Festivaalien taiteellinen johtaja Edward Mattson oli tarkistanut myös ohjelmaprofiilia. Tällä kertaa painopiste oli kokeilevamman jazzin ja nuoren polven muusikoiden esittämän (jazz)musiikin puolella. Mukana oli korkeatasoisia artisteja niin Pohjolasta kuin jazzin synnyinmaastakin.
Perinteisen jazzin ystävä jäi ehkä kaipaamaan enemmän sitä musiikkia, jossa on kolme selkeää peruselementtiä sopusoinnussa keskenään eli melodia, harmonia ja rytmi. Klassisessa jazzissahan rytminen lähestymistapa on päällimmäisenä.
Miten uudistukset onnistuivat? Uuden organisaation sisäänajossa on aina omat ongelmansa, mutta pääosin järjestelyt sujuivat varsin mallikkaasti. Ahvenmaalaisilla on pitkät perinteet ja vahvaa osaamista erilaisten kulttuuritapahtumien organisoinnissa.
Tanskalaisten arkkitehtien Dan Christensenin ja Gorm Trønderin suunnittelema Ahvenanmaan ylpeys, Alandica näyttää täyttävän hyvin sille asetetut tavoitteet myös jazzkonserttien näyttämönä. Tanskalaiset hallitsevat meren ääreen tulevien rakennusten suunnittelun. Jyhkeä punamusta talo istuu varsin hyvin paikalleen vaikka sen ulkoista olemusta on hieman kritisoitukin.
Alandican sisätilat ovat erikoisen onnistuneet. Vaalea puu, kauniit tekstiilit ja ulkoa lankeava valo antavat ilmettä käytännölliselle yleisölämpiölle, joka yhdistää talon eri toimintoja toisiinsa. Lämpiössä on myös avara kahvio, jossa oli mukava nauttia taiteellisen johtajan oman orkesterin, Edward Mattsson Quartetin tasokaasta taukojazzista perjantaina ja lauantaina.
Seuraamistani konserteista parasta antia tarjosi perjantai-illan mielenkiintoinen Vladimir Shafranov Trio ja “Nordic Trumpet Battle”, joka jäi valitettavasti hieman torsoksi. Kolmen erinomaisen trumpetistin “taistelu” piti olla Jan Allanin (SE), Tero Saartin (FI) ja Fredrik Erlandssonin (AX) välinen “kisa”, mutta viimeksi mainitulle oli tullut viime hetken este.
Festivaalien yleisötavoitteiden toteutumista hankaloitti samaan ajankohtaan osunut “Kulturnatten”, joka varmasti verotti jonkin verran jazztapahtumiin osallistuvien määrää. Aikaisemmat Alandia Jazzeissa pidetyt gospel-konsertit kauniissa St Göranin Kirkossa ovat olleet useinmiten yleisömenestyksiä. Tällä kertaa esimerkiksi perjantain Bobo Stenssonin (SE) musiikki, vaikka hän on loistava pianisti, ei puhutellut kaikkia jazzin ystäviä.
Manner-Suomesta ja muualta tulevia festivaalivieraita ajatellen ohjelmiston rakenne voisi olla tiiviimpi ja paremmin suunniteltu kulkuyhteyksien kannalta. Useimmat Jazz Festivaaleihin tulevat ihmiset haluavat kuitenkin kuulla ensi sijassa jazzia. Viidelle päivällä ripotellut konsertit jättävät ehkä liikaa “luppoaikaa” vaikka Ahvenanmaalla on tarjota elämyksiä monenlaiseen makuun.
Eikö sunnuntaille sijoitettu ainoa tapahtuma “Duke Ellington Sacret Concert” olisi voinut olla jo lauantaina? Sehän oli kuitenkin yksi tämän vuoden festivaalien kiintoisimmista projekteista. Nyt Projektkörenin esitys jäi monilta kokematta hankalien laivavuorojen takia.
Keep Swingin´
Martti Koljonen
dixieturisti
KUVAT Fred Stén