• Yhteystiedot
22.03.2023 18:57
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Suomalaisten ilta aloitti showcase -esitykset Bremenissä

Jouko Kirstilä
29.4.2017
Festivaaliraportit, Ulkomaat
A A

Kuvat: Osku Rajala

Kari Ikonen Trio aloitti Suomi-illan Bremenissä.

Bremen 29.4.2017
Kolmen päivän kiivas jazzmusiikin raikas vyörytys alkoi torstaina Bremenin jazzahead! festivaali- ja messutapahtumassa kahdeksan suomalaiskokoonpanon esiintymisillä kolmella eri lavalla. Tahti showcase -illoissa tulee olemaan kiivas, sillä kolmen päivän ja illan aikana lavoilla käy yhteensä 41 orkesteria eri puolilta maailmaa.

Kari Ikonen – taiteellisen jazzkuvioinnin tulkitsija.

Jokaiselle on varattu 30 minuuttia esiintymisaikaa ja 10 minuutin aikana kuuntelijan pitää ehtiä seuraavan lavan ääreen, jos haluaa seurata jokaista esitystä perättäin. Siinä vierähtää käytännössä noin 12 tuntia vuorokaudessa, jos rypistää homman ”putkeen”.

Torstaina tosin oli vain iltaesityksiä, kun suomalaista aloitti Kari Ikonen Trio messuhallissa 7.1. Triossa oli tapahtunut basistin vaihto siitä, kun olin kolmikkoa live-tilanteessa kuullut viimeksi vajaa kolme vuotta sitten.

Armenialaistaustainen Ara Yaralyn ei ollut enää mukana Karin ja Markku Ounaskarin kanssa, vaan nyt trio oli täysin suomalaiskokoonpanossa Olli Rantalan työstäessä kontrabassoa.

 

Olli Rantala osoittautui painavaksi basistiksi uutena Ikosen trion jäsenenä.

Trion esitykset perustuvat yleensä Karin omiin sävellyksiin. Näin oli tälläkin kertaa. Uusimmalta albumilta Beauteous Tales and Offbeat Stories kuultiin kuitenkin vain yksi kappale, L’avant-midi D’une Elfe (Before Noon of an Elf), mikä Ikosen mukaan on eräänlainen vastapaino Claude Debussyn kappaleelle l’Après-midi d’un faune.  Pergamenten jälkeen soitetusta kappaleen Pripyat taustasta Kari kertoi näin:

– Pripyat on ukrainalainen kaupunki, missä Tsernobylin ydinvoimalaitos räjähti 31 vuotta sitten. Viime vuonna mediassa oli paljon keskustelua ja artikkeleita tästä onnettomuudesta. Siinä yhteydessä oli esillä myös merkittävän vaikuttavia ja surullisia kuvia tästä täysin kuolleesta kaupungista, missä neuvostoaikaiset rakennukset olivat huonossa kunnossa tyhjillään, ikkunat rikkinäisinä. Se oli vaarallisen julman näköistä, mutta kuvissa oli kuitenkin jotain oudon mystistä kauneutta.

Vaihtelevissa tunnelmissa kulkenut esitys oli hienon melodista ja se eteni virkistävästi tyylitellen laaja-alaisen hienovaraisesti jazzin perusluonteen mukaisesti hötkyilemättä aiheesta toiseen. Yhtyeen musiikkia voi kuunnella osoitteessa https://soundcloud.com/kari-ikonen.

Nuorisoryhmän sähköinen fuusio kiinnosti

Vuonna 2011 perustettu Virta on vasta parina viime vuotena tiivistänyt keikkailuaan ja sitä myötä tullut enemmän esille suomalaisen jazzin piireissä.  Debyyttialbumi Tales from the Deep Waters tuli ulos jo 2012 ja painos myytiin nopeasti loppuun, mutta viimeistään julkaistuaan Hurmos -albuminsa viime vuoden lopulla heidän instrumentaalinen soittonsa ja siihen toisinaan yhdistetty audiovisuaalinen esitystapa on lyönyt heidän musiikkinsa reippaaseen nosteeseen.

Trio Antti Hevosmaa, trumpetti, laulu, elektroniikka, Heikki Selamo, kitara, laulu, elektroniikka, Erik Fräki, rummut, lyömäsoittimet, elektroniikka on samalla uuden esitystavan myötä laajentunut kuusihenkiseksi taidekollektiiviksi.  Kokoonpanoon liittyivät esityksen visualisoinnista vastaava taiteilija Emma Luukkala, valosuunnittelija Jere Suontausta sekä ääniteknikko Mika Savolainen.

Antti Hevosmaa ja sähköistä kaikua.
Erik Fräki.
Heikki Selamo

Kansainvälinen kiinnostus yhtyettä kohden tulee varmasti lisääntymään, kun yhtye pääsi mukaan Bremenin suomipäivän esiintyjien listalle. Bremenissä visuaalista harsoverhon takana varjoina näkyvien soittajien näytelmää ei nähty, vaan soittajat esiintyivät tavalliseen tapaan triona lavalla.

Kaavoista poikkeava sähköinen instrumentaatio ja sen avulla Hevosmaan trumpetin tasainen ja vaikuttavasti laajalle leviävä avaruudellinen sumunsekainen ilmavuus ja mystinen tunnelma veivät ajatukset ns. norjalaiselle vuonojazzille tyypilliseen luonnonkauneuteen tai visionääri Jon Hassellin ääniviidakkoon. Siinä ei tarvinnut ottaa vastaan nykyajan arkipäiväisiä haasteita, vaan antaa rauhan vallata mielen.

Yhtye soitti Hurmos-levyn sisällöstä kappaleet Aallot, About to Fly ja Härmä, mahdollisesti vielä yhden lisää, mutta en valitettavasti ehtinyt kuunnella esitystä loppuun asti.  Se niistä arkipäivän haasteista…..toimittajan itseensä kohdistettu ajatus tässä kohtaa.

Isän säveltämä musiikki johdatuksena

Trumpetisti Verneri Pohjola on ehtinyt olla jo vuosia Suomen johtavia trumpetisteja kuuluen jazzin tämän hetken raskaaseen sarjaan. Hänen isänsä Pekka Pohjola oli yksi johtavia suomalaisia basisteja varsinkin progressiivisen rockin ja fuusiojazzin alueella jo 1960- ja 1970-luvun taitteesta lähtien. Hänen sävellystyönsä oli myös merkittävää. Pekka Pohjola Group perustettiin 1980, mutta se toimi vain parisen vuotta, joten hänen musiikkinsa on paljolti jäänyt unohduksiin.

Verneri Pohjola Group Bremenin illassa

Nyt pitkän harkinnan jälkeen Verneri on astunut isänsä jalanjäljille kokoamalla Verneri Pohjola Groupin, mikä keskittyy Pekan musiikkiin sopivasti jazziin henkeen sovitettuina versioina.

Kokoonpanoonsa hän on kerännyt tutut soittajat, joiden kanssa hän on toiminut muissakin yhteyksissä. Vernerin ohella Groupin muodostavat kitaristi Teemu Viinikainen, kosketinsoittaja Tuomo Prättälä, kontrabasisti Antti Lötjönen ja rumpali Mika Kallio.

Tällä miehityksellä ryhmä esiintyi Bremenissä torstai-iltana messuhallin lavalla. Groupin ensilevy julkaistaan kesän korvalla ja sieltä poimittuja kappaleita sai nyt myös saksalaisyleisö kuultavaksi.

 

Verneri kertoi olleensa jazzahead! -tapahtumassa kahdesti aikaisemmin, mutta nyt hänelle avautui mahdollisuus tulla esiintymään yhtyeen kanssa. Soitto alkoi Pekan varhaisemmalla tuotantokappaleella First Morning (Ensimmäinen Aamu)

Verneri kertoi myös elämänsä vaiheista ja suhteestaan isäänsä, mikä oli jäänyt melko etäiseksi avioeron myötä jo pikkupoikana. ”Siksi olenkin omistanut tämän tulevan albumin äidilleni”, kertoi Verneri. Inke and Me (Inke ja Minä) oli Pekan vaimolleen omistama kappale. Viimeisenä kuulimme kappaleen The Dragon of Kätkävaara (Kätkävaaran lohikäärme) Nimellä ei tietojen mukaan ole suoranaisesti mitään tekemistä Rovaniemen ja Kemin välillä sijaitsevaan Kätkävaaraan, vaan nimellä on ilmeisesti jokin yhteys Pekan Groupen rumpaliin Ippe Kätkän kanssa.

Verneri Pohjola isänsä musiikin parissa.
Teemu Viinikainen
Erinomainen rytmittäjä Mika Kallio piiloutuneena välineiden taakse.

Amorandomin tahdittamana

Viimeisenä esiintyjänä messuhallin puolella suomalaisista oli Aki Rissanen Trio tutussa kokoonpanossa, Antti Lötjönen kontrabasson varressa ja Teppo Mäkynen rummuissa. Suomi jazz ei ole nykytasoonsa nähden vieläkään kovin tunnettua laajemmin Euroopassa, mutta Aki on ehtinyt jo löytää oman väylänsä kansainvälisille areenoille ja hän alkaa olla tuttu nimi Euroopan jazzpiireissä.

Aki itse oli itse kovin hyvillään siitä, että oli saanut tilaisuuden vierailla nyt Bremenissä myös artistina trionsa kanssa ja toivoi sen avaavan lisämahdollisuuksia esiintyä maailmalla yhä enenemässä määrin.

Aki Rissanen johti jo rutiinilla omaa trioaan.
Aki Rissanen Trio – Amorandomia bremeniläisille
Antti Lötjönen kahdesti tulessa, tässä Amodandomin pyörityksessä.
Rumpalivisionääri Teppo Mäkynen.

Trion viimeisin viime vuonna ilmestynyt lyyrinen albumi Amorandom on saanut markkinoilla hyvän vastaanoton. Sen sisältöön tukeutuen trion esiintyminen eteni myös Bremenissä. Aloituksena kuultiin Bird Vision ja heti perään Pulsar ja Paysages pas Sages (Wild Landscapes) ja lopuksi palattiin Akin kotiseuduille kappaleen Kallaves-pohjalle Akin säveltämällä omalla versiolla The Nature of the Beast.

Suosionosoitusten määrän ja yhtyeeseen kohdistuneen huomion muodossa trion musiikillinen sisältö ja yhtyeen kokonaisvaltainen näyttävä yhteispeli tuntui uppoavan erinomaisesti esiintymispaikan täpötäydelle saksalaisyleisölle.

Kokonaisuudessaan suomalaisten esitykset olivat painavia ja tunkeutuivat luihin ja ytimiin. Suurelle yleisölle kahdeksan suomalaista orkesteria tekivät mahtavaa jälkeä. Suomijazz oli koko torstain kaikkien huulilla. Jazzin vaikuttajaorganisaatioille annettiin myös loistava näytös erinomaisesta jazzin osaamistasosta Suomessa. Näiden esitysten ja soitettujen kappaleiden sulattelussa on varmaan saksalaisilla miettimistä, mutta uskoisin näillä esityksellä olevan messevän hyvä positiivinen imu myös yleisellä tasolla yhtyeiden vientiponnisteluille ja levyjen markkinoimiselle.

Paikalla oli suuri joukko ulkomaisia promoottoreita, festivaalien järjestäjiä, levy-yhtiöitä ja jazzklubien ylläpitäjiä. Mahtavaa suomalaista osaamista jaettiin taas suurelle ryhmälle vaikuttavia jazzorganisaatioita ympäri maailman ja tietoisuutta siitä, että Suomessa on vahvaa tekemistä laajalla jazzrintamalla.

Kiitokset kuuluvat tietenkin ensiksi meidän loistaville muusikoille ja heidän esiintymisille positiivisen energian luomisessa, mutta myös niille järjestelytahoille, mitkä tekivät tämän Suomen jazzpäivän eteen suuren työn, mikä johtaisi positiiviseen flow-efektiin.

jazzahead! 2017, torstai 27.4. Messuhalli 7.1 ja7.2
19.30 Kari Ikonen Trio
20.50 Virta
22.10 Verneri Pohjola Group
23.30 Aki Rissanen Trio

 

ShareTweetSendSend
Jouko Kirstilä

Jouko Kirstilä

Aiheeseen liittyvää

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Gerald Claytonin hieno sarja komeana esityksenä

Matti Laipio
5.3.2023

Afroamerikkalainen kuvataiteilija ja kansalaisoikeusaktivisti Charles White ( 1918-1979 ) maalasi vuonna 1939 Howard-yliopistossa olevan seinämalauksen Five Great American Negroes, jossa...

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Matti Laipio
4.3.2023

Savoy Jazzfestien vakioesiintyjänä on ollut alusta lähtien UMO Helsinki Jazz Orchestra, jonka solistivieraana on ollut tähän asti aina laulajatar. Tänä...

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Samara Joy on palkintojensa veroinen!

Matti Laipio
3.3.2023

Onpa hän melkoinen! Hän on vasta 23-vuotias, mitä hänestä vielä tuleekaan? Tällaisia olivat yleisön kommentit torstai-iltana Savoy-teatterissa, jossa helmikuussa tuplasti...

Viikon suosituimmat

Tuula Krzywacki ja GHSBB “In the Spirit of Nancy Wilson

17.3.2023

Taike antoi yhdeksälle jazzfestivaalille avustusta

21.3.2023

Sointi Jazz Orchestran sadas keikka ja samalla ensimmäinen!

17.3.2023

Suosittelemme

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

Sovitukset peittivät Rosenwinkelin

4.3.2023

Anna Inginmaa uudistaa jazzperinnettä!

13.3.2023

Alex Ikonen ja Kimmo Leppälä valloittivat Nyyrikissä

20.3.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo