• Yhteystiedot
19.08.2022 10:34
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Ulkomaat

Vauhtia, riemua ja vaarallisia tilanteita

Matti Komulainen
1.9.2017
Ulkomaat
A A

Kuvat: Matti Komulainen

Vauhtia, riemua ja vaarallisia tilanteita

Kolmas Berlin Circus Festival järjestettiiin Tempelhofin vanhalla lentokentällä.

Berlin Circus Festival 27.–29.8.2017, Tempelhofer Feld, Berliini.

Rytmi, musiikki ja DIY-asenne. Niistä on uusi sirkus luotu. Lavalla voisi olla vaikkapa freejazzbändi, tavanomaiset instrumentit vain puuttuvat. Niiden tilalla kalustoon kuuluvat kirves, cyr-vanne, kahvakuula, trapetsi, betoniharkko, keilat, vessapaperi sekä pallot.

Berliinin sirkusfestivaalin puuhamies Josa Kölbelillä oli hymy herkässä huonnoissaan, myytiinhän tapahtuma loppuun ilta illan jälkeen.

Tempelhofer Feld löytyy helposti, ja sieltä sirkusfestivaali. Näkymää kirjovat rullaluistelijat, lenkkeilijät, pyöräilijät, auringossa löhöäjät, leijanlennättäjät ja monenmoiset muut sunnuntainviettäjät. Ilmat suosivat Berlin Circus Festivalia yli avausviikonlopun. Elokuun päättänyt helle oli aivan jotain muuta kuin ne kolean epävakaat kelit, joihin Saksan pääkaupungissa oli saatu kuulemma tyytyä koko kesän.

Temppeliritarien ammoisille maille rakennettu lentokenttä suljettiin vuonna 2008. Sen jälkeen paikalliset ovat ottaneet sen omakseen tapahtumien ja kaikenlaisen vapaa-ajanvieton tantereena. Niinpä se on luonteva ympäristö myös sirkusfestivaalille.

Sisus Sirkus täytti katsomon Tempelhofer Feldissä.

Koko perheen Berlin Circus Festival on puitteiltaan kotoisen oloinen. Aidatulle alueelle on pystytetty ulkolava puisine katsomoineen ja 350-paikkainen sirkusteltta. Peruspalveluista vastaavat pöydin ja tuolein varustetut juoma- ja ruokakeitaat, joita on yksi kutakin. Lisäksi voi ostaa festivaalikampetta nimikkokojusta, tutustua kentälle improvisoituun Marc-Antoine Petitin veistosnäyttelyyn, chillailla kotitekoisen suihkulähteen äärellä tai kokeilla taitojaan peleissä. Tarjolla on pallolla kumottavat tölkit sekä mölkky.

Jälkimmäinen viesti suomalaisten vahvasta panoksesta tämänvuotisessa tapahtumassa. Suomi oli nimittäin valittu kolmannen Berliinin sirkusfestivaalin teemamaaksi. Sen myötä noin puolet ohjelmasta toteutettiin suomalaisvoimin. Mukana olivat kotimaiset sirkusryhmät Sisus Sirkus, Race Horse Company ja Clunker Circus.

Sisus Sirkuksen showhun kuului cyr-vannenumero, jota vauhditettiin suomi-iskelmällä.

Lisäksi kansainvälisessä Fauna-ryhmässä oli mukana suomalaistalenttia. Estradinumeroiden ohellasuomalaistaiteilijat jakoivat osaamistaan ryhmätyökursseilla, joissa perehdyttiin kunkin erityistaitoihin.

Berlin Circus Festivalin järjestämistä tukevat muun muassa Suomen suurlähetystö, Suomen Saksan-instituutti, Sirkuksen tiedotuskeskus ja Koneen Säätiö.

Sähäkkää ja sähköistävää

Alkufestivaalin suomalaiskokoonpanot edustivat punk-henkistä tee se itse -asennetta, joka perustuu rohkeaan heittäytymiseen ja kompromissittomaan osaamiseen. Sisus Sirkuksen sunnuntain esitys räiskyi viiden naisen energiaa ja saumatonta dynamiikkaa.

Kanteletar vastasi Sisus Sirkuksen trapetsiosuuden säestyksestä.

Race Horse Companyn tiistain näytös vuorostaan latautui aidosti extremestä meiningistä, joka tiukkui vaarallisia tilanteita sekä äärirajoille vietyjä taidonnäytteitä. Molempia ryhmiä yhdisti hulvaton huumori. Täpärimmätkin tempaukset hoidettiin ilo edellä ja pilke silmässä.

Sisus Sirkuksen Mosh Split -show oli hauska ja provosoiva. Musiikkina soi kaikkea suomi-iskelmästä diskoon ja setin kruunasi livenä tuotettu kantelesäestys. Kvintetin keskinäinen, kuviakumartamaton revittely välittyi yleisölle mutkattomasti. Iida Sipilä, Inka Pehkonen, Milla Lahtinen, Rosa Tyyskä ja Sofia Daniel rikkoivat rajoja kuin Peppi Pitkätossu -lauma konsanaan. Komiikkaa ammennettin paikoin roolimalleilla leikittelystä, mistä räjähdettiin hillittömään vauhtiin niin lavalla kuin sen yläpuolella trapetsilla.

Sisus Sirkus räyskyi Mosh Split -esityksessään anarkistista naisenergiaa.

Livehuipennusta lukuunottamatta musiikki ajettiin taustatallenteesta. Laulumimiikka hoidettiin hyvällä huulisynkalla esimerkiksi Meiju Suvaksen hitissä Pure mua. Ohjelman taustalla ja sen osana soi myös J. Karjalaista ja klassisia klubihittejä kuten Baha Menin Who Let the Dogs Out.

Suomi-jengaa esitykseen toi suorien laululainojen lisäksi Pehkosen kanteleensoitto. Yleisö tuntui pidättävän hengitystään hyvän tovin, kun perinnesoittimen heleät rekisterit tavoittivat katsomon esityksen loppupuolella viisikon käyttämän pakettiauton katolta.

Kaikkineen Mosh Split kasvoi elämykseksi koko köörin välittömyydestä ja luonnollisesta läsnäolosta.

Liverumpali löi tahdin osaan Race Horse Companyn Motosikai-esitystä.

Soolo-, pari- ja ryhmäakrobatia, cyr-vannetaiteilu, musiikkinumerojen parodia, purukumileikit ja peppupallo naurattivat yleisöä ikään katsomatta elokuun lämmössä.

Tiistai-ilta oli vieläkin helteisempi. Se näkyi jälleen yleisöryntäyksenä, minkä johdosta Race Horse Company sai pidätellä hevosiaan reilun vartin ilmoitetusta aloitusajasta, jotta kaikki halukkaat ehtivät sisään ja kiipeämään nousevaan katsomoon. Pitkän Euroopan kiertueensa kesäkauden Berliiniin päättänyt kolmikko ajoi paikalle Englannista. Siirtymätaipaleen 12 tunnin ajomatka esitystä edeltävänä päivänä ei verottanut iskukykyä. Show oli lataukseltaan paikoin jäätävää seurattavaa hiostavassa säässä.

Teemu Virtasen, Mikko Karhun ja Lauri Koskisen Motosikai-esitys rakentui pakettiauton ympärille. Shown syke iskettiin alkuun rumpusatsilla, jota Koskinen hoiti muiden toimien ohella käyttäen ajoittain apuna valmista musiikkitaustaa. Rytmi oli esityksessä elintärkeä: vain minimaalinen lipeäminen ja monimetriset vipulautahypyt tai oikeilla kirveillä suoritettu jonglööraus olisi voinut päättyä piipaakyytiin ja teho-osastolle.

Absurdi komiikka oli osa Motosikai-showta.
Jonglööraaminen oikeilla kirveillä edellytti tarkkaa rytmitajua Teemu Virtaselta.
Motosikaissa Race Horse Company pani itsensä peliin kokonaisvaltaisesti.

Voimamiesnumerossa parodioitiin machogenreä mekaanista lihaskimppua esittävillä asuilla mutta itse esitys ilmensi bodia ja tsemppistä ilman Sleepy Sleepers -virnuilua. Betoniharkon hajottaminen ylhäältä pudotetun kahvakuulan voimalla Koskisen keskivartalon päällä oli yhdistelmä täydellistä ajoitusta, mykistävää tekniikkaa ja raakaa voimaa.

Musiikki kuljetti Analogin Finale-showta.

Hyppyihin taas luotiin ironiaa rimpuilemalla niiden ilmalennon aikana irti vaatteista ja takaisin kamppeisiin. Trion jonglööraus keiloilla laskettelusukset jalassa toi esitykseen Michael Jackson -ulottuvuuden – temppu oli kuin silmänisku popin kuninkaan Smooth Criminal -videolle. Herpaantumaton yleisö kannusti, jännitti ja nauroi läpi esityksen.

Kosmopoliittista loistoa

Suomen lisäksi Berliiniin saapui esiintyjiä muun muassa Tshekin tasavallasta, Ruotsista, Britanniasta, Norjasta, Hollannista, Ranskasta, Kanadasta – ja isäntämaasta. Kaikissa ohjelmanumeroissa korostui rytmin hallinnan merkitys. Jopa musiikiton näyttämöteos rakentuu sen edellyttämän luonnollisen ajoituksen varaan ja etenee sen ehdoilla. Useinmiten syke kuitenkin kehitettiin elävällä säestyksellä.

Rumpali oli Analog-ryhmän esityksen rytmillinen selkäranka

Siinä suhteessa sunnuntain Analog-kollektiivi oli omaa luokkaansa. Saksalais-tsekkiläis-ruotsalainen ensemble rytmitti koreografiat musiikilla. Elektrovoittoisen taustamusiikin lisäksi mukana oli laulaja ja rumpali, jonka monipuolisuus ulottui jazzin nyansikkaasta kapulan kantaa peltiin -kirskuttelusta imuisaan funk-pulssiin ja hartiavoimin tykitettyyn heviryskeeseen. Laulaja taas oli sielukasääninen lahjakkuus. Häneltä irtosi niin sinisävyistä hehkua kuin soulin paloa.

Finale-esitys jaksottui kunkin mukanaolijan soolonumeroiden sekä yhteisvetojen mukaan. Niissä vakuuttava tekniikka nivoutui saumattomasti ulosannin veitikkamaisuuteen. Lattiaan asti ulottuneiden chinese pole -pudottautumisten kaltaiset hurjimmatkin suoritteet hoidettiin hymyssä suin ja yleisö etusijalla oman roolin vaativuuden korostamisen sijaan.

Laulusolisti viritti sielukkuutta Analogin lavaolemukseen.

Yleisöä kylvetettiin konfetilla ja paapottiin ilmaisilla drinkeillä, joita kiidätettiin lavan kulmaan improvisoidusta baarista. Katsomon osallistuttaminen huipentui illan lopuksi koko teltan bileisiin. Finalen finaalissa ensemblen laulusolisti kaateli prikkatolkulla snapseja kaikille halukkaille osan yleisöstä jäädessä tanssimaan lavamiksaajan ruuvaaman housen tahdittamana. Ilmassa olikin spontaanin ilonpidon värinää, jota mukana notkunut sirkusväki lisäsi ammattilaisten muuveillaan.

Tiistain ohjelmasta erottui ranskalaiskaksikko Justine & Frederi. Duon Noos-työssä mies riepotti naista kuin räsynukkea, joka antoi lopulta takaisin samalla mitalla. Tehoja haettiin täydellisen plastisen rentouden ja yhtä täydellisen lihashallinnan vastavoimista sukupuoliroolit kyseenalaistaen. Parivaljakon sisältään generoima rytmi löi kipinän kohonkieleen.

Ajoitus oli kaikki kaikessa myös Lazuz-kaksikon työskentelyssä. Israelilaisten numerossa toinen esitti taitojaan keiloin ja palloin ja toinen koetti varastaa hänen huomionsa kaikin keinoin. Simppeli idea toimi timanttisen rytmitajun ansiosta, kun häirikkö esimerkiksi käveli ilmassa kieppuvien keilojen lomitse sekä kiipeili ja roikkui taituria häiriten. Metronomina nakutti kaksikon oma liike.

Mikrofonitettuun akryylilevyyn pompotetuilla palloilla iskettiin lisäpotkua Finaleen.
Lazuz-duo ilmensi häikäisevää ajoituksen tajua.
Justine & Frederi miksasivat Noos-teoksessaan plastisuutta jäntevään liikkeeseen.

Tulokkaiden särmää 

Tempelhofin sirkusteltan lava oli vapaa uusille tulokkaille maanantaina. Open Stage -ohjelmaan festivaali oli valinnut monipuolisen otannan nousevia tekijöitä 250 tarjokkaasta. Illan ohjelmakokonaisuudessa nähtiin kahdenlaisia esityksiä. Osa hoiti osuutensa ammattimaisen tyylikkäästi, osa vielä etsi omaa ilmaisuaan. Niin tai näin, yleisö palkitsi kunkin yrityksen raikuvasti aplodeeraten.

Mies, kitara, efektit ja nainen köydessä edustavat norjalaista nykysirkusta.

Illan parhaimmistoa oli norjalainen avausakti. Omintakeisessa vedossa mies soitti kitaraa ja käytti myös ääntään instrumenttina hyödyntäen efektejä ulosannissaan. Nainen taas taiteili köydellä, ja vaikka tekniikka vaikutti hieman hiomattomalla, vuonomaan olosuhteet mieleen tuova kokonaisuus loi vahvaa tunnelmaa.

Vincent Bruyninckx tuli vuorostaan sisään muka kompastellen mutta näytti nopeasti cyr-vannenumerossaan, että homma oli hallussa. Vinha kieputus ja moniulotteinen tilankäyttö todistivat todellisesta talentista. Marvin & Mitja liukuivat niin ikään lavalle kuin vieraaseen elementtiin. Mimiikan hapuileva klovneria käännettiin vaivihkaa pallotteluksi, joka hoidettiin huipennuksissa nelikätisesti ja niin sukkelaan, että työjälki vakuutti mennen tullen.

Baltic Seamen teki saman chinese pole -pylväässä. Kahden ruotsalaisen kikkailu pystytangossa osoitti vahvaa välineen- ja kehonhallintaa. Kiipeily, väistely ja pudottautuminen duona nosti vaikeusastetta dramaattisesti.

Marvin & Mitja – neljä kättä pallosilla.
Vincent Bruyninckx hallitsi cyrinsä.
Tolpparuuhka Baltic Seamenin tyyliin.

Kytkös menneeseen ja tulevaan

Berliner Zeitung -sanomalehden päivittäisissä menovinkeissä sirkusfestivaali sijoitettiin Kabarett/Varieté-otsikon alle. Se kuvannee paikallista näkökulmaa, joka perustuu pitkään perinteeseen. Uuden sirkuksen tarjoamat usein provosoivat elämykset yhdistyvät siten sikäläisissä mielikuvissa teatteri- ja estradiviihteeseen.

Sirkus-sanaan taas mielletään kaiketi tyypillisesti kuuluvaksi niin maskeeratut klovnit kuin koulutetut eläimet. Erikoista traditionalistin mielestä lienee sekin, että vanhan koulukunnan näyttäviin esiintymisasuihin sonnustautumisen sijaan useimmat uuden sirkuksen taiteilijat pukeutuvat lavalla hyvin arkisesti.

Improvisoitu suihkulähde koristi Berlin Circus Festivalin aluetta.
Yleisöä riitti myös aidan taakse loppuunmyydyssä Berlin Circus Festivalissa.
Ihmiset löysivät Berliinin sirkusfestivaalin hyvin ja illalla tunnelma tiheni.

Sirkusfestistivaali on itsessään paikallisten ruohonjuuritason entusiastien huikea voimannäyttö. Kaikkineen se venyy kalenterissa kymmenelle päivälle 25.8.–3.9. mutta jo muutaman päivän otannalla näki, että uusi sirkus on tavattoman elinvoimaista ja moni-ilmeistä. Sille on Berliinissä myös valtava kysyntä, myytiinhän ilta toisensa jälkeen loppuun ja täpötäyden teltan ulkopuolelle jäi jonollinen halukkaita tulijoita.

Sirkusfestivaalin tukijoista ja taustavoimista Berliinissä toimiva Suomen Saksan-instituutti (Finnland-Institut in Deutschland) jatkaa samalla avomielisellä linjalla syksylläkin. Perjantaina 15. syyskuuta avataan instituutin tiloissa Do you remember? -näyttely. Siinä neljä Berliinissä vaikuttavaa, kansainvälisen uran luonutta taiteilijaa esittää omia tulkintojaan kansalliseepoksesta Kalevala. Näyttely on esillä joulukuun puoliväliin. Tammikuussa 2018 se tuodaan Keravan taidemuseoon yhdistettynä japanilaisten taiteilijoiden Kalevala-tulkintoihin.

 

ShareTweetSendSend
Matti Komulainen

Matti Komulainen

Aiheeseen liittyvää

Suomalaismuusikoille menestystä Down Beatin kriitikkoäänestyksessä!

Harri Aavaharju
1.8.2022

Down Beatin vuotuinen kriitikkoäänestys on listannut muusikoita eri kategorioissa vuosikymmenten ajan. Listaa seurataan mielenkiinnolla ja varsinaisen listan rinnalle on noussut...

Eeppi Ursin US Tour 2022

Harri Aavaharju
30.6.2022

Vuoden esiintyjä Eeppi Ursin! Someuutisen avaaminen vaati hieman taustatyötä. Onneksi Eepillä oli hetki aikaa kertoilla kuulumisiaan. Amerikan mantereella etäisyydet ja...

50. Internationales Dixieland Festival Dresden

Martti Koljonen
10.3.2022

Dresdenin kansainvälinen dixieland-festivaali tunnetaan yhtenä Euroopan suurimmista ja laadukkaimmista jazzfestivaaleista. Tapahtuma alkoi vuonna 1971 ja se isännöi nykyisin vuosittain yli...

Pirta Mikkola

Viikon suosituimmat

Merisatamanrannan jazzkeitaassa svengataan tasokkaasti

14.8.2022
Jockefeller Jazz Quartet: Sagittarius A

Jockefeller Jazz Quartet: Sagittarius A

15.8.2022
Mahtava konsertti Teppo Hauta-ahon muistoksi

Mahtava konsertti Teppo Hauta-ahon muistoksi

10.6.2022

Suosittelemme

Festivaalikesän päätöksessä Keravalla kansainvälinen kattaus

Festivaalikesän päätöksessä Keravalla kansainvälinen kattaus

9.8.2022

Ray Noble: “Cherokee”

15.8.2022

Quarantine Big Band Helsinki Livenä Leppävaarassa

13.8.2022
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo