• Yhteystiedot
20.03.2023 11:22
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Jazzahead! 2017 – Overseas Night

Jouko Kirstilä
5.5.2017
Festivaaliraportit, Ulkomaat (jazz kilpailut)
A A

Kuvat: Osku Rajala

Israelilainen Gilad Hekselman on noussut kitaristien eliittiin.

Bremenin Jazzahead! 2017 viimeisenä päivänä Overseas Night showcase -sessio sisälsi taas kahdeksan orkesteria. Tällä kertaa mannerten takaa valitut yhtyeet saivat 45 minuutin esitysajan. Näin ollen koko ilta venähti jo lähelle kahta sunnuntai aamuyönä. Kaikki orkesterit olivat aivan tuntemattomia ainakin itselleni lukuun ottamatta Gilad Hekselman, joka vieraili Suomessa trionsa kanssa lokakuussa 2013 viidellä paikkakunnalla.

Avauksessaan Lontoon Jazz Festivalin tuottajan Serious organisaation ja jazzahead! Overseas Night valintaraadin jäsen Martello Lorenzo kertoi 8 orkesterin valinnan tähän iltaan olleen äärimmäisen vaikea yli sadan yhtyeen hakijajoukon suuresta määrästä johtuen.

Päätimme Oskun kanssa kuitenkin kuunnella vain pari orkesteria, sillä aamu oli jo ollut ankea pitkien sessioiden kuuntelun ja sen jälkeisen päätteen ääressä tihruttelu vielä yöllä oli tehnyt tehtävänsä. Kirjoitusaika oli jäänyt vähiin ja oli pakko nukkua yksi yö kunnolla, jotta jaksaisi jatkaa.

Siksi australialainen Stu Hunter The Migration, yhdysvaltalaiset Dee Alexander, Chando Domingues ja Julian Lage Trio sekä tunisialainen Y.Boularès / V.Segal / N.Waits ”Abu Sadiya” että argentiinalainen Leo Genovese Trio jäivät kuuntelematta.

Vallan mainiota kitaratrion työstöä

Gilad Hekselman

Vuonna 2004 israelilainen Gilad Hekselman muutti New Yorkiin opiskelemaan täyden apurahan turvin ”New School for Jazz and Contemporary music” -musiikkiopistossa ja on asunut New Yorkissa siitä lähtien ja ehtinyt vakuuttaa sikäläisen jazzyhteisön taidoillaan.

Erittäin lupaavana nuorena soittajana hän pääsi nopeasti mukaan New Yorkin jazzpiireihin ja on esiintynyt monien tunnettujen jazzartistien kanssa merkittävillä jazzklubeilla ”Isossa Omenassa”. Muutamassa vuodessa häntä alettiin rinnastaa samalle viivalle Pat Methenyn ja Kurt Rosenwinkelin kanssa. Nyt häntä pidetään yhtenä parhaista nuoremman sukupolven modernin jazzin tyyliniekoista.

Suomen vierailulla aikanaan ja Euroopan aikaisemmilla kierroksilla Hekselman oli liikkeellä eri soittajien kanssa kuin nyt Bremenissä. Käsittääkseni hän on soittanut aika lyhyen aikaa kontrabasisti Rick Rosaton ja rumpali Joonathan Pinsonin kanssa.  Trion työskentely lähti käyntiin uusimmalta, vuoden takaiselta, Homes -albumilta kappaleella Verona, jonka Gilad sanoi, yllättävää kyllä, kirjoittaneensa Veronassa. Gilad avasi hiljaisella kitaraintrolla, mutta soittajien innostavan rento vuorovaikutus alkoi kuitenkin vyöryttää piisiä maukkaasti eteenpäin.

Toisessa Giladin hyvälle ystävälleen saksofonisti Ben Wendelille omistamassa kappaleessa Tokyo Booking hyvä syke jatkui rytmikkäästi eteenpäin. Rosato ja Pinson osoittautuivat verrattomiksi taustakomppaajiksi. Varsinkin Pinsonin ja Hekselmanin äänien vuorottainen keskustelu oli iloista, joustavaa ja lennokasta. Vuorovaikutus nousi välillä aivan mahtaviin keskinäisiin ajatusten vaihtoihin.

Gilad Hekselmanin käsissä kitarasta löytyy uusia sointuja.
Jonathan Pinson, nuori rumpalilahjakkuus.
Rick Rosato

Eräällä matkalla syntynyt Home to You kertoi siitä tunteesta, mitä on säveltää, kun on menossa jonnekin ja siihen liittyvä koti-ikävä vaivaa.  Seuraavaksi esitetyssä balladissa tunnelma oli vähän samankaltainen kuin edellä soitetussa, vaikka se ei ollut Giladin itse kirjoittama, vaan brasilialaisen Baden Powellin Samba em Prelúdio. Kuten Gilad itse sanoi, monet hänen sävellyksistään ovat surullisia tarinoita, mutta ”kirjoitan myös iloisia sävellyksiä, kuten seuraava, jonka tein aivan äskettäin, vähän Radioheadin tyyliin Clap, Clap”.

Mielestäni Gilad Hekselman Trion esitys oli yksi koko Showcase orkestereiden parhaista, ellei paras, niin ainakin innostavinta kuunneltavaa. Hekselmanin soiton pehmeä soinnukkuus ja hämmästyttävän hieno tekninen kitaran hallinta ovat olleet takeena suosion kasvuun. Siinä oli avaraa jaksottamista, erilaisia mielialoja kuvaavaa kätevyyttä ja kekseliäisyyttä, tunnetta ja rytmikästä herkkyyttä, yksinkertaisesti taitavaa soittoa ja yhteispeliä.

Laulettua Americanaa

Yksi kauimmaisista vieraista lavalla oli Camila Meza Quartet, mutta ehkä ei sittenkään, sillä chileläinen Camila on asunut jo kahdeksan vuotta New Yorkissa ja hänen kvartettinsa soittajat olivat käsitykseni mukaan yhdysvaltalaisia. Laulaja, säveltäjä ja kitaristi Camilan sanotaan viehättävän yleisöä, lehdistöä ja kollegoitaan erityisesti kyvystä saada jazz toimimaan hänen muuten laaja-alaisesta musiikillisesta rakenteesta syntyvää ohjelmistoa. Enpä tiedä.

Laulaja kitaristi Camila Meza Chilestä New Yorkiin.

Esityksessä oli laaja kirjo aineksia eri tyyleistä, popista, latinalaisesta musiikista, brasilialaisesta bossasta ja maailman kansanmusiikeista. Kun niitä sekoittui eräänlaisessa runsaudensarvessa keskenään, niin en jazzista oikeastaan enää puhuisi. Kyseessä oli jotain muuta, mikä ei itseäni liikauttanut oikeastaan suuntaan eikä toiseen lainkaan. Jazzillinen sävy syntyi lähinnä soittajien instrumentaaliosuuksissa ja sooloissa, mitkä vaikuttivat näyttävästi.

Tyypilliseen tapaan esiintyjät käyttävät esityksissään yleensä uusimman albumin sisältöä, eikä Camila Meza tehnyt tässä poikkeusta, aika luonnollista tietenkin.  Traces -albumi on ilmestynyt yli vuosi sitten ja siltä saimme kuulla aloituksen Para Volar (Full Flying) ja sitä seuranneen Emeralden.

Sen jälkeen Camila hieman hidasti rytmiä ja sanoi alkujaan meksikolaisen CuCuRuCuCu Paloma -kappaleen olevan hänen suosikkejaan. Kappale ei tosiaankaan ole mikään jazzkappale, mutta sovitus oli tehty aika hyvin jazzin henkeen sopivaksi nimenomaan soitto-osuuksilla. Camila laittoi lauluun kaiken tunteensa ja siitä syntyi paljon voimallisempi balladi, mitä tästä laulusta yleensä on kuultu.  Seuraavaksi kuultiin Víktor Jaran säveltämä vanha chileläinen kansanlaulu Luchin 1960–1970-lukujen taitteesta, jonka pohjana oli pitkä tarina Santiagon lähiössä asuvasta pienestä lapsesta ja hänen elämästään.

Camila Meza Quartet Chilestä amerikkalaisvoimin.
Camila Meza Quartet – pianisti
Camilla Meza Quartet – rumpali ja taustalla basisti Rick Rosato toista kertaa lavalla.

Kvartetin taustakokoonpano oli täysin toinen, mikä oli ilmoitettu ohjelmalehtisessä. Huomasin kyllä, että lavalla oli kontrabasisti Rick Rosato Hekselmanin triosta, mutta valitettavasti rumpalin ja pianistin nimet jäivät epäselviksi, vaikka ne mainittiin moneen kertaan. Näin siinä usein käy, kun on kyse ulkomaista nimistä, niin niistä ei saa selvää edes aina sen vertaa, että pystyisi ne jotenkin yhdistämään. Pianistin nimeksi sain jotenkin Frank Wust tai jotain sinne päin ja rumpali Giam tai Ian Flusard, mutta näistä en pystynyt näin jälkikäteen jäljittämään oikeita nimiä.

Jazzahead! 2017 – Overseas Night, Lauantai 29.04.2017
20.00 Gilad Hekselman Trio (USA)
21.20 Camila Meza Quartet (Chile)

ShareTweetSendSend
Jouko Kirstilä

Jouko Kirstilä

Aiheeseen liittyvää

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Matti Laipio
5.3.2023

Afroamerikkalainen kuvataiteilija ja kansalaisoikeusaktivisti Charles White ( 1918-1979 ) maalasi vuonna 1939 Howard-yliopistossa olevan seinämalauksen Five Great American Negroes, jossa...

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Matti Laipio
4.3.2023

Savoy Jazzfestien vakioesiintyjänä on ollut alusta lähtien UMO Helsinki Jazz Orchestra, jonka solistivieraana on ollut tähän asti aina laulajatar. Tänä...

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Matti Laipio
3.3.2023

Onpa hän melkoinen! Hän on vasta 23-vuotias, mitä hänestä vielä tuleekaan? Tällaisia olivat yleisön kommentit torstai-iltana Savoy-teatterissa, jossa helmikuussa tuplasti...

Viikon suosituimmat

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

Anna Inginmaa uudistaa jazzperinnettä!

13.3.2023

Suosittelemme

The Great Helsinki Swing Big Band keikalla

9.3.2023
Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

3.3.2023

Alex Ikonen ja Kimmo Leppälä valloittivat Nyyrikissä

20.3.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo