• Yhteystiedot
31.05.2023 07:51
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Jazztorilla jousitunnelmia ja sähäkkää funkya

speyburn
25.5.2012
Festivaaliraportit
A A
Okko Kamu tähtisumuilemassa...

Johtajana konsertissa oli Suomen kansainvälisesti ehkä tunnetuin kapellimestari, legendaarisen maineen hankkinut Okko Kamu. Erityisesti amerikkalaiseen filmi- ja musikaaliperinteeseen nojaava ohjelmisto oli mallikas voimannäyte ison orkesterin mahdollisuuksista. Illan päättänyt Siim Aimla Band & Marilin Kongo keskittyi lähinnä 1970-luvun sähköisestä funkysta inspiraationsa saavaan musisointiin.

Lahti Sinfonia soitti erittäin notkeasti, lähdöt olivat tarkkoja ja Kamun isällisessä ohjauksessa tempo säilyi moitteetta. ”Tähtipöly” ei ollut pölyttyneisyyttä. Ilahduttavaa oli myös, että solistista voimaa löytyy orkesterin omista riveistä. Tätähän on Jazzrytmeissäkin peräänkuulutettu mm. Jukka Perkon sinänsä moitteettomien maakuntaorkesterivierailujen yhteydessä; yleensä klassinen orkesteri taustoittaa ja jazzmuusikot improvisoivat.

Tähän varovaiseen ja pienesti soittamiseen oli siis saatu miellyttävä käänne mm. viulun ja trumpetin osalta Lahdessa. Ison orkesterin mahdollisuuksia, kuten mahtavia tutti-paisutuksia, oli käytetty rohkeasti – enempäänkin tosin olisi ollut varaa.

Jousen juhlaa...Sinfonialle festivaali ei ollut ensimmäinen kosketus rytmimusiikin ja klassisen muotokielen kombinointiin. Orkesteri on ottanut tähän tuntumaa mm. Iiro Rantalan & Trio Töykeän kanssa. Ongelma – jos se on ongelma – vain on, että yhteys klassisesta muodosta rytmivetoiseen afroamerikkalaiseen perinteeseen on kovin haasteellinen niin tonaalisesti kuin rytmillisestikin. Sanoisiko lyhyesti, että ”soittaa amerikkalaista” ei vielä ole sama kuin ”soittaa jazzia”, ellette pahastu tällaisesta sanaleikistä.

Iso jousiorkesteri nimittäin sisältää viljalti mahdollisuuksia harmonioiden rakentamiseen, ja tässä Sinfonia onnistui vakuuttavasti, mutta bändisovituksia voisi kuitenkin välillä vähän uusia ja kokeilla joitakin uusia lähestymistapoja ja orkestrointiratkaisuja. Pimentoon jäivät nyt erityisesti puhaltimet, erityisesti saksofonisessio, ja se nyt sattuu olemaan jazzin ydinaluetta.

Vain esimerkin vuoksi mainittakoon Tessa Virran hienon sävelsarjan esitys Jyväskylän kaupunginorkesterin kanssa, jossa oli paljon yllättäviä soitinnusratkaisuja ja myös lyömäsoittimet olivat toisenlaisessa positiossa ja roolissa kuin mihin klassinen eurooppalainen musiikki on kuulijan totuttanut.

Lyömäsoitinten osuutta olisi pitänyt nytkin tuntuvasti vahvistaa ja nostaa kuuluvammin esiin. ”Soi komeasti, muttei svengaa nimeksikään” – siinä pähkinänkuoressa vakavan musiikin orkesterin vaikeus jazzin maailmassa. Mutta mehän olemme Suomessa vasta aivan alussa näiltä osin – hyvä, että yhteistyö yleensä on saatu käyntiin. Antaa ajan kulua ja mitä vielä saadaankaan nauttia.

Baby Elephant Walk..Miksaus oli valinnut kovan linjan strategian, mikä vakavan musiikin suhteen on aina kohtalokasta – klassinen musiikki kärsii, jos sitä soitetaan liian suurella volyymilla, kuten nyt. Instrumentaaliosuuksiin ei sinänsä ole huomauttamista, mutta laulusolistien käyttöä tällaisessa setissä tulisi suosia erityisesti, koska suuri yleisökin tuntee juuri laulut kaikkein parhaiten.

Gersschwin, Porter, Mancini ja Anderson ovat itseoikeutettuja säveltäjänimiä tällaisessa sessiossa, ja repertoaarissa oli paljon jo standardeiksi muotoutuneita klassikkoja ja evergreenejä (Night and day; Pink Panther, Summertime, Begin the beguine, I got a kick out of you, Porgy & Bess jne.). Jörgen Petersenin tunnetuksi tekemä Tango Granada soi lähes majesteetillisesti Sinfonian käsissä säilyttäen sävellyksen tulisen kiihkeyden.

Mancinin Baby Elephant Walk on hauskuuttelunumero hieman samaan tapaan kuin vaikkapa Saint-Saensin Eläinten karnevaali. Tässä tarvittava kepeys ja iloinen rempseys jäi orkesterilta nyt vajaamittaiseksi – Sinfonia ehkä jännitti jotenkin asemansa vuoksi, mene tiedä. Solistinen rentous kuitenkin nousi mainiosti esiin tuuban soolonumerossa.

Mirilin KongoLady sings the funk

House Band, eestiläinen Siim Aimla Band oli uusi tuttavuus. Yhtye on selvästi innostunut 70-luvun funk-jazz-tyylisuunnasta, ja vaikka retrobändistä ei tarvitsekaan puhua, Chick Corean Return to forever-vaikutteet kuuluivat selvinä. Ammatillinen kompetenssi tähän vaativaan haasteeseen vaikutti riittävältä.

Tyyli kuitenkin on verkkaisempi, ehkä naissolistin mukaan hieman Saden tyyliin; jämptejä iskuja ja adekvaatteja sointukulkuja, ja samalla hieman vitkalliseen tempoon. Teemojen kehittely oli varsin mielenkiintoista, joskin melko tavalla aikaa vievää, ja solistinen vastuu oli hieman yksipuolisesti tenorin ja huilun harteilla.

Eipä silti, eivät ne kaikki Corean keksinnötkään aivan nerokkaita luomuksia ole. Minulle tuottaa suuria vaikeuksia keskittyä esimerkiksi Romantic Warrior-levyn junnaavaan soittoon ja yhdentekeviin unisonofraaseihin – tämähän sinänsä ei vielä todista mitään.

Bassokitaran liiallinen sustain ja soivan alueen venyttäminen alakertaan teki Aimlan yhtyeen yleissoundista ennemmin mörinää kuin selkeästi erottuvaa soittoa. Stanley Clarke käynnisti Corean bändissä basson uuden, keskeisemmän roolin, eikä hän tarvinnut tällaisia keinoja.

Marilin Kongo tuntui olevan hieman ymmällään omasta roolistaan vapautuen vasta kahden viimeisen biisin aikana – sitten alkoi tulkintaan löytyä lämpöä ja hieman tultakin. Funk-tyyli ei ehkä olekaan aivan hänen ominta aluettaan; romanttiset ja akustiset balladit mahdollisesti sopisivat hänelle paremmin.

Siim AimlaOlen peräänkuuluttanut showmanship-taitojen opetusta suomalaisille jazzmuusikoille, mutta näyttäisi tuota tarvetta olevan muuallakin. Marilin koetti hieman liikkua musiikin tahdissa, mikä kuitenkin jäi hieman ponnettomaksi yritykseksi – ehkä yleisökato vaikutti muusikoiden tunnelmaan myös.

Jimi Hendrixin Manic Depression ei laiskanletkeänä uusversiona tavoittanut kappaleen ideaa, vaikka hyvä idea olikin. Esitys lisäksi katkesi soitinsoolo-osuuden alkaessa ja sähköpianosoolo meni aivan puihin, mitä on pitäminen varsin suurena haittatekijänä tämäntasoisella festivaalilla. Tyylinmukaisuus tosin edellyttäisi tältä suuntaukselta Fender Rhodes-pianoa, mutta toisaalta niitä ei enää tahdo löytyä mistään. Virossa tuskin lienee yhtäkään enää soittokunnossa.

Siim Aimlan yhtye olisi epäilemättä enempi elementissään yökerhon bilelavalla kuin kuuntelevalle yleisölle estradilla soittaessaan. Illan valoshow oli kuitenkin melko puiseva, tai siis valot päällä koko ajan, mikä ei luo yleisölle otollista olotilaa katseen harhaillessa valaistussa telttasalissa. Tuli oikein ikävä Maija Vilkkumaan näyttävää iltaa 2010, savupommeineen ja muine ihmeellisyyksineen.

Sinfonian täyden telttasalin jälkeen yleisöä poistui paikalta niin rivakasti, että se oli jo suorastaan epäkohteliasta; vain kourallinen yleisöä jäi seuraamaan Siim Ailan musisointia, mikä lienee hieman latistanut heidän intoaan. Jazzinnälkäinen jää kaipaamaan myös hieman eloisampaa klubitoimintaa – Teerenpelin innostavat jamit ovat edelleen mieluisia Lahden muistoja.


Lahden Jazztori: Keskiviikko 23.5.2012

Sinfonia Lahti – Sinfonista tähtipölyä Jazztorilla – kapellimestarina Okko Kamu
Siim Aimla Band feat. Marilin Kongo

 

ShareTweetSendSend
speyburn

speyburn

Aiheeseen liittyvää

Uusin jazz valokeilassa Bremenissä

Matti Komulainen
7.5.2023

Jazzahead, Bremen, Saksa 27.–30.4.2023. Jazzahead on johtava jazzin ammattilaistapahtuma. Kolmepäiväinen showcase-festivaali ja -konferenssi järjestettiin Pohjois-Saksan Bremenissä huhtikuun lopulla jo 17....

Lizz Wright häikäisi mahtavalla gospel-äänellään

Lizz Wright häikäisi mahtavalla gospel-äänellään

Matti Laipio
29.4.2023

Amerikkalaisista mustista kirkoista on tullut lukuisia maallisessakin musiikissa loistaneita artisteja Sam Cookesta ja Aretha Franklinista lähtien. April Jazzin perjantaisessa konsertissa...

Kolmen Jukan luontoretki April Jazzissa

Kolmen Jukan luontoretki April Jazzissa

Matti Laipio
27.4.2023

Kolmen Jukan yhteistyö kuului April Jazzin konsertissa tiistai-iltana Tapiolasalissa. Jukka Linkola oli säveltänyt flyygelitorvikonserton, jonka kantaesityksen esitti Jukka Iisakkilan johtama...

Viikon suosituimmat

Storyvillen terassin kesä 2023!

29.5.2023
Duo Karhos lahtelaisjazzin lippua liehuttamassa

Duo Karhos lahtelaisjazzin lippua liehuttamassa

27.5.2023
Pori Jazzin ilmaiskonserteissa kotimaisen jazzin huippuja

Pori Jazzin ilmaiskonserteissa kotimaisen jazzin huippuja

25.5.2023

Suosittelemme

Uusin jazz valokeilassa Bremenissä

7.5.2023
Karl Berger & Kirk Knuffke feat. Matt Wilson, Jay Anderson:  Heart is a Melody

Karl Berger & Kirk Knuffke feat. Matt Wilson, Jay Anderson:  Heart is a Melody

29.5.2023
Jyrki Koskinen – trumpettia soittava ylikapellimestari (1964-2023)

Jyrki Koskinen – trumpettia soittava ylikapellimestari (1964-2023)

2.5.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo