• Yhteystiedot
27.01.2023 04:13
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Festivaalit Festivaaliraportit

Kokeellisen jazzin päivä “MF40 & JK30”

Jouko Kirstilä
27.4.2019
Festivaaliraportit, Ulkomaat
A A

Kuvat: Jouko Kirstilä

Kokeellisen jazzin päivä “MF40 & JK30”

Brötzmann - Leigh duo avasi kokeilevan musiikin päivän Jazzkaaressa.

Tallinna 27.4.2019

Maanantai oli Jazzkaaressa omistettu kokeellisen jazzin esittämiseen. Kolmen esityksen sarja Punasen Majan lavalla valaisi hyvin sen minkälaisia muotoja jazz ja siihen yhdistetty kokeileva ennakkoluuloton musiikki on tänä päivänä. Kaikki esiintyneet taiteilijat, Peter Brötzmann, Sofia Jernberg ja Maria Faust olivat kaikki hyvin tuttuja artisteja ainakin itselleni jo vuosien takaa.

Eri kokoonpanojen kanssa moninaisia kertoja Suomessakin vieraillut, Remscheidissa 1941 syntynyt, saksofonisti-klarinetisti Peter Brötzmann tunnetaan raja-aitoja kaihtamattomana free-jyränä, joka jaksaa rääkätä soitintaan mahtipontisen järkähtämättömästi. Jo 1960-luvun lopussa hän lähti omille teilleen suunnaten voimansa tuodakseen free jazzin sanomaa esille eurooppalaisin voimin. Hänet tunnetaan myös sooloartistina, joka tekee mielellään yhteistyötä kokeilevan jazzin piirissä seikkailevien nuoremman polven soittajien kanssa ympäri maailmaa. Lavalla hän pyrkii antamaan kaikkensa yleisölle rehellisen nöyrästi. ”Teen aina parhaani, sen mitä osaan”, hän on sanonut.

Eurooppalaisen freen isähahmo Peter Brötzmann jaksaa yhä painaa täysillä.

Tallinnassa Brötzmann esiintyi duona nelisen vuotta yhteistyökumppanina toimineen amerikkalaisen, mutta nykyään Skotlannissa vaikuttavan, pedal-steel -kitaristi Heather Leigh’n kanssa. Leigh’n soittaminen oli fyysisen voimakasta, hetkessä tehty sävellystyö ja tunteenilmaisukyky toimivat samanaikaisesti sähköisessä ilmapiirissä. Tuloksena kuulijaa vietiin liukujänteiden voimalla lennokkaan ponnekkaasti kohti taivaalla möllöttäviä kumpupilviä.

Tunnin pituisen setin aikana ei turhia puheita jaeltu, se oli yksi kokonaisuus, missä soitto ei pysähtynyt hetkeksikään, vaan alusta loppuun mentiin improvisoinnin hengessä eteenpäin välillä kovaa välillä taas hieman kiihkoa pidätellen. Mitään hillittömän rankkaa revittelyä ei tällä kertaa kuultu eikä korvatulppia tarvittu.

Brötzmann aloitti tenorillaan suorasukaisen räväkällä putkentyhjennyksellä, mihin Heather Leigh yhtyi hetken päästä. Alkumatka taittui hieman monotonisella  puuromaisella jauhamisella, mutta kiihtyi matkan edistyessä. Uutta virikettä ja ilmettä syntyi, kun Peter vaihtoi Tárogatón huulilleen.

Soitto muuttui härnäävän intensiivisemmäksi. Äänimaisemoinnin kirjavuus, soiton monisärmäisyys ja äänien vaihtelevuus pääsi valloilleen lopussa, kun Brötzman vaihtoi takaisin tenorisaksofoniin. Tyylilleen uskollisena lisää ei kuultu pitkistä hiljalleen laimenevista taputuksista huolimatta.

Toisena lavalle nousi Etiopiasta ruotsalaistunut ja sittemmin Osloon muuttanut Sofia Jernberg. Hän on tullut kokeilevan jazzin saralla tutuksi erityisesti 2010-luvun puolivälistä erinäisissä kokoonpanoissa. Tällä kertaa hän esiintyi soolona käyttäen vain ihmisääntään instrumenttina. Puolituntisen esityksen aikana saimme kokea miten ylipäätään voi olla mahdollista saada omalla äänellä aikaiseksi näin valtavan kirjon erilaista äänimaailmaa.

Uskomaton oman äänensä muotoilija Sofia Jernberg.

Voisi ehkä kuvitella, että keskellä syvintä viidakkoa jotenkuten saattaisi ymmärtää millaisia ääniä maailmassa ylipäätään löytyy. Nyt sitä saatiin kuulla yhden naisen äänivarastosta. Melko vaikeata voisi olla ymmärtää tämän olevan mahdollista, niin uskomattoman laajaa äänien kirjoa Sofia sai tuotettua omalla äänellään.

Aivan maaginen yksinsuoritus, jota harvoin pääsee kokemaan. Itse olen eri yhteyksissä sattunut häntä kuulemaan aikaisemmin laulajana ja äänenkäyttäjänä mm. Firé Orchestran riveissä, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun kuulin hänen sooloesitystään. Melko ällistyttävää.

Kaikenlainen musiikki ja uudet aluevaltaukset ruokkivat hänen lauluunsa uutta mystistä värinää ja taustaa. Sofia on sanonut, että ”laulamisella ja säveltämisellä on syvä yhteys omaan ilmaisuun; ja mahdollisuus luoda uutta musiikkia on tärkein inspiraation lähde, mitä hänellä on”.

Äänen käyttö ja sen jatkuva kehittäminen on hänen oma ”työkalunsa” laajentaa sen käyttöä yhtenä erillisenä ”instrumenttina”.

Maria Faust juhlisti nelikymppisiään Punasessa Majassa.

Illan kolmas esiintyjä sykähdytti varmasti eniten paikallista kuulijakuntaa, sillä jo pitkään Tanskassa asunut ja nyt neljäkymppisiään juhliva saksofonisti Maria Faust on syntyjään eestiläinen, Saarenmaalta. Hänen oma uransa on kehittynyt Tanskassa kokeellisempaan suuntaan jo ainakin 10 vuoden ajan.

Ensi kosketukseni hänen musiikkiin on tosiaan kymmenen vuoden takaa, kun hänen debyyttialbuminsa Bitchslap Boogie ilmestyi 8-henkisen Maria Faust Groupin nimissä. Siinä oli uutta virtausta ja vahvaa energistä latausta, montaa tyylilajia keskinäisessä fuusiosymbiossa.

Sama perinne jatkuu, mutta nyt toisenlaisessa kokoonpanossa, triona Punasen Majan illan päätöskonsertissa. Kolmikossa, alttoa soittaneen Marian rinnalla, revittelivät tehokomppaajiksi osoittautuneet jo parikymmentä vuotta New Yorkissa vaikuttanut sähköbasisti Tim Dahl ja monissa vapaan esittämisen ja avant-garden ympyröissä keitetty rumpali Weasel Walter.

Marian sävellykset eivät ole kovin perinteisiä, ne ovat osin rakenteeltaan vaikeita ja monimutkaisia. Se kävi tässäkin konsertissa ilmi. Niistä puuttuu selkeän suora kerronnallinen toisto, johon olemme perinteisesti tottuneet ja se tekee hänen musiikistaan erilaisen ja mielenkiintoisesti yllätyksiä täynnä olevan kokonaisuuden.

 

Maria Faustin johtama kolmikko räjäytteli yhdessä ja erikseen ammuksen mentäviä reikiä seiniin.

Konsertti oli vahva näyttö siitä miten freejazzille tyypillinen kiehunta, koukkuisuus ja voimallinen raaka tehokkuus pääsivät irti ja mahtuivat hyvin täydentämään avantgardistaiteellisen hienostelun sisältämien melodisten nyanssien ominaisuuksia.

Yhtyeeltä ilmestyi sopivasti juuri festivaalin alla Farm Fresh -albumi ja sitä silmällä pitäen konsertin sisältö seurasi aivan ilmeisesti sen linjauksia, vaikka en kuulutusten sisällöstä valitettavasti mitään ymmärtänytkään.

Musiikillisestihan tässä kuitenkin mentiin pitkälti vapaasti hurjastellen hetken mielijohteesta syntyneitä kuviointien johdattelemana. Maria Faust sai soittokavereidensa hurjien irtiottojen ohessa yleisön syttymään ja elämään soiton mukana.

Jazzkaar 2019, 22.4.2019 Punane Maja
Experimental jazz day: “MF40 & JK30”
18.00 Peter Brötzmann (Germany) & Heather Leigh (USA)
21.00 Sofia Jernberg (Sweden). Maria Faust-Tim Dahl-Weasel Walter (Estonia-USA)

ShareTweetSendSend
Jouko Kirstilä

Jouko Kirstilä

Aiheeseen liittyvää

Koli Jazz 2023 – harmonioita, momentumia ja detaljeja kirkkokonsertissa

Koli Jazz 2023 – harmonioita, momentumia ja detaljeja kirkkokonsertissa

Toimitus
22.1.2023

TEKSTI  Jyri Ojala/Jazzkerho-76, Joensuu ry, tammikuun jäsenkirje Parin hiljaisemman vuoden jälkeen soi Kolin tammikuussa taas jazz. Nykyisessä muodossaan yhdeksättä kertaa...

Terveiset Fuengirolasta

Heavy Tikkanen
29.12.2022

JazzRytmit-lehden perustaja ja ensimmäinen päätoimittaja (1994-2022), legendaarinen Osku Rajala, viettää nyt hyvin ansaittuja eläkepäiviään Soili-vaimonsa kanssa Espanjan Fuengirolassa. Oskun eläkepäivät...

Kokko Quartet yhdisteli taidolla jazzia ja etnoa

Kokko Quartet yhdisteli taidolla jazzia ja etnoa

Matti Laipio
3.12.2022

Jo vuodesta 2010 lähtien koossa ollut, mutta harvakseen esiintyvä Kokko Quartet julkaisi keväällä erittäin hyvin onnistuneen Broken Dream-albumin, jolla se...

Parasta suomalaista perinnejazzia

Viikon suosituimmat

Dr. Helander & Third Ward ja säihkyvät helmet

23.1.2023
Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

23.1.2023

Sofia Finnilä ja Monica Z

21.1.2023

Suosittelemme

Terassin rakentaminen otti aikansa!

Terassin rakentaminen otti aikansa, Storyville 30 v.

6.1.2023

Sofia Finnilä ja Monica Z

21.1.2023

Jazz Jkl:n vuosi alkaa brazilialaisrytmien tahdissa

18.1.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo