• Yhteystiedot
01.06.2023 15:57
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Jazzpianisti ja sinfonia kohtasivat elämäniloisesti

Antti Suvanto
9.7.2022
Festivaaliraportit
A A

Kuvat: Helena Vepsäläinen

Jyväskylän kesä 2022

Jyväskylän Kesän avajaiskonsertin traditionaalinen jazzohjelma oli tänä vuonna ratkaistu klassisen musiikin hyväksi; ohjelmassa keskiviikkona oli pianisti Iiro Rantalan ja Jyväskylä Sinfonian yhteisesiintyminen. Keskeiset säveltäjät olivat W.A. Mozart ja Iiro Rantala itse, kaupunginteatterilla kuultiin häneltä kaksi tilaussävellystä. Jazzmotiivien referointi oli kummassakin uutuusteoksessa minimaalista, minkä osa yleisöstä ehkä koki yllätyksenä, onhan Rantala ollut jo hyvän aikaa kansainvälisesti tunnetuin suomalainen jazzmuusikko.

Sävellysten ja esitysten räiskyvät ilotulitus rakkaudesta musiikkiin, intohimosta, elämästä yleensä, oli innostava taidonnäyte sekä solisteilta että orkesterilta. Pianistin lisäksi solistisia tehtäviä oli viulisti Minna Pensolalla, esityksen johtamisesta vastasi konserttimestari, viulisti Antti Tikkanen.

Suurelle yleisöllä Rantala lienee tunnetumpi mediapersoonana television viihdeohjelmista. Lisäksi Rantala on säveltänyt musiikkia valkokankaalle ja teatterilavoille, kuten suositut Risto Räppääjä musikaali ja elokuva sekä Hukassa on hyvä paikka. Ehkä silloin kuulijan on hiukan vaikea asemoitua tilaisuuteen, kun ei oikein tiedä, mitä odottaa.

Yllätyksiä tai ei, ilta oli joka tapauksessa mieleenpainuva elämys ja sinetöi Rantalan maineen säveltäjänä ja pianon mestarina. Samoin kapellimestari ja viulisti Antti Tikkasesta välittyi kuva rennosta ja samalla jämptistä ammattilaisesta. Eläytyvää ja samastuvaa johtamistyyliä seuratessa mieli piristyi ja tarkkaavaisuus virkistyi kuulijallakin. Pensola ja Tikkanen ovat pariskunta yksityiselämässäkin ja mm. maailmaa kiertävän Meta4-kvartetin jäseniä.

Iiro Rantala

Jos jotakin olisi voinut jättää pois, niin Ivar Vidèenin Matti Korpilahden runoon säveltämä Keski-Suomen kotiseutulaulu ja Rantalan muistutus Jyväskylän konserttitalon tarpeesta. Jotenkin sellainen vain kuulostaa politikoinnilta enemmän kuin musiikilta.

Virtuositeettia ja elämäniloa
Rantala on luonnehtinut teostaan Seven o’clock overture in eight minutes virtuoosikappaleeksi orkesterille. Kuullun perusteella sävellystyö ja sen taustalla oleva elämänkatsomus kuvastavat myös työnsä aiempaa vakavammin ottavaa artistia. Takavuosina jonkinasteinen ilkamointi tai ehkä kevytmielisyys ilmentyi mm. Trio Töykeiden nimikkeistössä (Shit catapult yms.) tai artistin spiikkauksissa (useimmiten vain muusikkojen suosimia puujalkavitsejä).

Rantalan, basisti Eerik Siikasaaren ja rumpali Rami Eskelisen muodostama trio oli kuitenkin yksi 1990-luvun suosituimpia jazzbändejä maassamme. Kolmikon virtuoosimainen ja tosikkomaisuutta kaihtava ote ja miksei myös musiikilliset päähänpistot valloittivat yleisön, genrerajoista piittaamatta. Ehkä ulkomaisena vertailukohteena rinnastuisi lähinnä amerikkalainen Bad Plus-trio.

Vakavoituessaankin Rantalasta on tavannut pilkahdella esiin konstailijaa. Säveltäessään jouluoratorion vanhalle kuorolleen, Cantores Minores-ryhmälle, hän ”kirjoitti sen puoli piruuttaan jazzfontilla” – viittaus koski Sibelius-nuotinkirjoitusohjelmaa, josta löytyy jazznuotinnokissa paljon käytetty fontti.

Nyt tunnelma oli toinen – elämänilo pilkisti sävelmällisistä ratkaisuista, ei sarkasmina tai ironiana. Rantala otti luontevasti paikkansa pianosolistina, vuorovaikutus orkesterin sisällä oli vastuksetonta, kaikkea muodollisuutta kaihtavaa ja työskentelyasenne paneutuvaa. Kuten pitääkin.

Minna Pensola

Klassisen musiikin kombinointi viihteeseen on lähes poikkeuksetta herättänyt kriitikoissa närkästystä. Victor Borge teki klassisesta pianismista vitsin ja Richard Clayderman muovaili siitä kaupallista ja helposti sulavaa siirappia, vain pari tunnetuinta mainiten. Tällaisesta ei ollut nyt kyse eikä jazzia tietenkään pidä rinnastaa viihteeseen ja huvitukseen.

Kaiken kaikkiaan Rantala oli suhteessa sinfoniaan toiminut vastuuntuntoisesti ja kantanut osansa huomautuksetta. Räiskyvän iloinen sävelmateriaali ei lähestynyt viihdettä eikä jazziakaan, säveltäjä loi sävelmaailmaa sinfonisista lähtökohdista.

Kolmiosainen kaksoiskonsertti pianolle, viululle ja orkesterille soi Rantalan ja Pensolan sooloissa valtavana tunnespektrinä. Erityisen sykähdyttävää oli asettautua vastaanottajan rooliin viulistin siirtyessä erehtymättömän tarkasti ylärekisterin runollisista tunnoista väkevään keskirekisterin purkuun. Lisäksi hän elää kropalla vahvasti mukana säveltunnoissa, aivan kuin parhaat rocksolistit. Wau! Olin aivan myyty!

Joy of life-konsertto on nimensä mukaisesti oodi elämäniloille; taiteilijaa on häirinnyt ihmisten alati ilmenevä tyytymättömyys ja suoranainen pahantuulisuus, vaikka eläminen on nykyajan mukavuuksin tehty helpoksi. Nykymusiikin ja sinfonian keinoinkin voidaan siis tehdä vastahyökkäys apatiaa vastaan. Toteutuksessa orkesteri eli tunnelmissa voimakkaasti mukana ja kapellimestari teki itsekin viulistina parhaansa lietsoakseen hurmahenkeä.

helena_vepsäläinen
Antti Tikkanen

Elämänilon konsertto ylitti roimasti kujeilutason – itse asiassa musiikin nautittavuuskynnys ei alittunut konsertin missään vaiheessa. Alkusoitto orkesterille vaati orkesterilta tavatonta rytmistä tarkkuutta, mistä se tuntui selviävän aivan kuin leikiten. Yllättävät käänteet eivät hämmentäneet hetkeksikään.

Säveltäjä oli pyrkinyt huomioimaan tasapuolisesti eri soitinryhmiä, joten kaikille on annettu tilaisuuksia sooloiluun. Solistinen osuus ei klassisessa konseptissa tarkoita samaa kuin jazzissa, jossa solisti improvisoi. Klassisessa musiikissa ei ole tilaa improvisoinneille; solistinen soitinryhmä saa vain pienen jakson, jolloin muut soittavat hiljaa.

Kaiken kaikkiaan improvisoinnin opetuskin ilmeisesti laahaa alalla yhä jäljessä, vaikka nykysäveltäjät jättävät tarkoituksellisesti tilaa ekstemporoinnille – edellytyksiä sen toteutukselle on siltikin lähinnä vain kanttoreilla (ilmeisesti vähäistä sen yritys on heilläkin). Säveltäjän täytyy siis pelata varman päälle ja kirjoittaa kaikki valmiiksi. Rantala tietää, mitä on tekemässä ja tekee työnsä hyvin.

Igor Stravinskystä on sanottu, ettei hän pitänyt ”hyvältä” kuulostavasta musiikista; hän halusi yllättää, šokeerata, rikkoa rajoja ja myös pitää hauskaa. En keksi mitään muuta ilmaisua, joka luonnehtisi Iiro Rantalaa paremmin.
* * *
Jyväskylän Kesä on vuodesta 1956 lähtien järjestetty, kansainvälisesti tunnettu, monitaiteinen kulttuuritapahtuma, johon on perinteisesti sisältynyt muun muassa konsertteja, teatteria, tanssia, mestarikursseja nuorille soitintaiteilijoille, elokuvanäytösten sarjoja sekä eri alojen kongresseja, seminaareja ja luentosarjoja.

Jyväskylä Sinfonian kokoonpano ei täytä aivan täydelleen suuren sinfoniaorkesterin mittoja – kontrabassojakin oli vain kaksi ja puhallinsektio oli vaatimaton. Erityisesti jazzin omin puhallin, saksofoni, oli jätetty kuviosta pois. Lyömäsoittimista patarummut, ilman perusrumpusettiä, ajoivat perkussiivista roolia, mikä olisi jazzin lähestymiselle vierasta, mutta jälki oli kerrassaan erinomaista.

Jyväskylän Kesä 2022, avajaiskonsertti keskiviikkona kaupunginteatterin suurella näyttämöllä: kantaesityksenä Iiro Rantalan tilausteokset Seven o’clock overture in eight minutes, Joy of life-konsertto, W.A.Mozart.

Jyväskylä Sinfonia, johtajana konserttimestari Antti Tikkanen, solistit Minna Pensola, viulu ja Iiro Rantala, piano.

ShareTweetSendSend
Antti Suvanto

Antti Suvanto

Aiheeseen liittyvää

Uusin jazz valokeilassa Bremenissä

Matti Komulainen
7.5.2023

Jazzahead, Bremen, Saksa 27.–30.4.2023. Jazzahead on johtava jazzin ammattilaistapahtuma. Kolmepäiväinen showcase-festivaali ja -konferenssi järjestettiin Pohjois-Saksan Bremenissä huhtikuun lopulla jo 17....

Lizz Wright häikäisi mahtavalla gospel-äänellään

Lizz Wright häikäisi mahtavalla gospel-äänellään

Matti Laipio
29.4.2023

Amerikkalaisista mustista kirkoista on tullut lukuisia maallisessakin musiikissa loistaneita artisteja Sam Cookesta ja Aretha Franklinista lähtien. April Jazzin perjantaisessa konsertissa...

Kolmen Jukan luontoretki April Jazzissa

Kolmen Jukan luontoretki April Jazzissa

Matti Laipio
27.4.2023

Kolmen Jukan yhteistyö kuului April Jazzin konsertissa tiistai-iltana Tapiolasalissa. Jukka Linkola oli säveltänyt flyygelitorvikonserton, jonka kantaesityksen esitti Jukka Iisakkilan johtama...

Viikon suosituimmat

Storyvillen terassin kesä 2023!

29.5.2023

Ilmavoimien Big Band kovassa kiidossa

30.5.2023
Duo Karhos lahtelaisjazzin lippua liehuttamassa

Duo Karhos lahtelaisjazzin lippua liehuttamassa

27.5.2023

Suosittelemme

Let´s Swing – Vantaan jazzit kansiin

Nyyrikissä nostalgista swingiä ja perinnejazzia

3.5.2023
Jan Harbeck Qartet: Balanced

Jan Harbeck Qartet: Balanced

30.5.2023
Karl Berger & Kirk Knuffke feat. Matt Wilson, Jay Anderson:  Heart is a Melody

Karl Berger & Kirk Knuffke feat. Matt Wilson, Jay Anderson:  Heart is a Melody

29.5.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo