• Yhteystiedot
28.01.2023 14:55
  • Kirjaudu
Jazzrytmit
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto
No Result
View All Result
Jazzrytmit
No Result
View All Result
Home Artikkelit

Jazzstandardit tutuksi 2: ’Round Midnight

Pasi Virtanen
1.9.2017
Artikkelit
A A
Jazzstandardit tutuksi 2: ’Round Midnight

'Round Midnight

Jazzstandardit ovat paitsi merkittävä osa jazzmusiikin yhteistä perimää niin myös oiva tapa konkreettisesti hahmottaa eri aikakausien ja jazzmuusikoiden tyylejä. Tässä juttusarjassa esitellään tunnettuja jazzstandardeja, niiden historiaa ja eri tulkintoja. Lisää tulkintoja löytyy artikkelisarjan edetessä päivittyvältä Spotify-soittolistalta. 

Thelonious Monkin ’Round Midnightia pidetään kaikkien aikojen levytetyimpänä jazz-muusikon säveltämänä standardina. Tie muusikoiden ja kansan suosikiksi ei kuitenkaan ollut aivan suoraviivainen. Elämänkerturi Thomas Fitterlingin mukaan Monk sävelsi kappaleen jo 18 vuotiaana 30-luvun puolessa välissä ja haki sille copyrightin vuonna 1943 nimellä I Need You So. Pianisti Bud Powellin suosituksesta biisi päätyi trumpetisti ja orkesterinjohtaja Cootie Williamsin ohjelmistoon joka teki Monkin alkuperäiseen sen verran muutoksia että sai itselleen jaetun sävellyskrediitin ja elokuussa ’44 Williamsin orkesteri levytti ensimmäistä kertaa sävellyksen nimellä ’Round Midnight.

Monkista on muodostunut vuosikymmenten varrella yksi jazzin suurimmista ikoneista joka vieläkin innoittaa erityisesti pianisteja sukupolvesta toiseen. Erityisesti Monkin tavaramerkiksi muodostui konventioita kaihtava, persoonallinen soittotyyli jossa perinteistä jazz-ilmaisua maustettiin perinteiseen harmoniaan tottuneeseen korvaan särähtävillä nuoteilla ja hieman omia polkuja kulkevalla rytmiikalla. Onkin ehkä hieman ironista, että hänen levytysten perusteella suosituin sävellyksensä on surumielisen kaunis hämyisen jazzkapakan mieleen tuova balladi – Round Midnightiin on tarttunut moni muusikko jonka ohjelmistoon muut Monkin sävellykset eivät istuisi ja toisaalta moni korvaa haastavampaa jazzia tavoitteleva jättää tämän biisin Monk-tribuutiltaan pois.

Round Midnightia voisi ehkä pitää vähän laajemman porukan kollektiivisena tuotteena – Cootie Williamsin panoksen lisäksi oman usein levytetyn mausteensa kappaleeseen toi jo 40-luvulla Dizzy Gillespie, joka kirjoitti biisin omaan big band sovitukseensa vuonna ’46 intron joka sopi niin mainiosti että Monk itsekin otti sen käyttöön. Tällä Dizzyn introlla alkaa Monkin ensimmäinen oma levytys biisistä vuodelta 1947. Tämä tulkinta sai julkaisunsa vuonna 1951 Monkin varhaisia levytyksiä yhteen pakettiin koonneella legendaarisella Blue Noten julkaisemalla Genius of Modern Music vol.1 levyllä – suuren persoonan oma tyyli kuuluu tulkinnassa vahvana.

Ehkä kuuluisin ’Round Midnightin esitys tapahtui Newportin jazzfestivaaleilla heinäkuussa ’55. Count Basien orkesterin ja Dave Brubeckin kvartetin väliin oli buukattu all-star jamisessio – Monk pianossa, Gerry Mulligan ja Zoot Sims saksofoneissa, Modern Jazz Quartetista bassossa Percy Heath ja rummuissa Connie Kay. Viime hetkillä festivaalin puuhamies George Wein lisäsi Miles Davisin joka oli 50-luvun alussa kärsinyt vakavasta heroiiniongelmasta ja oli ollut muutamia vuosia poissa julkisuudesta. Moni piti Milesin uraa jo loppuneena, mutta Miles oli valmis comebackiin.

Omaelämäkerrassaan hän kirjoitti keikasta näin: ”And then we played “’Round Midnight,” Monk’s tune.  I played it with a mute and everybody went crazy.  It was something.  I got a long standing ovation. When I got off the bandstand, everybody was looking at me like I was a king or something – people were running up to me offering me record deals.  All the musicians were treating me like I was a god, and all for a solo that I had had trouble learning a long time ago.  It was something else, man, looking out at all those people and then seeing them suddenly standing up and applauding for what I had done.”

Milesin ura lähti nopeasti nousukiitoon – siitä alkoi 30 vuotta kestänyt yhteistyö Columbia levy-yhtiön kanssa, ehtona vakituisen bändin perustaminen, syntyi Milesin ”ensimmäinen suuri kvintetti”, joka levytti nopeaan tahtiin vuoden 1956 aikana edellisen levytyssopimuksen vaatiman määrän materiaalia Prestige levy-yhtiölle – tuloksena noista sessioista sittemmin legendaarisiksi muodostuneet levyt Cookin’, Relaxin’, Workin’ ja Steamin’.

Monk itse sen sijaan ei ollut tuohon tulkintaan tyytyväinen – autossa paluumatkalla Monk ilmoitti Milesille että tämä oli soittanut biisin väärin – Miles oli toki ottanut vapauksia kirjoitetun teeman tulkinnassa niinkuin hänellä usein tapana oli. Miles tykitti takaisin ettei ollut itse oikein pitänyt siitä miten Monk oli soittanut, omien sanojensa mukaan pilke silmäkulmassa, mutta Monk otti tylyn palautteen tosissaan, käski kuljettajan pysäyttämään auton ja mielenosoituksellisesti jäi pois kyydistä palaten New Yorkiin Newportista lautalla.

Kahdeksankymmentäluvulla Round Midnight antoi nimensä Bud Powellin ja saksofonisti Lester Youngin elämäntarinoista ammentaneelle fiktiiviselle päihdeongelmaisesta jazzmuusikosta kertovalle elokuvalle jonka pääosa toi saksofonisti Dexter Gordonille Oscar-ehdokkuuden.

Oscareista elokuva ensisijaisesti ehkä muutenkin parhaiten muistetaan – tosin yleensä negatiivisessa valossa. Herbie Hancockin soundtrack nimittäin nappasi Oscarin Ennio Morriconen The Missionin (Linnake) nenän edestä ja tuli usein mainituksi kun mietittiin että millekäs ne Morriconen nimekkäimmät soundtrackit oikein hävisivät Oscareissa ennenkuin The Hateful Eight vihdoin toi tämän palkinnon elokuvamusiikin legendalle vuoden 2015 mittelöissä.

Soundtrackin tulkinta tämän kerran aiheesta on erityisen huomionarvoinen siitä, että Bobby McFerrinin laulu kuulostaa varsin erehdyttävästi trumpetilta – tsekatkaapa ohesta, tässä versiossa ei siis ole trumpettia mukana ollenkaan.

Suomessakin on toki ’Round Midnightia levytetty useampaan kertaan – varhaisin Suomen Äänitearkiston tuntema levytys biisistä on Oulunkylän Popjazz Konservatorion Big Bandilta vuodelta 1987, sitä mielenkiintoisempi kuriositeetti on seuraavalta vuodelta Maaritinsuomenkielinen pop-jazz henkinen käännösversio Vain öisin johon sanat teki Juice Leskinen.

Juicen sanoituksen nosti 2016 uudestaan esiin KYN kuoro joka levytti kappaleesta Mikko Hassisen kauniin sovituksen Jos minä puhuisin sinulle -levyllä. Tänä vuonna kappaleen tulkitsi myös Jukka Perko Tritone Dizzy -levyllään – ehkä vähän ironisesti ilman sitä Dizzyn introa. KYNiä ja Perkoa ei tähän hätään löydy YouTubesta upotettavaksi, mutta juttusarjan virallinen Spotify-soittolista palvelee.

 

Aiemmin sarjassa käsitelty:

  1. Donna Lee

 

ShareTweetSendSend
Pasi Virtanen

Pasi Virtanen

Aiheeseen liittyvää

Big band -juhlaa Heinolassa

Janne Tarmio
13.11.2022

Pienikin kaupunki voi sykkiä isoa elämää, on Heinolan markkinointi muistuttanut jo usean vuoden ajan. Slogan tuli lihaksi, kun runsaslukuinen konserttiyleisö...

The Best of Finnish Classic Jazz – korona siirsi julkaisupäivää

The Best of Finnish Classic Jazz – korona siirsi julkaisupäivää

Martti Koljonen
3.12.2020

Suomen PerinneJazz ry (SPJ) julkaisee ensimmäisen levynsä vasta tammikuussa 2021. Alun perin levyn piti ilmestyä jouluksi, mutta pandemia siirsi toimitukset...

Mitä tiedät sairaala- ja hoivamusiikista?

Mitä tiedät sairaala- ja hoivamusiikista?

Eija Talo-Oksala
7.6.2019

On aurinkoinen ja lämmin alkukesän päivä, kun kävelen ylös Turun kaupunginsairaalaan johtavaa rinnettä. Parkkipaikan liepeiltä kuuluu iloista naurua, ja tunnistan...

Parasta suomalaista perinnejazzia

Viikon suosituimmat

Lady Summertime 2009 – Suomen karsintakilpailu

Storyville palkitsi ansioituneita muusikoita

26.1.2023

Dr. Helander & Third Ward ja säihkyvät helmet

23.1.2023
Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

Thomas Rönnholm komppaa hyvin ja svengi kulkee! Storyville 30 v.

23.1.2023

Suosittelemme

Seppo Hovi – Timo Lassy duon konsertti-illallinen

10.1.2023
Old Time Jazz Band soi radiossa!

Bändit ennen Storyvilleä, Storyville 30 v.

2.1.2023
UMO Helsinki Jazz Orchestra ja Metropolian nuoret kyvyt Savoyssa

UMO Helsinki Jazz Orchestra ja Metropolian nuoret kyvyt Savoyssa

16.1.2023
  • Yhteystiedot

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Festivaalit
  • Konsertit
  • Levyt ja kirjat
  • Arkisto

© 2022 Jazzrytmit - Vuodesta 1994. ISSN 1798-0607

Kirjaudu sisään

Unohditko salasanasi?

Uusi salasanasi

Syötä käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi:

Kirjaudu
Käytämme verkkosivuillamme evästeitä tarjotaksemme sinulle osuvimman kokemuksen muistamalla valintasi ja toistuvat vierailut. Napsauttamalla "Hyväksy kaikki" hyväksyt KAIKKIEN evästeiden käytön. Voit kuitenkin käydä "Evästeasetuksissa" antaaksesi mukautetun suostumuksen.
Hyväksy kaikkiKielläEvästeasetukset
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieDurationDescription
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieDurationDescription
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieDurationDescription
jnews_view_counter_visits[0]1 dayNo description
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo