• Yhteystiedot
25.09.2023 13:38
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Ulkomaat

John Zorn – Buer: Book of Angels Volume 31

Jouko Kirstilä
14.10.2018
Ulkomaat
A A

Kuvat: Osku Rajala

Brian Marsella Trio sai huikean vastaanoton Vilnassa.

Vilna 14.10.2018

Lauantaina aurinko paistoi aamusta alkaen Vilnassa ja lämpötilakin oli iltapäivällä 15 asteen hujakoilla, kun oli aika keskittyä Vilnius Jazzin illan esityksiin. Venäjän Draamateatterissa konsertoi kaksi kansainvälistä ryhmää, yhdysvaltalainen trio ja iso 15-henkinen ranskalaisorkesteri. Voimasuhteet oli jaettu vähän samaan tyyliin kuin edellisenä iltana.

Lavalla tapahtui ennen toisen setin alkua pienimuotoinen palkitsemistilaisuus. Vilnassa asuva, vuonna 1951 syntynyt, taidevalokuvaaja Vytautas Suslavičius palkittiin tekemästään pitkästä urasta myös jazzkuvaajana. Vilnius Jazzin puolesta pääorganisaattori Antanas Gustysin johdolla hänelle jaettiin kunniakirja ja sponsorin lahjoittama palkinto.

Vytautas Suslavičius

Vytautas Suslavičius opiskeli fysiikkaa Vilnan yliopistossa. Liettuan taidegrafiikan liiton jäsenenä hän on ollut vuodesta 1992 ja vuodesta 1997 kansainvälisen valokuvausliiton (FIAP) valokuvaaja-taiteilija.

Hänelle myönnettiin 2005 Liettuan tasavallan taiteilijan asema. Hän on palkittu monissa valokuvauskilpailuissa ja järjestänyt lähes sata yksittäistä näyttelyä eri puolilla maata ja myös ulkomailla.

Vytautas Suslavičius kertoi Oskulle, jonka vieressä hän sattui istumaan etupenkissä, että hän oli aivan hämillään, sillä tämä huomionosoitus tuli hänelle ”täysin puskista”.

 

Brian Marsellan juoksutus on tuimaa.

Ensimmäistä kertaa Liettuassa vierailleen yhdysvaltalaisen Brian Marsella Trion Euroopan kiertue pysähtyi eilen Vilnassa.

Työnimellä Buer: Book of Angels Volume 31 kulkeva kiertue oli järjestetty juhlistamaan musiikin monitoimimiehen John Zornin 65 -vuotista syntymäpäivää ja hänen satoja kappaleita sisältävää sävellystuotantoaan.

Trion soittajat ovat luunkovia jazzammattilaisia. Virtuoosimaisena seikkailijana pianon koskettimilla tunnetun Brian Marsellan johdolla toimivassa triossa kontrabassoa soitti Trevor Dunn ja rumpujen takana hääri Kenny Wollesen.

Kaikki ovat tuttuja nimiä avantgarden parissa ja tunnetaan John Zornin hengenheimolaisina.

Trevor Dunn pumppasi mainiota taustakomppia

New Yorkissa syntynyt (s.1953) ja asunut multi-instrumentalisti John Zornia pidetään yleisesti kekseliäänä musiikin seikkailijana ja uudistajana. Hänen vaikutuksensa musiikkipiireissä alkoi näkyä 1970-luvulla.

Siitä lähtien hän on ollut mukana sadoilla levytyksillä soittajana, säveltäjänä, sovittajana tai tuottajana laajalla alueella eri musiikin lajien parissa. Erityisesti hänet tunnetaan vapaan kokeilevan ja improvisoidun avant-garde -tyylisen musiikin suunnannäyttäjänä. Hän järjestää myös konsertteja The Stone -klubillaan New Yorkissa.

John Zornin Masada -kirjasarjan (”Songbook”) tekeminen lähti oikeastaan liikkeelle jo 1990-luvun alkupuolella Masada -yhtyeelleen kirjoittaman musiikin teoksien määrän kartuttua valtavaksi.

Kenny Wollesen hakee oikeaa lyöntiasentoa. Silloin takakenoakin tarvitaan.

Masadaa ei voida pitää pelkkänä yhtyeenä, vaan se on tavallaan heprealaisen kulttuuri-identiteetin tutkimusmatka. Hän asetti itselleen päämäärän kirjoittaa 100 sävellystä vuoden aikana. Kolmen vuoden päästä sävellyksiä oli kertynyt 205 ja silloin tästä määrästä syntyi idea Masada -kirjasta ja niin ensimmäinen vaihe oli valmis.

”Masada Book Two” -kirjan, Book of Angels, luominen alkoi vuonna 2004 ja tiedon mukaan Zornilla oli tarkoitus kirjoittaa klezmerin innoittamana 300 sävellystä kolmen kuukauden aikana. Ensimmäistä osaa esitti silloin Jamie Saft Trio.

Kolmekymmentä tallennusta ja kaksitoista vuotta myöhemmin hän tarjosi Brian Marsella Triolle osaa 31, Buer: Book of Angels, Volume 31, esitettäväksi.

Näistä perusasioista lähdettiin liikkeelle ensimmäisen konsertin osalta eilen Venäjän Draamateatterissa Brian Marsella Trion aloittaessa. Brian kertoi ”olleensa Kennyn ja Trevorin kanssa työstämässä John Zornin uusinta tuotantoa, kun John halusi vielä tarkistaa Enkeli-sarjan sävellykset, joita oli siinä vaiheessa äänitetty 30. Tällöin hän löysi vielä Masada -kirjasarjasta 16 äänittämätöntä teosta ja hän kysyi minulta, voisinko äänittää ne. Se oli eräällä tavalla sellainen uudelleen tarkistettu lisäsarja. Mikäs siinä mehän rakastamme uusia lisäsarjoja”.

Volyme 31 sisältää 16 erillistä kappaletta, Jekusiel, Diniel, Akzariel, Palalael, Parymel, Karkiel, Gadreel, Tsirya, Bazazath, Zagin, Avial, Camael, Petahel, Kadmiel, Sennoi ja Gehuel, mitkä ainakin äänitteinä vaihtelevat pituudeltaan varsin lyhyistä noin 5 – 6 minuuttiin rajoittuvista erillisistä osioista. Illan aikana trio soitti laskelmieni mukaan vajaat kymmenen erillistä osaa selkeästi pidempinä versioina, joten ilmeisesti kappaleita oli yhdistelty ja olihan esitys täynnä improvisaatiota, joten kokonaisuus koettiin melko lailla erilaisessa tunnelmassa. Brian mainitsi erikseen nimeltä kappaleet Avial, Zagin ja Petahel, mitkä tulivat kaiken todennäköisyyden mukaan yhtenä yksittäisenä versiona.

Kenny Wollesenin ilmeet olivat paljonpuhuvia.
Kapulat löysivät aina oman sopivan rakonsa.
Kenny miettii, mikä vaihde laidetaan päälle.

Esitys oli täynnä hurjaa juoksutusta. Wollesenin ilmeikkyys oli todella merkillepantavaa. Hän oli kuin sätkynukke tuolillaan hyökkäillen erilaisissa asennoissa leikitellen rumpujen kalvoille ja symbaaleita taputellessa.  Jalka vipatti aivan herkeämättömästi hi-hatin polkimella käsittämättömän kummallisesti sivuttain, kädet kävivät vinhaan kyytiin lennokkaasti kuin helikopterin roottorit. Milloin käsi heilahti sivulta takakenossa, päältä ja alta milloin taas muusta suunnasta, mutta aina onnistuneen tarkasti rytmitys osui kohdalleen Brianin räjähtävän nopeiden sormeilujen tahtiin flyygelin koskettimilla. Pystypelti näytteli mielenkiintoista osaa Wollesenin taikatempuissa, välillä sitä ”paikkailtiin” seisaaltaan ja hetkessä oltiin taas jo menossa muualla. Vallan uskomattoman upeata rumpukaluston käsittelyä, harvoin tällaista herkkua pääsee läheltä katsastamaan.

Vinottain, poikittain, mistä suunnasta tahansa kädet vyöryivät koskettimilla.
Brian tutkii, mitä flyygeli on syönyt.
Jännää miten homma vyöryy eteenpäin.

Brian Marsellan kosketus oli välillä rankkaa välillä taas hienovaraista koskettelua. Koko kämmenet rävähtivät raivoisimmissa osioissa kuin salamaniskuna musta-valkoiselle näppäimistölle. Jossain vaiheessa jopa kyynärvarret rojahtivat voimalla haastamaan näppäimistöä. Kyyti oli kylmää, tempo oli tapissa, mutta joukkoon mahtui myös sievää vieritystä. Hetken päästä painava tykitys jatkui kovalla kosketusvoimalla.

Alku oli mielestäni melodialinjauksiltaan aika tavalla samanlaista pyöritystä. Viehkeä rytmitys ja eteenpäin hienosti rullaava kulku oli aivan mielenkiintoista ja energisen latautunutta, mutta kaikesta huolimatta siinä liikuttiin sellaisessa vireystilassa, mikä tuntui toistavan itseään.

Avial on lyhyt katkelma äänitteistä kuultuna, mutta nyt nähtiin dramaattisia hetkiä, kun mukaan tuli sitä odotettua heittäytymistä avant-gardistisen aineiston ympäristöön. Brian aloitti seikkailun flyygelin kannen alla kieliä räpläillen samanaikaisesti yhdellä kädellä näppäimistöä renkutellen. Puolittain selin näppäimistön suuntaan kääntyen hän jatkoi yhdellä kädellä soittoa kuin unessa. Siitä taituri aloitti huiman kirin kädet heiluen jännittävästi takoen ristiin ja rastiin mistä välistä milloinkin. Nopeus oli sitä luokkaa, että kädet näkyivät välillä yhtenä jatkuvana liikkeenä jättäen jälkeen vanan kuin suihkukone taivaalla.

Trevor Dunn katselee löytyykö oikea sävellaji.
Trevor Dunn
Homma hoidossa, on aika lopettaa.

Samanaikaisesti Trevor tarttui jouseen hankaillen paksukieliä pitkillä raastavilla vedoilla sivulle linjaten välillä ylös ja alas jousia pitkin rypisteisen rätisevänä narinana. Hirveä ryystö oli kuin kalvakka pimeys olisi tulossa myrskyn silmään.

John Zornin musiikillinen anti oli vaihtunut armottomaksi hehkuvaksi pätsiksi, mikä loi ympäristöön todellisen riemun huuman yleisön huutojen kajahtaessa hetkittäin raivoisiksi kesken soiton. Olimme todistaneet yhtä erinomaista musiikillista antia lisää tämän vuoden Vilnius Jazzin aikana. Nyt oli jo mahdotonta pystyä sanomaan, mikä on ollut parasta, paremmuusjärjestystä oli vaikea enää tehdä.

31. Vilnius Jazz 13.10.2018
19.00 Russian Drama Theatre
“Buer: Book of Angels Volume 31”
Brian Marsella Trio
: Brian Marsella – piano, Trevor Dunn – basso, Kenny Wollesen – rummut

ShareTweetSendSend
Jouko Kirstilä

Jouko Kirstilä

Aiheeseen liittyvää

Dresdenissä 340 000 kävijää – nuoret bändit toivat raikkaan tuulahduksen

Martti Koljonen
21.5.2023

Tämän vuotista 51. kansainvälistä Dresdenin Dixieland-festivaalia vietettiin 14.–21.5.2023. Yksi tapahtuman teema oli swing-tanssi ja tarttui siten jännittävään kansainväliseen trendiin, joka...

Svengaavaa perinnejazzia pikkukaupungissa

Martti Koljonen
8.5.2023

Alingsås Jazz Festival on julistanut jazzin ilosanomaa aidossa New Orleansin hengessä vuodesta 2001. Parin vuoden koronatauon jälkeen Grand Hotellissa juhlat...

Ruotsin parasta perinnejazzia kahvilakaupungissa

Martti Koljonen
28.2.2023

Viime vuonna 20-vuotista taivaltaan juhlinut Alingsås Jazz Festival järjestetään 5.-7.5.2023 Grand Hotel Alingsåsissa. Mukana kymmenkymmentä Ruotsin ykkösketjuun kuuluvaa orkesteria, etunenässä...

Viikon suosituimmat

Lahti Big Band XL-koossa Jazztorilla

Lahti Big Band XL-koossa Jazztorilla

23.9.2023

Basie Straight Ahead!

21.9.2023
Jazztorin liekehtivä lauantai

Jazztorin liekehtivä lauantai

24.9.2023

Suosittelemme

Jukka Perko Pre-Boppers aloittaa On The Rocks´n syksyn swingtanssit

30.8.2023

“Vuorovaikutus, tarttuvat melodiat ja vapaa improvisaatio”

6.9.2023
Steen Rasmussen & Josefine Cronholm: Milton på svenska 

Steen Rasmussen & Josefine Cronholm: Milton på svenska 

4.9.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo