• Yhteystiedot
04.02.2023 08:04
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Ulkomaat

Kings Place Festival tarjosi erikoista äänimaalailua

Jouko Kirstilä
14.9.2014
Ulkomaat
A A

Kuvat: Jouko Kirstilä

Kings Place Festival tarjosi erikoista äänimaalailua

Blue-Eyed Hawk nelikko vas. Corrie Dick, Laura Jurd, Alex Roth ja Lauren Kinsella. Photo: Yhtyeen kotisivulta

Lontoo 14.9.2014

Kings Place Festivalin toinen päivä tarjosi kokokonaisuutenaan aivan toisenlaista jazzia vaihtoehtona avauspäivän esityksille. Kun perjantaina kuultiin melko puhdasta jazzperinteeseen tukeutuvaa soittoa, niin lauantain kolme konserttia liitelivät aivan eri suunnilla irtautuen vapaamuotoiseen, välillä jopa esittämistyylissään rankan mielikuvituksellisiin äänimaisemointeihin.

Kaksi nuorta naista, laulaja Lauren Kinsella ja trumpetisti Laura Jurd, sekä kaksi nuorta miestä, kitaristi Alex Roth ja rumpali Corrie Dick, perustivat Blue-Eyed Hawk -kvartetin vuonna 2011.  Erikoisen nimensä yhtye on lanseerannut suoraan yhdestä lauseesta W.B. Yeatsin runosta Under the Moon, minkä yhtye otti myös juuri ilmestyneen debyyttialbuminsa nimeksi.  Eilinen esitys oli samalla tämän uuden albumin virallinen julkaisutilaisuus.

Äänitaiteilija ja laulaja Lauren Kinsella, on syntyjään irlantilainen, mutta asuu nykyään Lontoossa tehden yhteistyötä johtavien brittiläisten ja myös muiden eurooppalaisten improvisoidun musiikin parissa työskentelevien artistien kanssa.  Hän vastaa suurelta osin myös Blue-eyed Hawk -yhtyeen musiikin sisällöstä. Hän heittäytyi tutkimusmatkalle äänien monimuotoiseen sekamelskaan, kuunnellen, vastaillen ja toimien eräänlaisena sanansaattajana muiden soittajien tuottamia ääniä yhdistellessään.

Corrie Dickin ja Laura Jurdin yhteispeliä Kings Placen Hall Two -salissa
Corrie Dickin ja Laura Jurdin yhteispeliä Kings Placen Hall Two -salissa

Laura Jurd trumpetteineen sai hyvän yhteyden Kinsellan lauluun ja äänen käyttöön. He ovat löytäneet toisensa vapaan ilmaisun merkeissä. Kuulin Laura Jurdin soittoa viime vuonna Lontoon Jazz Festivalin aikaan, jolloin hän soitti isommassa kokoonpanossa, missä kaikki tämän yhtyeen soittajat olivat myös mukana. Silloin kokonaisuus tuntui hieman sekavalta, mutta vuodessa on tahti parantunut ja tämän pienemmän kokoonpanon esitys oli vahvempaa ja paremmin hallussa.

Alex Roth löysi kitaran kautta oman maailmankuvansa kutomalla nautittavan siistiä äänimattoa. Hänen soittonsa pysyi koko esityksen ajan varsin minimalistisella tasolla, mutta kitara soi kauniisti. Corrie Dick seurasi mainiosti muiden soittoa ja tahditti ketterän joustavasti ja kannustavasti.

Jos yhtyeen nimi on varsin outo ja erikoinen, niin kvartetti seikkaili myös eriskummallisilla, tavallisuudesta poikkeavilla musiikkilinjoilla. Se toimi omalla tavallaan kuin osuuskunta, jokaisen jäsenen ollessa erillinen toimintayksikkö, mutta yhteisen päämäärän saavuttamiseksi kaikki tekivät työtä tuottavana yhteisönä. Tämä tuli myös hyvin esille siinä, että jokainen toimi omalta osaltaan esityksen aikana kuuluttajana tuoden esille omia ajatuksiaan levyn tekemisestä ja samalla esitellen omat sävellyksensä ennen kappaleiden esittämistä. Esitys seurasikin puhtaasti uuden levyn sisältöä ja käytännössä kaikki kappaleet käytiin esityksen aikana läpi.

Uusi levy on saatu virallisesti julkistettua ja on kiitoksen aika
Uusi levy on saatu virallisesti julkistettua ja on kiitoksen aika

Ensiksi tuntui, että ajatukset olivat hukassa, mutta eipä aikaakaan, kun meno alkoi maistua. He mellastivat abstraktisissa värimaisemissa, missä avantgardistisen jazzilmeen sekaan haettiin runsaasti yhdistäviä elementtejä jazzrockin ja punkin sekä elektronisten lisävahvistusten luomasta ääniviidakosta. Yhtye ei pureutunut tavanomainen tiukasti jazzin suoranaiseen ytimeen, vaan ryhmä lähti kutomaan jazzia osasista, mistä löytyi monenlaista suuntausta. Kaikki toivat omaa sisältöä yhtyeen ohjelmistoon, mutta sitä esitettiin kaikesta huolimatta pääasiassa keskinäisenä improvisaationa.

Oma sävellystyö oli erikoista vapaaottelua, improvisointi oli omintakeista ja mielenkiintoa ylläpitävää. Soitossa oli myös melodista pohjaa hiljaisissa ambienteissa osioissa, mikä piti muuten runsaasti rönsyilevän soiton tehokkaasti kasassa kaikesta huolimatta.  Blue-Eyed Hawk -yhtyeen Under the Moon levyn sisältöön kiteytynyt esitys oli kaunis, vaihteleva, osin räväkän räjähtävä, mutta myös runsaasti syvällistä tunnetta ja lyyristä sanomaa sisältävä kokonaisuus nykyaikaista nuorekasta jazzilmettä.

 

Uusia kokemuksia improvisoidusta musiikista

Lontoolainen Orchestra Elestique Kings Placen aulalavalla
Lontoolainen Orchestra Elestique Kings Placen aulalavalla

Toinen aika erikoinen kokoonpano musiikillisesti ajatellen oli ilmaiskonsertin Kings Placen Box Office Stagella tarjonnut lontoolainen Orchestra Elastique. Yhtye ei kulkenut omia polkujaan niissä kuuluisissa bootseissa, vaan luomalla erikoisen istrumentaation kautta änkyräväärää äänimaailmaa. Improvisoidusta musiikista uusia kokemuksi hakeva viisikko ei tarvinnut käynnistyäkseen ”tiikeriä tankkiin” kuten ennen vanhaan Esson asemilla.  Se käynnistettiin uusilla ideoilla, joiden kautta kokemusperäisestä yleisesti tunnetuista musiikin peruspalikoista avattiin uudella tavalla erottelemalla erilaisia äänenkäyttömahdollisuuksia.

Thereminin ja deltaharpun yhteistyökuvioita punomassa Nahum Mantran ja Joris Beets
Thereminin ja deltaharpun yhteistyökuvioita punomassa Nahum Mantran ja Joris Beets

Monipuolisista multistrumentaalimuusikoista koostuva Orchestra Elastique haistelee uusia yllättäviä muotoja jatkuvasti haastamalla ja uudelleen luomalla pohjaa tuntemattomalle musiikille. OE esiintyy jatkuvasti tilanteen mukaan erilaisissa koostumuksissa merkittävissä uudelle musiikille avoimesti suhtautuvissa ”pesissä”, kuten Café Otto ja The Vortex.

 

Kokoonpanoa ei mainittu ollenkaan, mutta taustatietojen pohjalta yhtyeen keulahahmona tuntui toimivan monitoimimies Antoine Gilleron, joka trumpetin ohella soitti muita pillejä, tuotti linnun ääniä leikkikaluilla, käytti elektroniikkaa ja omaa ääntään soiton lomassa. Hän antoi varsin vaikuttavan näytteen omalaatuisesta tavasta luoda musiikkia paikan päällä esityksen aikana.

 

Joris Beets ja erikoinen deltaharppu. Taustalla yhtyeen keulahahmo Antoine Gilleron punomassa juonia
Joris Beets ja erikoinen deltaharppu. Taustalla yhtyeen keulahahmo Antoine Gilleron punomassa juonia

 

Toinen erikoinen soitin ryhmässä oli delttaharppu, jota soitti Joris Beets. Hän takoi välillä myös erilaisia rumpuja. Nahum Mantran soittama theremin ei myöskään ole tuikitavallinen soitin, mutta kun sitä käytetään harkiten ja taitavasti, niin siitä syntyy valtavan laaja ja miellyttävän hieno äänikenttä. Rumpujen takana Tristan Shorr loihti hienovaraisen kumean, mutta vahvan tauskompin huopapäisillä kapuloilla. Kitaraa soitti käsittääkseni Philippe Lenzini. Kun haitaria ei yhtyeessä tällä kertaa ollut, niin OE:n vakioryhmään kuuluva Bruno Humberto ei ollut mukana.

Yhtye haluaa olla yllätyksellinen esityksissään ja siksi erilaiset projektit vaativat myös yhtyeeltä joustoa koostumuksen suhteen. Erikoislaatuinen se on myös soitinjoukkueena. Harppu, haitari, trumpetti, harmoni, piano, theremin, rummut ja muut lyömäsoittimet, elektronisesti tuotetut vahvistukset, laulu ja ihmisäänen ääntelyt ovat keinoja, joilla viisikko haki omintakeiseen ääniviidakkoon ennakoimatonta potkua. Haitari, piano ja harmoni eivät kuuluneet eiliseen instrumentaatioon, mutta muuten äänitehtailuun tarvittavaa arsenaalia oli riittävästi mukana.

Eiliselle esitykselle oli annettu aikaa puolituntia ja sen ajan joukkue käytti tehokkaasti hyväkseen soittamalla käytännössä yhden kokonaisuuden improvisoitua musiikkia ilman turhia puheita.

OE:n musiikkia voitaisiin verrata lasten leikkiin hiekkalaatikolla. Siellä tehdään sitä mitä juolahtaa mieleen hetken mielijohteen mukaisesti eikä analyyttisen pohdiskelun kautta. Intuitio näyttää suunnan minne milloinkin mennään.

Antoine Gilleron taivutti trumpetista värikästä äänten kirjavuutta
Antoine Gilleron taivutti trumpetista värikästä äänten kirjavuutta

Esityksen sisältö ja ainekset siihen haettiin monelta suunnalta. Avantgardistinen vapaus, freejazzin ponnekkuus, räjähtävä psykedelia ja sen vastapainona unelmoiva minimalistinen lähestymistapa, rauhallisuus, hiljaisuus ja vapaa avaruudellinen tyhjiö yhdistyivät verrattoman taitavasti näiden soittajien viedessä esitystä eteenpäin. Saksalaisten rockyhtyeiden 1960- ja 70-lukujen taitteessa lanseeraman psykedeelis- kokeellisen- ja progressiivisen rocktyylilajin sekä elektromusiikin sekasykkeen yhdistely ja heittäytyminen erilaisten etnisten musiikinlajien kirjoon muokkasivat esityksen tutkimusmatkaa ja teki siitä säväyttävän.

Ainakin minut esitys sai puolipökerryksiin ja olisin mielelläni kuunnellut sitä pidempään, mutta järjestäjät eivät antaneet armoa eikä vettä päästy heittämään kiukaalle yhtään lisää ajan kuluttua umpeen, ei vaikka soittajat olisivat kyllä halunneet jatkaa. Näin se vaan on, maailma on täynnä erilaista musiikkia, pitää vain olla avonainen vastaanottamaan ja kuuntelemaan, varsinkin kun siinä on edes ripaus jazzin aineksia mukana.

 

 

Kings Place Festival 2014, lauantai 13.9.2014
Hall Two klo 17.45
Blue-Eyed Hawk
Box Office Stage klo 19.45
Orchestra Elastique

 

ShareTweetSendSend
Jouko Kirstilä

Jouko Kirstilä

Aiheeseen liittyvää

Terveiset Fuengirolasta

Heavy Tikkanen
29.12.2022

JazzRytmit-lehden perustaja ja ensimmäinen päätoimittaja (1994-2022), legendaarinen Osku Rajala, viettää nyt hyvin ansaittuja eläkepäiviään Soili-vaimonsa kanssa Espanjan Fuengirolassa. Oskun eläkepäivät...

Suomalaismuusikoille menestystä Down Beatin kriitikkoäänestyksessä!

Harri Aavaharju
1.8.2022

Down Beatin vuotuinen kriitikkoäänestys on listannut muusikoita eri kategorioissa vuosikymmenten ajan. Listaa seurataan mielenkiinnolla ja varsinaisen listan rinnalle on noussut...

Eeppi Ursin US Tour 2022

Harri Aavaharju
30.6.2022

Vuoden esiintyjä Eeppi Ursin! Someuutisen avaaminen vaati hieman taustatyötä. Onneksi Eepillä oli hetki aikaa kertoilla kuulumisiaan. Amerikan mantereella etäisyydet ja...

Parasta suomalaista perinnejazzia

Viikon suosituimmat

”Spirit of Music” – jazzahtavaa kirkkomusiikkia Kuopiossa

2.2.2023
Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

26.1.2023
Nina Mya With Friends – Burt Bacharachin sävellykset – Inkjazzeilla

Café Caruselin kevätohjelma julkaistu

27.1.2023

Suosittelemme

Allways welcome Mr Stafford! Storyville 30 v.

25.1.2023
Tikkujamit siirtyvät Shamrockiin

Nyyrikin jazzkevään ohjelma

15.1.2023
Koli Jazz 2023 – harmonioita, momentumia ja detaljeja kirkkokonsertissa

Koli Jazz 2023 – harmonioita, momentumia ja detaljeja kirkkokonsertissa

22.1.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo