Neljäs Django-festivaali käynnistyi maanantaina 3. heinäkuuta kello 11 perinteiseen tapaan Kotkan Karhulassa Koskenkorvan Polkupyöräliikkeen edessä noin kuudenkymmenen mustalaisjazzin innokkaan kuulijan myötä. Django-festivaalin johtokunnan puheenjohtaja harmonikkataiteilija Mika Huusari oli kutsunut avajaissoittoihin helsinkiläiset kitaristit Kimmo Iltasen ja Tomi Kettusen sekä Django-festivaalin johtokunnan jäsenet kitaristit Lauri Yrjölän ja Wiljami Salmisen.
Ensimmäisenä kappaleena kuulimme Django Reinhardin Minor Swing, joka on myös Django-festivaalin tunnuskappale. Kuulimme myös hienot sovitukset mm. Mustat silmät, La Foule sekä I Gan´t Give You Anything But Love. Baby. Tilaisuudessa julkaistiin Lauri Yrjölä- Joose Ojala– Iiro Kautto debyyttilevy Swing in Vallila. Levyn kappaleet ovat trion omaa tuotantoa lukuunottamatta Frosinin Ilta Välimerellä-kappaletta.
Karhulan seurakuntakeskuksessa päiväkonsertissa kello 13 esiintyi kotkalaislähtöinen nykyään Helsingissä vaikuttava klassisen kitaran taitaja ja opettaja Sampo Sarsila teemalla Sonatina Meridional. Kuulimme taidokasta kitaran soittoa L. Brouwerin, S. Myersin, M. Margolan, A. Lauron, J. S. Bachin, M. Giulianin, F. Bustamenten sekä Heitor Villa-Lobosin Preludes 1- 5, jotka oli sävelletty hänen Pariisin vuosina.
Kolmas konsertti oli vuorossa kello 15 Meriniemen Cafe Laiturin uudella terassilla ja soittamassa olivat Mika Huusari, Tomi Kettunen ja Kimmo Iltanen. Pakollisten Django Reinhardin kappaleiden lisäksi kuulimme kappaleita, joissa esiintyi sana Baby kuten I´ve Found A New Baby, My Melancholy Baby, I Gan´t Give You Anything But Love, Baby.

Tämän vuotisen Django-festivaalin pääkonsertti ja ainoa maksullinen tilaisuus soitettiin Ravintola Kairossa yhteistyössä Kotka Jazz ry.n kanssa ja se kuului Jazz Finland Live konserttisarjaan. Normaali maanantain tapaan sali oli viimeistä tuolia myötä kansoitettu. Esiintymässä olivat vuonna 2011 perustettu helsinkiläinen mustalaisjazzin ykkös-kokoonpano Django Collective.
Collectiveä johti ja juontajana toimi kitaristi Aki Hauru. Kitaroita soittivat Tomi Kettunen ja Kimmo Iltanen, kontrabassoa Tero Tuovinen sekä viulusti Laura Airolaa tuurasi diplomiviulisti tamperelainen Henrik Perelló. Aloituskappaleena Djangon sävellys vuodelta 1943 Mèlodie au Crèpuscule ja toisena tummaihoiselle laulajalle Mabel Mercerille sävelletty Mabel. Uudenpaa tuotantoa edusti Donado Schmittin Bossa Dorado.
Seuraavana kuulimme ensi vuonna sata vuotta täyttävä hittibiisi After You´ve Gone, jonka oli säveltänyt Turner Layton. Harvemmin kuultu Djangon sävellys Fleur D´ennui kuultiin ennen Aki Haurun sävellystä Start Over. Eka setti päättyi Charlie Chaplinin tuttuun sävellykseen elokuvasta Modern Times vuodelta 1936 Smile.
Toinen setti alkoi kuubalaisen Ernesto Lecuonan Malaguenalla. Matka jatkui Djangon sävellyksillä Pariisin Bellevillen kaupunginosaan, jonka jälkeen vuorossa oli junamatka Pariisista Lontooseen Flechè D`or-junalla. Laura Airolan sävellys kuultiin seuraavana, jonka hän oli säveltänyt Aki Haurun 40-vuotispäiville Valse 40. Billet Doux (Love Letters) oli vuorossa ennen viimeistä vaudeville-teatteribiisiä China Boy. Hieno konsertti jossa kuulimme taidokkaita viulu- ja kitarasooloja sekä rytmikästä basson soittoa päätty encorena kuultuun Impromptuun.
Järjestelyistä Kairossa Kotka Jazzin puolelta vastasi Olli Andersen ja äänentoistosta ja tekniikasta Jari-Jukka Niippala ja Anna Kuurne.