• Yhteystiedot
28.03.2023 06:00
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Ainutlaatuisen uran loistava huipennus

Toimitus
25.5.2022
Festivaaliraportit
A A

Kuvat: Hendrik Meyer, NA ja MK

Ainutlaatuisen uran loistava huipennus

Joachim Schlese (vas.) ja Karsten Uhlmann (Uta Schirmer)

– Dresdenin ”Dixie King”, Joachim Schlese (82), yksi festivaalin perustajista vuonna 1971 on tehnyt siitä maailman suurimman perinteisen jazzin festivaalin. Hän päättää aktiivisen uransa juhlavuoden myötä. Yli 50 -vuotta johtajuutta, 50 festivaalia keskeytyksettä. Hän on luonut jotain, mikä on vertaansa vailla maailmassa! Joachim Schlese on kirjoittanut itsensä jazzin historian kirjoihin.

Joachim Schlese

– Tiimimme kunnioittaa aina hänen perintöään ja jatkaa nöyränä Dresdenin Kansainvälistä Dixieland festivaalia, lupasi tapahtuman tiedottaja Hendrik Meyer. – Olen ylpeä saavutuksestani, totesi Schlese vaatimattomasti lehdistötilaisuudessa.

Sunnuntaina 22.5 päättynyt juhlafestivaali oli yleisömenestys. Yli 400 000 dixiefania nautti kahdeksan päivää tunnelmista bratwurstin ja oluen kera.

Joachim Schlese on tuottanut tiimeineen Dresdeniin vuosien varrella 551 yhtyettä 48 maasta. Juhlafestivaaleilla 15.-22.5 esiintyi 42 bändiä kymmenestä maasta, iloinen dixieland soi turuilla ja toreilla 280 muusikon esittämänä 250 tuntia.

– Jouduimme siirtämään vuodelle 2020 suunniteltua tapahtumaa kahdesti koronapandemian vuoksi. Olemme nyt iloisia ja kiitollisia, että saimme vihdoin viettää 50-vuotisjuhlia ja, että fanimme ovat pysyneet meille uskollisina, iloitsi Hendrik Meyer.

Frauenkirchen tori täyttyi
Open Air Junge Garde

– Viime viikkojen hyvän ennakkomyynnin ansiosta monet tapahtumat olivat loppuunmyytyjä. Suuren kysynnän vuoksi lisäsimme vielä uuden tapahtuman lyhyellä varoitusajalla.

– Myös talousvaikeuksien partaalla ollut Dixieland-paraati festivaalin päätteeksi voitiin toteuttaa suunnitellusti. Se oli meille iso ja tärkeä tavoite, jossa onnistuimme yleisön ja fanien ansiosta.

Dixietä Hollannista

– Kiitolliset ja iloiset kasvot, positiivinen energia, jota kohtasimme kaikissa festivaalin tapahtumapaikoissa, oli meille järjestäjille paras palaute.

Havaintoja pääkonserteista
Kulttuuripalatsissa ei näyttänyt yleisön puolesta olevan kovin kansainvälistä. Loppuunmyyty 1800 hengen sali täyttyi lähinnä keski-iän ylittäneistä saksalaisista dixien ystävistä.

He olivat hankkineet lippunsa jo kaksi vuotta sitten, mutta jaksoivat odottaa sitkeästi koronan läpi. Svengaavaksi oldtime-jazziksi kutsutun livemusiikin sykettä ei voi vastustaa!

Salin äänentoisto oli järjestetty pystyttämällä jokaiselle soittajalle etukäteen erilliset mikrofonit. Tilan luontainen sinfoniaorkesterille optimoitu akustiikka ei tarjonnut parasta mahdollista äänentoistoa. Rytmikäs Dixieland puuroutui aika ajoin, trumpetin ja sopraanosaksofonin kuuluessa äänimaton yläpuolella.

Mikrofonien ohjaus ei myöskään toiminut aivan oikea-aikaisesti. Ensimmäisellä puoliajalla sekä yleisö että esiintyjät tuskailivat huonosti kuuluvan musiikin kanssa.

Ulf Dreschel

Toisen puoliajan jälkeen äänikanavien tunnistus mikseripöydän takana oli jo selkiytynyt, vaikka edelleen pianoa, banjoa tai kitaraa kuuli harvoin. Komppi jäi niin sanotusti pimentoon.

Kulttuuripalatsin konsertit juonsi Ulf Drechsel ja esitteli saksalaiseen tyyliin bändit ja kappaleet laajasti. Ulfin isä “Dr. Jazz”, Karlheinz Drechsel (1930-2020) kuului festivaalin perustajiin ja toimi pääkuuluttajana kaikilla festivaaleilla alusta lähtien vuoteen 2019 saakka.

”Dixieland International” pe 20.5.
Jazz Steps Band (H): Michael Supnik (tp), Zoltán Finok (cl, sax), Mátyás Papp (tb), Gabor Cselik (p), Balázs Lázár (g), Péter Chakó (db) ja Bendegúz Varga (dr). www.jazzstepsband.com

Soittajat hallitsivat tekniikan, soolot ja tuntevat nuotit viimeisen päälle Finokin tekemiä sovituksia myöten. Esitetyt kappaleet sekä yhteissoitto oli hieman hiomatonta. Yleisökontakti kärsi, kun muusikot tuijottivat tiukasti nuotteihin.

Tavaratalojazzia Amazing JB

Nils Conrad and his Amazing Jazzband (NL): Koos van der Hout (tp, voc), Marco Kuipers (ss, ts, cl), Bas van Gestel (tb, voc), Mark van der Feen (p), Richard Endlich (bj), Jos van Bueren (db) ja Nils Conrad (dr). www.ncjazzband.nl

Conrad jatkaa kunniakkaasti oppi-isänsä Huub Janssenin (1937–2008) jalan jäljillä. Janssen oli eurodixien johtavia rumpaleita.

Janssen soitti omien kokoonpanojensa lisäksi legendaarisessa Dutch Swing College Bandissa 25-vuotta.

Bas van Gestel on loistava laulava pasunisti joka osasi kosiskella saksalaisyleisöä mukaan yhteislauluun.

Pianisti Mark van der Feen esitti virtuoosimaista osaamistaan pitkässä Battle Hymn of the Republicista tehdyssä sovituksessa, jonka tyyli soljui sujuvasti gospelista jump bluesin kautta boogie woogieen.

Van der Hout loisti hienossa St James Infirmary -tulkinnasssaan, jossa käytettiin myös trumpetin herkempiä soundeja ja suhuääniä. Nils Conrad soitti itseoikeutetusti häneltä odotetun pitkähkön soolon.

Nils Conrad and his Amazing Jazzband
Gunhild Carling & Family

Gunhild Carling & Family (SE): Gunhild Carling, multi-instrumentalisti (mm. tp, tb, harp, fl, ym.), Ulf Carling, Max Carling, Aina Carling, Nanna Carling, Wilhelm Carling, Håkan Persson, Petronella ja Gerd Carling, Mauritz Lindström ja Herman Carling. www.gunhildcarling.net

Kolmensukupolven perhebändi. Nanna otti tilaa tädiltään Gunhildiltä tehden kuulutuksia ja laulaen mm. C´est Si bon. Gunhildin tulkitsema Swedish Tiger, ruotsinkielinen sanaleikki vaikenemisesta meni selittämisestä huolimatta saksalaisyleisöltä ohi, mutta nosti siitä huolimatta tunnelman kattoon.

Takapotkua jameissa

Yhteisissä jameissa jyvät erottuivat akanoista, jopa rautaisten ammattilaisten soolot olivat varsin keskinkertaisia. Carlingin perhe loisti hienoilla pelimannitaidoillaan ja osasivat parhaiten sopeutua tilanteeseen.

”Kansainvälisen Dixielandin” ohjelmisto oli varsin edustava kattaus nopeatempoisia ragtime-, dixieland-, ja swingkappaleita bluesin ja balladien jäädessä vähemmälle. Yleisön kestosuosikit I wanna be like you ja What a wonderful world saatiin kuulla illan aikana kahdesti. Saksalaisyleisö taipui spontaanisti mukaan musisointiin ja taputtamaan ykkösellä ja kolmosella.

Varsinkin hollantilaisorkesteri yritti sitkeästi kääntää taputukset takapotkuille, eli ns. kakkosneloselle, näyttämällä esimerkkiä onnistuen siinä ehkä parin tahdin verran kerrallaan.

”Das Grosse Konzert” la 21.5.
Allotria Jazz Band (DE): Rainer Sander (cl), lead), Colin T. Dawson (tp. flh, voc), Andrey Lobanov (tp, flh), Mathias Götz (tb), Thilo Wagner (p), Peter Cischeck (b) ja Gregor Beck (dr). www.allotriajazzband.de

martti_koljonen
Thilo Wagner

Kaksi trumpettia seitsemän hengen jazzbändissä vaatii tiukat sovitukset, jotta ei astuta toisten varpaille. Toisinaan tämä onnistuu, toisinaan ei.

AJB:ssä oli Chicago-tyylin mukaiset, tiukat sektiokuviot, varsinkin Benny Goodmanin big band-tyyliin arratuissa kappaleissa.

Kollektiivisen improvisoinnin aikana vaskien ylipaino tahtoi kostautua Rainer Sanderin klarinetin jäädessä hieman jalkoihin.

Thilo Wagnerin oivalliset, virtuoosimaiset pianosoolot olivat karkkia korville ja nostattivat hymyn koko yleisön huulille.

AJB:n Gregor Beckiä (s. 1958) pidetään yhtenä Euroopan arvostetuimpana rumpalina. Hän on soittanut mm. legendaarisen Chris Barberin (1930–2021) bändeissä seitsemän vuotta. Beck hallitsi nyanssit tarkalla timingillä.

Allotria Jazz Band
Alice in Dixieland

Alice in Dixieland (NL): Marit van der Lei (voc), Suzan Veneman (tp, voc), Anja Nielsen (ts. voc), Mijin Kim (p), Sylvia Maessen (b, voc) ja Lielian Tan (dr). www.aliceindixieland.nl

Suzan Venemanin ammattimaisen heleän kirkas trumpetti kantoi kaikissa rekistereissä ja nosti koko yhtyeen uudelle tasolle. Klarinettia ei jäänyt kaipaamaankaan, sillä Anja Nielsenin tekemät nerokkaat sovitukset kietovat yhteen sekä Andrews Sisters-tyyliset close harmony laulustemmat että rytmiltään ja tyyliltään vaihtelevat instrumentaaliosuudet.

Vokalisti Marit van der Lei puhalsi selkeällä artikuloinnillaan ja kirkkaalla, konstailemattomalla lauluäänellään uutta virtaa ja raikkautta vanhoihin standardeihin. Jopa vanhat, puhkisoitetut dixie-standardit saivat uutta potkua, virtaa ja yleisön innostumaan. Tiedä häntä onko bändin valtavirrasta poikkeavalla sukupuolijakaumalla osuutta asiaan…

martti_koljonen
Dixieladyt vauhdissa
Anja Nielsen
Marit van der Lei (vas.), Sylvia Maessen ja Lielian Tan

Royal Garden Blues, vuonna 1919 sävelletty Original Dixieland Jass Bandin klassikko vaatii normaalisti kolme puhaltajaa toimiakseen harmonisesti ja rakenteellisesti. Mutta niin vain Anja Nielsen onnistui sovituksessaan jakamaan tehtävät tasan trumpetin, saksofonin ja pianon välillä siten, että kokonaisuudesta tuli raikas ja ilmava.

Ain’t she sweet, Marit van der Lein´in noustessa lavalle laulutrio oli täydellinen ja bändin a cappella -ulottuvuus paljastui. Mietimme olisiko Alice in Dixieland vielä nautittavampi kokonaisuus kolmella puhaltajalla, jos van der Lei opettelisi soittamaan klarinettia tai pasuunaa…

Tin Pan Alley-sävelmissä Whispering ja ”Please don’t talk about me when I’m gone” Nielsenin a cappella-sovitustaidot pääsivät oikeuksiinsa. Ikävä kyllä salin äänimiehet onnistuvat pilaamaan nautintoa, sillä vain melodiastemma erottui kompin päällä Venemanin ja Nielsenin laulumikrofonien ollessa aivan liian hiljaisella.

You don’t know how much you can suffer Andrews Sistersin molliballadi päätti setin hieman alakuloisissa tunnelmissa. Edeltävä Who’s Sorry Now olisi ehkä ollut juhlavampi päätöskappaleena. Laulustemmat olivat todennäköisesti taas kappaleen vahvin osuus, mutta valitettavasti eivät kuuluneet yleisöön asti.

martti-koljonen
Olivier Franc
Olivier Franc Quintet

Olivier Franc Quintet (F): Olivier Franc (ss, cl), Benoit De Flamesnil (tb), Jean Baptiste Franc (p), Pablo Burchard (db) ja Thomas Racine (dr). www.olivierfranc.monsite-orange.fr

Olivier Franc Quintet tarjosi pelkistetyn, Sidney Bechet’n sopraanosaundin pohjalle rakennetun kokonaisuuden. Kahden puhaltajan yksittäisen soittotaidon varaan rakennettu konsertti oli paikoitellen hieman yksitoikkoista kuunneltavaa, vaikka virtuooseja olivat sekä Franc että pasunisti De Flamesnil.

Kappalevalinnat olivat erikoinen sikermä Bechet’n tuotantoa, Francin omia sävellyksiä ja vanhinta gospel- ja NO-tradia. Kvintetti näytti kyllä instrumentalistien monipuolisen osaamisen, joskin Dixieland-yleisölle olisi kelvannut perinteisemmät poljennotkin Francin diskografiasta.

Niklas Andersson (vas.), Joachim Schlese ja Martti Koljonen

Dixieturistien “virkatehtävä”
Suomalaisia dixiesoundeja saatiin  kuulla Dresdenissä jo neljänsille festivaaleille vuonna 1974 sekä 1976 ja 1980 DDT Jazzbandin tuomana. Vuoden 1976 kokoonpano esiintyi nimellä Finnish Dixieland All Stars, jonka runkona oli DDT:n miehistö.

Sittemmin suomalaista dixietä on kuultu Dresdenissä legendaarisen East Bottom Dixiemenin (1981) ja Polaris Celebration Bandin (1984 ja 1990) esittämänä. Vuonna  2015 Acoustic Dixie Six ja Nina Lindroos hurmasivat Elben rannoilla 45-vuotisfestivaalin juhlayleisöä. Keikka oli AD6:lle jo kolmas kerta Dresdenissä.

Jazzrytmit aloitti Dresdenin festivaalien raportoinnin jo paperilehden aikaan vuonna 1996. Siitä lähtien Dixieturisti Koljonen on ollut mukana lähes kaikilla festivaaleilla “kynän” ja kameran kanssa.

Vuonna 2015 Jazzrytmit ja Suomen PerinneJazz ry järjestivät yhteismatkan, johon osallistui päätoimittaja Osku Rajalan johdolla viitisentoista Jazzrytmien ”matkakerholaista”  ja toimituskunnan jäsentä.

Uta Schirmer (vas.), Joachim Schlese ja Hendrik Meyer

Em. ote Niklas Anderssonin onnittelupuheesta festivaalien johdolle pe 20.5 pidetyssä vastaanottotilaisuudessa. Dixieturistit veivät juhlaan Suomen PerinneJazz ry:n, Jazzrytmien ja DDT Jazzbandin tervehdyksen ja onnittelut.

Vastaanottajina festivaalijohtaja Joachim Schlese, mediapäällikkö Hendrik Meyer ja pr-päällikkö Uta Schirmer. Syntymäpäivälahjaksi annettiin parasta suomalaista perinnejazzia mm. Classic Jazz Society All Stars -kaksoisCD ja SPJ:n pinssejä.

 

50. DIXIELAND FESTIVAL DRESDEN, SAKSA 15.– 22.5.2022

51. DIXIELAND FESTIVAL DRESDEN, SAKSA 14.– 21.5.2023

Teksti: “Dixieturistit” Niklas Andersson ja Martti Koljonen

Niklas Andersson (s. 1973) debytoi Dresdenissä Jazzrytmien toimittaja/valokuvaajana. Hän soittaa trumpettia mm. DDT Jazzbandissa, Reunion Big Bandissa ja liidaa 1989 perustettua Acoustic Dixie Six bändiä. Niklas on Suomen PerinneJazz ry:n sihteeri ja hallituksen jäsen. Siviilissä hän toimii energia-alan tietohallinnossa ja on koulutukseltaan diplomi-insinööri

 

ShareTweetSendSend
Toimitus

Toimitus

Aiheeseen liittyvää

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Matti Laipio
5.3.2023

Afroamerikkalainen kuvataiteilija ja kansalaisoikeusaktivisti Charles White ( 1918-1979 ) maalasi vuonna 1939 Howard-yliopistossa olevan seinämalauksen Five Great American Negroes, jossa...

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Matti Laipio
4.3.2023

Savoy Jazzfestien vakioesiintyjänä on ollut alusta lähtien UMO Helsinki Jazz Orchestra, jonka solistivieraana on ollut tähän asti aina laulajatar. Tänä...

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Matti Laipio
3.3.2023

Onpa hän melkoinen! Hän on vasta 23-vuotias, mitä hänestä vielä tuleekaan? Tällaisia olivat yleisön kommentit torstai-iltana Savoy-teatterissa, jossa helmikuussa tuplasti...

Viikon suosituimmat

Taike antoi yhdeksälle jazzfestivaalille avustusta

21.3.2023
Jussi Lehtosen runsaudensarvi –  Sibis Alumni Big Band Musiikkitalossa

Jussi Lehtosen runsaudensarvi –  Sibis Alumni Big Band Musiikkitalossa

23.3.2023

Orasmaan ja Lötjösen duo paljastui kuin puuttuvaksi palaseksi suomalaisen jazzin parnassoa

27.3.2023

Suosittelemme

Digelius sulkee ovensa huhtikuun alussa

Digelius sulkee ovensa huhtikuun alussa

2.3.2023

Lester Lives!

23.3.2023

Savolaiset ottavat varaslähdön kansainväliseen Jazz-päivään

6.3.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo