Turussa vuodesta 1960 järjestettyjen Turun Musiikkijuhlien ja Flame Jazz ry:n yhteistyö sai alkunsa vuonna 2012. Asiasta aloitettiin keskustelu jo vuonna 2011, jolloin Flame Jazz ry. perustettiin. Perinteinen klassisen musiikin juhla TMJ ja Flame Jazz tarjoilevat, onnistuneen viime vuoden kokeilun jälkeen, tänä vuonna selvästi laajemman jazzpaketin, voidaan puhua jazzminifestivaalista Turun Musiikkijuhlien sisällä.
Haastattelin, juuri ennen minifestaria, Flame Jazz ry:n puheenjohtajaa ja kipparia Jussi Fredrikssonia TMJ:n ja Flame Jazzin yhteistyön taustoista ja selvitin mitä tarjottavaa tänä vuonna Turun Musiikkijuhlilla jazzmusiikin osalta on.
Jussi Fredriksson, miten yhteistyö TMJ:n kanssa sai alkunsa ja minkälaisia odotuksia asialle on vuonna 2013?
– Turun Musiikkijuhlat tunnetaan innovatiivisena ja tyylillisesti monipuolisena festivaalina. Aloitettuani Flame Jazz -konserttien järjestämisen oli luontevaa ehdottaa yhteistyötä silloiselle toiminnanjohtajalle Emilie Gardbergille. Hän ja myös nykyinen johtaja Liisa Ketomäki innostuivat ajatuksesta, ja tänä vuonna päästään tekemään neljän konsertin minifestari osana Musiikkijuhlia. Odotan kovasti tätä mahdollisuutta tuoda huippujazzia perinteisesti klassisen musiikin festivaalille.
Miten tämän vuoden Flame Jazzin TMJ:n esiintyjiin päädyttiin ja miten luokittelisit yleisesti tätä kattausta?
– Jokainen ilta tulee olemaan erilainen ja erityinen. Jukka Perkon hioutunut Streamline Jazztet avaa keskiviikkona 14.8. oletettavasti loppuunmyydyssä Linnateatterissa. Torstaina vuorossa on erikoinen kahden pianotrion ilta. Soitan itse ensimmäisen setin uuden trioni kanssa, ja yksi suosikkisoittajistani Aki Rissanen soittaa jälkimmäisen. Tässä konsertissa on mahdollista kuulla suomalaisen pianotriojazzin uusimpia sävyjä. Perjantaina lavalle kiipeää menestysyhtye Herd solistinaan tämän hetken kohutuin suomalainen jazzlaulaja Aili Ikonen. Heidän vanhoihin iskelmiin nojaava Jazzbasilli -projektinsa on upea elämys sekä livenä että pian julkaistavalla levyllä. Flame Jazz -sarjan kruunaa lauantai-illan karonkkakonsertissa Koko Jazz Orchestra. Tuore yhtye on yksi itselleni mielekkäimmistä projekteista pitkään aikaan. Kirjoitamme rumpali Jussi Lehtosen kanssa uutta musiikkia 7-8 henkiselle kokoonpanolle. Tässä ryhmässä on todella tekemisen meininki, ja energinen porukka pistää varmasti lauantai-iltaan vauhtia! KJOn konsertin jälkeen luvassa on lisäksi yllätysesiintyjiä Turun Musiikkijuhlien festivaalivieraista..
Millainen Linnateatteri on mielestäsi esiintymispaikkana?
– Linnateatterin teatteriravintola on loistava konserttipaikka jazzille. Akustiikka on erittäin hyvä, ja tunnelma sopii jazzmusiikille. Ravintola on myös laadukas, ja suuri osa yleisöstä tuleekin ennen konserttia syömään hyvin. Salissa voi valita paikkansa joko istumariveistä, ruokapöydistä tai baaripöydistä. Teatterin ja ravintolan henkilökunta on ystävällistä ja ovat tottuneet tekemään töitä taiteilijoiden kanssa. Tämä auttaa todella paljon järjestelyissä, joten tervetuloa nauttimaan hyvästä musiikista Linnateatterin lämpimissä tunnelmissa!
Päädyin ensimmäisenä konserttipäivänä Linnateatteriin katsomaan miten Fredrikssonin hehkuttamat ennakko-odotukset osuivat kohdilleen ja tavoittivat yleisön.
Linnateatterin teatteriravintola oli viimeistä paikkaansa myöten täynnä, joten odotukset olivat osuneet ainakin tältä osin osuneet oikeaan.
Oli aika kuunnella ja seurata miten asian ydin eli itse musiikki toimii ja miten, ehkäpä hieman normaalista jazzyleisöstä poikkeava kuulijakunta, otti sen vastaan. Oltiinhan kuitenkin klassisen musiikin juhlilla.
Perkon johtama Jukka Perko Streamline Jazztet -kvartetti on soittanut yhdessä parisen vuotta. Vuoden 2012 lopulla yhtye julkaisi ensimmäisen albuminsa. Toki näillä soittajilla on yhteistä taustaa eri yhteyksistä jo paljon ennen tätä kokoonpanoa, seikka joka tuskin illan aikana jäi yhdeltäkään kuulijalta huomiotta.
Verbaalisestikin lahjakas Jukka Perko nivoi Streamline Jazztetinsa live-esiintymisessä keikan kappaleet välispiikein yhteen. Niille joille jazz ei musiikkina ollut entuudestaan erityisen tuttua voinee sanoa konsertin olleen myös mielenkiintoinen oppitunti jazzin maailman sisäistämiseen.
Illan kappaleiden sävellyksistä vastasivat mm. Cole Porter, Benny Carter, Unto Mononen, Teppo Mäkynen ja Rodolfo Falvo. Kattaus ei siis ollut ihan perinteisen jazzillan kaltainen. Materiaalista neljä kappaletta oli yhtyeen julkaistulta albumilta ja kolme sen ulkopuolelta.
Ilta eteni, yleisö istui hiirenhiljaa keskittyneenä, tässä ja nyt, kunnes soolojen ja kappaleiden lopussa se räjähti antaen huudoilla höystetyt aplodinsa soittajille. Vuorovaikutus yhtyeen ja yleisön välillä oli käsinkosketeltava.
Liki puolentoista tunnin setin loppupuolella Perko huhuili lavalta illan promoottoria kysyäkseen kuinka kauan he vielä saavat soittaa. Yleisöstä huudettiin takaisin, että kauan. Soitto jatkui ja lopulta encorena kuultiin illan huipentumana Mauno Kuusiston Suomessa 60-luvun taitteessa suosituksi tekemä, italialaisalkuperäinen Rodolvo Falvon sävellys, Kertokaa se hänelle.
Komea avaus Turun Musiikkijuhlien ja Flame Jazzin ensimmäiselle jazzillalle Linnateatterin teatteriravintolassa. Huippusoittajat, mahtava yleisö,toimiva akustiikka, valaistus, ravintolan henkilökunta, kaikki olivat kohdillaan.
Illan perusteella voi todeta, että erilaisia luovia yhteistyökuvioita eri musiikkilajien kesken saisi olla enemmänkin.
Jukka Perko Streamline Jazztet
Jukka Perko – saksofoni, Teemu Viinikainen – kitara, Ville Herrala – basso, Teppo Mäkynen – rummut
Illan biisilista:
You’d Be So Nice to Come Home to
Out of Nowhere
UUK
When the Lights Are Low
Satumaa
Irwin Did
Encore: Kertokaa se hänelle