Espoon April Jazz on vuosikymmenten ajan ollut tunnettu laulupainotteisesta ohjelmistostaan perustajansa Martti Lappalaisen linjauksena. Tänäkin vuonna festivaaleilla on kuultavissa monia tyylejä edustavia laulajia jazzista fadoon. Laulumusiikkia edusti myös torstai-iltana Tapiolasalissa esiintynyt monikansallinen a capella-lauluyhtye Accent.
Ilman soitinsäestystä esiintyvillä a cappella-yhtyeillä on pitkät perinteet. Afrooamerikkalaisessa musiikissa tälläisia on ollut runsaasti gospelissa jo toistasataa vuotta. Samoin monet 1950-luvun doowop-yhtyeet toimivat ilman säestäjiä. Modernin a cappella-suuntauksen pioneerina voi pitää 1960-luvun lopulla perustettua The Persuasions’ia, jonka taidokkuutta itsekin pääsin kuulemaan 1980 New Orleansissa.
Varsinainen a capellan boomi alkoi joskus 1980-luvulla ja nyttemmin maailmalla toimii lukemattomia tämän tyylin lauluyhtyeitä, joista menestyksekkäin on ollut April Jazzissa 2016 esiintynyt Take 6. Suomessa a cappella-yhtyeitä ovat edustaneet taidokkaimmin Rajaton ja Club For Five sekä äskettäin lopettanut Fork, jotka kaikki ovat myös menestyneet kansainvälisesti.
Accent on todellinen internet-ajan luomus. Sen jäsenet näet tutustuivat toisiinsa YouTubeen lähettämiensä videoiden kautta 2011, minkä jälkeen he toimivat etänä.Vasta 2014 myöhemmin he kohtasivat ensimmäistä kertaa fyysisesti, jolloin myös Accent varsinaisesti lähti liikkeelle.
Mukana yhtyeessä on kuusi laulajaa ranskalainen Jean-Baptiste Craipeau (ykköstenori), ruotsalainen Simon Åkesson (kakkostenori), kanadalaiset Danny Fong (kolmostenori) ja Andrew Kesler (nelostenori), englntilainen James Rose (baritoni) ja amerikkalainen Evan Sanders (basso).

Accent on menestynyt varsin hyvin, he ovat tehneet laajoja kiertueita ympäri maailmaa ja tehneet useita levyjä. Korona tosin vei yhtyeen telakalle kahdeksi vuodeksi, vasta maaliskussa he aloittivat jälleen toimintansa. April Jazzin konsertti taisi olla heidän ensikonserttinsa pitkään aikaan eikä keikkkalenteri vieläkään näytä yhtyeen kotisivun mukaan kovin täydeltä.
Pitkä tauko tuntui heijastuvan myös Tapiolasalin konserttiin. Toki taitavia laulajia he kaikki ovat yhdessä ja erikseenkin, mutta tällaisille yhtyeille usein ominainen hyvin rullaava show-kokonaisuus ontui lievästi. Nyt konsertti koostui monenlaisista palasista. Ihan hauskoja olivat esimerkiksi heidän taitavasti luodut demonsa musiikillisista lähtökohdistaan, samoin neljän laulajan oiva rekonstruktio Accentin yhden esikuvan Hi-Lo’s-lauluyhtyeen tyylistä. Todellinen taiturisuoritus oli heidän tribuuttinsa skandinaaviselle 1950-60 -lukujen yhtyeelle Swe-Danesille, jossa kolme accentlaista erittäin osaavasti ja hauskasti imitoi yhtyettä ja heidän säestäjiään.
Illan jazzikkain numero oli heidän hyvin svengaava versionsa vanhasta It’s Only A Paper Moon’ista. Olisin suonut kuultavan enemmänkin jazzkappaleita, joita kuulema yhtyeen repertoaarissa olisi ollut. Nyt tarjoiltiin pääasiassa pop-kappaleita ja ripaus myös gospelia. Jälkimmäisessä kunnostatui soololaulajan britittibaritoni James Rose.
April Jazz 2022: A capella-lauluyhtye Accent Tapiolasalissa 28.4.