– Hyvään jazziin tarvitaan korvaan tarttuva melodia, hyvät harmoniat ja keinuvat rytmit. Se tekee hyvää aivoille, keholle ja terveydelle. Se auttaa sosiaalisissa taidoissa ja avaa sydämen. 20 minuutin jälkeen se aktivoi aivoissa uusia keskuksia kehittäen niin kielellisiä kuin matemaattisia taitoja. Siispä ruvetkaapa soittamaan ja harrastamaan jazzia, filosofoi Ulf Johansson-Werre haastattelussa vuonna 2018.
Ensimmäinen Åke´s Jazz Festival järjestettiin vuonna 2013 ja kolmipäiväinen tapahtuma kerää edelleen jazzin ystäviä Kauniaisten Nya Paviljonkiin molemmilla kotimaisilla kielillä.
Tämän vuoden festivaalin esiintyjät olivat kotimaisia. Kolme iltaa ja neljä laulusolistia, joista valitsin perjantain ja Bianca Moralesin. Biancaa säesti Grani Jazz Quintet ja konsertin teemaksi oli valittu Ella Fitzgeraldin diskografia.
Biancalle Ellan ohjelmisto on tuttua. – Kuuntelin 14-vuotiaana ensimmäisiä kertoja hänen levyään ja innostuin. Sven ”Nagu” Nygård teki silloin minulle ensimmäisiä big band-sovituksia, ja niiden ja uusien kanssa kierrän edelleen. Kävimme muuten viime kesänä tapaamassa Nagua, joka täytti 90 vuotta. – Hän on hyvissä voimissa.
– Ellan hittejä on niin paljon, että valinta ei ollut helppoa ja niinpä myös kvintetin muusikot olivat kukin saaneet valita omia suosikkejaan. Konserttimme listalta löytyy mm. Don’t Get Around Much Anymore–All The Things You Are-It´s Only A Paper Moon–Blue Skies-Misty jne.
Lullaby Of Birdland alkoi bassoklarinetin ja Biancan duolla ja versio toikin kivaa lisäväriä sovituksiin. How High The Moonissa kuultiin Biancan taidokasta scat-laulua ehkäpä viiden-kuuden kooruksen verran. – Ellan jossakin liveversiossa niitä taisi olla 55.
Someone To Watch Over Me ja Misty erottuivat tempoltaan ja ilmeeltään, ja Lady Be Goodissa yleisön laulatus oli hauska. Yleisön yhteislaululle luvan antoi paikalla ollut Presidentti Tarja Halonen, joka kuuluu Biancan ja myös Åke´s Jazz Festin ystäviin.
Kvintettikokoonpano koostui normaaleista jazzsoittimista lukuun ottamatta Teppo Salakan bassoklarinettia ja kontra-alttoklaritettia. Kontra-altto on hauska soitin, jolle ei oikeastaan ole kirjoitettu mitään klassisessa orkesterikirjallisuudessa.
Sitä käytetään erilaisissa klarinettiyhtyeille kirjoitetuissa sovituksissa. Ess-vireisen soittimen äänenväri on korvalle miellyttävä ja Teppo on itse soittanut levyllisen kappaleita kontra-altolle ja bassoklaralle sovitettuna. (Urban Visions ETTCD 5, FI52 200001-200013). Kannattaisi tehdä toinenkin!
Svengaavasta kompista vastasi Thomas Branders, Robi de Godzinsky, Fred Ahlberg ja Rabbe Hjelt, joista kukin sai vuorollaan soolotilaa. Robin bassolinjat ovat nautittavia, Fred ja Thomas antoivat toisilleen tilaa niin ettei soinnuista tullut liian ”ahtaita” ja Rabbe on Granin luottorumpali, jonka varmuus säilyy tyylistä ja temposta riippumatta.
Instrumentaalinumeroina kuultiin You Took Advantage On Me, Whisper Not ja illan huikein veto After You Have Gone matalalla klarinetilla soitettuna. Teppo Salakka aloitti jazzuransa vuonna 1994 Classic Jazz ry:n pienyhtyekurssilla Otavassa. – Siihen asti olin soittanut stemmoja lapuista. Kun tutustuin Pentti Lasaseen ja kurssin muihin muusikoihin rohkaistuin ja tällä tiellä ollaan.
Kiitoksen ansaitsee Kauniaisten jazzmusiikin kannatusyhdistys, joka jatkaa Åke Grandellin aloittamaa perinnettä kunniakkaasti.
Bianca goes Ella, Bianca Morales & Grani Jazz Quintet
19.11.2021 klo 19.00
Nya Paviljongen – Uusi Paviljonki
Grankulla – Kauniainen