Keskiviikko-illan jazzkadun konserttisarjan päätti mahtavalla äänivyöryllä suomalaisten isojen orkestereiden sarjan uusin tekijä helsinkiläinen Sointi Jazz Orchestra, mikä vieraili nyt Porissa ensi kertaa. Nelisen vuotta nyt toiminnassa ollut orkesteri on täysiverinen big band. Orkesterin johtajan, säveltäjän ja kapellimestarin Rasmus Soinin ohella orkesterissa on 18 muusikkoa, 2 saksofonistia, huilisti, klarinetisti, oboisti, neljä trumpetistia, kolme pasunistia, käyrätorven puhaltaja ja tuubisti. Rytmiryhmän muodostavat pianisti, kontrabasisti ja rumpali.

Sää suosi vielä keskiviikkona ulkoilmakonsertteja, kun orkesteri lähti liikkeelle klassisen jazzin tyyliin kappaleella Pyörä, meidän muutaman vuoden takainen hittimme, kuten Rasmus Soini avauspuheessaan mainitsi. Ensimmäisen kappaleen aikana soolot esittivät pianisti Aleksis Liukko, kontrabasisti Oskari Siirtola ja trumpetisti Ilkka Arola.
Seuraavaksi loikattiin tietokoneiden maailmaan kappaleella Babbage. Se on omistettu Charles Babbagelle, joka on tiettävästi kehittänyt ensimmäisenä idean höyrykoneella käyvästä tietokoneesta. Tämä tapahtui jo joskus 1800-luvulla, mutta idea ei koskaan toteutunut. Siinä pyörät lähtivät liikkeelle jo hivenen liukkaammin ja vauhdikkaammin. Pasuunasoolon puhalsi Heikki Tuhkanen.
Teknologian parista löytyi myös seuraavan kappaleen aihe. Sosiaalisessa mediassa käydyissä keskusteluissa syntyneet somemyrskyt olivat antaneet aiheen kappaleelle Somehärö. Siitä virisi tukevalla puhkeella rynnistävä ryöstöretki, missä solistista voimaa syöttivät pannuhuoneeseen Sampo Kasurinen tenorillaan ja Janne Saarinen oboella.
Sitten siirryttiin jo lähemmäksi luontoa veden ääreen mukavia ajatellen, kun Vedenpinta Väreilee. Herkästä väreilystä pitivät huolen yhtyeen toinen naisjäsen trumpetisti Jasmin Afaneh ja klarinetisti Pekka Seppänen omilla sooloillaan. Kappale löytyy yhtyeen vuosi sitten toukokuussa julkaisemalta Syntymä -albumilta.
Sen jälkeen lisättiin höyryä koneeseen ja päästettiin desibelit valloilleen sitä oivallisen hyvin luonnehtivalla nimellä Jyrä. Sitä kuljetettiin raskaalla jalalla oikein täryjyrän lailla, kun matalataajuuksisesta möyrystä ja röykytyksestä pitivät huolta baritonisaksofoneillaan Max Zenger ja Pekka Seppänen. Luonnonläheisyys ja urbaani ”kyläyhteisö” tapailivat hyvässä sovussa puolestaan kappaleessa Kaupunki Impressio. Aika haipakkaa siinä liihoteltiin kaupungin halki. Rasmus Soini kehotti yleisöä yrittämään sijoittaa sitä soiton mukana vaikkapa tähän Porin ympäristöön ja näkyvissä oleviin maisemiin. Max Zenger tehosti sen tunnelmaa bassoklarinetin matalan ontolla kuminalla.
Aika ei antanut myöten jatkaa orkesterin letkeän lokoista ja puhinaa, mitä olisi voinut kuunnella pidempäänkin. Orkesteria voisi vielä melkein pitää nuoriso-orkesterina, vaikka tekeminen oli ammattilaisten lailla hyvin toimivaa paikoin hyökkäävää, mutta myös herkällä linjauksella työstettyä. Soundcloudista osoitteesta https://soundcloud.com/sointi-jazz-orchestra voi käydä kuuntelemassa lisää jos kiinnostaa.
Pori Jazz 2017, jazzkatu, keskiviikko 12.7.2017
LähiTapiola-lava
20.00 Sointi Jazz Orchestra
Orkesterin kapellimestari: Rasmus Soini
Soittajat: Sampo Kasurinen (saksofonit ja huilu), Pekka Seppänen (klarinetti), Petteri Hietamäki (saksofoni), Janne Saarinen (oboe), Max Zenger (bassoklarinetti)
Teemu Mattsson (trumpetti & flyygelitorvi), Tomi Nikku (trumpetti & flyygelitorvi), Ilkka Arola (trumpetti & flyygelitorvi), Jasmin Afaneh (trumpetti)
Hannes Kaukoranta (käyrätorvi), Mikko Haanpää (pasuuna), Heikki Tuhkanen (pasuuna), Matti Vuolahti (pasuuna), Kenneth Ojutkangas (tuuba)
Aleksis Liukko (piano), Oskari Siirtola (kontrabasso), Siiri Partanen (rummut)