• Yhteystiedot
04.06.2023 16:23
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Jazzkilpailut

Nõmmessä voitot menivät Latviaan ja Norjaan

Jouko Kirstilä
13.5.2013
Jazzkilpailut, Ulkomaat (jazz kilpailut)
A A

Kuvat: Matti I. Korhonen

Nõmmessä voitot menivät Latviaan ja Norjaan

Tästä oli kyse

Nuorten jazzlaulajien ja -basistien loppukilpailu käytiin lauantai-iltapäivällä neljän artistin voimin molemmissa sarjoissa vuorottelemalla. Kappaleiden kokonaispituus sai olla korkeintaan 12 minuuttia ja niiden tuli olla eri kappaleita kuin semifinaalivaiheessa esitetyt.  Tuli mieleen, että olisi ollut ehkä parempi, että molempien sarjojen esitykset olisi kuultu peräjälkeen. Arviointi ja erojen huomiointi olisi ollut hieman helpompaa ainakin tavallisen kuulijan kannalta. Kun laulajan jälkeen tuli basisti ja taas laulaja, niin esitykset irtaantuivat toisistaan niin paljon, että helposti ensimmäiset esitykset jäivät viimeisten esitysten jalkoihin, unohduksiin. No, mikäpä siinä, eivätköhän tuomarit pysty analysoimaan tulosta paremmin kuin paikalla ollut yleisö.

Kilpailun aistikkaana juontajana toimi Tuuli Velling
Kilpailun aistikkaana juontajana toimi Tuuli Velling

Voitot menivät tällä kertaa Latviaan ja Norjaan. Laulukilpailun voittajaksi selvisi Rūta Dūduma ja bassosarjan paras oli Christian Meaas Svendsen.  Merkittävää hajontaa kaikesta huolimatta syntyi tuomaristossakin, kun pisteitä oli laskettu yhteen. Tavat arvostaa musiikkia ovat tietenkin henkilökohtaisia mielipiteitä, mutta jos kyseessä on nimenomaan jazzmusiikin kilpailu, niin merkitystä pitäisi olla myös sillä, että valitulla linjalla pysytään.

Bassosarjassa aiheutti myös aika lailla hämmennystä se, että sekaisin oli sekä kontrabasso että sähköinen bassokitara, jotka eroavat melko paljon toiminnaltaan toisistaan. Kontrabasso mielletään jazzmusiikin perussoittimeksi ja voisi sanoa ”oikeaksi bassoksi” tässä mielessä.  Olisi mielestäni ollut luontevampaa, että kilpailu olisi käyty yksinomaan tällä soittimella, jolloin jazzin henki olisi ollut myös tullut paremmin esille. Tämä aiheutti melko kiivastakin keskustelua ja mielipiteet hajaantuivat tässä suhteessa paljon.

Finaalin aloitti Noa Lur samalla rohkealla tyylillään, mitä hän esitti semifinaalivaiheessa. Eläytyminen ja lavakarisma olivat loppujen lopuksi parasta tasoa. Hän oli tehnyt molempiin esittämiinsä kappaleisiin omat sovitukset. Ensimmäinen oli rento musikaalikappale ja toisena hän lauloi kohtalokkaan tunteellisen ja koskettavan Angel Eyes. Lurin esitys oli hyvin eläytyvää, mutta jotenkin tuntui, että siinä oli jonkinlaista kireyttä, vaikka hän kuitenkin pitäytyi selkeästi oikeassa jazzlinjauksessa täydentäen sitä hyvällä scat -laulullaan. Olisin olettanut hänen esityksensä riittävän palkintosijaan, mutta tällä kertaa näin ei käynyt. Hän sai kuitenkin kutsun esiintymään Istanbulin Nardis Jazz Clubille.

Kilpailun avasi voimakas ääninen espanjan Noa Lur
Madridilaista tunteenpaloa
Väkevää draamaa ja eläytymistä

Turkkilaisen Volkan Topakoglun basso svengasi hyvin ensimmäisessä kappaleessa, vaikka alussa jäi sellainen mielikuva, ettei soitto kulkenut ihan tasapainossa orkesterin kanssa. Toinen, Miles Davisin Nardis, alkoi bassosoololla, mikä alussa ei oikein vakuuttanut, mutta kehittyi reippaasti monipuolisemmaksi loppua kohden välisooloissa. Esitys ei tällä kertaa kuitenkaan vienyt Volkania kolmen parhaan joukkoon.

Volkan Topakoglu, tasainen puurtaja Turkista
Hyvää perusbassoilua
Aikalaisen ilmeetöntä tunnelmointia

Semifinaalivaiheen ykkönen Rūta Dūduma aloitti reippaalla musikaalisävelmällä Everybody Loves Baker Street. Pirteä ja rento olemus ja scat-laulu tulkinnat olivat mielestäni parempia kuin edellispäivän esityksessä, jolloin hänen ”yliriehakas” olemuksensa ei oikein innostanut, vaikka tuomarit olivatkin eri mieltä. Toinen kappale oli kilpailun perusajatuksen mukaisesti, hidas balladi, mikä alkoi pianosoololla. ”Sydämeni laulaa rakkauttaan vain sinulle, taivaallisen hellävaraisesti. En voi koskaan tietää, mitä se kertoo minulle, haluan vain olla rakastettu ja hellästi antautua jokaiseen suudelmaan”, lauloi Rūta suloisen antaumuksellisesti. Esitys johti lopuksi voittoon asti ja hän sai palkinnoksi esiintymistilaisuudet ensi vuoden Turku Jazzeille ja Kaunas Jazzeille sekä tulevalle Juub Jääb Festivaalille.

Rüta Düduma aloitti musikaalijazzilla
Tunteeen herkkyyttä…
ja vahvaa tulklkinta

Heikko-Joseph Remmel käytti loppukilpailussa molempia bassoja. Hän aloitti omalla sävellyksellään sähköbassolla, jonka koin aika tasapaksuksi esitykseksi. Siitä en löytänyt juuri minkäänlaista kohokohtaa. Toinen kappale toimi pianotriona ja kontrabassolla soitettuna paremmin, vaikka ei sekään mielestäni suoranaisesti vakuuttanut eikä aiheuttanut suuria värinöitä. Kokonaisuutenaan esityksestä jäi soimaan tummanpuhuva, epämääräisesti seikkaileva, paksu usvamainen soundi. Ajatukseni eivät tässäkään menneet aivan yhteen tuomariston kanssa, mutta enpä ole mikään asiantuntija, joten se siitä. Remmel valittiin toiseksi parhaimmaksi bassosarjassa ja hän sai palkinnoksi kiinnitykset ensi vuoden Rigas Ritmi Festivaalille ja Kaunas Jazzeille sekä Nõmme Jazzeille.  Hän sai myös Eestin Muusikkoliiton myöntämän 300 euron stipendin tunnustuspalkintona, sillä hän oli paras eestiläinen kilpailussa tänä vuonna.

Heikko-Joseph Remmel isänsä Taavon jalanjälkiä astelemassa
Tiukkaa rutistusta
Sähköistä tasapainottelua

Christian Meaas Svendsen oli oma suosikkini, johtuen todennäköisesti hänen vapaasta, jopa abstraktistisesta esittämistyylistään, jolla hän erottui muusta joukosta. Tässä suhteessa ajatukset menivät yhteen myös tuomariston lopullisen päätöksen suhteen. Christian oli ykkönen myös heidän papereissaan. Hänen ykköstilansa toi palkinnoksi esiintymismatkat Pori Jazzeille sekä Tallinnan Jazzkaareen.

Loppukilpailun hän aloitti coltranekappaleella tyylitellen pitkällä ja näyttävällä alkusoololla. Toinen kappale oli hänen oma sävellys, jonka hän esitti soolona. Jousen kanssa edennyt esitys oli kuin ”ryöstöretki” tuntemattomaan. Tällä tutkimusmatkallaan Christian haki superäänien suhinaa, ilmavaa vapautta, avointa kantavaa ilmatilaa ja avaruudellista painottomuuden koskemattomuutta. Laaja, erikoinen seikkailu hämärän rajamaille tuntui vievän kuulijan viimeiselle matkalle löytääkseen rauhallisen leposijan.

Christian Meaas Svendsen soittimensa taituri
Standardien perintoa
Avantgardismin vapautta

Puolalainen Joanna Kucharczyk aloitti omalla kappaleella, millä ei esittäjän mukaan aluksi ollut nimeä, mutta sai myöhemmin nimen Farewell, mikä perustui hänen omaan elämänkokemukseensa. Sen hän aloitti ensin pianon ääressä laulaen syvällä surullismielisellä haikeudella. Vaihto kesken kappaleen pelkkään lauluun, kävi näppärästi ja orkesteri liittyi mukaan lähes huomaamatta. Laulussa korostui hyvästijättö ja sen tuoma yksinäisyys. Sydämeen jäi haikeus, mutta myös tilaa muistoille. Toinen kappale oli alkuperältään puolalaiseen kansanlauluun perustuva sävellys. Hän onnistui erinomaisesti lauluissaan, jos asiaan tulkitaan tiukasti jazzilmeellä. Jazzlauluun oleellisesti kuuluva scat-laulu toimi hienosti ja hän sai sen kulkemaan laaja-alaisesti monella äänitasolla. Hän oli ehdottomasti kärkikaartia, mutta voittoon hänen esityksensä ei riittänyt. Toinen sija oli tuloksena, tosin sekin niukasti samalla pistemäärällä kolmannen kanssa.

Joanna Kucharczykin herkän hieno balladi alkoi flyygelin kanssa
Kilpailun upeintan balladi
Räiskyvän menevä kansanlaulujazz

Coltranen Impressons -esitys, jolla Martin-Eero Kõressaar aloitti, oli vaikuttavan tehokkaan oloista ja rytmikästä. Martin-Eero eläytyi esittämiseen koko kehollaan ja ilmeillään. Toisena kappaleena hän soitti pianotrio kokoonpanona (Aimla ei ollut mukana saksofoneineen) rehevän hitaan ja kauniin balladin, jonka pohjana oli ajatus huoneesta, jossa vallitsi täydellinen pimeys. Vain televisio antoi valoa, ilmanala tihenee ja ohut ilma alkaa vaikuttaa, siitä tulee tärkeä elementti, ikään kuin se olisi kaikki kaikessa. Näistä ajatuksista syntyi kappale No Channel. Martin-Eero oli selkeästi ilmeikkäin, spiikkausten artikulointi oli tehokkaan selkeää, mikä antoi kuvan varmaotteisesta soittajasta. Tempo ja monipuolinen rytmitys finaalissa oli yleisön mieleen.  Esitystyyli vei mielestäni hänet aivan tasavertaiseen asemaan Svendsenin kanssa, mutta tuomariston mielestä näin ei tuntunut olevan. Kaikesta huolimatta hänestä syntyi yleisön valitsema suosikki, jolla hänet palkittiin bassosarjan kolmannen sijan lisäksi.

Martin-Eero Kõressaar ja soittamisen riemua
Raadollista revitystä
Ylvästä osaamista

Veronika Čičinskaitė-Golovanova aloitti bluespitoisella ”skattauksella” hauskan ilmeikkäästi ja ilmavasti. Hänellä tuntui olevan voimaa kuljettaa lauluaan taidokkaalla hengityksen käytöllä. Toisena hän esitti oman version kappaleesta, mikä mielestäni ei mennyt ihan putkeen, mutta kolmas palkinto tuli laulusarjassa tasapistein kakkosen kanssa.

Veronika Cicinskaiten oli pirteä pakkaus
Välillä hän hieman löysäsi vauhtia
Esityksestä löytyiu myös draamaa

Kilpailun jälkeinen ilta jatkui kadun toisella puolella sijaitsevassa Von Glehni Pubissa, missä vapaan improvisoinnin merkeissä esiintyi ensin ukrainalais-liettualaisen rumpalin Arkadi Gotesmanin ja eestiläisen kitaristin Mart Soon muodostama duo. Lopuksi kilpailun jännityksestä rentoutuneet artistit kävivät lavalla yhdessä ja erikseen esittämässä riehakkaasti eläytyen omia kappaleitaan.

Gotesman / Soo Duo
Mart Soo
Arkadi Gotesman

Jyrki Kangas
Önder Focan
Kilpailuorkesteri

ShareTweetSendSend
Jouko Kirstilä

Jouko Kirstilä

Aiheeseen liittyvää

KJB Bändikilpailun semifinaali

Toimitus
11.4.2023

Kuopion Jazz & Blues järjestää KJB bändikilpailun Kuopiossa Pannuhuone Gust. Raninilla torstaina 13.4. klo 19:00 Kilpailu on suunnattu pohjoissavolaisille jazz-,...

Kuopiolaiset järjestävät bändikilpailun huhtikuussa

Kuopiolaiset järjestävät bändikilpailun huhtikuussa

Toimitus
16.2.2023

Kuopio Jazz & Blues ry järjestää bändikilpailun Kuopion Pannuhuoneella 12.-13.4.2023. Kilpailu on suunnattu 16–28-vuotiaille pohjois-savolaisille jazz, blues, funk, groove ja...

Nuoriso- big bandien mestaruuskilpailun voitto Espooseen

Harri Aavaharju
20.9.2022

Suomen Big Band -yhdistys, Jyväskylä Big Band ja Suomalainen Musiikkikampus järjestivät nuoriso- big bandien mestaruuskilpailun lauantaina 17.9.2022 Jyväskylässä. Kilpailuun osallistui...

Viikon suosituimmat

Storyvillen terassin kesä 2023!

29.5.2023

Ilmavoimien Big Band kovassa kiidossa

30.5.2023

Oulussa moninkertaiset jazzjuhlat elokuussa

2.6.2023

Suosittelemme

Kadi Vija Key Project: Extended Powerspots

Kadi Vija Key Project: Extended Powerspots

31.5.2023

Oulussa moninkertaiset jazzjuhlat elokuussa

2.6.2023

Lauluja jazzin kuningattarilta

23.5.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo