• Yhteystiedot
28.01.2023 15:15
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Artikkelit

Jazzstandardit tutuksi 3: Oleo

Pasi Virtanen
16.10.2017
Artikkelit
A A
Jazzstandardit tutuksi 3: Oleo

Miles Davis ja Sonny Rollins 1950 -luvun alkupuolella

Jazzstandardit ovat paitsi merkittävä osa jazzmusiikin yhteistä perimää niin myös oiva tapa konkreettisesti hahmottaa eri aikakausien ja jazzmuusikoiden tyylejä. Tässä  juttusarjassa esitellään tunnettuja jazzstandardeja, niiden historiaa ja eri tulkintoja. Lisää tulkintoja löytyy artikkelisarjan edetessä päivittyvältä Spotify-soittolistalta.

Sarjan ensimmäisessä osassa kun puhuttiin Donna Lee’stä oli puhetta myös bebop-muusikoiden taipumuksesta kirjoittaa uusia melodioita tuttujen sointukulkujen päälle. Taiteelliselta kantilta ajateltuna näissä usein tiivistyy soolojen aikana tehty instant composing ja näin standardiksi päätynyt biisi usein kiteyttää ehkä monenkin soittajan työkalupakista löytyneitä ideoita ja lickejä kuten Donna Leestä kuultiin. Raadollisempi syy tällaisten contrafactien (niinkuin niitä englanniksi kutsutaan) syntyyn on kuitenkin se, että tällä tavoin muusikot saivat soittaa soolonsa tutuille sointukuluille ja välttää rojaltimaksut alkuperäisen melodian säveltäjälle ja saada nuokin rovot sitten omaan taskuun.

Näistä aihioista yleisimmäksi on noussut George Gershwinin Girl Crazy -musikaaliin säveltämä 1930 julkaistu I Got Rhythm jonka 32-tahtista muotoa ja sointuja, yleensä tosin pienin muutoksin, on käytetty jazzkappaleiden pohjana lukemattomia kertoja – sointuihin ja rakenteeseen viitataan nimellä rhythm changes, suomeksi puhutaan myös rytmikierrosta. Tässä alkuperäisen I Got Rhythmin kiekaisee malliksi vuonna 1931 alkuperäisessä Girl Crazyn Broadway-produktiossa sen laulanut voimakkaasta äänestään tunnettu Ethel Merman.

Päivän varsinaisena aiheena olevan Oleon sävelsi saksofonisti Sonny Rollins, joka toi biisin Miles Davisin johtamiin sessioihin jotka pidettiin legendaarisessa Van Gelder Studiossa jouluaattona 1954. Tämän sarjan edellisessä osassa tapasimme Milesin kesällä 1955 tekemässä triumfanttisen paluun yleisöjen eteen huumekoukusta toistaiseksi irti päässeenä, mutta oli Miles jo voimissaan ja kuivilla edellisenä vuotena niinkuin nämä äänitykset todistavat.

Rollins itse oli tuolloin vielä suhteellisen nuori, vasta 23 vuotias, mutta meriittejä alkoi jo olla kasassa. Jo koulupoikana hän soitti samassa bändissä Jackie McLeanin ja Kenny Drew’n kanssa ja 19 vuotiaana hän soitti pianisti Bud Powellin Modernists -kokoonpanossa Fats Navarron ja Roy Haynesin kanssa. Kaksi ensimmäistä omiin nimiin menevää levyäkin oli jo paketissa, niillä mukana mm. Modern Jazz Quartet ja Art Blakey, mutta ne saisivat odottaa julkaisuaan vuoteen ’56.

Vahvasti nousussa oleva tähti siis ja viimeistään muutaman vuoden sisään Rollinsista viimeistään tuli yksi jazzin tärkeimmistä saksofonisteista. Vahvaa luomiskautta kuvatkoon sekin, että näissä sessioissa äänitettiin kolme Rollinsin sävellystä – Oleo, Airegin ja Doxy jotka kaikki jäivät elämään jazzstandardeina.

Oleo on rytmisesti leikittelevä ja se usein soitetaan nopealla tempolla ja sen muotoa voi olla hankala kappaletta ennen tuntemattoman hahmottaa, mutta onneksi tuo aivan ensimmäinen levytys joka julkaistiin joulukuussa 1957 Milesin Bags Groove -levyllä tarjoaa helpon lähestymiskulman biisiin Percy Heathin basson nakuttaessa tasaista tahtia.

Biisi vietti monta vuotta Milesin bändin ohjelmistossa selviten miehistön vaihdoksista – Rollinsin tilalle Milesin bändiin tuli itse John Coltrane ja hieman tätä myöhemmin pianoon Bill Evans ja kokoonpano joka tulisi tekemään keväällä ’59 yhden kaikkien aikojen legendaarisimmista jazzlevyistä – Kind of Blue – oli kasassa. Tältä kokoonpanolta taltioitiin live-otto Oleosta New Yorkin Plaza Hotellissa syyskuussa ’58 ja biisi päätyi saman vuoden joulukuussa myös Evansin toiselle omalle trio-levylle Everybody Digs Bill Evans. Sittemmin Evansia ei juuri kuultu ripeän bopin parissa, mutta hyvin sujui tuokin. Levyn etukannessa on tyyliteltynä muiden muusikoiden kehuja.

”I’ve sure learned a lot from Bill Evans. He plays the piano like it should be played.” – Miles Davis

Alkuvuodesta ’62 mielenkiintoisen version levytti kitaristi Grant Green, vaikkakin tuo sessio jäi vuosikausiksi Blue Noten arkistoon päästen päivänvaloon vasta vuonna 1980. Tässä erikoisuutena toistuva sävellajin vaihto joka Oleon ennestään tuntevalle kuulijalle aiheuttaa mukavaa pientä lisäjännitettä – samalla tuttua mutta kuitenkin yllättävää.

Biisin piti ohjelmistossaan myös Sonny Rollins itse. Ajan hengen mukaisesti John Coltranen tavoin Rollinskin lähti 60-luvulla kokeellisemmille urille. Melkoinen irtiotto Rollinsin diskografiassa vapaamman ilmaisun suuntaan oli kesällä ’62 livenä äänitetty Our Man in Jazz, jossa trumpetissa Don Cherry – Ornette Colemanin uusien radikaalien ideoiden vaikutus kuuluu selvänä yli 25 minuuttisessa levyn avaavassa Oleossa.

Pitemmän päälle Oleo ei kuitenkaan ole yleensä ollut mikään uusien tyylillisten avauksien esittelybiisi vaan  Donna Leen tavoin myös Oleo on usein päätynyt teknisen taituruuden ja perinteisen bop-soiton nopeatompoiseksi showcaseksi jossa paahdetaan kaikille jazzmuusikoille tutulla erikoistaipaleella mutkat suoriksi tuhatta ja sataa. Kitaristi George Bensonista tuli pitemmän päälle enemmän viihteellisestä ja hidastempoisemmasta smooth jazzista tunnettu tyyppi, mutta vielä vuonna 1973 New Jerseyssä Casa Caribe -klubilla oli ruuti kuivaa ja meno huima.

Hengästyttävän rivakkaa oli meininki myös Atlanttin toisella puolella Utrechtissa kesäkuussa 1974 kun lavalla olivat Tanskaan 60-luvulla juurtunut pianisti Kenny Drew ja legendaarinen tanskalaisbasisti Niels-Henning Ørsted Pedersen. Tempo on pojilla vähän enemmän kuin kohdallaan eikä turhia jäädä jaarittelemaan.

Suomessa Oleota ei ole kovin usein levytetty. Ainoa allekirjoittaneen mieleen tuleva versio löytyy The Quintet nimellä itseään kutsuneen kokoonpanon levyltä Contrasts. Bändissä soittavat saksofoneissa Manuel Dunkel ja Mikko Innanen, pianossa Georgos Kontrafouris, bassossa Wade Mikkola ja rummuissa Klaus Suonsaari. Viisikon ote kappaleeseen on moderni – teema vedetään vahvalla rytmisellä jännitteellä josta sitten vaihdetaan vapaalle svengiin soolojen ajaksi, monesti kaluttu luu tuntuu bändin käsissä yllätykselliseltä ja tuoreelta. Upotetta ei tähän hätään artikkeliin löyty, mutta tämä tulkinta löytyy artikkelisarjan Spotify-soittolistalta.

ShareTweetSendSend
Pasi Virtanen

Pasi Virtanen

Aiheeseen liittyvää

Big band -juhlaa Heinolassa

Janne Tarmio
13.11.2022

Pienikin kaupunki voi sykkiä isoa elämää, on Heinolan markkinointi muistuttanut jo usean vuoden ajan. Slogan tuli lihaksi, kun runsaslukuinen konserttiyleisö...

The Best of Finnish Classic Jazz – korona siirsi julkaisupäivää

The Best of Finnish Classic Jazz – korona siirsi julkaisupäivää

Martti Koljonen
3.12.2020

Suomen PerinneJazz ry (SPJ) julkaisee ensimmäisen levynsä vasta tammikuussa 2021. Alun perin levyn piti ilmestyä jouluksi, mutta pandemia siirsi toimitukset...

Mitä tiedät sairaala- ja hoivamusiikista?

Mitä tiedät sairaala- ja hoivamusiikista?

Eija Talo-Oksala
7.6.2019

On aurinkoinen ja lämmin alkukesän päivä, kun kävelen ylös Turun kaupunginsairaalaan johtavaa rinnettä. Parkkipaikan liepeiltä kuuluu iloista naurua, ja tunnistan...

Parasta suomalaista perinnejazzia

Viikon suosituimmat

Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

26.1.2023

Dr. Helander & Third Ward ja säihkyvät helmet

23.1.2023
Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

23.1.2023

Suosittelemme

Tikkujamit siirtyvät Shamrockiin

Instituutio ja legenda täyttää 65-vuotta – DDT tietovisa

26.1.2023
UMO Helsinki Jazz Orchestra ja Metropolian nuoret kyvyt Savoyssa

UMO Helsinki Jazz Orchestra ja Metropolian nuoret kyvyt Savoyssa

16.1.2023

Ylläs JazzBlues kutsuu

16.1.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo