• Yhteystiedot
23.03.2023 22:43
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Jazzkaar 2017 avattiin suurteoksella, vallankumouksellisella jazzilla ja kotikonserteilla

Matti Komulainen
25.4.2017
Festivaaliraportit
A A

Kuvat: Matti Komulainen

Jazzkaar 2017 avattiin suurteoksella, vallankumouksellisella jazzilla ja kotikonserteilla

Telliskiven Jazzkaar-alueen Vaban Laban ja Punasen Majan sisäänkäynnit.

28. Jazzkaar avattiin viime perjantaina 21.4. Tallinnassa. Vapunaattoon 30.4. jatkuvaan tapahtumaan sisältyy 75 konserttia. Baltian suurimman jazzfestivaalin esiintyjät tulevat Viron ohella kaikkiaan 22 maasta. Kolmantena vuonna peräkkäin pääkallopaikkana toimii Telliskiven alue Vaba Lava ja Punane Maja -estradeineen. Ohjelmaa on myös muualla Telliskivessä, samoin kuin ympäri kaupunkia. Tallinnan lisäksi Jazzkaar ulottuu 11 muulle paikkakunnalle eri puolille Viroa.

Roberta Laasin piirroksista saattoi bongata tuttuja kasvoja Jazzkaarissa.

Ohjelma koostuu tänäkin vuonna monipuolisen jazzkimaran lisäksi muista ajankohtaisista tyyleistä soulista elektropoppiin. Avajaisviikonloppu tarjosi rikkaan spektrin erilaisia musiikkeja. Tarjolla oli myös kotikonsertteja. Pyhäpäivän ilmaistapahtumat vuorostaan vetivät Telliskiveen kokonaisia perheitä nauttimaan elävästä musiikista ja kauniista säästä.

Menuun mahtui monenlaisia yllätyksiä. Kiinnostava lisä oli vaikkapa Vaban Lavan 100 Days of Jazz -näyttely. Se esitteli Roberta Laasin piirroksia jazzmuusikoista. Brasiliassa asuvan virolaistaiteilijan kasvogalleriassa oli nähtävillä Miles Davisin ja Charles Mingusin kaltaisten ikonien näköiskuvien ohella suomalaisia vaikuttajia, kuten Olavi Louhivuori ja Mikko Innanen.

Perjantai 21.4.   

Avajaispäivä oli kuin festivaali pähkinänkuoressa. Kira Skovin ja Maria Faustin produktio In the Beginning toi lavalle tanskalaissolistin ja virolaisen saksofonisti-säveltäjän lisäksi jazzyhtyeen ja kuoron. Pian 75 vuotta täyttävä hollantilaisrumpali Han Bennink luotsasi vuorostaan improvisaation ulottuvuuksia virolaisen trion Jaak Sooäärin, Laura Põldveren ja Kadri Voorandin kera. Manchesterilainen

ira Skov (vas.) ja Maria Faust toivat Jazzkaariin ison sävelproduktionsa.

GoGo Penguin näyttäytyi modernin voimasoiton airuena ja illan päättänyt paikallisyhtye I Wear* Experiment tarjoili sähköistä klubisykettä volyymillä, joka sai koko estradin resonoimaan.

Skovin ja Faustin osuudessa Vaballa Lavalla jazzkokoonpano ja kuoro toimivat paitsi vivahteikkaana säestyksenä solistille, myös omillaan. Isokaarisen sävelteoksen keskelle oli varattu tilaa improvisoinnille, jolloin ryhmä pääsi loistamaan toden teolla. Skov ilmensi lavaolemuksellaan dramaattisuuden ulottuvuuksia, jotka oli kirjoitettu polveilevaan sävelteokseen. Akustisen ensemblen svengi tempaisi mukaansa maanläheisellä orgaanisuudellaan. Faust kapellimestaroi kokonaisuuden saksofonistin pallilta elekielen ja ilmeiden kertoessa onnistumisen euforiasta.

Han Bennink on iskussa juhlavuonnaan.

Irti muodon raameista sekä muista totutuista kaavoista tempaisi paikoin kokonaan Han Bennink. Patteristi on symboloinut monelle vitaalia ketteryyttä kautta uransa. Perjantai-illan konsertti todisti, että rytmipantteri oli huikeasssa iskussa – edelleen. Hennink astui lavalle muodollisuuksitta ja alkoi taikoa musiikkia kioskistaan.

Kitaristi Jaak Sooäär liittyi seuraan yhtä luontevasti päästäen kielipelinsä rähisemään eleettömästi. Laulajat Laura Põldvere ja Kadri Voorand täydensivät armadaa pidäkkeettömällä vokaaliakrobatialla Voorandin istuessa välillä myös pianon ääreen.

Han Bennink, Jaak Sooäär, Laura Põldvere ja Kadri Voorand improsivat estottomasti.

Moniulotteista improa kopiteltiin nelikon jäseneltä toiselle. Leikittely upposi katsomoon, joka seurasi taituruutta valppaasti. Koplalla oli silmin nähden hauskaa virittäessään äänikokeiluihinsa mitä erilaisimpia ulottuvuuksia niin fyysisellä rutistuksella kuin efektien elektronisella tekniikalla. Bennink liidasi esityksestä mielikuvituksekkaan äänimatkan, jossa oli kaikkea Monkin abstraktista kielestä Duke Ellington -sovituksen It Don’t Mean a Thing (If It Ain’t Got That Swing) viistoihin sävelpintoihin.

Energianpurkauksen aisti Punasen Majan joka soppeen, kun kvartetti tutkimusmatkaili kollektiivisesti musiikkien aavoilla. Sooäär pääsi väläyttämään kitarapedon kynsiään vapaassa pudotuksessa.

Vastaavasti naiskaksikko hallitsi villien irtiottojen tavoin myös tarkan muodostelmalennon. Yhdistelmä oli tehokas, säkenöivä, mielikuvituksekas ja kuuntelijalle oivalluksen iloa tuottava.

I Wear* Experiment tytisytti taloa ja talon väkeä.

Moisen soonisen pyörremyrskyn jälkeen GoGo Penguin kuulosti nimensä mukaisesti jähmeästi taapertavalta jäätikköasukilta. Trio toi mieleen myös 1990-luvun acid jazzin. Kuten verrokista, myös manchesterilaisten menojazzista tuli kiireen ja väkisin pakotetun tehokkuuden vaikutelma. Musiikki tarjoiltiin soittosuoritteina, joissa ei ollut tilaa aidolle lennolle. Trio kuulostikin meluisan tylsältä versiolta modernista voimapianotriosta.

Paikallinen I Wear* Experiment peittosi Kuningaskunnan vieraat bilemielessä kuusi nolla. Klubiorientoitunut trio oli pohjimmiltaan tanssibändi, jolla liikutti kirjaimellisesti täyttä tuvallista yökansaa. Fyysisyys ulottui äänenpaineeseen: tuntui että koko Punanen Maja liikkui kolmikon bassotaajuuksista.

Lauantai 22.4.  

Toinen Jazzkaar-päivä sopi aloittaa kotikonsertilla. Kitaristi, laulaja ja lauluntekijä Andre Maaker esiintyi Enelin ja Jürgenin kotona Veerennin idyllisessä kaupunginosassa. Iltapäivän musiikkisessio kokosi paikalle kolmisenkymmentä vierasta kuuntelemaan trubaduurin lauluja, tarinoita ja tulkintoja.

Maaker oli välitön esiintyjä ja tilaisuus perhejuhlamaisen lämminhenkinen. Laulut veivät Virosta Andalusian kautta Argentiinaan. Mukana oli myös rockin klassikoita, kuten Neil Youngin Old Man. Nuorimpien kuuntelijoiden iloksi Maaker taikoi muun muassa Late Lampaan ja Muumien tunnussävelmät. Teoksiaan Maaker säesti erilaisilla akustisilla kitaroilla, täydennyksenä ukulelea vastaava pieni kitaralele.

Andre Maaker on välitön artisti.
Andre Maaker soitti kotikonsertissa muun muassa kitaraleleä.
Tribute to Tallinn-67: Zbigniew Namyslowski Group.

Tribute to Tallinn-67: Zbigniew Namyslowski.

Kahden yhtyeen Tribute to Tallinn -67 -konsertti oli Jazzkaar-viikonlopun huipentuma monille paikallisille, muisteltiinhan sillä puolen vuosisadan takaisia tulenarkoja  tapahtumia. Jazz symboloi tuolloisessa Neuvostoliitossa paitsi länsimaista rappiota, myös vastarintaa, minkä johdosta vallanpitäjät panivat pannaan ilmaisumuodon sen modernissa kuosissa. Kielto tietysti vain lisäsi modernin jazzin vetovoimaa. Sen myötä siihen iskostui sekä vallankumouksellista eetost

Vaban Lavan Tribute to Tallinn -67 -osuuden aloitti Zbigniew Namyslowski Group. Puolalaiskvintetti oli tuulahdus ajalta, jolloin vapaamuotoinen lähestymistapa oli politisoitumisen lisäksi uusinta uutta. Muun muassa Krzysztof Komedan arvostetulla Astigmatic-albumilla (1966) soittanut, edelleen harvakseltaan konsertoiva saksofonisti-guru loisti lavan keskipisteenä, pasunistipoikansa Jacek Namyslowskin ohella. Kaksikko sekä pianisti Slawomir Jaskulke, rumpali Grzegorz Grzybja ja basisti Andrzej Swies kehittivät vuolaan flown, josta välittyi intuitiivinen yhteistyö ja herpaantumaton tarkkuus.

Tõnu Naissoo Unityn fuusio ilmensi niin ikään metodiikkaa, joka luotiin alunperin juuri puoli vuosisataa sitten. Tuolloin se oli Virossa hoteinta hottia, tänään taas oleellinen osa jazzin evoluutiota, ja erottamattomasti myös modernia sävelkieltä. Naissoon vuorottelu pianon ja eri sormioiden välillä Rhodesista Moogiin generoi äänikuvaan rikkautta ja kannusti yhtyettä kurkottamaan vielä ylemmäs.

Tribute to Tallinn-67 – Tõnu Naissoo & Zbigniew Namyslowski.
Tribute to Tallinn-67 – Tõnu Naissoo Unity.
Tribute to Tallinn-67 – Tõnu Naissoo.

Legendaarinen bassoveteraani Toivo Unt oli luonteva ankkuri Naissoon soonisille tutkimusmatkoille. Konkarikaksikkoa peesasivat tarkasti nuoremman polven osaajat, patteristi Ahto Abner, saksofonisti Danel Aljo ja trumpetisti Allan Järve. Hienojen nimikkosettien lisäksi Naissoo veti dueton Zbigniew Namyslowskin kanssa yleisön suureksi riemuksi.

Sebastian Studnitzky soittaa kvartetissaan pianoa ja trumpettia.

Emotionaalisesti syvältä koskettavaa palettia täydensi vielä Sebastian Studnitzky Quartet Punasessa Majassa. Saksalaisen trumpetisti-pianistin (!) johtama kopla yllätti hiipivän intensiivisellä musiikillaan. Elegantin hienostunut sointiyhdistelmä huokui omalaatuista melankoliaa, joka syntyi liiderin instrumenttivuorottelusta. Vähäeleinen pianismi toimi vastavoimana mattasaundiselle puhaltimelle kitaristi Laurenz Karstenin, basisti Paul Kleberin ja rumpali Tim Sarhanin tuella.

Tunnelma tihentyikin hypnoottiseksi. Sointi on tuttu sekä Studnitzkyn vahvalta albumilta Memento (2015) että Bachar Mar-Khalifén ilmaisusta ja monista pohjoismaisista projekteista. Tässä yhteydessä se oli kuitenkin ennen kaikkea positiivinen mielleyhtymä, ei niin että musiikki olisi kuulostanut millään muodoin lainalta.

Meshell Ndegeocello soitti kuin itselleen.

Illan muut ohjelmanumerot eivät saaneet enää lämpenemään iskevän kolmoiskeikan jälkeen. Meshell Ndegeocello viihtyi omassa introvertissä maailmassaan luoden vaikutelman identiteetittömästä bilebändistä. Tosin covereista puuttui alkuteosten hehku. Nina Simonelle kirjoitettu Don’t Let Me Be Misunderstood kalskahti lähinnä flegmaattiselta ja Canin pakahduttava Vitamin C kolisi tyhjyyttään hypnorytmiikan takana. Sielukkuus loisti poissaolollaan – bändi tuntui soittavan itselleen luotaantyöntävän sisäänlämpiävästi.

Itävaltalainen Holler My Dear peittosi kirkkaasti amerikkalaistähdet latauksessa. Kvartetti räiskyi hauskasti ja vei ajatukset klezmerin kautta Balkanin riemastuttaviin hää- ja hautajaisorkestereihin, vaikkei saundi suoraan mitään emirkusturicaa tai goranbregovicia ollutkaan. Laulaja Laura Winkler säteili energisenä keulakuvana ja näytti jäntevine ryhteineen ammattitanssijalta. Iloinen tytinä nappasi hyväntuulisuudellaan myös yleisön, joka tanssi ja polkkasi eläytyen.

Sunnuntai 23.4.   

Pyhäpäivänä Telliskivessä vietettiin avointen ovien päivää. Lauteilla oli kaikkea osin nuorista soittajista koostuvasta Estonian Ukulele Orchestrasta Viron kansainvälisen tähden Kadri Voorandin ja Mihkel Mälgandin kokeelliseen yhteiskonserttiin.

Ukuleleorkesteri täytti Velvet-estradin niin, että osa kuuntelijoista joutui kurkkimaan sisään oviaukosta. Laulaja Ivi Rausi-Haavasalun kera nuoriso- ja harrastekokoonpano tuotti hyvää mieltä silminnähden niin lavalla kuin katsomossa.

stonian Ukulele Orchestra oli Telliskiven perhepäivän vetonauloja.
Kirke Karja (vas.) tyylitteli sormioilla Lauri Kadalipp Social Jazzissa.
Aleksander Paal (vas.) ja Jaan-Alari Jaanson bossailivat pyhäpäivän ratoksi.

Vastapäätä pihan toisella puolella sijaitsevassa Punasessa Majassa lavalle nousi Lauri Kadalipp Social Jazz. Kvartetissa huomio kohdistui saksofonistipäällikön Lauri Kadalippin lisäksi pianisti Kirke Karjaan. Fuusiosta ammentava sointi kupli iloisesti, mitä sormionainen ilmensi eläytymisellään – musiikista tuli myös fyysistä taidetta.

Kadri Voorand ja Mihkel Mälgand tutkivat äänimaailmoja duona.

Saksofonisti Aleksander Paal ja kitaristi Jaan-Alari Jaanson soittivat saman pihapiirin Pudel Baarissa, erikoisoluiden keitaassa. Täpötäysi tuvallinen näytti nauttivan tasapuolisesti niin baarin kuin duon tarjonnasta, jonka musiikillinen olemus kumpusi bossatyyppisestä, letkeän rennosta tunnelmoinnista.

Kadri Voorandin ja Mihkel Mälgandin huima äänipyörre veti vuorollaan Punaseen Majaan. Ohjelma kaartui pianon ja basson vuoropuhelusta, jota kirittiin uusiin sfääreihin rohkean ennakkoluulottomalla efektien hyödyntämisellä. Vaikka pariskunta esiintyi saman konseptin nimissä muutama viikko aiemmin Tallinn Music Weekillä, musiikki oli jälleen uutta syntyessään hetken ehdoilla. Kaksikko kulkikin omaa polkuaan riskejä pelkäämättä.

Pianisti Kristjan Randalu ja multi-instrumentalisti Bodek Janke soittivat standardeja kotikonsertissaan.

Ilta päättyi Sibulakülaan kotikonserttiin, jossa esiintyi Grupa Janke Randalu. Liisan kotiin oli kokoontunut muutama kymmenen improvisoidun musiikin ystävää. Virolaispianisti Kristjan Randalu ja saksalainen rumpali-multi-instrumentalisti Bodek Janke kestitsivät vieraita ilahduttavan ennenkuulemattomilla tulkinnoilla jazzin standardeista.

Sujuvan nokkelan läpisoiton sijaan kaksikko purki aihiot osiin ja kokosi niistä paikoin hyvinkin kubistisia näkemyksiä. Esimerkiksi Herbie Hancockin Cantaloupe Island oli niin erikoinen, että se saattoi jäädä tunnistamatta kokeneeltakin kuuntelijalta. Sen sijaan Miles Davisin So What ja Dave Brubeckin tunnetuksi tekemä Take Five soitettiin tunnistettavina versioina mutta nekin tahtijaoltaan hätkäyttävinä uusioina. Lähestymistapa oli kauttaaltaan niin eloisa ja paneutunut, että innostus tarttui kuuntelijaan

Inspiroivan konsertin lomassa kaksikko kertoi sekä soitteiden taustoista että yhteisistä vaiheistaan huumoria viljellen. Tätä(kin) jazz on parhaimmillaan: aitoa kommunikaatiota, joka koskettaa kaikkia osapuolia.

 

Jazzkaar pe–su 21.–23.4.2017, Tallinna, Viro

 

 

 

ShareTweetSendSend
Matti Komulainen

Matti Komulainen

Aiheeseen liittyvää

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Matti Laipio
5.3.2023

Afroamerikkalainen kuvataiteilija ja kansalaisoikeusaktivisti Charles White ( 1918-1979 ) maalasi vuonna 1939 Howard-yliopistossa olevan seinämalauksen Five Great American Negroes, jossa...

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Matti Laipio
4.3.2023

Savoy Jazzfestien vakioesiintyjänä on ollut alusta lähtien UMO Helsinki Jazz Orchestra, jonka solistivieraana on ollut tähän asti aina laulajatar. Tänä...

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Matti Laipio
3.3.2023

Onpa hän melkoinen! Hän on vasta 23-vuotias, mitä hänestä vielä tuleekaan? Tällaisia olivat yleisön kommentit torstai-iltana Savoy-teatterissa, jossa helmikuussa tuplasti...

Viikon suosituimmat

Taike antoi yhdeksälle jazzfestivaalille avustusta

21.3.2023

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

Suosittelemme

Mezz Mezzrow – “voluntary Negro”

21.3.2023

Taike antoi yhdeksälle jazzfestivaalille avustusta

21.3.2023

Savolaiset ottavat varaslähdön kansainväliseen Jazz-päivään

6.3.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo