• Yhteystiedot
22.03.2023 18:50
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Jazzahead! 2017 – European Jazz Meeting II

Jouko Kirstilä
1.5.2017
Festivaaliraportit, Ulkomaat
A A

Kuvat: Jouko Kirstilä

Paco de Mode

Bremen 1.5.2017

Perjantai-illan eurooppalaisten bändien konserttiosuudet alkoivat klo 20.00 Messukekuksessa. Ensin lavalla kävi Karolina Strassmayer & Drori Mondlak Klaro! itävaltalaisen alttosaksofonistin Karolina Strassmayerin ja New Yorkista kotoisin olevan rumpali Drori Mondlakin muodostama kvartetti. Schlachthofin lavalla jatkettiin sitten turkkilaisvoimin Ilhan Ersahin’s Istanbul Sessions.

Messuhallin puolella seuraavaksi esiintyi Joao Barradas Trio, missä pääosassa oli haitaristi Joao Barradas.

Juan Goméz “Chicuelo”

Itse suuntasin ensimmäiseksi ”Teurastamolle”, missä esiintyi seuraavaksi espanjalainen kolmikko Juan Gómez Chicuelo – Marco Mezquida – Paco de Mode, flamencokitaran, pianon ja perkussioiden yhdistelmä. Istumapaikat olivat jo hyvissä ajoin täysin täynnä. ”Piippuhyllylle” pääsi vielä siinä vaiheessa nousemaan, mutta vain seisomapaikalle. Sieltä pystyi jotenkuten näkemään lavalle seisoaltaan. Ihmisiä ahtautui kuitenkin kaiken aikaa yhä enemmän sisälle ja sen jälkeen paikka oli ihan tukossa portaikkoja myöten.

Esityksen pohjana oli selkeästi flamenco ja siitä johdateltuna jonkinlainen synteesi jazziin. Ensimmäisen kappaleen aikana yritin ottaa jonkinlaisen kuvan alas lavalle, siinä huonosti onnistuen. Olo alkoi olla tukala takki päällä seisoessa tilassa, missä ei päässyt edes kääntymään.

Päätin kuunnella vain ensimmäisen kappaleen ja tunkeutua sisätiloista ulos sen jälkeen. Kolmikko kehitteli omassa lajissaan elinvoimaista, värikkään intohimoista, voimakkaasti pursuavaa ja intensiivisesti lumoavan maalailevaa musiikkia. Kyllä sitä olisi pitempäänkin kuunnellut, mutta paremmissa olosuhteissa.

A Novel Of Anomaly

A Novel Of Anomaly on mielenkiintoinen kansainvälinen kokoonpano, missä on kaksi sveitsiläistä, yksi italialainen ja yksi suomalainen muusikko. Toisaalta ei pelkästään tämä kansainvälinen yhteys luo sitä erityispiirrettä, vaan nelikon Schaerer – Biondini – Kalima – Niggli soitinyhdistelmä on erittäin poikkeuksellinen. Laulu yhdistettynä haitarin, kitaran ja rumpujen muodostaman ääniviidakon yhdistelmään luo sinällään omanlaista yllätyksellisyyttä.

Mielenkiintoa lisää yhtyeessä se, että jokainen tuo omanlaisen näkemyksen kokonaispalettiin musiikin näkökulmasta katsoen. Kun eri kulttuurit ja historialliset taustat kohtaavat, niin sieltä kautta löytyy uusi kanava, mistä ammentaa lisäaineksia. Kenelläkään ei ollut valmista käsikirjoitusta sisällöstä.

A Novel of Anomaly: laulaja Andreas Schaerer
Italialainen haitaristi Luciano Biondini
Kalle Kalima

Schaerer ja Kalima hakevat yhteistä linjaa.
Sveitsiläinen rumpali Lucas Niggli
Lucas Niggli

Laulaja Andreas Schaerer on tehnyt pitkään yhteistyötä rumpali Lucas Nigglin kanssa duona ja he tuntevat toistensa toimintatavat keskenään näin ollen erittäin hyvin. Italialainen haitaristi Luciano Biondini ja kitaristi Kalle Kalima kohtaavat kaksikon uudessa elementissä. Biondinin runollinen jazzsoundimaailma tuo oman näyttävän panoksensa kun taas Kalle Kaliman sähköinen energia ja monisärmäisesti muuntautuva äänimatto luo oman näkemyksensä yhteiseen laariin.

Ensikuulemalta ajattelin, että ei kait tässä nyt aleta räppäillä, siltä se tuntui. Sitä se ei kuitenkaan ollut, vaan nämä herrat löysivät keskenään aivan julmetun hienon yhteispelin ja tulos oli paljon parempi, mitä olin etukäteen odottanut. Nelikko veti osuutensa hyväntuulisella huumorilla, mistä syntyi hieno kuuntelunautinto. Tyylillisesti esityksessä liikuttiin vierailla alueilla, mikä teki kuuntelusta jännittävän, vaikka kaikesta huolimatta mukaan mahtui aineksia totutuista kaavoista, jazzista, avantgardesta ja maailmanmusiikin piirteistä. Kaikkinensa esitys oli merkillisen viihdyttävä ja arvaamaton kuin väkevä tuore pikkelssi.

Sitten kiiruhdettiin taas uudestaan Schlachthofin puolelle, missä aloitti israelilainen trumpetisti Itamar Borochov oman osuutensa eurooppalaisessa jazzmusiikki-illassa. Hänen sanotaan yhdistävän Manhattanin Pohjois-Afrikkaan, Israeliin ja Bukharaan sekoittamalla aistikkaan hienostunutta Lähi-Idän perinnettä ja etelän kodikasta bluesia keskenään. Borochov etsii omia juuriaan ja sanoo rakastavansa arabialaista ja afrikkalaista musiikkia, mikä tuntui luonnolliselta, koska hänen kotipaikkansa Jaffa on muslimien juutalaisten ja kristittyjen yhteisö. Yhdysvaltoihin Borochov muutti 2007.

Israelista USA:han muuttanut Itamar Borochow.
Itamar Borochov Quartet
Borochovin veljekset Itamar ja Avri
Jay Sawyer

Hän julkaisi syksyllä 2016 levyn Boomerang, jonka hän sanoi olevan esimerkki siitä miten amerikkalainen jazz voi sulautua muiden kulttuurien kanssa yhtenäiseksi yleismaailmalliseksi äänikentäksi. Borochovin voisi sanoa soittaneen juuri tämän ajatuksen hengen mukaisesti. Puhallus oli hienostunutta, siinä oli hienovaraista herkkyyttä, taiteellisuutta, rauhallista lyyrisyyttä, melodista sielukkuutta ja eteenpäin tulevaisuuteen suuntaavaa kaikua. Toisaalta taas tämä siisti ja kaiken kattava puhtoisuus ja sentimentaalisuus ei oikein jaksanut innostaa ainakaan itseäni.  Pinta oli hiottu niin tasaisen tappavaksi ilman minkäänlaista säröisyyttä ja kulmikkuutta, että se alkoi puuduttaa. Hieman olisi tarvittu herätettä.

Kvartetin taustan soittivat pianisti Rob Clearfield, basisti Avri Borochov ja rumpali Jay Sawyer.

Musiikin tuunausta

UK:n nousevia tähtiä pianisti Elliot Galvin oli jo viime vuonna jazzahead! -tapahtumassa soittajana, mutta nyt hän oli mukana oman trionsa kanssa. Hänellä oli pianon lisäksi mukanaan erilaisia pieninstrumentteja värittämässä soittoa, kuten kalimba, melodica, haitari, kasettisoitin ja stylofoni, eräänlainen yksinkertainen syntetisaattori.

Hän on lahjakas tyyppi, jolla on mielikuvitusta laajemmin katsoa musiikillista spektriä ja visioida uutta. Voisi kait sanoa, että hän jonkinlainen ”musiikin tuunaaja”, virittäjä, visionääri, joka omaa vielä brittiläisen hirtehishuumorin. Hänen musiikkinsa on villiä, samalla hauskaa ja tosivakavaa.

Elliot Galvin
Simon Roth
Tom McCredie

Hän on mukana myös vapaan kokeilevan improvisaatiomusiikin parissa eri yhtyeissä, mutta hänen pääfokus on kuitenkin nykyään Elliot Galvin Trio.  Triolle myönnettiin Euroopan nuorten jazzartistien ykköspalkinto Saksassa vuonna 2014.

Kolmikko Elliot Galvin piano, Tom McCredie kontrabasso ja Simon Roth, rummut, perkussiot ja kellopeli,

soitti hauskan letkeää modernia jazzia uusin kuvioin. Trio aloitti debyyttilevyltään Dreamland kappaleella J.J. ja perään kuultiin toisen albumin Punch nimikko kappale Punch and Judy.

Taideproduktio Shamania

Lauantain aamuyön pikkutunneilla aloitti Marilyn Mazur’s Shamania vielä viimeisen konsertin Schlachthofin puolella. Olisin ehdottomasti halunnut kuulla tämän uuden projektin, mutta valitettavasti konsertin kuuntelu hieman epäonnistui. Tampere Jazz Happeningin myönnetyn palkinnon jako oli rakennuksen alakerrassa osittain samanaikaisesti ja konsertti oli sillä välin ehtinyt alkaa. Istuinpaikkakin olisin vielä löytynyt, mutta jaloille ei ollut riittävän pitkää väliä ja jouduin istumaan poikittain.

Se oli tosiaan vaikeata ja joudin loppujen lopuksi seisomaan nurkassa, mistä ei oikein tahtonut nähdä mitään mitä lavalla tapahtui.  Olen kuullut Mazurin projekteja aikaisemmin pari kertaa ja niissä on ollut jotain sellaista erilaista toimintaa, mitä olin odottanut tältäkin projektilta. Tällä kertaa en pysty oikeastaan kunnolla analysoimaan esitystä ollenkaan, joten täytyy pitäytyä pelkkiin kylmiin faktoihin.

Shamania orkesteri on 11 naisartistin vahva ryhmä. Lyömäsoitin ryhmä koostuu Marilyn Mazurin isosta perkussio-osastosta, toisesta perkussionistista sekä rumpalista. Mukana on kaksi kosketinsoittajaa, 2 laulajaa sekä kolme puhaltajaa, saksofonisti, trumpetisti ja pasunisti. Heidän lisäksi yhtyeessä on yksi tanssija, mutta nyt en tiedä oliko hän mukana, kun tilaa ei oikeastaan sitä varten ollut enkä itsekään ollut koko settiä paikalla. Shamanian ensiesitys tapahtui vuoden 2015 Kööpenhaminan Jazz Festivaalilla.

Marilyn Mazur on erinomaisen innovoiva perkussionisti, mikä tuli jo setin alkupuolella hienosti esille yhdessä soolo-osiossa, siinä tarvittiin taiteellisia vahvuuksia, mitä hänellä todella on. Esitystä voitaneen pitää utopistisena kuvauksena naisten vahvuudesta, vapaasti hengittävänä maailmanmusiikin ilosanomana ja empaattisuuden ja äidillisen humaanisuuden esilletuomisena.

jazzahead! 2017, Bremen 28.4.2017
European Jazz Meeting
22.00 Juan Gómez Chicuelo – Marco Mezquida – Paco de Mode
22.40 A Novel Of Anomaly
23.20 Itamar Borochov
00.00 Elliot Galvin Trio
00.40 Marilyn Mazur’s Shamania

 

ShareTweetSendSend
Jouko Kirstilä

Jouko Kirstilä

Aiheeseen liittyvää

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Matti Laipio
5.3.2023

Afroamerikkalainen kuvataiteilija ja kansalaisoikeusaktivisti Charles White ( 1918-1979 ) maalasi vuonna 1939 Howard-yliopistossa olevan seinämalauksen Five Great American Negroes, jossa...

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Matti Laipio
4.3.2023

Savoy Jazzfestien vakioesiintyjänä on ollut alusta lähtien UMO Helsinki Jazz Orchestra, jonka solistivieraana on ollut tähän asti aina laulajatar. Tänä...

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Matti Laipio
3.3.2023

Onpa hän melkoinen! Hän on vasta 23-vuotias, mitä hänestä vielä tuleekaan? Tällaisia olivat yleisön kommentit torstai-iltana Savoy-teatterissa, jossa helmikuussa tuplasti...

Viikon suosituimmat

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

Taike antoi yhdeksälle jazzfestivaalille avustusta

21.3.2023

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

Suosittelemme

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

5.3.2023
Gerald Claytonin White Cities välitti aikamme tuntoja Savoy JAZZfestissä

Gerald Claytonin White Cities välitti aikamme tuntoja Savoy JAZZfestissä

16.3.2023

Gyárfás Family Trion jazzkonsertti

25.2.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo