Afroamerikkalainen kuvataiteilija ja kansalaisoikeusaktivisti Charles White ( 1918-1979 ) maalasi vuonna 1939 Howard-yliopistossa olevan seinämalauksen Five Great American Negroes, jossa White kuvasi mustan Amerikan historian viittä tärkeää henkilöä. Mukana tässä joukossa on suomalaisillekin tuttu Marian Anderson.
Tätä teosta pianisti Gerald Clayton halusi kuvata viidelle muusikolle säveltämässään sarjamuotoisessa White Cities-teoksessa. Siihen hän on myös halusi yhdistää aineksia niistä kaupungeista, joissa White pääasiallisesti työskenteli eli Chicagoa, New Yorkia ja Los Angelesia.
Viidelle muusikolle muusikolle kirjoittamaansa teosta hän esittää parhaillaan käynnissä olevassa Euroopan-kiertueellaan. White Cities-ensiesitykset kuultiin Suomessa, perjantaina Tampereella ja lauantaina Savoy Jazzfestin konsertissa.
Konsertissa useita kosketinsoittimia soittaneen Claytonin mukana olivat trumpetisti Marquis Hill, alttosaksofonisti Logan Richardson, vibrafonisti, välillä rumpujakin soittanut Joel Ross ja kitaristi Jeff Parker, kaikki ennenkin Suomessa käyneitä valioluokan muusikkoja, jotka toteuttivat hienosti Claytonin musiikkia.

Hyvin etenevänä jatkumona esitetty, sarjan viittä osaa sitovilla välisoitoilla toteutettu White Cities on taidokas ja sävyiltään vaihteleva teos, jossa musiikkia täydentävät näille kolmelle kaupungille ominaiset ääniefektit. Aineksina teoksessa on verevän jazzin lisäksi paljon haikeankin sävyisiä melodioita, joiden joukossa olin kuulevinani myös häiveitä mustista spirituaaleistakin.
Suurelta osin läpisävelletyssä kokonaisuudessa oli silti ihan kohtuullisesti soolotilaa kaikille viidelle muusikolle, jotka täyttivät tonttinsa osaavasti sopeuttaen soolojaan myös teoksen sävyihin. Riehakkaampaan soittoon muusikot yltyivät vasta ylimääräisenä kuultuna Charlie Parkerin bebop-klassikossa Au Privave’ssa, jossa sitten jo irroiteltiin kunnolla.
Konserttikokonaisuutta olisi täydentänyt, jos tuo Claytonin inspiraation lähteennä olleen Whiten upean teoksen kuva olisi voitu heijastaa muusikoiden taustalle. Sen Claytonkin olisi halunnut tehdä, mutta, kuten hän kertoi konsertin jälkeen, teoksen omistaja ei siihen antanut lupaa. Varsin kummallinen kielto. koska musiikki oli nimenomaisesti omistettu sille.
Gerald Clayton White Cities Savoy Jazzfestin konsertti 4. maaliskuuta Savoy-teatterissa.