Ohrid 23.10.2013
Arabitrumpetti soi kiivaasti, kun Skopje Jazzin viimeinen konsertti-ilta lähti käyntiin Universal Hallin lavalla. Pariisissa jo 1980-luvulta alkaen asunut libanonilainen trumpetisti ja säveltäjä Ibrahim Maalouf on kierrellyt viimeiset 15 vuotta tiuhaan tahtiin esiintymässä eri puolilla maailmaa. Tampereen viimevuotista ”Diagnostic” -konserttia voitaneen pitää Ibrahim Maaloufin ensiesiintymisenä suomalaiselle yleisölle, vaikka hän kävi Suomessa jo vuonna vuonna 2002 osallistuessaan kansainväliseen klassisen trumpetin soittokilpailuun.
Joskus 1990-luvun alkuvuosina kävelleessään nuorena 13 ikäisenä poikana pitkin Beirutin katuja Ibrahim pohdiskeli ajatuksissaan kirjoittaa musiikkia. Sitä hän on sitten tehnyt enemmän tai vähemmän koko ikänsä. Kaikki tähän mennessä ilmestyneistä neljästä albumista, “Diasporas” (2007), “Diachronism” (2009), “Diagnostic” (2011) ja Wind (2012), sisältävät hänen omia sävellyksiä.
Hänen uusi Illusions -kiertue on ehtinyt lokakuussa kiertää jo Etelä-Korean kautta Japaniin ja Kiinaan. Sen jälkeen Maalouf soitti kahdesti vielä Ranskassa ennen kuin hän tuli esiintymään ensimmäistä kertaa Makedoniaan. Maalouf kertoi, että Illusions -nimeä kantava levy ilmestyy aivan pikapuoliin ja tämä kiertue on tavallaan levyn julkistuskiertue. Toisaalta kaikki heidän esittämänsä kappaleet eivät olleet uusia, vaan mukaan konsertin ohjelmistoon oli otettu muutama aikaisemmin julkaisu kappale. Näistä tunnetuin ehkä oli syvällisen sielukas ja hidas Beirut, minkä pohja syntyi aikoja sitten, kun hän käveli 12-vuotiaana nuorena poikana Beirutin kaduilla.
Vaikka Maalouf rakentaa soitonsa sisällön mielellään oman arabitaustaisen kulttuurin pohjalta hän on imenyt vaikutteita erilaisista musiikin lajeista esiintymiskiertueillaan. Maalouf on sanonut, että arabialainen musiikki perustuu suureksi osaksi improvisointiin ja taipuu näin varsin hyvin jazzmusiikkiin. Näistä aineksista hän on synnyttänyt omanlaisensa musiikillisen sisällön.
Hänen konserttinsa ovat yleensä rakentuneet sähköisesti vahvistetulle, virkistävästi piristävälle tanssittavalle musiikille, kuten Tampereella esitetty Diagnostic -ohjelmisto osoitti. Viime vuonna (2012) ilmestynyt albumi Wind poikkeaa tästä suunnasta merkittävästi. Siinä liikutaan erityisen tyylikkäästi akustisessa ilmapiirissä hartaasti ja hitaasti klassisviihteellisesti mietiskellen, missä reipashenkinen tanssi kääntyy mieluummin nojailun puolelle. Tätä musiikkia hän esitti viime keväänä vieraillessaan April Jazz -tapahtumassa Espoossa, joten kahden lähiaikoina tapahtuneen Suomen vierailun ansiosta hän on jo varsin tuttu artisti suomalaisille jazzin harrastajille.
Skopjen esitys oli myös sähköisesti täyteen ladattua electro jazz-funk mausteilla ryyditettyä rytmimusiikkia sähkökitaroineen, -bassoineen ja ”syntikoineen”. Lavalla oli sama ryhmä, jota kuulimme Tampereella. Maalouf on sanonut, ettei hän pidä itseään varsinaisesti ollenkaan jazzmuusikkona, vaan hänen musiikilliset ambitiot ovat rakentuneet klassisen musiikin kautta populaarisempaan suuntaan. Jazzhenkisyys syntyi parhaiten siitä, että lavalla oli 4-venttiilistä arabitrumpettia soittavan Maaloufin lisäksi kolme muuta trumpetistia, Youenn Le Cam, joka soitti myös säkkipilliä ja huilua, sekä Yann Martin ja Martin Saccardy. Sähköistä latausta pitivät yllä kitaristi François Delporte, sähköbasson hillittömästä jytinästä huolehtinut Laurent David ja kosketinsoittaja Frank Woeste. Tanakan tahdin takoi rumpujen takana nuori Xavier Rogé, joka sai yleisön viillintymään pariin otteeseen räjähtävien soolojen myötä.
Maalofin trumpetti soi mukavan terävästi ja terhakkaasti, korkealta ja näyttävästi. Hän on taitava oman instrumenttinsa hallitsija ja omaa virtuoosimaista tekniikkaa. Vaikka lavatyöskentely näytti aikaisemmin vähän ylimieliseltä, niin hän osoitti nyt Skopjessa selkeästi nöyrempää linjaa ja sai yleisön sympatiat puolelleen ja suosionosositukset yltyivät ylikorostuneen loputtoman tuntuisiksi. Aikaisemmin koettu yleisön ylenmääräinen huudattaminen oli jäänyt pois. Maalouf on kaiken kaikkiaan erinomainen puhaltaja, joka osaa myös sen taiteellisen hiljentymisen kuten maanantainen konsertti osoitti.