Juhlafestivaaleilla soitettiin dixielandia, boogie woogieta, bluesia ja swingiä yli 300 tuntia, 62 konserttia 42 orkesterin voimin. Seurasin kahtena iltana 2500 henkeä vetävän Kulttuuripalatsin pääkonsertteja. Ne olivat viimeistä paikkaa myöten loppuunmyytyjä. Lauantain koko päivän kestävät “Jazzmeile” -ilmaiskonsertit kahdeksalla lavalla Prager Strassella täyttivät kilometrin mittaisen kadun, ettei kulkemaan juuri mahtunut.
Pääkonserttien kuuluttajana toimi legendaarinen Karlheinz Drechsel. Dresdenin “Dr. Jazziksi” nimetty Drechsel on ollut alusta lähtien festivaalien pääjuontaja sekä ohjelmatiimin vetäjä. Hän sai runsaasti huomionosoituksia ansioistaan. Saksalaiseen tapaan juhlissa pidettiin paljon puheita. Festivaaleilla ylitettiin kymmenen miljoonan kävijän raja. Merkkivieraaksi oli arvottu etukäteen tietty salin paikka. Onnellinen voittaja kukitettiin ja hänelle annettiin asiaankuuluva jazzlahja.
Kulttuuripalatsin näyttämöllä on kaksi esiintymislavaa vierekkäin. Orkesterit soittivat puolen tunnin settejä. Vaihdot kävivät juoheasti, koska seuraava bändi odotti jo vuoroaan valmiina viereisellä lavalla. Aikataulut pitivät saksalaiseen tyyliin lähes minuutilleen. Ylimääräisiä ei juuri sallittu.
Dresdenin festivaalien ohjelmisto on hioutunut vuosien varrella ajan tarpeiden mukaan. Jokaiseen makuun löytyy; on luksushotellin jazzgaalaa, jokiristeilyjä, jazzia tanssin haluisille, pubi- ja klubijazzia, rahvaalle ilmaiskonsertteja, perheille suunnattuja tapahtumia ja perinteisiä konsertteja sisätiloissa sekä ulkona.
Perjantain Kulttuuripalatsin konsertissa, “Dixieland International” esiintyivät Greentown Jazz Band (SLO), Leningrad Dixieland Jazz Band (RUS), Gynthia Sayer & Sparks Fly Quintet (USA), Allotria Jazz Band (D) ja Max Collie Rhythm Aces (GB). Eipä siitä hotti enää juuri parane. Ensi vuonna 80 vuotta täyttävä australialaissyntyinen pasunisti Max Collie on edelleen täydessä iskussa!
Lauantain “Jubiläumsgalassa” oli peräti kymmenen esiintyjää; Blue Note Six (A), Errol Dixon (JAM), Firehouse Hot Seven (CH), Lamarotte Jazzband (NL) sekä kuusi saksalaista orkesteria. Painopiste oli puheiden puolella. Esiintyjät soittivat kolme neljä kappaletta, sitten sponsorien oluet ja orkesterin vaihto. Karlheinz Drechsel esitteli asiantuntevasti orkesterien jäsenet ja saavutuksia. Marraskuussa 80 vuotta täyttävä Drechsel on itsekin taustaltaan muusikko/toimittaja ja yksi Saksan johtavia jazzguruja.
Juhlan kunniaksi oli tehty historiikki “40 JAHRE Internationales Dixieland Festival Dresden“. Se on pelkästään saksan kielellä. Hyvin toimitetussa kirjassa on kuvattu vuonna 1971 aloitettujen festivaalien taivalta ja merkkipaaluja. Siihen on kirjattu saksalaisella perusteellisuudella mm seuraavia tunnuslukuja: Festivaaleilla on esiintynyt 962 orkesteria ja solistia, 6885 jazzmuusikkoa 32:sta maasta ja viidestä maanosasta. Dixielandin ilosanomasta on raportoinut 4556 akkreditoitua toimittajaa ja valokuvaajaa (Jazzrytmit/dixieturisti ollut mukana kymmenen kertaa).
Paljon matkustavalle sattuu ja tapahtuu. Olin varannut Dresdenin hotellin jo viime vuoden heinäkuussa. Käyttämäni hotellivarausoperaattori vahvisti varauksen kirjallisesti heti ja veloitti samalla hinnan Visaltani. Sisään kirjoittautuessani selvisi epämiellyttävä yllätys. Varausta ei oltu tehty eikä hotelli ollut saanut maksua! Hotelli oli lisäksi täyteen buukattu samoin kuin kaikki säälliset hotellit kymmenen kilometrin säteellä.
Onneksi Qf An Der Frauekirche Hotellin vastaanoton esimies on jazzin ystävä eikä lähettänyt meitä sateiseen pimeään iltaan hotellia etsimään. Hän loihti jollain ihmekonstilla lukuisten puhelinsoittojen jälkeen huoneen hotellistaan. Heistä riippumatonta mielipahaani hän hyvitti vielä erinomaisella palvelulla ja valtaisalla hedelmäkorilla.
Rääppiäiset Berliinissä
Usein juhlien jälkiruoka on jopa parempi kuin pääruoka, varsinkin meikäläiselle makean ja kerman ystävälle. Näin oli nytkin. Dresdenin festivaalien jälkeisenä maanantaina Berliinin Karlshorstin “kulttuuritehtaalla” on perinteisesti pidetty “Dresden-Nachlese”. Rääppiäisissä on esiintynyt aina Dresdenin parhaita orkestereita.
Illan esiintyjinä oli kaksi loistavaa bändiä; amerikkalainen banjovirtuoosi Cynthia Sayer & Sparks Fly Quintet. “First Lady of Banjoksi” nimetty karismaattinen Sayer on myös erinomainen laulaja. Quintetin Randy Sandke on yksi New Yorkin halutuimpia trumpetisteja. Klarinetisti Dan Levinsonia pidetään yhtenä “Swingin Kuninkaan” Benny Goodmanin manttelinperijänä.
Toisena orkesterina soitti Firehouse Hot Seven. Pieteetillä legendaarisen Firehouse Five Plus Two´n jalanjälkiä kulkevan sveitsiläisbändin musisointia on todella ilo kuunnella. Poikien tuotokset ovat varusteita ja sovituksia myöten esikuvansa tasoa. Myös rääppiäisten kuuluttajana toimi Dresdenin “pääguru” Karlheinz Drechsel.
Paikallisen jazzyhdistyksen puuhamies Heinz Georg Schubelin mukaan “rääppiäisiä” on järjestetty jo 30 kertaa. Ne ovat olleet aina hyvin suosittuja ja loppuun myytyjä. Nytkin 200 hengen intiimi sali oli tupaten täynnä. Schubel kertoi, että yhdistys avaa elokuussa uuden isomman paikan Max-Taut-Aulan lähellä Nöldnerplatzia.
{multithumb thumb_width=175 thumb_height=175 thumb_proportions=crop border_size=0px caption_pos=disabled num_cols=3}
Kuvasatoa Dresdenistä
Keep Swingin´
Martti Koljonen