Iltapäivän kääntyessä illaksi jazzkansa suuntasi kulkunsa Korppoon perinteikkääseen nuorisotaloon, Gjallarhorniin, missä sali täyttyi ääriään myöten. Vibrafonisti Panu Savolaisen luotsaama HERD trio, missä kontrabassoa soittaa Mikko Pellinen ja rummuissa ”häärii” Tuomas Timonen, vieraili edellisen kerran Korppoossa kaksi vuotta sitten. Samaan aikaan Aili Ikonen hurmasi toisaalla ”Tribute to Ella” konserteilla. Nyt uudelleen Korpo Sea Jazzeilla vieraileva HERD trio oli nyt lavalla Aili Ikosen kanssa. Heidän yhteinen projekti, Jazzbasilli, sukelsi suomalaisen jazziskelmän kulta-aikaan 1950- ja 1960-luvun taitteeseen.

Kaikki on saanut alkunsa Horace Silverin kappaleesta Preacher, minkä Laila Kinnunen teki tunnetuksi Suomessa nimellä Jazzbasilli. ”Kun kerran konsertin kuulin, kuuman kiehtovan, niin siitä saaneena tunsin kauniin tartunnan, kun nousi kuu ja kiihtyi lyönnit sydämen”. Tämän aloituksen jälkeen kuulimme, Pojat -nimisen kappaleen, jonka Laila Kinnunen aikoinaan lauloi siskonsa Ritvan kanssa sekä Valoa Ikkunassa, mikä taisi olla Suomen ensimmäinen Euroviisukappale vuodelta 1961. Brita Koivunen sitä vastoin teki tunnetuksi kappaleen Suklaasydän, mikä kulki mukavasti jazzpoljennossa. Ikosen laulu korosti sen uutta muotoa ja luovuutta upeasti. Italialaisalkuperää oleva La Donna Riccia kääntyi myös Lailan laulamana aikoinaan suomeksi kappaleena ”Neidon Oikkuja”, joka meni jotenkin näin ”Ei, ei, ei, no ei, no ei”. My Fair Lady -musikaali kappale I Could Have Danced All Night sekä Matti Jurvan ja Tatu Pekkarisen ja yhteistyönä 1930-luvulla syntynyt kappale Väliaikainen eivät suoranaisesti varsinaisia jazziskelmiä olleet, mutta näistä kuulimme Herdin ja Ailin yhteistyöversiot.
Kuulimme välillä hetken Panun ja Ailin duona esittämän kappaleen ja lopuksi vielä varsin erikoisen sovituksen Puhelinlangat Laulaa –kappaleesta. Yleisö halusi jalkoja tömistellen lisää ja ylimääräisenä kuulimme hyvin saaristoelämään sopivan meriaiheinen kappaleen Juha ”Junnu” Vainion ehtymättömistä sanaseikkailuista, Kotkan poikii Ilman Siipii.

Aililla on valtavan hyvä ja laaja-alainen äänen käyttö ja jazzlauluun oleellisena osana kuuluva ”skattailu” on tukevasti hänen hallinnassaan, mikä teki osaltaan näistä alun alkaen iskelminä tuntemistamme kappaleista sovitettuna hyvin jazzin henkeen sopiviksi.
Yhtye oli onnistunut saamaan erän uutta Jazzbasilli -levyä keskiviikko aamuna lähtiessään matkaan kohti Korppoota. Paikalla olleilla kuulijoilla olikin nyt sattumalta hyvä tuuri saada ensimmäisinä käteen tämä uunituore levy iskelmän kulta-ajan hittejä Herdin ja Aili Ikosen yhteistyönä tehtyinä jazzsovituksina. Levykauppa näytti käyvän kuumana keikan jälkeen. Levy ilmestyy kuitenkin virallisesti vasta myöhemmin ja kaupoissa sitä on saatavilla näillä tiedoin lokakuussa.