• Yhteystiedot
05.02.2023 00:28
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Hullunlailla pyhää raadollisuutta

Jouko Kirstilä
9.11.2018
Festivaaliraportit
A A

Kuvat: Maarit Kytöharju

Fire! Orchestra aloitti sunnuntain konsertit vapaailmeisesti.

Tampere Jazz Happeningin neljäs ja viimeinen päivä avautui sateisen harmaana, mikä ei sinänsä haitannut, kun matkaa hotellista oli kävellen noin 2 minuuttia Pakkahuoneen tiiviiseen tunnelmaan. Kolmesta iltapäiväkonsertista ensimmäisenä lavalla jytistellyt 13-henkinen ruotsalaiskokoonpano Fire! Orchestra ei ole ennen esiintynyt Tampereella, vaikka sen johtohahmo, freejazzin ja improvisoidun musiikin ehdottomaan eliittiin lukeutuva, saksofonisti Mats Gustafsson on nähty ja kuultu toistakymmentä kertaa samalla lavalla erilaisissa kokoonpanoissa.

Orkesterin pohjana voidaan oikeastaan pitää vuonna 2009 Gustafssonin perustamaa Fire! trioa yhdessä basisti Johan Berthlingin ja rumpali/ääni-insinööri Andreas Werliinin kanssa. Trion peruspalettiin kuuluu pirullisen julma, raastava ja mitään anteeksiantamaton vapaasti väännetty freejazz. Vuoden 2011 lopulla yhtenä yönä kolmikko sai hullun ajatuksen. He päättivät perustaa ison orkesterin, mikä esittäisi samansuuntaista musiikkia.

He kokosivat 28-henkisen ryhmän samanlaisen musiikkinäkemyksen omaavia free-, avant-garde- ja improvisoidun musiikin parissa työskenteleviä muusikoita ympärilleen kootakseen siitä ison orkesterin. Näin syntyi Fire! Orchestra, mitä tällä kertaa kuultiin 13-henkisenä kokoonpanona.

Mats Gustafsson johti baritonillaan Fire! Orchestraa kokeilevaan tyyliin rytisevällä ahtopaineella.

Mats Gustafsson kiteyttää Fire! Orchestran seuraavasti:

– Hoidamme keskenämme Andreasin ja Johanin kanssa Fire! Orchestran kokonaisrakenteen. Teemme musiikin ja luomme kaikki perusteet kappaleille, niiden rakenteen jne. Itse hoidan johtamisen. Näin ison orkesterin kanssa on oltava jonkinlainen rakennesuunnitelma. Emme voi lähteä siitä, että kaikki voisivat sooloilla itsenäisesti sitä sun tätä, siitä ei tulisi mitään. Kysymys on lähtökohtaisesti siitä, että olemme trio, mutta suuresti laajennettuna. Soittajat tulevat monelta suunnalta, jazzin, freejazzin, elektroakustisen musiikin ja rockin parista. Kun soittajat edustavat lähes kaikkia musiikin lajeja, niin musiikillisesti kaikkea ei voi tehdä, vaan on annettava rajat missä liikutaan.

– En halua kategorisoida musiikkiamme suoraan mihinkään tyylilajiin, sillä se toisi vaikeuksia kommunikoida muusikoiden kanssa, koska jokaisella on omat tyylisuuntansa, mitkä kulkevat mukana. Siksi muusikoille pitää rajata se mitä soitamme. Me teemme Fire! Orchestra -musiikkia. Toki siinä on jazzia, mutta myös rockin aineksia. Teemme sitä, mikä liikuttaa ihmisiä. Yhtye on kuin ”elävä organismi”.

Fire! Orchestra on hyvin monisärmäinen, joustava ja muuntautumiskykyinen sekä soittajien että käytettävien soitinkoostumusten suhteen. Siksi sen musiikillista sisältöä ei myöskään voi aivan suoraviivaisesti arvioida. Se on aina erikseen Fire! -kolmikon hyppysissä mitä he sattuvat keksimään. Pelkästään tässä suhteessa kyseessä on melko uniikki orkesteri ja näin ollen mielenkiintoisen haastava kuulijallekin.

Orkesterin esitykseen ei voinut oikein valmistautua sen erikoislaatuisuuden vuoksi, muuten kuin kuuntelemalla etukäteen yhtyeeltä ilmestyneitä kahta levyä Exit! ja Enter, mitkä ovat todellista ”nannaa” vapaan musiikin ystäville. Näiden levyjen sisältämällä annilla yhtye hyökkäsi kunnolla, välillä kuin panssarivaunu tai syöksyvene armoa tuntematta, välillä taas vapaailmeisesti leikitellen ja rehennellen pröt ….pröt… rönsyilevästi vauhtia hiljentäen.

Yhtyeen jousikvartetti sai aikaiseksi taustalla herkän äänimuurin ruutia savuavan äänivyöryn vastapainoksi.
Susanna Santos Silva (keskellä) Tampere Jazz Happeningissa 2018 soittaneessa Fire-orkesterissa. (Maarit Kytöharju)
Fire! Orchestra pysyi tyylilleen uskollisena.

Exit! ja Enter -levyjen kokoonpanot olivat kuitenkin aivan erikokoiset ja instrumentaatioiltaan toisenlaisia kuin nyt Pakkahuoneella kuultu orkesteri, missä oli mukana mm. jousikvartetti, mikä toi mukaan osaltaan vahvaa pehmeyttä puhallusryhmän vastapainoksi. Toisaalta myös puhallin sektiossa oli kolmella soittajalla klarinetteja eri muodoissaan, joista bassoklarinetin ja kontrabassoklarinetin matalat möyryävät äänet kypsyivät omanlaiseksi maltillisen lepsun rennoksi huokuiluksi kuin lehmän henkäys luoden omalla tavallaan lisää pehmopohjaa ja kiintoisaa ennalta-arvaamatonta maltillisuutta.

Näin soittoon ei syntynyt voimaorkesterin rankkaa makua siinä määrin mitä on totuttu kuulemaan yhtyeen aikaisempien kokoonpanojen musiikin sisällössä. Monia tuttuja piirteitä, ”teollisuusnoisea”, raskaan metallirockin makuja tai ”autotallipunkin” pauhua ei nyt kuultu kuin ajoittain joissakin voimaosioissa.  Siksi sen mukaan piti vain pyrkiä heittäytymään ja antaa virran viedä mukanaan.

Eipä silti, ei tämäkään kokoonpano missään vaiheessa kuulijaa helpolla päästänyt. Kaikki rakentui ”ota tai jätä” -mentaliteettiin, yhden otoksen taktiikkaan, aloitukseen ja lopetukseen ilman taukoja ja kappalejakoja. Orkesterin soitossa korostui ja sekoittui ryhdikäs, sopivasti puhutteleva soittimien äänentuotto, salaperäisen paholaismainen rituaalirevittely, vastakkainasettelut ja ajoittain esille leimahtaneet tahdonlujuutta puhkuvat räväkät irtiotot, unohtamatta jousien yhdistämää klassisella tarkkuudella syntynyttä soinnukkuutta ja perusteellisuutta.

Mariam Wallentin oli taitavana äänenkäyttäjänä vahvasti esillä koko setin ajan.

Nyt pelkästään baritonisaksofonia puhaltanut Mats Gustafsson on totutusti fokusoitunut freejazzin, psykedeelisen rockin ja noisen parissa operoivien orkesterien ytimeen. Nytkin hän johti voimaperäisesti ryhmäänsä oman näkemyksensä mukaan.

Esityksen keskiössä oli kaikesta huolimatta laulaja Mariam Wallentin, jonka määrätietoisen kiihkeä ja luja ihmisäänen käyttö oli herkullista kuunneltavaa. Siinä oli riittävä määrä raakuutta ja hyväksyttävissä olevaa ristiriitaisuutta, mikä ilmeistä päätellen näytti sopivan erinomaisesti Gustafssonin suunnittelemaan ohjelmakokonaisuuteen ja ajatusmaailmaan.

Oletan, että Fire! Orchestran elinvoimainen, mutta selkeästi kontrolloitu kaaos, aiheutti joillakin tahoilla varmasti skitsofreenisia tunteita. Kaikesta huolimatta, mielestäni yhtyeestä irtosi yhtenäistä, toisiaan tukevaa ja täydentävää, yksityiskohtaisen täyteläistä soundia. Syntynyt kakofoninen tunnelma ei ollut tällä kertaa ärhäkkyydestään huolimatta ollenkaan painostavan rankkaa, rajua, raakaa tai hikisen epämieluisaa. Ennemminkin voisi sanoa, että se oli hyvin kontrollissa, laadultaan huoltavaa ja hoivaavaa vapaata ilottelua.

Tampere Jazz Happening 2018
Pakkahuone sunnuntai 4.11.2018
14:00 Fire!
Orchestra (SE/PT) (Mats Gustafsson – baritone sax, Johan Berthling – double bass, electronic bass, Andreas Werliin – drums, Mariam Wallentin – voice, Josefin Runsteen – violin, Anna Lindal – violin, Katt Hernandez – viola, Leo Svensson – cello, Per Texas Johansson – contrabass clarinet, bass clarinet, Christer Bothén – contrabass clarinet, bass clarinet, Isak Hedtjärn – Bb clarinet, Alexander Zethson – organ, piano, Susana Santos Silva – trumpet)

ShareTweetSendSend
Jouko Kirstilä

Jouko Kirstilä

Aiheeseen liittyvää

Koli Jazz 2023 – harmonioita, momentumia ja detaljeja kirkkokonsertissa

Koli Jazz 2023 – harmonioita, momentumia ja detaljeja kirkkokonsertissa

Toimitus
22.1.2023

TEKSTI  Jyri Ojala/Jazzkerho-76, Joensuu ry, tammikuun jäsenkirje Parin hiljaisemman vuoden jälkeen soi Kolin tammikuussa taas jazz. Nykyisessä muodossaan yhdeksättä kertaa...

Kokko Quartet yhdisteli taidolla jazzia ja etnoa

Kokko Quartet yhdisteli taidolla jazzia ja etnoa

Matti Laipio
3.12.2022

Jo vuodesta 2010 lähtien koossa ollut, mutta harvakseen esiintyvä Kokko Quartet julkaisi keväällä erittäin hyvin onnistuneen Broken Dream-albumin, jolla se...

Avishai Cohen avasi jälleen upeasti We Jazz-festivaalin.

Avishai Cohen avasi jälleen upeasti We Jazz-festivaalin.

Matti Laipio
29.11.2022

Kun trumpetisti Avishai Cohen avasi 2014 ensimmäisen We Jazz-festivaalin Aleksanterin teatterissa, kiittelin hänen soittoaan vuolaasti. Kahdeksan vuotta myöhemmin hän soitti...

Parasta suomalaista perinnejazzia

Viikon suosituimmat

”Spirit of Music” – jazzahtavaa kirkkomusiikkia Kuopiossa

2.2.2023
Nina Mya With Friends – Burt Bacharachin sävellykset – Inkjazzeilla

Café Caruselin kevätohjelma julkaistu

27.1.2023
Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

26.1.2023

Suosittelemme

Jimmy Blanton – “Jack the Bear”

24.1.2023
harri_aavaharju

Storyvillen Im Memoriam -galleria, Storyville 30 v.

7.1.2023
Terassin rakentaminen otti aikansa!

Terassin rakentaminen otti aikansa, Storyville 30 v.

6.1.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo