaisen jazzin erityispiirteistä.

Saar tarjosi kuuntelijoille maistiaisia upouudelta albumiltaan Õhtulaulud (2019). Musiikki kaartui laulelmallisesta aineksista samettisiin soft- ja souljazz-tunnelmiin.

Tulkintojen sisimpien sävyjen esiintuomista tuki se, että lavalla oli levytyskokoonpano, eli pianisti Joel Remmel, kitaristi Jaan Jaanson, basisti Mihkel Mälgand ja rumpali Ahto Abner – kaikki kouliintuneita ammattilaisia. Svengiä generoivat osaltaan kaksi taustalaulajaa.

Avajaisperjantaina päättivät laulaja-kitaristi Mick Pedaja ja laulaja Lenna Kuurmaa vaihtuvine säestäjineen. Runollisen laulaja-lauluntekijäkonseptin keinot herkkine ja hauraine vireineen yhdistettiin konsertissa ambientiin.

Madis Muul Hextet luo saundinsa laajalla instrumentaatiolla

Tuloksena oli vahvasti kuvallista ja emotionaalisesti latautunutta sointia soolo-, duo- ja yhtyekokoonpanoilla, soonisena tukena muun muassa kosketinsoittimet, trumpetti, lyömäsoittimet ja kontrabasso. Kaksikko on niin iso nimi Virossa, että konsertti myytiin loppuun jo ennakkoon ja yleisö seurasi ohjelmaa keskittyneesti.

Lauantain oppeja ja huumaa

Paul Grabowsky on australialainen, jonka osaamisalueet levittyvät laajalle. Muusikko, säveltäjä, pedagogi, promoottori ja kulttuurin taustatoimija avasi keskustelua australialaisesta jazzista lauantai-iltapäivässä.

Liisi Koikson latautuu tunteista.

Näkemyksiä avarsivat osaltaan Paul Mason, yhtä laaja-alaisen ammattitaidon omaava maan kulttuurihallintosektorin ammattilainen sekä Martel Ollerenshaw, Lontoosta operoiva australialainen musiikin yhteyksien luoja ja taustavaikuttaja.

Music Estonian tiloissa Telliskivessä järjestetyssä avoimessa tilaisuudessa kolmikko latoi tosiasiat pöytään. Australia vastaa mittakaavaltaan miltei Yhdysvaltoja, ja vivahteikkuutta lisää se, että manterella yhä vaikuttavien alkuperäisasukkaiden historia ulottuu kauemmas kuin missään muualla.

Peep Kallas Trio kiehtoo minimalismillaan.

Tämä monikielinen ja -juurinen kulttuuri rikastuttaa osaltaan australialaista jazzia. Sen myötä erotutaan amerikkalaisesta jazzin perinteestä ja korostetaan musiikin syntyvän ympäristön ehdoilla. Niin sanotun ensimmäisen kansakunnan mukanaolo onkin yksi elementti, jolle haetaan yleisöä Pohjois-Euroopasta, täällä kun ymmärretään kulttuurin merkitys identiteetin perustana.

Jazzkaarin showcase-konsertit jatkoivat rientoja Punane Majassa. Bändeistä aloitti Madis Muul Hextet. Pianistin johtama kokoonpano on itse asiassa oktetti, johon sisältyy kitaristi, puhallinkvartetti ja rytmisektio. Sujuvaan mainstreamiin ujutettiin omintakeisia kierrepalloja koko klikin kollektiivisella otteella.

Liisi Koiksonin ilmaisussa kohtaavat hetkessä syntyvä tulkinta ja äärimmäinen keskittyminen. Musiikki on tekstivetoista ja latautunutta laulelmaa, jonka emotionaaliset juonteet veivät haaveiden ja kaipauksen sävyihin.

Martin Kohlstedt erottuu soolopianotutkielmillaan.

Sikermän päätti Peep Kallas Trio. Rumpali Peep Kallas, pianisti Joel Remmel ja kontrabasisti Martin-Eero Kõressaar tutkivat klassisen jazzin rekistereitä. Ulosantiin toi persoonallista tatsia vähäeleisen ekonominen katsanto – kollit ilmensivät soitollaan hienosti vähän on paljon -asennetta.

Martin Kohlstedt jatkoi Jazzkaarin pianokonserttisarjaa Vaba Lavan lauantai-illan alkajaisiksi. Ensivaikutelma johti Nik Bärtschin ja Hauschkan kaltaiseen preparoidun pianon koulukuntaan. Kohlstedt vie ajatukset kuitenkin nopeasti omille tantereilleen. Steinwayn lisäksi soitinarsenaaliin kuuluu Frender Rhodes, syntetisaattori sekä valikoima sämplereitä, äänenmuokkaimia ja -tehosteita.

Spring Roll yhdistää musiikillisia maailmoja.

Miehen musiikki perustuu lisäksi improvisaatioon. Sen myötä konsertti ulottui lapsenomaisesta pimputtelusta – Kohlstedtin mukaan ensimmäisten soittotuntien harjoitteista – alimpia taajuuksia hätyyttäviin teknomaisiin tehoihin, jotka aisti koko kehossa, ja joissa musiikki näytti vievän miestä eikä toisin päin.

Soitteet koostuivat osista, joita Kohlstedt nimitti Bärtschin tavoin moduleiksi. Ne olivat hänen sävellyksiään, tai sitten hetkessä syntynyttä tajunnanvirtaa. Eri elementeistä muodostuu livetilanteessa siten aina uudenlaisia kompositioita. Tulokset vakuuttivat ja jättivät odottamaan mainion Strom-albumin (2017) seuraajaa, joka julkaistaan kuulemma toukokuussa.

Sofia Rubina tanssitti tyylitajuisesti.

Spring Roll säväytti yhtä lailla mutta eri menetelmin Punane Majassa. Huilisti Sylvaine Hélaryn liidaama loistava kvartetti yhdistää klassista Hector Berliozin muistumista lähtien jazziin ja ultramoderniin no-waveen.

Kuten juuri julkaistulla moniulotteisella albumillaan Episodes (2019), yhtyeen sointirekisteri venyi huikeaksi Hélaryn huilun, Hugues Mayotin puupuhallinten, Bruno Chevillonin basson sekä Antonin Rayonin pianon, syntetisaattorin ja muiden vermeiden kohdatessa lavalla.

Eklektisen sointi- ja tyylispektrin lisäksi kvartetin balanssi mykisti: kukin instrumentti asettui sointikuvassa paikoilleen ilman että mikään yksittäinen elementti puski muiden yli.

Jazzlevyjä kaupattiin pääsiäispyhänä Punane Majassa.

Illan lopusta vastasi kaksi tanssiorkesteria. Hollantilainen Jungle By Night jäi sytyttämättä kolhon nasaaleine saundeineen.

Paikallinen Sofia Rubina sen sijaan oli sisäistänyt bilefunkin ytimen. Tanakka isku ja tyylitaju jäivät mieleen jo Rubian viimevuotiselta levyltä Where It Begins ja toimi lavalla vielä paremmin, onhan funkin ja r&b:n syvin olemus tanssittaminen ja yhteinen hauskanpito. Siinä ylin seremoniapapitar Sofia Rubina oli omimmassa elementissään.

Pääsiäispyhän hengessä

Kids Can -hanke toi yleisön eteen Jazzkaarin nuorimmat muusikot.

Jazzkaar oli keskittänyt sunnuntaille alkufestivaalin ilmaistapahtumat, jotka levittyivät ympäri Tallinnaa. Ohjelmaan sisältyi kaikkea harrastajaornitologi Peep Veedlan vetämästä varhaisaamun linnunlaulukonsertin havainnoinnista Vapaudenaukiolla jazzlevymyyjäisiin ja keikkoihin, joista monet oli Georg Ots -musiikkikoulun nykyisten ja entisten opiskelijoiden työnäytteitä.

Kotikonsertit täydensivät festivaalikattausta tilaisuudella kuunnella tunnettuja artisteja poikkeuksellisen intiimeissä puitteissa. Konseptista on kehkeytynyt niin suosittu, että keikat myydään loppuun ennakkoon.

Joel Remmel Trio soitti uuden levynsä Sharpin materiaalia kotikonsertissa.

Joel Remmel Trion konsertti Sibulakülassä oli pääsiäispyhän ensimmäinen. Liisan olohuoneen C. M. Schröderin flyygeli on harvinaisuus mutta pianistille soitin muiden joukossa. Remmel oli sinut sen ja monenikäisen yleisön kanssa ensivedosta lähtien.

Bändi soitti hyväntuulisen läpileikkauksen tuotannostaan, juuri julkaistu pitkäsoitto Sharp edellä. Siltä poimitut avauskappaleet Sharp, Joy Is a Choice, You’re Welcome to Stay ja Teisipäev, samoin kuin muu materiaali peilasivat vahvaa modernin jazzin perinteen hallintaa tuoden mieleen Vince Guaraldin kaltaiset viileäntyylikkäät maestrot.

Bändin tilantaju samoin kuin pidättyväisen hillitty lähestymistapa latasivat soitteisiin omintakeista identiteettiä. Hieno oli myös kolmikon leppoisa mielenvire, joka välittyi nuorimmillekin kuuntelijoille – musiikki tuntui virtaavan kuin itsestään, ja muusikot vain kanavoivat sitä ilmoille.

Kadri Voorandin ja Mihkel Mälgandin kotikonsertti huipensi Jazzkaarin avausviikonlopun.

Kadri Voorand ja Mihkel Mälgand tarjosivat sunnuntain toisen kotikonsertin. Työnäytteet ulottuivat Armupurjus -levystä (2016) parhaillaan viimeisteltävän In Duo -albumin poimintoihin.

Kaksikon improvisaatioiden perustana on tajunnanvirtamainen tarinankerronta. Voorand vokalisoi ja soitti eri tavoin muokattavia instrumentteja pianosta kalimbaan. Mälgand taas rakensi äänikertomuksille vankat puitteet kahdella erilaisella bassollaan ja efekteillä. Luuppaamalla teoksista saatettiin hetkittäin kasvattaa huikeita audiokatedraaleja.

Monologeissa kaahattiin tunne edellä. Täydellisestä heittäytymisestä kertoi se, että solistin silmä näytti kiiltävän useaan otteeseen vain vaivoin pidätettyjä kyyneliä. Itseironia toimi purkausten vastavoimana valaen huumorin kultaa osaan teoksista.

Illan yllättävin veto oli intensiiviseen valikoimaan sisällytetty tulkinta Michael Jacksonin hitistä They Don’t Care About Us (1996). Tekstisisällöltään sen saattoi kuulla tässä yhteydessä hämmästyttävän omakohtaisena taiteilijan tilityksenä.

Jazzkaar jatkuu sunnuntaihin 28.4.2019 saakka.

ShareTweetSendSend
Matti Komulainen

Matti Komulainen

Aiheeseen liittyvää

Kitaristi vaihtoi jazziin ja ilahdutti – Varre Vartiainen Espalla

Kitaristi vaihtoi jazziin ja ilahdutti – Varre Vartiainen Espalla

Eila Kaarresalo-Kasari
7.8.2022

Kitaristi Varre Vartiainen on harvinainen ilmestys. Hän loikkaa rockista jazziin ja luo uudenlaista kitarismia. Tuloksena on yhdistelmä, jossa rockin raaka...

Charles Lloyd huipensi Lokkilavan mittavan jazzannin

Charles Lloyd huipensi Lokkilavan mittavan jazzannin

Matti Laipio
18.7.2022

Charles Lloyd soittaa 84-vuotiaana paremmin kuin koskaan. Tämän väitteen allekirjoitan mielelläni. Niin hienoa soittoa kuultiin Pori Jazzin Lokkilavalla lauantaina. Korkeammatkin...

Hamina Tattoo oli paljon muuta kuin Mursu!

Harri Aavaharju
17.7.2022

Hamina Tattoon porukka oli tehnyt jälleen uskomattoman työn kootessaan yhteen 300 sotilasmuusikkoa ja lisäksi melkoisen joukon jazz- ja popmuusikoita, laulajia,...

Viikon suosituimmat

Café Caruselissa vahva syyskattaus

2.8.2022
Automaattinen luonnos

Ensimmäinen LinnaJazz!

3.8.2022

Suomalaismuusikoille menestystä Down Beatin kriitikkoäänestyksessä!

1.8.2022

Suosittelemme

Jan Gunnar Hoff: Home

Jan Gunnar Hoff: Home

22.7.2022

Ronnie Scott – saksofonisti ja merkittävä jazzvaikuttaja

5.8.2022

Kuopion kesäillan jazzeissa myös ilmaistapahtuma

15.7.2022
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo