• Yhteystiedot
05.02.2023 00:23
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Harvinainen monikansallinen yhtye

Jouko Kirstilä
5.11.2018
Festivaaliraportit
A A

Kuvat: Maarit Kytöharju

Kaja Draksler Octet - meno päällä.

Hyvin kansainvälinen kokoonpano oli yhtä lailla toisena lauantai-iltapäivän aikana Pakkahuoneella esiintynyt vuonna 2016 perustettu Kaja Draksler Octet. Harvoin tulee eteen orkesteri, missä soittajat tulevat seitsemästä eri kansallisuustaustasta. Tulee mieleeni vain vuosittain Euroopassa kiertueen tehnyt European Jazz Orchestra, mikä ehti toimia 16 vuotta aina vuoteen 2013 asti. Orkesterin soittajat tulivat kaikki Euroopan eri maista ja vaihtuivat joka vuosi.

Yhtyeen johtajana toimiva slovenialainen pianisti Kaja Draksler pohti nuorena opiskeluvaihtoehtoja ja valitsi musiikin ja muutti vain 18-vuotiaana Amsterdamiin opiskellakseen klassista säveltämistä. Muutamassa vuodessa elinvoimainen jazzkaupunki vei hänet mukaan improvisaation pariin ja siitä alkoi Kajan oma ainutkertainen tarinansa jazzin parissa. Draksler alkoi kehitellä omaa avantgardistiseen jazztaiteeseen suunnattua jazzvisiotaan. Hänen mielsi improvisaation palvelevan oikein hyvin hänen klassisen säveltämisen opintojaan.

Kaja Draksler Octetin johtaja ja säveltäjä slovenialainen Kaja Draksler.

Ensimmäisen levytyksen Draksler julkaisi jo 2007. Tällä vuosikymmenellä häneltä ilmestyi sooloalbumi The Lives Of Many Others vuonna 2013 ja sitä seurasi duettolevy This Love kaksi vuotta myöhemmin trumpetisti Susana Santos Silvan kanssa.

Intiimistä lähestymistavasta musiikkiin suunta on nyt kääntynyt isompiin kokoonpanoihin ja tällä hetkellä hän keskittyy täysipainoisesti oktettinsa esiintymisiin.

Tältä ”kasikoneelta” ilmestyi viime vuonna 2CD:n levykokonaisuus Gledalec, minkä taustalla on Pablo Nerudan, Andriana Minoun ja Gregor Strnisan runoteokset.

Kaja on kiinnostunut etsimään tapoja yhdistää sävellettyä musiikkia runsaalla improvisaatiolla höystettynä sekä työstämällä näitä erilaisia musiikin rakenteita ovelasti siirtäen ne musiikin peruslogiikkaan hyvässä musiikkiperinnön hengessä.

Hän on samalla vedonnut ajatukseen poistaa tyylilliset ja historialliset musiikkirajat ja löytää henkilökohtainen ilmaisutapa kirjoitetun musiikin ja improvisaation kautta.

Kajalle ihmisääni ja runous ovat kaksi tekijää, millä on ilmeistä vetovoimaa hänen musiikissaan ja siksi oktetissakin oli mukana kaksi laulajaa islantilainen Björk Níelsdóttir ja latvialainen Laura Polence. Muut yhtyeen soittajat olivat argentiinalainen tenorisaksofonisti ja klarinetisti Ada Rave, hollantilainen klarinetisti ja tenorisaksofonisti Ab Baars, romanialainen viulisti ja alttoviulisti George Dumitriu, belgialainen kontrabasisti Lennart Heyndels sekä hollantilainen rumpali ja perkussionisti Onno Govaert.

Tampereella esitys pohjautui kokonaisuudessaan yhdysvaltalaisen Robert Frostin (k.1963) runoista koottuun aineistoon ja sen ympärille rakennetusta musiikista.  Alkuun Ab Baars lausui runoa, mihin laulajat loihtivat taustaa sanattomalla äänellä, mitä viulun hiljainen vingahtelu täydensi. Mukaan tuli kontrabasson uhmaava kumu ja Draksler alkoi loihtia omia virityksiään flyygelin kannen alla.

Toisessa kappaleessa lauluäänet kimposivat edelleen esiin ja taustalta kuului hiljaista soittoa ja basson jousivahvisteista viritelmää. Baarsin klarinetti alkoi rähisevän taistelukeskustelun pianon kanssa, samalla musiikin luonne muuttui entistä abstraktisemmaksi. Basisti Lennart Heyndels alkoi puhua runomuodossa ja siitä virisi nopea muutos viulun ja laulun tultua jäljittelyyn tiiviisti mukaan. Sen perään kuultu The Freedom of the Moon venytti kuulijat hitaan vapautuneesti kohti seesteistä taivaanrantaa runojen kera.

Sitä seurasi The Last Mowing. Kun Draksler alkoi lausua runoa, rumpali Onno Govaert aloitteli hiljalleen huopapäisillä kapuloilla tahdituksen arvokkasn mallikelpoisesti, taiteellisella tahdikkuudella saaden lopulta kaikki yhtyeen jäsenet yhtymään runonlausuntaan vain viulun klassisen voimmakkaan äänen tahdittamana. Lausunnan edetessä tahti alkoi kiihtyä ja ennen pitkää kaksi tenorisaksofonistia, Ad Baars ja Ada Rave yhdessä, olivat täysin esteettömästi hallitsemattomassa keskinäisessä riitelytilanteessa. Tällaista revittelyä ei oikeastaan näin vahvana ja rajuna sitten kuultukaan lisää setin aikana.

Oktetin voimallisen arvoituksellinen taideseikkailu sävellettyjen osioiden, freen ja avant-garden välisessä keskiössä loi ristiriitaisia vaikutteita tyylien ja tunnelmien keskinäisessä värikkäässä yhteenotossa. Mielenkiintoista, sanoisin, oli sekoittaa runouden luomaa mielikuvaa improvisoituun esitykseen, missä pienimuotoiset balladit saivat rinnalleen modernin klassisen sävellystekstuurin ja räväkän improvisaation. Runouden ja musiikin suhde on ylipäätään haastavaa roolien keskinäistä taistelua. Näiden roolien erilaisuuden yhdistämisessä Kaja Draksler oli onnistunut löytämään avoimen reitin, mitä seuraten oktetti ”teki työtä käskettyä” määrätietoisella otteella.

Kaja Draksler Octet: Ab Baars, George Dumitriu, Lennart Heyndels, Kaja Draksler, Björk Níelsdóttir, Onno Govaert, Laura Polence ja Ada Rave.
Tähän hetkeen tarvittiin huuliharppuja. Ada Rave (vas.), Ab Baars ja George Dumitriu.
Latvialainen Laura Polence – toinen laulajista.

Ei ole ihme, että Drakslerilla, jolla on valtava taito muodostaa laajaa äänialuetta pianostaan, sai aikaiseksi orkestraalisella tavalla sopivan mielleyhtymän toimimaan ja täydentämään soolojen ja ison ryhmän soiton toisiinsa. Kaksi puhaltajaa, Rave ja Baars, yhdistivät molemmat lauluäänet, mutta tämä ei tarkoita sitä, että yksiäänisyyttä tapahtuisi.

Instrumentaatiossa oli jatkuvia vaihteluita, pianon, Lennart Heyndelsin soittaman kontrabasson ja rumputyöskentelystä vastaavan Onno Govaertin keskinäisessä tavallisuudesta poikkeavassa yhteispelissä. George Dumitriun viulunsoitolla tuntui olevan iso rooli kokonaisuudessaan, vaikka hän näytti luovivan melko itsenäisesti kokoonpanon keskiössä.  Musiikin osittainen kamarimusiikkimaisuus ja pitkät improvisaatiojaksot pitivät musiikillisen pohjan kaukana populäärimusiikin ja folkin vaikutuspiiristä.  Klassinen pohja toki näkyi ja kuului selkeästi Drakslerin johtamisessa. Tästä voisin sanoa olleeni positiivisessa mielessä aika mykistynyt.

On selvää, että tämän tyylisessä esityksessä tarvitaan kuulijoilta avointa lähestymistä, eikä tällainen tyylien kirjo ja sekoittelu välttämättä miellytä kaikkia, mutta musiikki on aina arvoituksellista. Kaikesta huolimatta uusia näkemyksiä ja läpitunkevia myrskyisiäkin tuulia tarvitaan ja nekin löytävät aina oman paikkansa tässä musiikin valtavassa nykypäivän ylipursuavassa tulva-aallossa. Tärkeintä oli kuitenkin huomata, että paikalla ollut yleisö eli täysillä mukana esityksessä ja ihastusten huudahdukset olivat käsinkosketeltavan vahvoja 8-henkisen orkesterin tultua maaliin.

Tampere Jazz Happening 2018
Pakkahuone iltapäiväsessiot lauantai 3.11.2018
15:45 Kaja Draksler Octet (SI/LV/AR/NL/RO/BE/IS)
(Kaja Draksler – piano, Björk Níelsdóttir – voice, Laura Polence – voice, Ada Rave – tenor sax, clarinet, Ab Baars – clarinet, tenor sax, George Dumitriu – violin, viola, Lennart Heyndels – double bass, Onno Govaert – drums, orchestral percussion)

ShareTweetSendSend
Jouko Kirstilä

Jouko Kirstilä

Aiheeseen liittyvää

Koli Jazz 2023 – harmonioita, momentumia ja detaljeja kirkkokonsertissa

Koli Jazz 2023 – harmonioita, momentumia ja detaljeja kirkkokonsertissa

Toimitus
22.1.2023

TEKSTI  Jyri Ojala/Jazzkerho-76, Joensuu ry, tammikuun jäsenkirje Parin hiljaisemman vuoden jälkeen soi Kolin tammikuussa taas jazz. Nykyisessä muodossaan yhdeksättä kertaa...

Kokko Quartet yhdisteli taidolla jazzia ja etnoa

Kokko Quartet yhdisteli taidolla jazzia ja etnoa

Matti Laipio
3.12.2022

Jo vuodesta 2010 lähtien koossa ollut, mutta harvakseen esiintyvä Kokko Quartet julkaisi keväällä erittäin hyvin onnistuneen Broken Dream-albumin, jolla se...

Avishai Cohen avasi jälleen upeasti We Jazz-festivaalin.

Avishai Cohen avasi jälleen upeasti We Jazz-festivaalin.

Matti Laipio
29.11.2022

Kun trumpetisti Avishai Cohen avasi 2014 ensimmäisen We Jazz-festivaalin Aleksanterin teatterissa, kiittelin hänen soittoaan vuolaasti. Kahdeksan vuotta myöhemmin hän soitti...

Parasta suomalaista perinnejazzia

Viikon suosituimmat

”Spirit of Music” – jazzahtavaa kirkkomusiikkia Kuopiossa

2.2.2023
Nina Mya With Friends – Burt Bacharachin sävellykset – Inkjazzeilla

Café Caruselin kevätohjelma julkaistu

27.1.2023
Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

26.1.2023

Suosittelemme

Jyväskylässä Lester Young -tribuutti

2.2.2023
Tikkujamit siirtyvät Shamrockiin

Instituutio ja legenda täyttää 65-vuotta – DDT tietovisa

26.1.2023

Classic Jazz News, Storyville 30 v.

5.1.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo